Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Riddaren
Eftersom jag inte kommer titta på film på skärmen så har jag uppfattat att 16:10 är det som blir bäst.

Funkar OCZ-minnena om man ska överklocka?
Jag kommer nog testa på det.

Benq skärmen (2200HD) är ju 16:9... så tycker du ska ta en samsung 2443bw eller en FP241 (som nämndes tidigare. bättre paneltyp på FP241an)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aiur
^
Och om du kan tänka dig en 22" monitor så är Samsung syncmaster 2253BW väldigt bra och billig

Nej. det är rena rama panelbingo med den skärmen! Benq 2200HD är mycket mera prisvärd.

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
- Jo man skall givetvis tänka på framtiden fast att köpa det "värsta" kostar vanligen mer än det smakar, ligger man strax under värstingarna så sparar man ofta en hel del pengar och man får i princip exakt samma prestanda.

- Både Phenom II och i7 är mycket snabba processeror, de är båda mycket byggda för skalning (L3 cache) och har likheter i annat. Det som är lustigt just nu är att det har blivit så billigt och köpa prestanda, Phenom II 940 är enormt billig för att ligga i topp (läs om DX11), i7 är runt 7% bättre när en del har slagit ihop massor av test och räknat ut skillnaden.

- Man bör undvika att köpa Core processorer om man vill tänka på framtiden, detta även om de presterar bra på många tester nu. Core processorerna vinner ofta över både i7 och Phenom II. Orsaken till varför den inte är framtidssäker går exempelvis och förstå om man läser på om DX11, DX11 är mycket likt DX10 med en stor skillnad och det är att det var mycket dumt och sköta grafiken i olika trådar för DX10 (och de innan med). Man kan säga att DX11 är som DX10 fast anpassat för att man skall tråda upp grafiken. Synkronisering återkommer ofta när man läser om det och det är inget som Core 2 processorn gillar.

- Livslängden på Phenom II 940 och i7 920 är samma, jag tvivlar starkt på att någon skulle kunna uppfatta skillnader på två datorer. De kommer inte bli gamla förrän spel börjar skala till mer än och nyttja runt 6 kärnor skulle jag tippa. Tvivlar på att spel kommer kräva speciellt hög klockfrekvens så man kan vinna extra livslängd med att klocka upp processorerna.

- Angående tester på nätet så testar de nästan alltid bara ett enda program, även om det programmet använder trådar så visar det torftigt för att få en korrekt beskrivning om hur processorn kommer uppfattas av användaren. Om man bara läst tester på nätet och kanske inte prövat så många datorer så är det svårt och förstå eventuellt. Men har man kört en del olika datorer så vet man.

Visst, att köpa Core i7 965 råder jag bara till folk som vill "slösa" 60 000+ kr. Jag tror vi båda är överens om att i7 920 är "strax under värstingen" och prisvärd i det stora hela.

Nej givetvis rekommenderar vi inga penryn-generationens processorer i den här prisklassen. En Phenom II 940 (men inte Phenom I och det är väl där vi haft avvikande åsikter) skulle jag föredra framför en Core 2 Q9400 och Q9550.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Känns bara lite bortkastat att slänga 20000 på en dator...
Bättre att köpa en för 10k och sen köpa en ny för 10k om 1 år.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Känns bara lite bortkastat att slänga 20000 på en dator...
Bättre att köpa en för 10k och sen köpa en ny för 10k om 1 år.

Då måste man göra om den här processen med att välja delar och kolla vilka som är mest prisvärda osv.
Jag lägger hellre ut pengar på en dator med bra prestanda som håller i 3 år och slipper bry mig och att uppgradera sen.

Jag har haft hem-pc i 3 rundor och de har när de var nya haft prestanda och komponenter som knappt var släppta på marknaden eller precis släppta och haft ett marknadsvärde på 20-25'000:-.
Och dessa har fungerat prestandamässigt under sina 3 år, min senaste är nu 4 år och lite för gammal för att spela roliga spel på.
Så det är enligt min åsikt inte bortkastade utan välinvesterade pengar om man väljer rätt delar från början.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Känns bara lite bortkastat att slänga 20000 på en dator...
Bättre att köpa en för 10k och sen köpa en ny för 10k om 1 år.

Det var ju dagens klart snålaste/dummaste råd!!
Att köpa för 10 papp om året blir INTE billigt.
Trådskaparen tänker precis som jag, det skall funka i tre år eventuellt med ett grafikkortsbyte. Min förra dator gick i knappa fem år och den byggde jag på amd 64 och två sata i raid osv. Bytte grafik en gång.

Den datar jag byggde i år kan ni se i spec.
Lite snålt grafik men jag spelar inte någe avancerat.

Tycker trådskaparen skall snåla lite på modulära PSUn. Har inte fattat vitsen. Kul när man bygger men sedan då???

CPU fläkten duger till lite OC så eventuellt kan han skippa Noctunan också och byta om det behövs.

Jag köpte en Velocitiraptor och ångrar det inte.

Annars är jag toknöjd, dock ej med Vista

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BumpaBumpa Berra
Det var ju dagens klart snålaste/dummaste råd!!
Att köpa för 10 papp om året blir INTE billigt.
Trådskaparen tänker precis som jag, det skall funka i tre år eventuellt med ett grafikkortsbyte. Min förra dator gick i knappa fem år och den byggde jag på amd 64 och två sata i raid osv. Bytte grafik en gång.

Den datar jag byggde i år kan ni se i spec.
Lite snålt grafik men jag spelar inte någe avancerat.

Tycker trådskaparen skall snåla lite på modulära PSUn. Har inte fattat vitsen. Kul när man bygger men sedan då???

CPU fläkten duger till lite OC så eventuellt kan han skippa Noctunan också och byta om det behövs.

Jag köpte en Velocitiraptor och ångrar det inte.

Annars är jag toknöjd, dock ej med Vista

Cosmos-lådan ser ju iofs så pass stor ut på de bilder jag sett att det kanske inte gör så mycket med lite hängande kablar som inte används?

Det kanske finns bättre OC-fläktar än Noctuan men som jag uppfattat det ska den vara ganska så tyst men ändå kyla bra.
Vad kör du själv med för fläkt?

Vad hade du för version på Vista?
TPB-laddad?

Permalänk

Hej du!
Jag kör orginalfläkt och har bara testat att köra 3.2 och det var inga problem. Kör dock orginal nu har inte behv av mer.....
Jag kör med Vista Business 64 och den är legal.
Har fri tillgång via högskolan.
Och lådan är ganska rymmlig, skit stor o ful enligt sambo!!!
Köpte mitt Corsair 650W på Dustin rean
och sladdarna ligger så fint bakom diskarna, syns ej.

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Visst, att köpa Core i7 965 råder jag bara till folk som vill "slösa" 60 000+ kr. Jag tror vi båda är överens om att i7 920 är "strax under värstingen" och prisvärd i det stora hela.

Samtidigt så "slösar" du runt 2500 kr för i7 jämfört med Phenom II och skillnaden i prestanda är runt 7%, vid spelande i högre upplösningar så är ofta Phenom II bättre än i7

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Samtidigt så "slösar" du runt 2500 kr för i7 jämfört med Phenom II och skillnaden i prestanda är runt 7%, vid spelande i högre upplösningar så är ofta Phenom II bättre än i7

Varför låter du denna trån bli en vendetta AMD vs Intel?
Trådskaparen vill ha en Intel precis som jag valt.
Det är INTE bara spel som körs på en dator som trådskaparen sade.

AMD är säkert bra och billiga grejor, men det var ju INTE aktuellt här.

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BumpaBumpa Berra
Varför låter du denna trån bli en vendetta AMD vs Intel?

det är inget vendetta, har en sidodiskussion med Aqualize. TS verkar ju redan ha bestämt sig.

Angående vad du själv skrivit så är det absolut inget dumt beslut och köpa en dator runt 10 000, det är nog det smartaste köpet man kan göra (få mest för pengarna)

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
det är inget vendetta, har en sidodiskussion med Aqualize. TS verkar ju redan ha bestämt sig.

Angående vad du själv skrivit så är det absolut inget dumt beslut och köpa en dator runt 10 000, det är nog det smartaste köpet man kan göra (få mest för pengarna)

Runt 10 K ja för mest prisvärda datorn. eller ennu mer kanske 14K och då baserar man paketet med bra chassi nätagg och kylnig. så uppgraderar man moderkort ram och CPU efterhand.

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
det är inget vendetta, har en sidodiskussion med Aqualize. TS verkar ju redan ha bestämt sig.

Angående vad du själv skrivit så är det absolut inget dumt beslut och köpa en dator runt 10 000, det är nog det smartaste köpet man kan göra (få mest för pengarna)

Ja, processorvalet har jag redan bestämt mig på.
Dock återstår det svåra med att välja en bra spelskärm.
BenQ FP241W, Samsung 2493HM och Samsung 2443BW verkar vara de som de flesta pratar om. Men det verkar som iaf 2493HM är en utgående modell.

Så det blir ett besök på MediMarkt och OnOff i veckan för att spana lite.

Permalänk

Jag kör på en BENQ 24 och är helnöjd. Suveränt med tre ingångar.
Men rekomenderar att alltid köpa skärm över disk med öppet köp.
Då slipper man diskutera pixel problem. En trasig och man kan lämna tillbaka

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BumpaBumpa Berra
Jag kör på en BENQ 24 och är helnöjd. Suveränt med tre ingångar.
Men rekomenderar att alltid köpa skärm över disk med öppet köp.
Då slipper man diskutera pixel problem. En trasig och man kan lämna tillbaka

Bra tips!
Det är lite enklare att åka och lämna tillbaka skärmen än att försöka skicka med Posten och liknande.
Vilken BenQ-modell har du?

Permalänk

G2400W

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Medlem

Samsung skärmarna lider av Backlight problem och om du skall köra samsung så skall du bara köpa deras T paneler alltså de som har T på slutet av sitt namn.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Riddaren
Ja, processorvalet har jag redan bestämt mig på.
Dock återstår det svåra med att välja en bra spelskärm.
BenQ FP241W, Samsung 2493HM och Samsung 2443BW verkar vara de som de flesta pratar om. Men det verkar som iaf 2493HM är en utgående modell.

Så det blir ett besök på MediMarkt och OnOff i veckan för att spana lite.

yes... har 2493HM... och den är bäst. 2443BW tycks vara ersättaren typ.. eller att den finns längre...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Samsung skärmarna lider av Backlight problem och om du skall köra samsung så skall du bara köpa deras T paneler alltså de som har T på slutet av sitt namn.

precis! T220 och 2253BW... båda är helt panelbingo typ!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BumpaBumpa Berra
G2400W

den är skitbra. mycket för pengarna... men samsung 2493HM var snäppet bättre när jag kolla sist:P därför köpte jag den... antar att 2443BW är liknande... kanske nåt att tänka på.(den har dock inte HDMI...)

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

hade tänkt införskaffa minnet, processorn och moderkortet du har, sen har vi exakt samma dator hehe

(jag hade köpt gtx295, gillar inte mitt 4870x2 alls, funkar apa i mmorpgs, folk med gtx280 får mer fps, mesta mmorpgs är byggda på single core gpu:s)

säg hur den tuffar på när du fått den så kanske jag slår till

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Selo
hade tänkt införskaffa minnet, processorn och moderkortet du har, sen har vi exakt samma dator hehe

(jag hade köpt gtx295, gillar inte mitt 4870x2 alls, funkar apa i mmorpgs, folk med gtx280 får mer fps, mesta mmorpgs är byggda på single core gpu:s)

säg hur den tuffar på när du fått den så kanske jag slår till

Jag ska och kolla på lite skärmar idag, sen blir det nog beställning väldigt snart

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BumpaBumpa Berra
Varför låter du denna trån bli en vendetta AMD vs Intel?
Trådskaparen vill ha en Intel precis som jag valt.
Det är INTE bara spel som körs på en dator som trådskaparen sade.

AMD är säkert bra och billiga grejor, men det var ju INTE aktuellt här.

Du verkar ju inte ens själv veta vad du valt. Du sitter ju själv med AMD processor i datorn. Om de gör bra och billiga grejer måste du ju själv kunna svara på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Riddaren
Dock är jag lite anti mot AMD, iofs kan ju kvaliteten ha ändrats sen jag hade det senast för 10 år sen. Sen dess har jag bara kört Intel och jag stannar nog kvar där.

Kan ju informera dig då om att du just valt att köpa två AMD processorer.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
....

Kan ju informera dig då om att du just valt att köpa två AMD processorer.

Om du menar grafiken så är jag medveten om det, har haft ATI-grafikkort på arbetsstationerna på jobbet tidigare, men då var det inte AMD utan ATI.
Men jag hoppas kvaliteten finns kvar trots AMD's köp.

http://www.amd.com/us-en/Corporate/VirtualPressRoom/0,,51_104_543~110899,00.html

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Du verkar ju inte ens själv veta vad du valt. Du sitter ju själv med AMD processor i datorn. Om de gör bra och billiga grejer måste du ju själv kunna svara på.

Kan ju informera dig då om att du just valt att köpa två AMD processorer.

Hoppas att du försöker vara lustig, annars är du ju bara pinsam.
Vi diskuterade CPUer här och inte GPUer. Det blir väl som att jämföra äpplen o päron?

Så din information om grafikkortsvalet är totalt onödig.
Jag kör med ATI som köpts av AMD i grafik men jag kör med INTEL CPU!

Intel gör ju inte speciellt upphetsande grafikkort men jag har det i min HTPC som graffe och även där kör jag INTEL CPU.

Så jag vet exakt vad jag väljer och råder om!
Och idag är det I7 som är kung, dock ingen billig sådan.

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk

Angående sweclockers kampanjen på inet..
Hur länge kommer den kampanjen vara uppe?
Och hur i hela friden kan dem se att jag verkligen är medlem på sweclockers?

Permalänk
Avstängd

Re: Speldator för strax över 20'000

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Riddaren
Det jag är lite osäker på är minnet, ska jag välja 1600 istället ifall jag väljer att överklocka?

Läste just denna tråden: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=216590
om strömförbrukningen för i7 (finns en del intressanta inlägg där) om man överklockar i7. Tydligen sticker strömförbrukningen iväg ordentligt om den överklockas så möjligen kan det vara värt med ett kraftigare nätagregat.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Speldator för strax över 20'000

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Läste just denna tråden: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=216590
om strömförbrukningen för i7 (finns en del intressanta inlägg där) om man överklockar i7. Tydligen sticker strömförbrukningen iväg ordentligt om den överklockas så möjligen kan det vara värt med ett kraftigare nätagregat.

Tack!
Ska kolla upp det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Angående sweclockers kampanjen på inet..
Hur länge kommer den kampanjen vara uppe?
Och hur i hela friden kan dem se att jag verkligen är medlem på sweclockers?

De kan inte se att du är det..
Men de lägger bara upp kampanjerna på swec:s hemsida..

Dock så kan man googla fram det också

Permalänk
Inaktiv

Nu är beställningen äntligen gjord.
(Förutom skärmen, som jag inte bestämt mig för än)
Jag återkommer med feedback när alla delarna kommit och jag satt ihop den.

Tack till alla som gjort inlägg i tråden!

Intel Core i7 920 2.66GHz
Asus P6T Deluxe
Corsair 6GB (3x2GB) 1600MHz XMS3-12800
PowerColor HD4870X2 2GB
Corsair TX 750W
WD VelociRaptor ICE 150GB
WD Caviar GP 750GB
CoolerMaster Cosmos 1000

Permalänk

Du kommer att bli nöjd!!!
Jag blev nöjd. ganska lika setup. Se botten.
Har lite vibrations ljud från lådans tak ibland.

Dock gillar jag ännu inte Vista.

Visa signatur

| Intel I7 12700k | Noctua NH-U12A | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 5200mhz | Samsung 980 Pro M.2 NVME 2TB | Seagate FireCuda 520 2TB | Samsung 970 pro 1TB | WDC WD30 3TB | Gigabyte RTX 3070 Aorus | Fractal Design Define R6 Black | Gigabyte Aorus P850W | Asus VG258 24" 165Hz | Benq 24" |

Permalänk
Medlem

Re: Speldator för strax över 20'000

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Riddaren
Jag kommer ha den mest för att spela på och kolla på film på tv, men även köra en del filmkonvertering, lite Photoshop och lite cad.
Den ska även hålla några år utan att behöva uppgraderas då jag brukar byta dator var 3:e år (har haft hem-pc-byte var 3:e år innan och tänkte fortsätta med det intervallet)

Jag har plockat ihop en del prylar som jag vill ha lite kommentarer på, samt hjälp med en bra skärm på 22"-24".

Det jag är lite osäker på är minnet, ska jag välja 1600 istället ifall jag väljer att överklocka?

Och så det största huvudbryet, HD4870X2 eller GTX295? Jag kommer spela på en 22"-24"-skärm, inte större.

För filmvisning kommer jag kör den på en 40"-46"-tv, som också står på inköpslista tillsammans med surroundanläggning.

http://www.loverslundsbk.com/wap/config.jpg

Du kommer bli nöjd. Dock är det svårt att sia om framtiden. Fram tills nu så har det ju varit att det du lägger ut för ett system idag blir omkört med råge för en setup för 60% av priset efter två år.
Att då byta grafikkort kan hjälpa att systemet klarar ett år till. Dock är det svårt att sia om. Om du känner dig bekväm med tanken att lägga så mycket pengar på en dator så ska du göra det. Jag kommer inte orda om vad du ska göra och inte göra. Vad du däremot kan tänka på är att köpa en skärm som håller måttet. LCD har kommit så långt så det är svårt att den tekniken kommer bli billigare/prestanda. Nu är det bara den stora massan (konsumenterna) som avgör pris i form av tillgång och prestanda.

Det finns en massa som ordar om Samsung. Men sanningen är att de har få bra och de som är bra håller ojämn kvalité. Kan tex ta 215TW som ett exempel. Det är en relativt gammal skärm. Lanserad år 2006 och med en prislapp på 8000 kr när den kom. Trots priset så tillverkades denna i två olika fabriker. Två fabriker med olika förutsättningar för kvalité. Så du som kund hade i princip 50-50 chans att få den som är bättre trots samma pris. Samsung skiftar tillverkningsplats fortfarande mellan sina paneler för att få ut bästa möjliga vinstmarginal.
Det är fler tillverkare som gör på detta sätt. Men det ger ju ingen jämn kvalité på skärmserien.

Samsung har väldigt många skärmar. De flesta är skräp.
Det jag menar är att samsung inte gör dåliga skärmar utan att de håller ojämn kvalité på sina skärmar. Det känns lite lotto över det hela. Det finns massor kunnigt folk här med råd och tips på en bra spelskärm.

Snöa inte in dig på responstider. För sanningen bakom dessa är att alla skärmar avänder sig av en overdriveteknik. Det finns responstider som klassas som Grey-to-black, grey-to-grey mm. Jag har inte sett någon som skriver ut white-to-black vilket egentligen är den riktiga responstiden och som knappt skiljer sig mellan skärmarna (Är kristallen fullt öppen så är tiden till den när den är helt stängd 25 ms. Tekniker fuskar med detta genom att tex öppna kristallen halvt istället för helt sk aktiv styrning. Detta medför dock sämre ljusflöde, kontrast mm). En skärm som har 1 ms i responstid kan vara sämre än skärm på 16 ms. Så illa är det. Allt för att kunden ska bli invaggad i någon form av tro att den här skärmen är värsta spelskärmen.

Jag har provat igenom ett antal skärmar innan jag blev nöjd. Alla skärmar har akilleshälar. Så är det ju bara.

Men för att inte bli långrandig så kan man uttrycka sig såhär:

TN - Undvik generellt. Jag har haft TN skärmar för 4000 kr hemma hos mig och ingen håller måttet. De är inte gjorda för att njuta spel. De är gjorda för att man som konsument ska få en billig skärm som klarar av snabba spel. Men så länge man inte kör på hög upplösning och har krav på att det ska se bra ut så funkar det. Som sagt upp till dig.

PVA/MVA - Bra men är väldigt beroende av en bra overdriveteknik för att man ska slippa lagg. Här finns en del som specialiserat sig på detta och som är bra. Jag har en skärm i denna teknik som inte har någon form av ghosting hur snabba spelen än är. Min skärm heter Eizo Flexscan S2431W om du undrar.

IPS - Det är i basic som en TN men tack vare dubbla filter så lurar man ögat att det ser bättre ut och ger en bättre vidvinkelseende än det från basic är. Ganska intressant teknik men tyvärr lite dyr så därför satsar inte många tillverkare på det. Dock har det kommit fler varianter nu tack vare ett ökat intresse.

Det finns en massa andra namn för tekniken hos skärmarna men de grundar sig på någon av ovanstående teknik. Det är bara någon smärre förändring.

Min skärm kanske ligger ovanför din budget. Men för att gå ned lite i pris så finns tex:

BENQ FP241W
http://www.dustinhome.se/pd_5010100657.aspx?csref=Prisjamfore...

Eizo Flexscan S2231WSE
http://www.dustinhome.se/pd_5010127674.aspx?csref=Prisjamfore...

Med vänlig hälsning.
Håkan

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Inaktiv

Re: Re: Speldator för strax över 20'000

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hakan78
...

Min skärm kanske ligger ovanför din budget. Men för att gå ned lite i pris så finns tex:

BENQ FP241W
http://www.dustinhome.se/pd_5010100657.aspx?csref=Prisjamfore...

Eizo Flexscan S2231WSE
http://www.dustinhome.se/pd_5010127674.aspx?csref=Prisjamfore...

Med vänlig hälsning.
Håkan [/B]

Tack för kommentaren.
Tyvärr har BenQ FP241W utgått och går inte att få tag på längre
Inte hos någon av de större och säkra butikerna iaf.

Jag har också haft mina ögon på en Samsung SyncMaster 2493HM, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=278040, då jag tycker den har fått ganska bra kritik av dom som har den.
Men du verkar inte rekommendera Samsung alls.