Permalänk
Medlem

5.1 ljud över HDMI

Hur gör jag för att att få 5.1 ljud över HDMI-kabel i Windows. Jag är tvingad att köra Windows eftersom jag har ett Radeon 3200 ATI kort som har allt för dåligt stöd i Linux. Ljudet fungerar dock perfekt i Linux inkl. 5.1 via hdmi. Jag kopplar alltså från HTPC till tv med hdmi och sen vidare till förstärkare med toslink.

I kontrollpanelen finns endast stereo-ljud som alternativ. Och jag har HDMI som default val i ljudinställningar.

Moderkort: Gigabyte GA-MA78GM-S2H

Permalänk
Medlem

får du 2.1 ljud över kabeln ?

Anars kan det vara för att dú inte har ställt in allt
Vista
Start>kontroll panelen>ljud>höger klicka på hdmi out egenskaper> supported formats> och kryssa i alla som stöds.

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Alla alternativ där är låsta, jag kan inte klicka för eller ta bort något. Och de alternativ som finns som också är ikryssade är 48 khz och samtliga tre encoding format. har tidigare testat Windows XP, och nu testar jag Windows 7 där ovanstående alltå funkar. Det står även klart och tydligt i samma fönster att max antal kanaler = 2, och även att HDCP stöd inte finns vilket det borde?

Finns det alternativ drivrutiner till Realtek ALC889A ?

Permalänk
Medlem

ladda ner realtek vista hd audio driver till windows 7
http://www.realtek.com.tw/downloads/downloadsView.aspx?Langid...

Visa signatur

Ryzen 5950x | RTX 4090 | 64GB 3600Mhz| WD Black sn850 2TB
NAS: Unraid | 8GB 2133Mhz | ASRock C236 WSI | Intel G4600 | 32TB WD RED
YT:youtube.com/patan77xd IG:instagram.com/patan77 Webwww.patan77.com

Permalänk
Medlem

Det gjorde ingen skillnad.

Permalänk
Medlem

Ingen som kör HDMI 5.1 ljud ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZalkoW
Ingen som kör HDMI 5.1 ljud ?

Jo, men det enda jag gjorde för att få igång det var att koppla in HDMI kabeln och sen installera drivrutinerna från gigabyte (realtec).

Ibland när jag stänger av och sätter på TVn eller förstärkaren så slutar ljudet funka men har mappat en application som heter Hdmion till en knapp på fjärrkontrollen, den applicationen stänger ner HDMI interfacet och startar det igen, och du funkar ljudet igen (tar typ 5sec).

Permalänk
Medlem

Normalt sett får du bara 2.0 ljud över Toslink ifrån TV:n!

Du behöver koppla toslink direkt ifrån datorn till förstärkaren eller skaffa en förstärkare med HDMI-ingång!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Det fungerar ju i Linux ...

Någon som vet om det finns något program till Windows där man kan forcera att skicka ut dts/ac3 ljud till hdmi oavsett om det ska gå eller inte?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZalkoW

Någon som vet om det finns något program till Windows där man kan forcera att skicka ut dts/ac3 ljud till hdmi oavsett om det ska gå eller inte?

Har just suttit o bråkat med det här i ett dygn, men lyckades lösa det tillslut. Kolla längst ner på sidan:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=228200&pid...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av newneal

Ibland när jag stänger av och sätter på TVn eller förstärkaren så slutar ljudet funka men har mappat en application som heter Hdmion till en knapp på fjärrkontrollen, den applicationen stänger ner HDMI interfacet och startar det igen, och du funkar ljudet igen (tar typ 5sec).

Annars kan du bara stänga av tjänsten "ATI poller" eller vad den nu heter. Slipper dom där störiga blinkningarna på skärmen också, dessutom kan man då använda en HDMI-tv som en sekundär skärm.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Enable Digital I/O <--- leta efter den blande de analoga utgångarnas inställningar

Permalänk

Ignorera det här:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Har just suttit o bråkat med det här i ett dygn, men lyckades lösa det tillslut. Kolla längst ner på sidan:
http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=228200&pid...

Jag har nu kommit fram till en mycket smidigare lösning.

1. Först och främst så fick jag installera Ati's fristående ljuddrivrutin (9-2_xp32-64_hdmiaudio_76121.exe heter den för XP, men borde vara nå liknande för Vista).
Efter installationen av den nya ljuddrivrutinen byter ljudenheten namn till "Ati HD Audio rear output" (och min receiver kände igen den som Multichannel PCM istället för bara PCM).

2. Nu ändrade jag bara "supported output sample formats" under "Output" fliken till LPCM. "AC3" och "DTS" ovanför i "Pass-through (S/PDIF, HDMI)", ska fortfarande vara ikryssade.

Det här har jag som sagt bråkat med hur länge som helst, men för min del berodde det helt enkelt på fel drivrutiner i grunden.

EDIT:
ffdshow ska alltså vara inställt såhär (detta funkade dock INTE innan jag bytte drivrutinerna):

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Ignorera det här:

Jag har nu kommit fram till en mycket smidigare lösning.

1. Först och främst så fick jag installera Ati's fristående ljuddrivrutin (9-2_xp32-64_hdmiaudio_76121.exe heter den för XP, men borde vara nå liknande för Vista).
Efter installationen av den nya ljuddrivrutinen byter ljudenheten namn till "Ati HD Audio rear output" (och min receiver kände igen den som Multichannel PCM istället för bara PCM).

2. Nu ändrade jag bara "supported output sample formats" under "Output" fliken till LPCM. "AC3" och "DTS" ovanför i "Pass-through (S/PDIF, HDMI)", ska fortfarande vara ikryssade.

Det här har jag som sagt bråkat med hur länge som helst, men för min del berodde det helt enkelt på fel drivrutiner i grunden.

EDIT:
ffdshow ska alltså vara inställt såhär (detta funkade dock INTE innan jag bytte drivrutinerna):
http://pici.se/pictures/zRrovhGrK.jpg

Var hittade du den drivrutinen, och vilka enheter är den skriven?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZalkoW
Var hittade du den drivrutinen, och vilka enheter är den skriven?

Kollade nu på Ati's hemsida och den verkar tyvärr bara komma upp om man söker på Radeon-kort och XP :/ Sorry för att ha ingett falska förhoppningar, men trodde verkligen att den skulle finnas för Vista och HD3200 också.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Antar att du har installerat "South Bridge Driver" ?
När jag installerade Audio-drivrutinen så stod det av nån konstig anledning "South Bridge Driver" i bakgrunden.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Annars kan du bara stänga av tjänsten "ATI poller" eller vad den nu heter. Slipper dom där störiga blinkningarna på skärmen också, dessutom kan man då använda en HDMI-tv som en sekundär skärm.

Kör ren HTPC utan tangentbord / mus kopplad till min 42" TV, om det finns en annan lösning man kan köra med en knapp på fjärrkontrollen så är det intressant, annars från det nog bli Hdmion.exe.

Permalänk

Det är inte drivrutinerna som ställer till det?
Mitt 3450 vägrar att ge ifrån sig ett enda ljud med de flesta drivrutiner.
Har inte provat 9.2 än men innan dess var det endast 8541 som ville.

Står en del om det på ati-forumet, vet inte om det hjälper för 3200 dock.
http://vip.asus.com/forum/view.aspx?board_id=9&model=EAH3450+...

Visa signatur

Main;| Antec Sonata III | MSI X38 Diamond | E6750 G0 @ 3,65 | Arctic Cooling Freezer | ASUS EAH4850 | 2x2 Kingston HyperX DDR3 1600 | Vista Ultimate x64 |

Media;| ASUS E35M1-M | E350 @ 1,8 | 2x2 Corsair XMS 1333 | ASUS EAH 5450 | Media Portal 1.2.1 |

Permalänk
Medlem

Tror det är olika problem eftersom jag får stereo-ljud. Men kan inte få motsvarande spdif passt över HDMI.

Har börjat funderar på en alternativ lösning, som dock kräver att jag utnyttjar en coaxial utgång för att få digitalt från datorn eftersom toslink-ingången på förstärkaren redan är upptagen. Men moderkortet har ingen 4-pin kontakt för att koppla till fler digitalta ljud-utgångar. De har mina andra moderkort och ljudkort? Det finns dock en skum kontakt som stöder både spdif in och ut, men den passar inte med någon internkabel...

Permalänk

Reklamera skiten ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.