Permalänk
Medlem

Dags för ny burk [i7 ~15.000]

God afton läsare.

Nu börjar det fan bli dags för mig att byta ut åkerspöket jag använder mig utav.

Sitter för tillfället med en P4 3.0 med ett 9800pro (256mb) grafikkort och i stort sett allt man ska göra så stöter jag på problem. Oftast i form av grafiska fel i spel som EVE Online och WoW där det ibland är totalt ospelbart.

Efter mycke velande fram och tillbaka så känns det som att det är lika bra att byta ut hela skiten och på samma gång vara förberedd för spel jag ser fram emot (Starcraft2, ArmA2, Diablo3) men även kunna göra en del film och bildskapande bättre än idag. Problemet är bara att man verkligen inte hängt med i utvecklingen och inte är helt hundra på vad som egentligen är värt att inhandla. Det är där ni kommer till min undsättning (förhoppningsvis).

Har kollar runt lite här och där och detta paket är vad jag lyckats knåpa ihop än så länge:

Totalpris: 15 416 kr

Finns det något ni skulle byta ut, ej rekommendera pga strul, något som är bättre för samma peng eller kanske rent utav billigare? Själva priset är ganska rörligt. Inget problem om det går över en tusenlapp.

All form av tips tas gladeligen emot.

MvH
Daniel

Permalänk

Allvarligt talat så kan man förmodligen inte få bättre för din budget Det ser jätte bra ut.

Visa signatur

Intel E5200 4.1Ghz -|- Radeon HD4850 -|- A-Data 2x2GB PC6400 -|- MSI P43 Neo-F -|- Western Digital Caviar 320GB -|- Coolermaster Elite 333 -|- Corsair 650W
Razer Diamondback 3G
Samsung 2032BW

Permalänk
Medlem

Jag funderar i ungefär samma banor som skribenten Gnashrak.

Jag tycker dock att DETTA paketet är kanon för de pengarna.

Skulle dock vilja ha en snabbare HDD och kanske ett värre nätagg för att senare kunna köpa mig ny grafik..

Permalänk

Det ser ganska prisvärt ut, men paketet som Gnashrak skrapade ihop är bättre Lika bra att köpa det lösa paketet från inet.

Visa signatur

Intel E5200 4.1Ghz -|- Radeon HD4850 -|- A-Data 2x2GB PC6400 -|- MSI P43 Neo-F -|- Western Digital Caviar 320GB -|- Coolermaster Elite 333 -|- Corsair 650W
Razer Diamondback 3G
Samsung 2032BW

Permalänk
Medlem

Är inte PowerColor ATI HD4870 X2 2GB för 3995:- mer prisvärt?

Visa signatur

Fractal Design North | Corsair SF850 | Asus ProArt B650 | AMD Ryzen 7 9700X | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance DDR5 5200 MHz 64GB (2x32GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | 2 x WD BLACK SN850X 2 TB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | Asus Xonar Essence STX | Windows 11 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rokkoko
Är inte PowerColor ATI HD4870 X2 2GB för 3995:- mer prisvärt?

Ja den måste jag ha missat. 300 sparat bara på det.

Permalänk
Medlem

Ser skitbra ut, dock kanske du ska lägga till en cpu-kylare?

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...

Rekommenderar de flesta, då kan du ju klocka och göra datorn mer framtidssäker om du tycker att den börjar bli seg längre fram, den är nog väldigt mycket tystare än original kylaren också.

Visa signatur

Antec 300. e8400. Scythe Ninja. 8800gts 512mb. OCZ pc600 4gb. Corsair 650tx. Seagate 500gb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Koffarn
Ser skitbra ut, dock kanske du ska lägga till en cpu-kylare?

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...

Rekommenderar de flesta, då kan du ju klocka och göra datorn mer framtidssäker om du tycker att den börjar bli seg längre fram, den är nog väldigt mycket tystare än original kylaren också.

Tack för tipset.

Lite fler frågor som har kommit upp som jag hoppas någon kan svara på.

Chassi: Är fortfarande inte 100% säker på ett P182 chassi. Finns det något i liknande prisklass som helt enkelt är bättre? Det enda kravet jag har är att det är någon form av dammskydd så man slipper använda burken som dammsugare. Självklart ju tystare och kallare desto bättre.

Nätagg: Räcker ett 650 eller ska jag satsa på ett 750 istället?. Läste dock någonstans att det var problem med 750 där fläkten flippar ur. Om så, är detta problem åtgärdat?

Minne: Det är ju som en djungel när det gäller minnen. 1333MHz eller 1600MHz? vad är bästa valet? Ingen som helst aning hur minnen funkar.

HD: Funderar på att införskaffa en 10k rmp HD för själva OS:et men kommer jag känna någon skillnad än att använda en 7.2k rmp?

Permalänk
Medlem

Själv funderar jag på att skaffa http://www.sweclockers.com/artikel/6083-lancool_metal_boned_k... , vill ha en låda med dörr och denna är ju Lian-Li skapad så :).

650W borde räcka.

/K

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gnashrak
Tack för tipset.

Lite fler frågor som har kommit upp som jag hoppas någon kan svara på.

