Varierande nätverkshastighet - FreeNAS

Permalänk
Medlem

Varierande nätverkshastighet - FreeNAS

Använder mig av FreeNAS på min filserver.

Problemet:
När jag ska tanka över något till datorn från denna kan jag få hastigheter på mellan 7-8MB/s (endast 100Mbit på servern) men helt plötsligt kan hastigheten droppa ned till 500-1400kbit/s och konkurrerar då med hastighet utifrån. har jag en torrent igång kan hastigheten på denna sjunka pga av att jag skickar något över nätverket via exempelvis explorer eller ftp. Sedan stannar hastigheten i dessa låga farter. Har upplevt samma sak både på min BBB-bredbandsrouter och på en Netgear-router. Även kört andra tp-kablar för att se om problemet ligger där men icke.
Nätverkskortet som sitter i är iof sig inte nytt, eftersom FreeNAS av någon dum anledning inte stödjer så många Gbitkort, vilket råkar sitta på mitt moderkort, så fick det bli vad jag kunde rota fram i mina lådor.

Någon som kan ha en idé om varför?

Permalänk
Medlem

Kan det vara så att du skriver mycket på din disk, skriver över något från din NAS till disken samtidigt som du laddar ner några semesterbilder.

Permalänk
Medlem

Det kvittar vilken disk jag skriver till eller läser från. Nu skulle jag testa igen, nådde max 500kb/s över ftp och ännu sämre via explorer. Igår efter omstart pumpade den jämt och fint på 8MB/s. Orkar inte ta en omstart eftersom det tar ca 3h att hasha alla semesterbilder(varför det ska behöva ta så lång tid).

EDIT: såg att 89% av minnet är upptaget, kan detta vara en avgörande faktor för hur snabbt överföringar går? Igår när jag förde över i god hastighet så låg minnesanvändningen bara på 37%. Ska aktivera swap partition och se om det gör någon skillnad.

EDIT2: Gjorde ingen skillnad med swappartition.. Funderar på om iSCSI kan vara räddningen, men som jag förstått det måste disken formateras av Windows och det känns inte kul. Verkar som att det blir Openfiler som får ersätta min FreeNAS. Det verkar mer potent och att det troligtvis stödjer mitt nätverkskort..