Köpråd: dator för spel - vad är flaskhalsen?

Permalänk

Köpråd: dator för spel - vad är flaskhalsen?

Hej jag har funderat ihop följande system:

Jag kommer även att använda:

antec sonata II chassi
2 x samsung spinpoint 250 GB

Det resursintesiva jag ska använda datorn till är att spela spel. Jag tänkte överklocka processorn. Således funderar jag på en:

Noctua NH-U12 kylare

Vad kommer att vara flaskhalsen i systemet? Med extra kylare räknar jag iskallt med att kunna klocka till åtminståne 3.8 GHz.

Bör jag istället skaffa en Q9550 och köra på stock kylning?

Jag är tveksam till huruvida spel kommer att bli tillräckligt parallelliserade de närmaste 3 åren.

edit: min skärm har max upplösning 1600x1050

Permalänk

Här ett bättre system som med fördel kan ha en anna CPU-kylare

*EDIT*
denna kylare borde passa https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/noctu...

Permalänk
Medlem

Ska du ha en framtidssäker speldator så är inte dualcore att föredra då det redan finns spel idag där de flaskar och andelen ökar. Andrew_Swes paket är bra mycket bättre för pengarna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Efter att ha läst runt och tänkt lite är jag övertygad om att phenom2 x4 940 är bättre för mig än E8500. Tack för att ni hjälpt mig inse det

Jag funderar nu över:

Jag väljer att bryta budget lite. Jag valde snabbare minnen, blir det bra?

Vad tror ni om det nya systemet? Är det något som blir en uppenbar flaskhals och som jag borde spendera mer på?

Permalänk

Ser bra ut men jag ser ingen direkt prisvärdhet med att lägga dubbelt så mycket pengar på Minnena. Grafikkortet känns som en potentiell flaskhals i högre upplösningar med krävande inställningar. Dock så kan du efterhand slänga in ett till så du kan köra crossfire sedan men då kommer det även behövas ett kraftigare nätagg. Valet är ditt

Permalänk

Jag kör en 22" lcd med maxupplösning 1600x1050

Jag har mer eller mindre bestämt mig för att inte köra crossfire, därav 550W nätagget.

Vill jag uppgradera grafikkort i framtiden så blir det nog ett helt nytt kort.

Permalänk

Okej, Kör på ditt paket i sådana fall!

Permalänk

tack för hjälpen
Jag hade av lathet inte tittat så noga på AMD's erbjudande, men nu tror jag på det stenhårt!

Ha en bra dag!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pizza_maker
tack för hjälpen
Jag hade av lathet inte tittat så noga på AMD's erbjudande, men nu tror jag på det stenhårt!

Ha en bra dag!

Varsegod! Hoppas du får en trevlig upplevelse med datorn