Någon som är sugen på en seriös och konstruktiv debatt om piratkopiering?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Självklart, jag får göra tavlor och sälja dem för de pris jag vill men det betyder inte att någon köper tavlorna.
Det gäller och anpassa sig efter marknaden, så är det bara.

Jo, men det behöver väl inte nödvändigtvis betyda att priserna måste sänkas? 1 krona per låt borde vara för lite, 100 kronor för mycket; kanske är 9 lagom? Itunes verkar ju trots de nuvarande priserna sälja rätt bra.

Permalänk

Allt jag vet är att världen vore bättre om Beatrice Ask dog. Troligtvis.
Och då rör det sig inte mycket om IPRED-lagen utan att tanter i övre medelåldern brukar få för sig konstiga saker när de sitter i riksdagen. Och hon är på nått sätt modermodemet i tantsammanhang. En oinsatt, partipiskad dumstrut med patetisk ryggrad som motiverar de allra konstigaste sakerna med sällan skådad dynga. Kräver skicklighet så lite creds får hon.

Blir kul med alla snyfthistorier i Aftonbladet sen om hur Kalle 11 drog på sig stämningar för tiotusentals kronor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jo, men det behöver väl inte nödvändigtvis betyda att priserna måste sänkas? 1 krona per låt borde vara för lite, 100 kronor för mycket; kanske är 9 lagom? Itunes verkar ju trots de nuvarande priserna sälja rätt bra.

Tydligen inte, 9 kronor enligt konsumenterna verkar vara för mycket. iTunes går bra men kunde gå bättre.
CDON.com erbjuder oss konsumenter DRM-fri MP3 musik, dock med vattenmärkning men inget som stör mig, där musiken kostar 9kr/st eller 99kr för ett helt album. Jag tycker det är OK och har köpt musik därifrån. Dock så hade det inte skadat med lite längre priser, får då får jag trots allt råd med mer musik.
Men det är som sagt upp till skivbolagen och bestämma priserna, sen om vi konsumenter vill ha musiken för det priset är upp till oss.
Det är svårt och konkurrera mot gratis, men någonstans måste man börja.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Tydligen inte, 9 kronor enligt konsumenterna verkar vara för mycket.

Vad har du för källor för sådana påståenden? Givetvis tycker konsumenterna att varorna är för dyra, men det gör de i princip oavsett vad det är man talar om och vad priset är. Det är en naturlig del av snålhet. Skulle du köpa så mycket mer bröd om bagerierna sänkte priserna att det skulle vara lönsamt för dem? Kanske inte. Detsamma gäller förmodligen musik. Jag säger inte att 9 kronor är det optimala priset, men kanske är 8,50 närmare detta än till exempel 5.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad har du för källor för sådana påståenden? Givetvis tycker konsumenterna att varorna är för dyra, men det gör de i princip oavsett vad det är man talar om och vad priset är. Det är en naturlig del av snålhet. Skulle du köpa så mycket mer bröd om bagerierna sänkte priserna att det skulle vara lönsamt för dem? Kanske inte. Detsamma gäller förmodligen musik. Jag säger inte att 9 kronor är det optimala priset, men kanske är 8,50 närmare detta än till exempel 5.

Varför ska låtpriset vara samma för varje låt?

Kostar det lika mycket att producera varje låt?
Värderar vi varje låt lika mycket?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad har du för källor för sådana påståenden? Givetvis tycker konsumenterna att varorna är för dyra, men det gör de i princip oavsett vad det är man talar om och vad priset är. Det är en naturlig del av snålhet. Skulle du köpa så mycket mer bröd om bagerierna sänkte priserna att det skulle vara lönsamt för dem? Kanske inte. Detsamma gäller förmodligen musik. Jag säger inte att 9 kronor är det optimala priset, men kanske är 8,50 närmare detta än till exempel 5.

Ingen källa, tycker bara det talar klarspråk när skivförsäljningen minskar kraftigt för varje år och digital musikförsäljning ökar svagt. Den källan finns hos www.ifpi.se. (visst, dålig partisk källa men det är en källa).

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Varför ska låtpriset vara samma för varje låt?
Kostar det lika mycket att producera varje låt?
Värderar vi varje låt lika mycket?

Varför inte, är det inte praktiskt? Skall man tillämpa andra modeller uppstår ju frågor som hur man skall bedömma vad en låt är värd, eller kanske hur man skall ta reda på vilken typ av musik en viss kund är mest intresserad av (så att man kan göra sådan musik dyrare för honom än för andra).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pato
Ingen källa, tycker bara det talar klarspråk när skivförsäljningen minskar kraftigt för varje år och digital musikförsäljning ökar svagt.

Dock är det väl inte så konstigt om folk piratkopierar istället om alla är medvetna om att risken för att straffas för detta är minimal?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Varför inte, är det inte praktiskt? Skall man tillämpa andra modeller uppstår ju frågor som hur man skall bedömma vad en låt är värd, eller kanske hur man skall ta reda på vilken typ av musik en viss kund är mest intresserad av (så att man kan göra sådan musik dyrare för honom än för andra).

Synd då att vissa plattor endast består av några få låtar på 15 min+, är de skivorna mindre värda än en skiva där låtarna knappt överskrider tre minuter? Ska man behöva stycka upp långa stycken bara för att kunna ta mer betalt? Låt helt enkelt butiken prissätta allt material efter tillgång och efterfrågan, det har ju fungerat bra för marknadsekonomin hittills. Individuell prissättning lär ju klassas som ocker och därmed olagligt.

Permalänk
Medlem

Angående musik och film så tror jag den viktigaste aspekten är att människan är lat, dvs man vill ha musiken eller filmen direkt, omvägen via ica är inget alternativ för de flesta. Sedan tror jag det är priset, där får dom jobba då det idag finns gratisalternativ och folk är vana vid gratis. Därför tror jag det är viktigt med en annan prissättningsmodell än den dom använder idag, ex tror jag mängdrabatt och liknande är mer lockande än att betala dyrt för en enstaka film eller liknande.

Några tips till branschen är att det folk vill ha är bra kvalitet, stort utbud, tillgängligt direkt (dvs en serie skall kunna köpas direkt efter att den visats i ex USA), rätt format, inga DRM-skador, bra pris (med mängdrabatt), enkelhet att betala mm.

De idag största nackdelarna med piratmaterial är för de flesta att det är olagligt samt att de som gjort materialet inte får några pengar för det. Ibland kan även viss tillgänglighet vara ett problem, lite beroende på vad man är ute efter, så här finns det möjlighet att konkurrera.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Vad har du för källor för sådana påståenden? Givetvis tycker konsumenterna att varorna är för dyra, men det gör de i princip oavsett vad det är man talar om och vad priset är. Det är en naturlig del av snålhet. Skulle du köpa så mycket mer bröd om bagerierna sänkte priserna att det skulle vara lönsamt för dem? Kanske inte. Detsamma gäller förmodligen musik. Jag säger inte att 9 kronor är det optimala priset, men kanske är 8,50 närmare detta än till exempel 5.

Jag tror att det där är helt fel gällande varor som ex musik och liknande. Se bara hur folk hamstrar film och musik utan att konsumera den. Mängdrabatt tror jag skulle ge mer intäkter totalt sätt. Jag vill inte köpa en låt för 9kr, dvs dom tjänar 0kr av mig. Men skulle dom erbjuda ex 100låtar för 100kr eller liknande så är chansen större att dom lyckas sälja, dvs de får 100kr mer i intäkt än innan.

Givetvis får dessa siffror korrigeras utifrån hur dagens konsumtion ser ut, dvs hur många kunder har dom i förhållande till alla människor samt hur stor är genomsnittskunden.

Jag tror definitivt att de flesta är beredda att betala totalt sett mer än de gör idag, men inte till ett högt styckpris.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Mängdrabatt tror jag skulle ge mer intäkter totalt sätt. Jag vill inte köpa en låt för 9kr, dvs dom tjänar 0kr av mig. Men skulle dom erbjuda ex 100låtar för 100kr eller liknande så är chansen större att dom lyckas sälja, dvs de får 100kr mer i intäkt än innan.

Risken är ju dock att även de som gärna betalar 9 kronor per låt börjar handlar för det lägre priset (så länge man inte tillämpar individuell prissättning), och då förlorar man ju plötsligt 90% av sina intäkter. Man vill förmodligen vara rätt säker på att försäljningen verkligen skulle öka tillräckligt mycket innan man ger sig på något sådant projekt.

Permalänk
Medlem

Sen måste man ju anta att de personer som använder argumentet "Priset är för högt" inte laddat ner mer än vad man kunde ha tänkt sig att betala ärligt om priset varit det rätta. Priset är ju inte för högt om man råkar ha hundratals gig med filmer/program och spel. Ja förutsatt att den sagde piraten inte är någon slags miljonär eller liknande. Då har man ju inte laddat ner enbart de produkter man ansåg var för högt prisssatta som man tänkt köpa precis.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Sen måste man ju anta att de personer som använder argumentet "Priset är för högt" inte laddat ner mer än vad man kunde ha tänkt sig att betala ärligt om priset varit det rätta. Priset är ju inte för högt om man råkar ha hundratals gig med filmer/program och spel. Ja förutsatt att den sagde piraten inte är någon slags miljonär eller liknande. Då har man ju inte laddat ner enbart de produkter man ansåg var för högt prisssatta som man tänkt köpa precis.

Vilket märkligt resonemang. En person vill konsumera en produkt, men anser att kostnaden är för hög. Så får personen en alternativ möjlighet att konsumera produkten till en lägre kostnad och är då villig att göra det. Inget mer med det. Jag fattar inte alls hur du tänker.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Vilket märkligt resonemang. En person vill konsumera en produkt, men anser att kostnaden är för hög. Så får personen en alternativ möjlighet att konsumera produkten till en lägre kostnad och är då villig att göra det. Inget mer med det. Jag fattar inte alls hur du tänker.

Aha! Så du tycker priset på äpple är för dyrt på ICA så då pallar du hos grannen istället som protest mot priset eller för att du får äpplet gratis?

Om du säger att 169kr är för dyrt för en CD. Mycket fin åsikt, inga problem. Men det blir en helt annan sak om du laddar ner 150 cdskivor gratis från internet olagligt. Ja då var ju knappast problemet att en cdskiva kostar 169 utan att du inte överhuvudtaget vill betala för cdskivorna.

Skulle du ha en rimlig mängd nedladdade cdskivor, så är det ju en annan sak. Men när du börjar ladda ner ofantliga hundratals gig med material som du garanterat knappt hade haft råd att köpa om så företagen sålde dem till produktionspris. Ja då handlar det inte längre om att du laddar ner för att priset är för högt, det handlar om att du laddar ner för att gratis är gott.

*** EDIT ***

Vilken vacker omskrivning av gratis för övrigt. "Till en lägre kostnad". Gratis är ingen kostnad alls. Gratis är gratis.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Varför inte, är det inte praktiskt? Skall man tillämpa andra modeller uppstår ju frågor som hur man skall bedömma vad en låt är värd, eller kanske hur man skall ta reda på vilken typ av musik en viss kund är mest intresserad av (så att man kan göra sådan musik dyrare för honom än för andra).

Man kan ju tänka sig att skivbolagen/producenter etc har en aning om vad deras konsumenter värderar dessa varor till ? Det fungerar ju utmärkt på andra marknader så varför inte musikbranschen?

ICA prissätter ju olika pastasorter olika för att konsumenter värderar de olika varorna olika. Ett dåligt exempel men...

Permalänk
Medlem

Sen är risken stor att man hakar upp sig på vad folket vill ha också. Folket vill gärna köra en porsche eller bo i en 2plans villa med swimmingpool på baksidan.

Folket vill också kunna resa jorden runt minst en gång om året osv osv.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Sen är risken stor att man hakar upp sig på vad folket vill ha också. Folket vill gärna köra en porsche eller bo i en 2plans villa med swimmingpool på baksidan.

Folket vill också kunna resa jorden runt minst en gång om året osv osv.

Jämvikt uppnås när både konsumenter och företag är något sånär nöjda, det tror jag inte vi kan säga att det är i dagsläget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Jämvikt uppnås när både konsumenter och företag är något sånär nöjda, det tror jag inte vi kan säga att det är i dagsläget?

Frågan är ju dock vart den jämvikten ligger. Har man fått någonting gratis ett bra tag tror jag det kan vara svårt att vara nöjd med något annat än, ja gratis.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Jämvikt uppnås när både konsumenter och företag är något sånär nöjda, det tror jag inte vi kan säga att det är i dagsläget?

Nej givetvis, vi konsumenter är ju vana vid att få program/spel och musik för ett värde av flertal miljoner gratis. Företagen är inte så sugna på att ge oss allt gratis däremot, de tjafsar om att de måste ju få någon slags ersättning för produceringen av mediet.

Rent teoretiskt om jag skulle ha piratkopierat material (vilket jag givetvis inte har) så kommer jag ju aldrig någonsin betala för något än en extremt minimal del av det så länge jag får det gratis. Och det jag köper är på sin höjd impulsköp i sådant fall. Jag förstår inte varför jag skulle betala om det ändå finns tillgängligt gratis. Jag skulle kunna rent teoretiskt ha hundratals gigabyte med media på mina hårddiskar som jag aldrig skulle ha råd med om jag skulle köpa det till produktionspris. Och denna teoretiska person är nog inte så värst ovanlig representant för pirater i allmänhet.

Ska företagen ha en chans att sänka priserna eller erbjuda andra alternativ så kan de ju inte konkurrera med gratis precis. De måste ju ha en möjlighet att se till att gratis är en begränsad situation eller i vart fall att de får ersättning för allt det här som är gratis.

Konsumenter vill alltid ha allt till absolut brutalast lägsta pris. När det handlar om just piratkopierade varor så är lägsta pris = gratis. Där är nivån.

Det är inte som pastan på ICA där man köper den billigaste varan, eller så åker man till ett lågprisvaruhus och köper den ännu billigare. Skulle det stå en rysk lastbil på torget varje dag som slängde ut gratis paket med stulen pasta så skulle givetvis ICA butikerna och stormarknaderna kunna sänka priset för att kompensera. Men det blir en brutal förlust ändå för det är helt omöjligt att konkurrera så längde den där ryska lastbilen med stulna makaroner står där utanför.

Givetvis skulle ICA kunna investera i ett budbils system och internetförsäljning från dörr till dörr för att förbättra sin makaroni-försäljning. Men det blir i längden väldigt dyrt att ordna och allt på grund av den ryska lastbilen med stulna makaroner.

*** EDIT ***

Dessutom tror jag inte på att konsumenterna är nöjda med sin sunkiga volvo. Nog skulle de inte tacka nej till att köra en Aston Martin för samma pris och den där thailandssemestern vartannat år skulle nog hellre gå till någon stilla söderhasvö istället om det kostade lika mycket.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Sen måste man ju anta att de personer som använder argumentet "Priset är för högt" inte laddat ner mer än vad man kunde ha tänkt sig att betala ärligt om priset varit det rätta. Priset är ju inte för högt om man råkar ha hundratals gig med filmer/program och spel. Ja förutsatt att den sagde piraten inte är någon slags miljonär eller liknande. Då har man ju inte laddat ner enbart de produkter man ansåg var för högt prisssatta som man tänkt köpa precis.

Men fortfarande, varför ska man anta det? Ja visst, har man moral för två eller tre kanske. Men vi är inte mer än människor. Är priset för högt och man blir erbjuden ett billigare alternativ (eller gratis, bäst man skriver det så ingen börjar tjura) så väljer man självklart det billigare.

Kommer man sedan underfund med att det var jättesmidigt tillvägagångssätt, är man inte dummare än att man fortsätter i samma spår. Hade priset inte varit en del av problemet från början hade det förmodligen sett lite annorlunda ut. Jag säger _lite_ annorlunda, för priset är inte den enda faktorn.

Jag kan ta mig själv som exempel. Jag anser att det är för dyrt. Jag har haft mycket olagligt material på datorn tidigare. Mer än vad jag haft råd att köpa på lagligt vis. Men nu använder jag spotify, och har inga problem med att pynta ut 99kr/mån.

För hur många tänker/gör så här egentligen:
Nu ska jag ladda ner det här albumet jag såg i köpcentrumet i går, som var alldeles för dyrt. Nej men titta, där är ju även det andra albumet! App app, jag laddar bara ner den ena som jag tänkte köpa från början. Synd, för jag gillar verkligen båda.
Det skulle vara dom som hade moral för 2-3 pers då... jag har sett dom på mars.

Men visst, det finns även dom som använder "priset är för högt!" som ursäkt, och egentligen bara vill ha gratis och inte bryr sig ett skit om något annat. Kalla mig naiv, men dessa tror jag egentligen är färre än man tror. Det som behövs är en reform av mediadistributionen.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Men fortfarande, varför ska man anta det? Ja visst, har man moral för två kanske. Men vi är inte mer än människor. Är priset för högt och man blir erbjuden ett billigare alternativ (eller gratis, bäst man skriver det så ingen börjar tjura) så väljer man självklart det billigare.

Kommer man sedan underfund med att det var jättesmidigt tillvägagångssätt, är man inte dummare än att man fortsätter i samma spår. Hade priset inte varit en del av problemet från början hade det förmodligen sett lite annorlunda ut. Jag säger _lite_ annorlunda, för priset är inte den enda faktorn.

Jag kan ta mig själv som exempel. Jag anser att det är för dyrt. Jag har haft mycket olagligt material på datorn tidigare. Mer än vad jag haft råd att köpa på lagligt vis. Men nu använder jag spotify, och har inga problem med att pynta ut 99kr/mån.

Men visst, det finns även dom som använder "priset är för högt!" som ursäkt, och egentligen bara vill ha gratis. Kalla mig naiv, men dessa tror jag egentligen är färre än man tror. Det som behövs är en reform av mediadistributionen.

Men det är ju just vad du är då i sådant fall. Du säger att priset är för högt men i själva verket vill du ju ha det gratis. Annars skulle du ju välja att bara ladda ner det som du tänkt köpa. Sen använder du det som ursäkt att ladda ner för glatta livet. Är det enbart priset som är för högt så skulle du ju givetvis vara intresserad av just de produkter där priset är för högt. Det är du ju inte utan du vill ju ha mer och mer och du är väldans nöjd över att det är gratis. (givetvis är priset för högt fö

Jag säger inget om det, rent teoretiskt om jag skulle göra nåt liknande så skulle jag inte heller bara ladda ner lagom mycket utan allt jag vill ha givetvis. Det betyder inte att jag har en otroligt dåligt moral. Det handlar inte om det. Men det handlar garanterat om att gratis är gott. Jag skulle aldrig försöka lura någon att det skulle handla om att priset är satt för högt utan anledningen är givetvis för att det är gratis, väldigt smidigt och helt riskfritt. Inget annat. För 90% av det som jag i sådant fall skulle teoretiskt ha på hårddisken (vilket jag inte har) så skulle jag aldrig köpa. Jag skulle aldrig ha råd ens om jag spenderade allt jag äger och har på att köpa mjukvara. Då kan jag ju verkligen inte säga att det skulle handla om att priset är för högt. Det om något skulle vara hycklande.

Majoriteten av alla pirater har mjukvara som är värd miljoner på marknaden i sina datorer. Om det ens skulle kosta 1% av det så skulle de givetvis ändå i många fall inte ha haft råd med det. De har inte laddat ner det som någon slags protest mot att priserna är för höga. De har laddat ner det för att de kan få allt det där gratis. Det är nog väldigt få som ens har reflekterat över vad priset för en nedladdad vara skulle vara om man köpte den lagligt eller vad som man kunde tänkas betala för det.

Sen så ska man givetvis inte hålla på och prata om att skivbolagen ska spärra in alla och ta ut enorma böter. Men hela diskussionen handlar inte om snälla frihetsälskande fildelare som protesterar mot marknadens prissättning genom anarkistiska metoder mot onda elaka skivbolag som vill fängsla alla.

Att huvudanledningen att pirater begår upphosvrättsbrott skulle vara prissättningen på marknaden är lika realistiskt som att skivbolagen säger att de vill värna om enskilda artisters upphovsrätt. Det blir så otroligt löjligt när man lägger nivån där.

*** EDIT ***

Fast "priset är för högt" argumentet kanske är djupare än så. Man kanske menar att priset är för högt för ALLA cd/spel/program som finns och i och med att man inte kan betala några miljarder för det så är det då rättfärdigat att ladda ner allt helt enkelt.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag hann redigera mitt inlägg lite efter du citerade mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Men det är ju just vad du är då i sådant fall. Du säger att priset är för högt men i själva verket vill du ju ha det gratis. Annars skulle du ju välja att bara ladda ner det som du tänkt köpa. Sen använder du det som ursäkt att ladda ner för glatta livet. Är det enbart priset som är för högt så skulle du ju givetvis vara intresserad av just de produkter där priset är för högt. Det är du ju inte utan du vill ju ha mer och mer och du är väldans nöjd över att det är gratis.

Vad är det jag är? Jag säger att priset är för högt, det är korrekt uppfattat. Att jag sedan vill ha det gratis, det är väl självklart. Vem vill inte ha gratis? Gratis är gott, precis som du säger. Med det ena utesluter inte det andra. Jag är inte främmande för att betala till en lägre kostnad (speciellt inte för en annan tjänst).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag säger inget om det, rent teoretiskt om jag skulle göra nåt liknande så skulle jag inte heller bara ladda ner lagom mycket utan allt jag vill ha givetvis. Det betyder inte att jag har en otroligt dåligt moral. Det handlar inte om det. Men det handlar garanterat om att gratis är gott.

Bra, här är vi överens.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag skulle aldrig försöka lura någon att det skulle handla om att priset är satt för högt utan anledningen är givetvis för att det är gratis, väldigt smidigt och helt riskfritt. Inget annat. För 90% av det som jag i sådant fall skulle teoretiskt ha på hårddisken (vilket jag inte har) så skulle jag aldrig köpa. Jag skulle aldrig ha råd ens om jag spenderade allt jag äger och har på att köpa mjukvara. Då kan jag ju verkligen inte säga att det skulle handla om att priset är för högt. Det om något skulle vara hycklande.

Om du läste mitt inlägg så skrev jag att priset bara var en DEL av problemet. Och att falla in i det gratis-spåret är en naturlig följd. Hyckleri eller inte.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Att huvudanledningen att pirater begår upphosvrättsbrott skulle vara prissättningen på marknaden är lika realistiskt som att skivbolagen säger att de vill värna om enskilda artisters upphovsrätt. Det blir så otroligt löjligt när man lägger nivån där.

Jag försöker inte lägga nivån där, och har heller aldrig sagt att det är huvudanledningen. De som hävdar det, fine.. då är vi inne på samma spår. Men det var inte prat om att kostnaden skulle vara det enda problemet.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Jag hann redigera mitt inlägg lite efter du citerade mig.

Vad är det jag är? Jag säger att priset är för högt, det är korrekt uppfattat. Att jag sedan vill ha det gratis, det är väl självklart. Vem vill inte ha gratis? Gratis är gott, precis som du säger. Med det ena utesluter inte det andra. Jag är inte främmande för att betala till en lägre kostnad.

Bra, här är vi överens.

Om du läste mitt inlägg så skrev jag att priset bara var en DEL av problemet. Och att falla in i det gratis-spåret är en naturlig följd. Hyckleri eller inte.

Jag försöker inte lägga nivån där, och det är heller inte vad jag säger.

Så din teoretiska olagliga material på din hårddisk. Skulle du verkligen ha råd att betala allt det? Allt det jag skrev handlade ju om att det är löjligt att säga att det skulle handla om priset är för högt. Det är flertal som har sagt att det är en stor del av problemet medans jag menar på att det knappast är den största anledningen utan snarare att man kan ladda ner gratis, utan risk att åka dit. Spelar ingen roll om skivbolagen kommer på billigare och enklare sätt att nå ut med sina produkter. Varför skulle man vilja betala för något man kan få gratis ändå? Det är väl klart nån del kommer vilja betala men om risken att åka dit och möjligheten att få allt gratis så är nog de flesta sugna på att ta det alternativet istället.

Eller sitter de flesta pirater med sina torrents eller dc-hubbar och funderar "Den här skivan kostar 29kr, nej det är det inte värt, jag laddar ner den istället" "den här skivan kostar 17kr , nej det är det inte värt jag laddar ner den istället". Jag tror snarare det är "Oj vad häftigt 25gig härlig dödsmetal. Det ska jag ha! Nice! han har även 35gig skräckfilmer! "

Tanken på kostnaden är nog väldigt främmande. Jag personligen har nog aldrig reflekterat över vad kostnaden överhuvudtaget. Det är inte precis relevant i sammanhanget då kostnaden är ju gratis om man vill ladda ner.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så din teoretiska olagliga material på din hårddisk. Skulle du verkligen ha råd att betala allt det?

Ja men... suck. Vet inte om jag känner för att repetera.

Nej, jag skulle inte ha råd att betala för det. Det har jag heller aldrig sagt. Läs istället vad jag skriver.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Allt det jag skrev handlade ju om att det är löjligt att säga att det skulle handla om priset är för högt. Det är flertal som har sagt att det är en stor del av problemet medans jag menar på att det knappast är den största anledningen utan snarare att man kan ladda ner gratis, utan risk att åka dit. Spelar ingen roll om skivbolagen kommer på billigare och enklare sätt att nå ut med sina produkter. Varför skulle man vilja betala för något man kan få gratis ändå? Det är väl klart nån del kommer vilja betala men om risken att åka dit och möjligheten att få allt gratis så är nog de flesta sugna på att ta det alternativet istället.

Allt det jag skrev om handlade från början om att det var en löjlig antagning av dig, att alla som laddade ner musik skulle ladda ner efter sin teoretiska plånbok.

Men jag kanske missuppfattade när du skrev 'Sen måste man ju anta att de personer som använder argumentet "Priset är för högt"...' skulle ha det som huvudargument?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Ja men... suck. Vet inte om jag känner för att repetera.

Nej, jag skulle inte ha råd att betala för det. Det har jag heller aldrig sagt. Läs istället vad jag skriver.

Allt det jag skrev om handlade från början om att det var en löjlig antagning av dig, att alla som laddade ner musik skulle ladda ner efter sin teoretiska plånbok.

Ja och då var du inte målgruppen för de som jag skrev inlägget åt från början helt enkelt. Grattis!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja och då var du inte målgruppen för de som jag skrev inlägget åt från början helt enkelt. Grattis.

Jag reagerade bara på hur du flamsade iväg på Iljas svar.

Tack! Vad vann jag?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Jag reagerade bara på hur du flamsade iväg på Iljas svar.

Tack! Vad vann jag?

Givetvis kan du ha priset är för högt som nåt slags sidoargument. Men att det skulle vara grunden till att man laddar ner olagligt är ett löjligt argument och det framförs som ett seriöst argument.

Flamsade iväg på Iljas svar? Går det överhuvudtaget att göra?

Att säga att man väljer en annan produkt för att "kostanden är för hög" och därmed i denna diskussion mena på att kostnaden är högre än gratis är att flamsa om något. Det är väl självklart att man väljer en produkt som är gratis framför en som man måste betala för. Det gör det inte till något slags argument för piratkopiering. Då är man inne på att rättfärdiga sin piratkopiering med argument att om man inte får det gratis så är det inte värt det. INTE att priset skulle vara för högt.

Säger du att du piratkopierar för att priset är för högt så ska man givetvis anta att det är huvudanledningen att du piratkopierar. Det innebär att du då menar att det du laddar ner är pga prissättningen. Då om du har nerladdat mycket mycket mer än du någonsin kan betala så blir det givetvis inte ditt huvudargument att du laddar ner. Säg då inte "jag laddar ner för att priset är för högt" utan säg huvudanledningen att du laddar ner.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag tror vi förstår varandra.

Hade du bara formulerat dig lite snyggare och mindre klantigt i ditt antagande hade den här diskussionen inte uppstått. Jag tolkade det som att man inte fick ha åsikt om att priset är dyrt utan att bli kallad för hycklare.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Jag tror vi förstår varandra.

Hade du bara formulerat dig lite snyggare och mindre klantigt i ditt antagande hade den här diskussionen inte uppstått.

Ja då får jag väl tacka och säga att dina fumliga antaganden om mina åsikter inte hjälpte ett dugg heller.

Skilj på huvudargument och sekundära argument så blir det lättare att förstå din ståndpunkt. Om du primärt tar upp prissättningen som ett problem och inte tar upp något annat så är det självklart att man antar att det är ditt huvudargument.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja då får jag väl tacka och säga att dina fumliga antaganden om mina åsikter inte hjälpte ett dugg heller.

Skräp in, skräp ut som det heter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Skilj på huvudargument och sekundära argument så blir det lättare att förstå din ståndpunkt. Om du primärt tar upp prissättningen som ett problem och inte tar upp något annat så är det självklart att man antar att det är ditt huvudargument.

Jag tog aldrig upp det som primärt. Eller blir det missförstånd igen? Du talar allmänt?

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Croles
Skräp in, skräp ut som det heter.

Jag tog aldrig upp det som primärt. Eller blir det missförstånd igen? Du talar allmänt?

De personer som jag kommenterade på bland annat Ilja har tagit upp det nu och förrut som en viktig del i argumentationen om piratkopiering. Att det skulle handla om att konsumenten tycker prissättningen är för hög. Därför kommenterade jag det. Ilja har även i en annan tråd fört fram att "gratis är gott" inte är relevant i sammanhanget. När du då svarar på ett inlägg riktat till personer som tar upp prissättningen som huvudargument så är det inte så långsökt att anta att du anser likadant.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"