Permalänk
Medlem

Hur är en "ostabil" processor?

Hej jag har säkert en väldigt dum fråga, men ställer den iaf. Hur är en "ostabil" processor, har nyss köpt en Q6600!

Permalänk

Bluescreen....

Permalänk
Medlem

Kan vara svårt att säga hur just en ostabil processor beter sig. Men som pontus sa så kan en bluescreen vara tecken på att något är ostabilt (förutsatt att man kör windows då, då bluescreen är en säkerthetsfunktion inbyggd i windows för att förhindra korruption av data då processorn räknat fel) sen alla typer av låsningar/hängningar, ofrivilliga omstarter osv är också tecken på att något inte står rätt till. Att det sen just är cpun är svårt att säga, vanligtvis är det antingen CPU/Minne eller grafikkort.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Testa och se hur systemet håller

Kör memtest86+ 8pass först detta utesluter ev minnersfel.
Kör sen 12h OCCT MIX för att kolla processorn + minne.
Kör sen 12h Prime95 Blend för att kolla processor samt minne.
Sen kan du ev köra en burn (typ 6 pass) med sisoft sandra men har den klarat ovastående tester på orginal klocken så bör den vara stabil.

Permalänk

Prova intel burn test, klarar CPUn det runt en halvtimme så bör CPUn vara stabil, dock bör du köra memtest och Prime som Widde säger för att testa resten.

Visa signatur

2008-06-18 - dagen då jag tappade förtroendet för svensk politik

Permalänk
Medlem

Varför så jäkla lång tid för testerna? Många har som norm att köra 16h orthos, är detta en normal sömncykel för en sweclocker kanske?

Jag tycker det känns onödigt att låta prollen stå och jobba arslet av sig i över 24h i sträck, om något påfrestar så är det ju detta. En normalklockad prolle ska väl inte behöva testas så hårt för att se om den är stabil?

Permalänk
Medlem

Om din prolle inte klarar av normalfrekvenser bör du lämna tillbaka den eller kolla resten av systemet. Av normalklockade processorer är det kanske en på 10 000 eller något som inte fungerar som den skall på normalfrekvenserna.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Medlem

Ja men så är det ju med allt, alltid en viss % som är kass. Garanti?

Permalänk
Medlem

Det sliter inte det minsta på en processor att låta den "jobba" det är det den är byggd för. Det går inte att jämföra med mekaniska maskiner då det inte är några rörliga delar i en processor. Bara så du vet

Om det är originalklock så är chansen så mycket större att det är minnet som inte går ihop med ditt moderkort eller liknande.

Som sagt börja med att köra memtest för att utesluta minnet. Sedan ORTHOS som belastar processorn fullt ut! Ladda gärna ner SPEEDFAN för att kolla temperaturerna, det är inte helt exakt innan det är kalibrerat men borde ge en fingervisning.

MEN först och främst se till att flasha till senaste BIOSet innan du gör något mer, är det instabilt så kan nytt BIOS göra susen, kolla dock upp först hur du går till väga, sen vet jag inte om det är smart att LIVE-flasha med en instabil dator....=)

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det inte är en mekaniskt apparat. Jag har gått elektronik så det är jag fullt medveten om.

Så du menar att en processor som står dygnet runt och kör orthos lever lika länge som en som står idle? Högre volt och högre temp = lägre livslängd = går sönder fortare = slits.

En bil är ju byggd för att köras men det är då den slits och ju hårdare man kör desto mer påfrestas bilen och livlängden minskar.

Tycker din teori saknar fakta, elektroniska komponenter slits precis som allt annat.

Permalänk
Medlem

Hej Yoba!

Du har helt rätt vad gäller principerna för förslitning av elektroniska komponenter.

Men 24h Orthos på en normalklockad processor är ingen hård påfrestning om temperaturer mm är rimliga.
Jämför tex med servers som ofta går på hög belastning i åratal utan problem.
Serverprocessorer skiljer inte mycket mot dito desktop i dagsläget.

Slutsats jag anser att det är rimligt att testa minst 8h, gärna mer , för att försäkra sig om att (hela)datorn är orubbligt stabil.

Men det är ju upp till var och en att göra sin egen bedömning.

Till OP, återkom gärna med status, om du löst dina problem eller inte.

Hälsar FO3

(edit stavfel)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

En normalklockad blir mycket riktigt inte särskilt påfrestad men jag tänkte på dem som klockat sina och sen kör 16h orthos eller mer, det vill jag inte själv utsätta min prolle för, hög temp så lång tid

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FatherOfThree

Till OP, återkom gärna med status, om du löst dina problem eller inte.

Hälsar FO3

(edit stavfel)

Frågan är ju om han har problem överhuvud taget. Han verkar mest vara nyfiken över hur en instabil processor beter sig.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yoba
Jag vet att det inte är en mekaniskt apparat. Jag har gått elektronik så det är jag fullt medveten om.

Så du menar att en processor som står dygnet runt och kör orthos lever lika länge som en som står idle? Högre volt och högre temp = lägre livslängd = går sönder fortare = slits.

En bil är ju byggd för att köras men det är då den slits och ju hårdare man kör desto mer påfrestas bilen och livlängden minskar.

Tycker din teori saknar fakta, elektroniska komponenter slits precis som allt annat.

Så sant så... de allra flesta sakerna slits ju när de används. Oavsett om det rör sig om mekanik eller elektronik. Det saknar betydelse.

En lampa håller längre när den inte är tänd. >.<

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
Kan vara svårt att säga hur just en ostabil processor beter sig. Men som pontus sa så kan en bluescreen vara tecken på att något är ostabilt (förutsatt att man kör windows då, då bluescreen är en säkerthetsfunktion inbyggd i windows för att förhindra korruption av data då processorn räknat fel) sen alla typer av låsningar/hängningar, ofrivilliga omstarter osv är också tecken på att något inte står rätt till. Att det sen just är cpun är svårt att säga, vanligtvis är det antingen CPU/Minne eller grafikkort.

Jag vill passa på att fråga linuxexperterna... ifall man har Windows + lite felaktig hårdvara så innebär det bluescreen. Men vad händer i linux? Hur yttrar det sig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minimaiser
Prova intel burn test, klarar CPUn det runt en halvtimme så bör CPUn vara stabil, dock bör du köra memtest och Prime som Widde säger för att testa resten.

Borde man inte bara kunna köra ett test med små minnesmängder (som får plats i cachen), och ett med mycket minne? Ett för CPU, och ett för minne/NB. Det visar alltid om något är ostabilt i mitt system (tar oftast några sekunder).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av yoba
[B]Jag vet att det inte är en mekaniskt apparat. Jag har gått elektronik så det är jag fullt medveten om.

Så du menar att en processor som står dygnet runt och kör orthos lever lika länge som en som står idle? Högre volt och högre temp = lägre livslängd = går sönder fortare = slits.

En bil är ju byggd för att köras men det är då den slits och ju hårdare man kör desto mer påfrestas bilen och livlängden minskar.

Tycker din teori saknar fakta, elektroniska komponenter slits precis som allt annat.

No Offence!

Jag ifrågasatte inte dina kunskaper men jag gjorde en förenkling. Det jag menade var att slitaget på elektronik i jämförelse är minimalt. Det är inte alltid spänningen måste dras upp så värst långt för att överklocka, jag uppfattade heller inte att tråden handlade specifikt om överklockning, enligt svaren tidigare fick jag uppfattningen att processorn var instabil i normalklock.

Jag förstår om du ej vill slita onödigt på dina komponenter, själv tror jag inte att en processor som inte övervoltas rejält eller har dålig kylning löper någon risk att gå sönder i förtid. Med i förtid menar jag under den tiden processorn används, självklart håller den kortare tid, frågan är vilket tidsperspektiv det handlar om?

Sedan så anser jag att om du inte vill köra ORTHOS för att belasta processorn så borde du inte överklocka, när har du nytta av klocken om du inte ens vill köra processorn 100%??

Jag hade tidigare problem med minneshanteringen av mitt moderkort, om datorn stog på en längre tid så uppstod det minnesfel med förvrängningar på bilden och instabilitet. Allt fungerade hur bra som helst, ibland i flera dygn, ibland kortare tid, men var datorn igång länge så uppstod alltid problemet, jag anser därför att för en tillräcklig stabilitet så ska testerna pågå minst under en natt.

@MarcusW

Med Orthos går det att köra både small och large FFT och därmed både belasta processorn och minnet, jag brukar dock även köra ett rent memtest, håller med om att det oftast visar sig på en gång, men som sagt har jag varit med om att det tar lång tid och är oregelbundet också.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem

Jag förstår din tanke. Sakerna slits, ingen tvekan, men hur mycket livslängden sjunker kan jag inte svara på.

Jag använder såklart orthos för att testa om jag har en stabil processor. Jag ahr aldrig sagt att jag inte använder programmet, jag använder det bara inte i 16h eller längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

@MarcusW

Med Orthos går det att köra både small och large FFT och därmed både belasta processorn och minnet, jag brukar dock även köra ett rent memtest, håller med om att det oftast visar sig på en gång, men som sagt har jag varit med om att det tar lång tid och är oregelbundet också.

Nu handlade posten jag citerade om Intel Burn test, alltså Linpack testing.

Fel brukar ta timmar att se för mig med Orthos/Prime95. Det brukar ta 1-2 sekunder i IBT om det är minnena eller CPUn, och 20-30min om det är NB..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Nu handlade posten jag citerade om Intel Burn test, alltså Linpack testing.

Fel brukar ta timmar att se för mig med Orthos/Prime95. Det brukar ta 1-2 sekunder i IBT om det är minnena eller CPUn, och 20-30min om det är NB..

Okej! Ska kolla upp IBT det kanske är mer krävande, bättre optimerat för intels processorer så att säga! Jag har aldrig fått fel i ORTHOS pga CPU men minnet har spökat, ibland gick det snabbt ibland tog det tid, det gick inte att säga, i min situation.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emil_fh
Okej! Ska kolla upp IBT det kanske är mer krävande, bättre optimerat för intels processorer så att säga! Jag har aldrig fått fel i ORTHOS pga CPU men minnet har spökat, ibland gick det snabbt ibland tog det tid, det gick inte att säga, i min situation.

IBT med full stress är otroligt stressande för minne och NB vid full stress. För CPU bör man köra custom stress, och sen köra på så mkt minne som CPUn har i cachen. Jag tror inte det nödvändigtvis är optimerat för intels processorer, men jag vet faktiskt inte! Linpacks är något paket för beräkningar i linjär algebra om jag har förstått det rätt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
IBT med full stress är otroligt stressande för minne och NB vid full stress. För CPU bör man köra custom stress, och sen köra på så mkt minne som CPUn har i cachen. Jag tror inte det nödvändigtvis är optimerat för intels processorer, men jag vet faktiskt inte! Linpacks är något paket för beräkningar i linjär algebra om jag har förstått det rätt..

Ja temperaturen går upp rejält, och vad jag förstår så är det IBT intel själva använder för att stabilitetstesta sina processorer, sedan finns också OCCT där man också kan köra Linpacks, och dessutom annat!

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.