Permalänk

denna har väl typ ett gf 9300m gs med 512 mb, har väl typ ca 2000 i 3dmark06? så den klarar väl lite spel på låg inställningar, när jag hade min 8400m gs som fick 1886 i 3dmark så klarade den left 4 dead, klarar väl crysis i låg inställning, dock inte för höga fps värde....

vad jag har hört ska väl batteritiden räcka ca 3-4 timmar ?(har inte använt min batteri XD)

tagenbordet tycker jag är hur underbar som helst XD känns skit bra

kvalitets känsla är väl sådär, lite plastigt om man jämnfört med företagsdatorer, dock så efter ett tag känns den ändå rätt ok
------------------------------------------------------------------------------------------

fan jag testade att installera xp igår, dock så kom jag endast till installationen och så fick jag blåskärm =/ vad ska man göra ?

edit: tror jag vet hur mans ka gå till väga.

det kanske är en noobfråga, men behöver svar.
Vilka drivutiner behöver jag för att datorn ska fungera normalt ? funderar på att söka reda på xp drivutiner nu. tex, behöver man någon drivutin till hdmi ? webcam ? fjärrkontrollen ? touchknapparna ?

kan ni skriva ner en lista på drivutiner som behövs ?
tacksam

Permalänk
Medlem

Viktigaste efter formatering är ju väl:
Sata drivrutinen till hdd,
Moderkortet/Chipset,
Grafikkortet,
Ljudkortet,
Nätverk

Det är väl allt som man behöver om man inte vill ha, blåtand, webcam, touchpad, minneskortläsare...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Någon som uppdaterat drivrutinerna till grafikkortet än? Såg att de som låg med i bruken från HP var sen i somras. Ni som gjort det, avinstallerade ni befintliga först eler installerade ni bara över de gamla? Vad rekomenderas? På min förra installerade jag bara över med de nya moddade drivrutinerna från ATI. Jag tänkt köra med de från Nvidia.com alltså deras egna. Fick ni ut mågon prestandaförbättring?

//R

Permalänk

jag kommer nog att använda mig av nvidia drivutin, jag måste bara fråga, behöver jag någon drivutin för att hdmi ska fungera?

Permalänk

Har lirat Oblivion, Heroes of might and magic V och Setlers IV. Dessa klarar datorn galant

Kvalitetskänslan är hög, tangentbordet är klart över förväntan!

Spelade Oblivion på högsta inställningana + installationen utan strömkabel. Det gillade väl inte batteriet direkt. Annars i låg-energi så verkar det hålla bra!

Permalänk

får bara blackscreen när jag kör med xp skiva med sata driver i, använde nlite. något som kan lösa ?

kan man inte typ dra ut hårdisken på datorn och kopplar den till en stantionär och sedan installera xp där och sedan dra över hårdisken igen till bärbara? eftersom jag har en adapter som kan koppla 2.5 till 3.5
--------------------------------------------------------------------------

körde nyligen 3dmark test på den gamla gf drivutin den man fick med i hp..fick ca 1870p i 3dmark06
installerade sedan den nyaste som både finns i hp.se och nvidea och fick endast 1630p i 3dmark =/ hmm ska det vara så ?

till och med min förra vostro 1310 med sämre prestanda och ett 8400m gs med 128 mb fick ca 1886 i 3dmark06

vad har ni för 3dmark poäng på ert ?

Permalänk

När jag idag skulle höja volymen med hjälp av touch-volymknappen så öppnade sig ca 120st microsoft office. Vad i h-vete? Sjukt störigt! När jag efter enormt möda och gigantiskt besvär fått bort dessa mha aktivitetshanteraren behövde jag sänka ljudet. Gissa vad som händer...? fyfaaan säger jag bara.

Hur gör man för att detta skall försvinna? Är mycket tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

är det xp du kör eller??

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

Jag går i dv3550-tankar men har lite frågor kring fotoredigering.

Har någon kört Photoshop och Camera Raw med stora rejäla RAW-filer? Hur funkar det på denna datorn? Kommer nog koppla den till en större extern skärm så att den "bara" är 13" är inga problem för mig, bara skönt så man orkar släpa runt på den.

Hur viktig är processorkraften och grafikkortet vid fotoredigering? Har kikat lite på Asus F6A också, kommentarer kring den jämförelsen?

Tack!

Permalänk

hur mkt 3dmark06 p får ni i eran datorer ? vilken drivutin använder ni ?

någon som fått i xp än ?

Permalänk

har fått igång xp i min dv3550 nu,

använde mig av svensk xp pro och la in sata drivern med nlite. Allt funkade fint, eftersom jag är en noob med drivutiner så använde jag mig av två olika käller, den ena från notebookreview och den andre som var avsedd för dv3550eg modellen. De som inte funkad använde jag mig utav vista drivutinerna som fanns med datorn.

allt funkar som det ska förutom touch media knapparna, mute lyser röd vad än jag gör, men funktionerna funkar utmärkt. Har inte fått igång fingerprinter, men det saknas nog bara programvaran, drivutinen har jag installerat. och så har jag inte fått igång cardreader, kanske beror det för många drivutin installation som har crapat ut den ?

resterande funkar utmärkt så som webcam, ljud, grafik, blåtand och wlan. Hdmi och vga har ej testat, behöver man ens installera drivutiner för dem ? någon som vet ?

och bortsett från fn+f7 eller f8 (ändra ljusstyrka) som inte funkar så funkar resten bra..

installerar 3dmark06 nu ska se hur bra det funkar..

