Permalänk

Varför blev aldrig vattenkylning större?

Varför inkluderar inte alla high-end PC idag vattenkylning? Det kom ju för flera år sedan - är det inte tyst tillräckligt??

Permalänk
Medlem

1 pris
2 läckage risker
3 nödvändighet? (nyare processorer är kallare än va de va förut samt att luftkylning har blivit bättre)
4 inte lätt att få till i massproduktion
5 behövs ett annat tänkande när det gäller chassin vid massproduktion
6 behöver ett större medvetande från kundens sida jämfört med luft

Permalänk

Men just ljudnivån - är vattenkylning fortfarande riktigt överlägsen (dvs nästintill ljudlös) eller har vanliga fläktar kommit ikapp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Men just ljudnivån - är vattenkylning fortfarande riktigt överlägsen (dvs nästintill ljudlös) eller har vanliga fläktar kommit ikapp?

Med en stor towerkylare kan du få det riktigt tyst även med luft, men inte till samma temperaturer.
Jag bytte nyligen från en Ninja 2 (luft) till vattenkylning. Ludnivån är så gott som oförändrad, men temperaturerna är betydligt bättre.

Dell har ju några datorer med vattenkylning...

Permalänk
Medlem

Det har blivit mer vanligt att den stora massan vill ha tysta datorer. Vanlig luftkylning är idag väldigt tyst och du kan få ett väldigt bra tyst system utan vatten. Vattenkylningen ger samma ljudnivå men betydligt bättre temperaturer. Dessa temperaturer är dock inte så viktiga för andra än överklockare. Temperaturerna är helt enkelt int värt kostnaden och arbetet som krävs.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk

Faktum kvarstår att överklockning + vattenkylning ger ett högre pris per prestandaenhet än oklockat och luftkylning, därför är det ointressant för de flesta.

Permalänk
Medlem

Pris
Pris
Pris

I ungefär den ordningen, prestanda/krona med vattenkylning är usel, du kanske kan få ut 5% högre klocka med vatten än bra luft till 3 gånger högre pris.

Den stora anledningen att överklocka är ju att man kan få bättre prestanda till en mycket låg kostnad, köpa en 2000:- processor och klocka den till 10.000 :- prestanda, vatten kylning ger så små fördelar att det är bara värt det om man ligger på den absoluta prestanda gränsen eller för att man tycker det är kul att överklocka för klockandets skull.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk

Tack för alla era (eniga) svar. Jag är numera helt vattenfrånvänd

Ska köra luftkylning för hela slanten!

Permalänk

Har man inte cash eller igentligen ingen anledning att ha vattenkylning så kan man gott hålla sig till luft. Priset styr allt!

Vi som håller på tycker ju såklart att de är lite kul, sen om man istället ser på hur man kan utveckla vattenkylning så kan de ses här: http://sweclockers.com/album/?id=3752

Men de är ju inte precis nåt man bara fixar till som icke ägare till sitt hus/lägenhet. Personligen skulle ja ha pump(ar) utanför också

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Sen beror det ju också på vad man köper för vattenkylning.
Radiatorer snodda från värmepaket ur en bil ger oftast bättre prestanda än dyra märkesvaror, och kostar nästan ingenting.

Sen finns det också rätt mycket att hitta begagnat, där jag köpte min vattenkylning.

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Avstängd

kört vatten i 4 år.
finns inget bättre för pris/prestanda/ljud.

Med dagens luftkylning så får man liknande prestanda med ljud som är i princip helt tyst.
Ska man bygga en maskin idag med antec p182 samt luftkylt får man prestanda och tystnad i samma paket.
När man når 4ghz med luft på 4 kärniga är vatten en tynande entusiast sak.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Proffsmoddare

Skulle säga följande:

1# Priset.
2# Kräver underhållning (alla vill bara att det ska fungera)
3# Kräver ett genuint datorintresse och förståelse.
4# Risken för läckage. Detta är inte ett problem om man vet vad man gör... Men som sagt. Det är riktigt många som bara köper något och sen inte bryr sig. Tex ett thermaltake big tower som bara är skit. "You are better of not cooling your computer than using a thermaltake big tower"

Vattenkylning har kommit bra mycket längre nu än för några år sedan. Det är en STOR skillnad. Det blir bara mer och mer populärt vad jag har sett.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk

För att citera de kända klippet "De blir bara mer och mer data"

De blir bara mer och mer vattenkylning!

Thermaltake är ingenting mot för dom rejäla prylarna.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare