Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Hjälp att löda 230V elslad

Hej.
jag måste montera in ett extra PSU i mitt chassi för att klara av Crossfire.
Det jag tänkte då är att jag har över några 5.25 platser i fronten, där jag ska motera PSUn.
Tänkte då monter in en

kapa bort delen som man sätter vägg uttager. och löda fast sladden och kontakten så den blir som en förlängare.
kruxet är att vilken el sladd ska lödas till vilken kontakt på ur taget?

Permalänk
Medlem

Annars finns det ju förlängningssladdar som ser ut precis så, så slipper du löda och ta riskerna...

Sån här t.ex: http://www.webhallen.com/prod.php?id=66422

Permalänk
Medlem

Det är ganska lätt att ta se vilka pinnar som ska till specifik kontakt.
Den grova pinnen i mitten är jord och den är viktig att du löder rätt!
Sen de andra två spelar ingen roll, så länge som du inte byglar dom på något mysko sätt.
Det ska se ut som något liknande:

| | | L= Fas G= Jord N= Nolla
L G N

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warfaren
Annars finns det ju förlängningssladdar som ser ut precis så, så slipper du löda och ta riskerna...

Sån här t.ex: http://www.webhallen.com/prod.php?id=66422

jag är ute efter att kunna skruva fast kontakten i chassit, problemet är ju bara att lista ut vart kablarna går.

Permalänk
Medlem

Okej, tänkte att det kanske gick att få den att fastna ändå på något vis. Men lycka till!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xynter
Det är ganska lätt att ta se vilka pinnar som ska till specifik kontakt.
Den grova pinnen i mitten är jord och den är viktig att du löder rätt!
Sen de andra två spelar ingen roll, så länge som du inte byglar dom på något mysko sätt.
Det ska se ut som något liknande:

| | | L= Fas G= Jord N= Nolla
L G N

Perfa hittade L G N på sladden nu men jord brukar väll vara svart? så får man bara den rätt så ska det funka och kontakten (samma som sitter på en PSU där man koppar in el sladden) står det väll backipinnarna vilken som är L G N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
Perfa hittade L G N på sladden nu men jord brukar väll vara svart? så får man bara den rätt så ska det funka och kontakten (samma som sitter på en PSU där man koppar in el sladden) står det väll backipinnarna vilken som är L G N

HERREGUD NEJ....jord ska absolut inte vara svart

Den svarta är fasen... Jordkabeln skall ALLTID vara gulgrön och neutralen brukar vara blå

L= Svart G= Gulgrön N= Blå

Visa signatur

| E-mail |
CPU: AMD Ryzen 5 3600 GPU: Gigabyte Geforce GTX960 MB: Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI RAM: Corsair LPX 3200MHz 2x8GB PSU: be quiet PURE POWER 11 600W HDD: 500GB Samsung 850 SSD | 1TB Samsung SpinPoint F1 Chassi: Phanteks EVOLV mITX TG RGB

Permalänk
Medlem

Känns som du kanske borde fixa hjälp som gör det åt dig med tanke på att du inte vet vilka färger som gäller... Det är trots allt starkström vi pratar om här, felkoppling kan faktiskt leda till dödsfall.... Hade du kopplat svart till jord i kontakten så hade hela chassiet blivit strömförande...

Permalänk

Man kan också testa med en multimeter. Kolla med ohm-mätaren och se vilka sladdar som är kopplade till vilka hål. Typ.

Edit:
Multimeter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av space age
Man kan också testa med en multimeter. Kolla med ohm-mätaren och se vilka sladdar som är kopplade till vilka hål. Typ.

Edit:
Multimeter

en såndär ska införskaffas kan ju vara bra att ha till annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av i0x
HERREGUD NEJ....jord ska absolut inte vara svart

Den svarta är fasen... Jordkabeln skall ALLTID vara gulgrön och neutralen brukar vara blå

L= Svart G= Gulgrön N= Blå

Nja, jag har lärt mig att skyddsjorden alltid ska vara tvåfärgad. Utom möjligtvis i gamla hus va, eller hur är det med dem?

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk

z3p70r: Ja? Gul-grön? två färger?

Permalänk
Medlem

Dagens standard är L1 Brun, L2 Svart, L3 Vit eller Grå, N Blå, PE Gul/grön

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z3p70r
Nja, jag har lärt mig att skyddsjorden alltid ska vara tvåfärgad. Utom möjligtvis i gamla hus va, eller hur är det med dem?

Yepp Gul/Grön dvs två-färgad som sades innan. Sedan i gamla hus kan jorden vara röd.

Sedan är fasen Svart och Nollan är blå. Nu när det handlar om starkström rekommenderar jag dig inte att göra detta själv med lödning osv pga skaderisken och brandrisken.

Permalänk

Om jag skipar lödningen och införskaffar klips, som man bara kniper fast på kabelen, och sen trycker fast i metalbiten som man ska löda på.
Sen köra en kabel strumpa över varje separat kabel, sen en över all den lilla biten storkabeln är strippad?

Permalänk
Medlem

jag tycker att du ska kolla med någon som vet vad han/hon sysslar med och kan göra det där åt dig. Det är bara dumt att försöka själv utan att vara säker på att allt blir rätt. Jag skulle kunna löda ihop en sådan skarvkabel åt dig mot kostnaderna för material och porto.

Visa signatur

PC1: Prime Z390-P I5 9400F 32GB RTX2060 MP510 W10Pro
PC2: P7H55E I5 760 Radeon 6870 1GB XMS3 16GB W10Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xynter
jag tycker att du ska kolla med någon som vet vad han/hon sysslar med och kan göra det där åt dig. Det är bara dumt att försöka själv utan att vara säker på att allt blir rätt. Jag skulle kunna löda ihop en sådan skarvkabel åt dig mot kostnaderna för material och porto.

Tack för erbjudandet men har en polare som är elektriker som kommer hem från Norge i helgen han får fixa det.

Permalänk
Medlem

När det gäller växelström.. Den enda kontakten man behöver ta hänsyn till är väll jorden? Dom andra två spelar väll mindre roll hur man löder ihop?

Kommer ej ihåg. Men en gång i tiden när jag hade vattenkylning till nån gammal dammig processor - typ AMD Athlon XP 1800+ så. knippsade jag av nät sladden till pumpen å drog den ut genom en PCI port (eller hur man ska beskriva det - Nej, jag drog inte kabeln ner i moderkortet utan igenom chassit där en PCI komponent normalt skulle sitta). Sen lödde jag ihop den med en annan nätsladd för att få den lite längre. Det kan ha varit så att jag hade extakt samma färger på prylarna.. Men FAS å Nollan växlar väll?

Visa signatur

I can't do this all on my own, I'm no superman

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt. Fas och nolla kan du kasta om utan problem. Jorden däremot får man inte sätta fel för då har du ström i chassit istället

Permalänk
Medlem

Det stämmer inte helt att du kan kasta om fas och nolla hur som helst. I tex en styrkrets till en motor så är det direkt farligt att skifta fas och nolla.
Styrkretsen kommer att fungerar när allt är frid och fröjd. Men när det blir jordfel så kan det få den konsekvensen att motorn inte går att stoppa.

Men i detta fall så spelar det ingen roll, men se till att du vet vad du gör innan du gör något. Det är som sagt starkstöm och kan lätt ta kål på dig. Det är helt rätt att du väntar på din kompis som är elektriker.

Jord kan visst vara svart, men skyddsjord i TN-system får idag BARA vara grön-gul.

Permalänk
Medlem

Man har väl knappast använt något annat än gulgrön jord i såna typer av kopplingar i väldigt många år.

Skillnad mot andra typer av elanläggningar med t ex 12/24V i fordon etc.

Men som sagt, jorden får inte på några villkor bli fel, chassit blir strömförande och det är LIVSFARA inbegripen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Har ni någonsin hört ordet "nödvändig kännedom"?
Det går ivf ut på att man får utföra enklare elarbeten i hemmet om man VET VAD MAN HÅLLER PÅ MED.

Jag vet inte varför, men av någon anledning så kommer dessa trådar upp med jämna mellanrum.
Lämna sånt åt folk på plats som kan, istället för att fråga på ett forum där femton personer någon gång har gjort något liknande.

Det är inte kärnfysik med enfas, men det är likväl livsfarligt om du gör fel.

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk
Snusfri

Vet du inte vad du pysslar med när det gäller el/elektronik, lämna bort det.
Det är bättre att spendera tex 200:- och låta en kunnig genomföra jobbet än att i bästa fall förstöra en dator för 10k och eventuellt bli av med sitt liv.

Sen om du vill lära dig mer om detta, läsa på, gå en kurs osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro