Permalänk

Gigabit-anslutning mot NAS

Hejsan!

Jag ska köpa en lagringenhet för ett tvåmanna företag som jobbar med tunga photoshopfiler = behöver hög överföringshastighet. Kommer jag att kunna komma åt lagringsenheten med gigabithastighet om jag bara kan garrantera cat 6-sladd och switch i sista ledet? Se skiss. Mkt tacksam för svar

Permalänk
Medlem

kanske är vettigt att ha en brandvägg mellan internet där och era datorer?.

jo det där kommer funka.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

Se till att NAS:en stöder Gigabit-hastighet, många som inte gör det.

Permalänk

Petrucci,
Det finns det! Skrev bara inte ut det. Ville bara försäkra mig om att det blir gigabit för våra två datorer mot NAS:en trots att resten av nätverket inte är gigabit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxberggren
Petrucci,
Det finns det! Skrev bara inte ut det. Ville bara försäkra mig om att det blir gigabit för våra två datorer mot NAS:en trots att resten av nätverket inte är gigabit.

Det blir gigabit genom switchen ja, men det betyder inte att NAS burken kan leverera gigabit hastigheter bara för att interfacet är gigabit.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av diggdagg
Se till att NAS:en stöder Gigabit-hastighet, många som inte gör det.

Att en NAS har gigabit-nätverkskort är dock ingen garanti för att hastigheterna blir i Gigabit. Snarare har konsument-NAS:ar ofta extremt dålig prestanda (5-20 Mbit).

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Att skaffa en billig dator brukar väl ofta inte kosta mer än att skaffa en NAS men garanterar ju definitivt högre överföringshastighet.

Jag blev grymt förvånad när jag uppgradera mitt workstationOS till Windows Server 2008 från XP, och gick från 30MB/s till 70-85MB/s (!!) via Gigabitnätverk till min filserver med 2x200GB RAID0 och Intel Gigabitkort. Tvivlar på att du kommer upp i de hastigheterna med en billig NAS.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Aha, det var bra att jag fick veta!

Hastighet är väldigt viktigt i detta fallet. Vi arbetar med tunga photoshopfiler direkt mot servern. Vad är det man ska tänka på (utöver gigabitnätverk) för att få så snabb överföring som möjligt? Är det helt att glömma NAS och bygga en egen? Har tittat lite på FreeNas. Är det snabbt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxberggren
Aha, det var bra att jag fick veta!

Hastighet är väldigt viktigt i detta fallet. Vi arbetar med tunga photoshopfiler direkt mot servern. Vad är det man ska tänka på (utöver gigabitnätverk) för att få så snabb överföring som möjligt? Är det helt att glömma NAS och bygga en egen? Har tittat lite på FreeNas. Är det snabbt?

beror väl på hårdvaran?

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk

Jo, men jag tänkte på specifikt vilken hårdvara som är viktig för att få upp hastigheterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxberggren
Jo, men jag tänkte på specifikt vilken hårdvara som är viktig för att få upp hastigheterna.

Det beror väl på vad du vill betala om du vill köpa SAS diskar och dyra kontrollerkort.

Om det duger med "konsumentgrejor" eller om du vill ha serverhårdvara.

Det duger nog med billiga grejor om det är bara två klienter som ska komma åt filer.

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk

Jag kör en D-link DNS 323 (billig, tyst o stabil) med en Seagate 750gb F1 disk i och fick först (med enklast möjliga switch) 10-12mb/s (alltså maxar den 100mbit switchen) men investerade i en billigast möjliga (hehe..) Gbit 8-portars switch och får nu 20-25mb/s (upp till 200mbit) iaf. Det är ju inte Gbit men det är ok att jobba med Photoshop och t o m FLAC filer som ligger på NASen. Dock skulle jag inte jobba med videofiler över nätverket.
PMa om du behöver mer info

Visa signatur

Asus Z170i Pro Gaming | i7 6700K@4,5GHz | 16GB@2800MHz | 500GB Evo 960 m.2 | Dell U2515H | Logitech MX Master/K750 | FD Node 304

Permalänk

Verkar som att man kommer upp ganska rejält i hastighet om man har en skyst dator med raidkort så det är kanske det jag får satsa på.

Förklaringar:
Terastation noraid 1G - The Terastation NAS System with Gigabit Ethernet Adapter
100M Ethernet - This line shows the theoretical throughput of 100 Megabit Ethernet
Ubuntu_1G_RAID5_S22 - Ubuntu 6.06 DT on RAID5 Hardware with GB Ethernet 2200+ Sempron
FreeNAS_1G_RAID5_S22 - FreeNAS on RAID5 Hardware with GB Ethernet and 2200+ Sempron
Ubuntu_1G_NoRAID S22 - Ubuntu 6.06 DT with GB Ethernet and 2200+ Sempron
CC_1G_NoRAID_S22 - ClarkConnect 3.2 Home on GB Ethernet and 2200+ Sempron
XPP_1G_NoRAID_D16 - Windows XP Pro with GB Ethernet on a Duron 1.6 GHz
Ubuntu_1G_NoRAID_D16 - Ubuntu 6.06 DT with GB Ethernet on a Duron 1.6 GHz
CC_1G_NoRAID_D16 - ClarkConnect with GB Ethernet on Duron 1.6 GHz

fog: Men RAID 0 gör att du får dubbel hastighet från diskarna va? Jag kommer att köra RAID 1 (spegling)

Permalänk

Jag har en DNS 323 i mitt nätverk inkopplat med en Gb switch. Hastigheten ligger runt 10-12 MB/s vid skrivning till den från min stationära dator. Jag kör 2 st 750 Gb diskar i raid 1 i NASen. I min stationära ( Vista Ultimate) så har jag en 150 Gb raptor och 2 st 1 Tb diskar i Raid 0. I min "filserver" med Vista Home Premium, så har jag också 2 st 1 Tb diskar i Raid 0. Där går det betydligt snabbare att kopiera filer. Runt 95-100 MB/s går det vid solsken och nedförsbacke

Så inte går det så värst snabbt mot NASen om man ska jämföra med att dra filer mellan datorerna.

Jag kör med Cat 5e kablar då dom ska räcka till för gigabit.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk

Jo jag läste någonstans att cat5 teoretiskt ska klara gigabit men cat6 är att rekomendera.

Tack för svaret. Då är jag nog på det klara att jag måste ha en filserver

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maxberggren
Jo jag läste någonstans att cat5 teoretiskt ska klara gigabit men cat6 är att rekomendera.

Tack för svaret. Då är jag nog på det klara att jag måste ha en filserver

CAT5e klarar gigabit, men om du ska "dra" nya kablar är det lika bra att köra på CAT6 (eftersom det stödjer 10/100/1000 Mbit/s samt troligen också 10000, 10 Gbit/s, inom en rimlig framtid).

Visa signatur

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NirreFirre
Jag kör en D-link DNS 323 (billig, tyst o stabil) med en Seagate 750gb F1 disk i och fick först (med enklast möjliga switch) 10-12mb/s (alltså maxar den 100mbit switchen) men investerade i en billigast möjliga (hehe..) Gbit 8-portars switch och får nu 20-25mb/s (upp till 200mbit) iaf. Det är ju inte Gbit men det är ok att jobba med Photoshop och t o m FLAC filer som ligger på NASen. Dock skulle jag inte jobba med videofiler över nätverket.
PMa om du behöver mer info

200-Mbit gränsen du får, beror förmodligen på att du kör med Windows XP. Windows Vista och Windows 7 har en mycket bättre TCPIP-stack än XP.