Chassi: Är fortfarande inte 100% säker på ett P182 chassi. Finns det något i liknande prisklass som helt enkelt är bättre? Det enda kravet jag har är att det är någon form av dammskydd så man slipper använda burken som dammsugare. Självklart ju tystare och kallare desto bättre.

Nätagg: Räcker ett 650 eller ska jag satsa på ett 750 istället?. Läste dock någonstans att det var problem med 750 där fläkten flippar ur. Om så, är detta problem åtgärdat?

Minne: Det är ju som en djungel när det gäller minnen. 1333MHz eller 1600MHz? vad är bästa valet? Ingen som helst aning hur minnen funkar.

HD: Funderar på att införskaffa en 10k rmp HD för själva OS:et men kommer jag känna någon skillnad än att använda en 7.2k rmp?

Grejen med minnen nu är att skaffa sånna med så låg volt som möjligt, för i7 processorerna klarar inte mer än (1.5v?) ett visst antal, så minnen som klarar så hög hastighet som möjligt med så låg volt som möjligt.

Jag tycker du ska satsa på 750 för framtidssäkerhet.

Du kommer känna skillnad på hårddisk ja.

Visa signatur

Antec 300. e8400. Scythe Ninja. 8800gts 512mb. OCZ pc600 4gb. Corsair 650tx. Seagate 500gb.

Permalänk

1600Mhz minnen brukar man ha om man vill överklocka. Kommer du inte göra det så är det bra med 1333Mhz minnen.

Visa signatur

Razer Diamondback 3G
Samsung 2032BW

Permalänk
Medlem

vart har du knåpat ihop den där?
Tänker köpa en nästan identisk dator som du nämligen

Permalänk
Medlem

Ser riktigt trevligt ut, Grafik kortet är riktigt najs, en kompis sitter på det. allt flyter på som vatten!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MakeWarNotPeace
1600Mhz minnen brukar man ha om man vill överklocka. Kommer du inte göra det så är det bra med 1333Mhz minnen.

Och även med 1333 MHz minnen räcker det och blir över?

Visa signatur

Cooler Master Cosmos 1000 | Seasonic M12D 850W | Asus P6T Deluxe | Intel Core i7 920 | Noctua NH-U12P SE1366 | XFX GTX 285 | Corsair Dominator 1600MHz 3x2GB | VelociRaptor 150GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av problem1234
Och även med 1333 MHz minnen räcker det och blir över?

om man inte klockar... klockar man så krävs 1600MHz utav minnena ifall man vill ha högsta multipel och ha 200 som QPI...

den som har gjort tråden har en superdator på bild... bara att handla nu

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cemz0r
vart har du knåpat ihop den där?
Tänker köpa en nästan identisk dator som du nämligen

Ihopknåpat på Inet.se.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
om man inte klockar... klockar man så krävs 1600MHz utav minnena ifall man vill ha högsta multipel och ha 200 som QPI...

Ja det där förstod jag inte allt för mycke av men att ta 1600 minnen för att vid senare tillfälle överklocka kanske är en god idé. Blev inte allt för hög extra slant att lägga + 750w nätagg.

Permalänk
Medlem

En OT fråga men hur gör man så man det blir fraktfritt på inet? ska köpa ny hårddisk idag

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design North | Corsair SF850 | Asus ProArt B650 | AMD Ryzen 7 9700X | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance DDR5 5200 MHz 64GB (2x32GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | 2 x WD BLACK SN850X 2 TB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | Asus Xonar Essence STX | Windows 11 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rokkoko
https://www.inet.se/kampanj/kampanj/kampanj/

Tackar

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Medlem

Jag sitter också här och har funderat på en likadan dator(som trådstartaren alltså). Tyvärr är jag kass och kan inte bygga min dator själv. Vart vänder man sig bäst då? Kan man köra med p180 istället då jag tycker den är snyggare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joas
Jag sitter också här och har funderat på en likadan dator(som trådstartaren alltså). Tyvärr är jag kass och kan inte bygga min dator själv. Vart vänder man sig bäst då? Kan man köra med p180 istället då jag tycker den är snyggare?

https://www.inet.se/artikel/9990250/

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett bra paket. Jag kommer troligtvis köpa ett ganska likartat.
Krävs det att man lägger 4000:- på ett 4870X2 för att inte grafikkortet ska bli allt för mycket flaskhals i spel? Känns spontant som att du annars kunde spara in några hundra eller kanske 1000:- på grafikkortet och köpa en snabbarde hårddisk.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

ser bra ut ska köpa ungefär likadant snart. men nåt som du borde göra är att köpa 1600MHZ på minnet. Sen kanske nåt du borde ha i åtanke är att kanske köra en raptor 10k rpm som systemdisk, alltså där du har OS och diverse spel. Sen måste jag säga att fy fan vad onödigt att köpa X2 gfx, behövs verkligen inte. JAG skulle gjort att jag skulle köra dubbelt upp på minnet så man får 12gb sen köra ett HD4870 1GB. Fast är helt och hållet smaksak, jag t.ex. tycker minnet är en viktig del i datorn.

Sen kanske skära ned på chassit, inte så viktigt faktiskt.

Fast så tycker jag att man kan prioritera lite i datorbygget, dra ner på lite onödigare komponenter så man kan panga på de mer viktiga. Säger inte att det finns ONÖDIGA komponenter men mindre viktiga haha