Permalänk
Medlem

Grattis till lyckad installation då! Sj är jag ganska positiv till Vista trots alla nackdelar, som jag lyckligtvis knappt märkt av.

Angënde 3D Mark 06 så får jag 1869 poäng med drivrutinen som följde med datorn. Hur har det gått för dig Peter med XP? Bättre eller sämre än med Vista?

Jag tror inte du behöver någon drivrutin för att kunna använda HDMI.

//R

Permalänk
Medlem

är det bara att dra ner den senaste nvidia drivrutinen eller är det någon spec man måste använda sig av?

Permalänk

hmm det är nog bara att dra ner det nyaste dock så vet jag inte varför när jag hade hp förinstallerad så fick jag ca 1830p i 3dmark06 med efter den senaste nvidea drivutin så fick jag 1600p =/

Permalänk
Medlem

Min fingeravtrycksläsare har slutat fungera helt och hållet... finns det något program man ska installera om och testa med då?

Permalänk
Medlem

hmm,

Den verkar ha fallit bort från all studentrabatt
www.csn-kortet.se, finns en länk att trycka på .. Den skickar en till HP's studentshopp där det står att sidan inte kan hittas..

Typiskt! Precis när man bestämt sig...

Har ingen lust att betala över 9000kr ...

Någon som kan hjälpa mig finna tröst i denna svåra stund?

/Henke

Permalänk
Medlem

edit
felpost

Permalänk
Medlem

Talade just med HP:

"Datorn var på utförsäljning och reades ut bl.a via studentrabatter. Några kunder beställde när den var slut och fick någon form av kompensation men det priset för den hårdvaran går inte att matcha."

=(
Om någon ser något liknande erbjudande, vill jag gärna veta ASAP!

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

har installerat om vista på min nu, dock har jag ett par frågor.. har installerat alla drivutiner som jag bör, tror jag...

hur gör jag så att fingerprintern fungerar ? vad för program behövs ?

känns som om ljudet suger ? till och med en nokia 3500 slides högtalare låter bättre ? vad har jag missat ?

och när man ser på film känns kvalitet ganska kass ?

mycket tacksam för svar....

mjoo kom på en annan sak med, dem dära touch knapparna längst uppe i tagentbordet. kan man släcka ner dem på något sett ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=oopeteroo=-
har installerat om vista på min nu, dock har jag ett par frågor.. har installerat alla drivutiner som jag bör, tror jag...

hur gör jag så att fingerprintern fungerar ? vad för program behövs ?

känns som om ljudet suger ? till och med en nokia 3500 slides högtalare låter bättre ? vad har jag missat ?

och när man ser på film känns kvalitet ganska kass ?

mycket tacksam för svar....

mjoo kom på en annan sak med, dem dära touch knapparna längst uppe i tagentbordet. kan man släcka ner dem på något sett ?

Fingerprintern körs via drivrutiner, borde följa med på en CD eller finnas på HP supportsida.

Filmkvaliteten beror nog på codecs och vad du laddar ner. Tanka en film i HD och kolla om det fortfarande är kasst?

Du kan nog inte vänta dig första klassens ljud från en bärbar. Det är väl samma högtalare som i en nokia, fast 2 st.

Touchknapparna kan möjligen fixas via Bios, annars vet jag inte.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Ni som har installerat om Vista, helt rent, skulle inte ha gjort det. Jag provade. Visserligen blev datorn snabb, men även när jag laddade ner alla tillgängliga drivrutiner så fick jag aldrig fingeravtrycksläsaren att fungera. Även snabbknapparna strulade, samt fjärrkontrollen. Så är dessa saker viktiga för er, kör på med HP's förinställda istället så slipper ni alla problem. Ni kommer dock få rensa mycket förinstallerat skit, men i övrigt går det bra.

Jag tycker ljudet låter skit när jag spelar musik. Kan nån hjälpa mig? Jag går in på IDT Audio-ikonen i verktygsfältet men jag får inte till nåt bra ljud.

För övrigt undrar jag, har nån provat att spela musik och stänga locket och sen gå runt med datorn? Jag har ställt in att ingenting ska hända när locket stängs. MEN, det börjar lysa ett rött ljus längst fram på datorn, hårddiskikonen, när jag går runt. Jag antar att det har med "ProtectDisc" att göra? Det inbyggda programmet som låser hårddisken i vissa fall.

Permalänk
Medlem

det är inte jätte bra att ga runt med en dator som är paslagen och arbetar. förstar inte varför du är förvanad att den laser sig automatiskt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awey
För övrigt undrar jag, har nån provat att spela musik och stänga locket och sen gå runt med datorn? Jag har ställt in att ingenting ska hända när locket stängs. MEN, det börjar lysa ett rött ljus längst fram på datorn, hårddiskikonen, när jag går runt. Jag antar att det har med "ProtectDisc" att göra? Det inbyggda programmet som låser hårddisken i vissa fall.

Det är väl bara tur att den låser diskarna så dom inte skadades. Det är väl allmänt känt att hårdiskar ska stå stilla när de används. Jag använder mp3 spelare till det.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk

Jag tänkte köpa 1GB till, men förstår inte vad för minne man ska beställa? jag vill ha samma som sitter i nu.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Vad jag har förstått så finns det inga lediga minnesplatser i datorn, så du måste byta ut 1GB stickan som sitter i datorn redan, men det visste du säkert redan. Annars är det väl vanligt DDR2 800MHz för bärbar som du ska köpa.

http://www.komplett.se/k/memselect.aspx?cmd=getModelPartList&...

Dessa rekomenderar komplett som man går igenom deras 3 stegsval.

//R

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en ny bärbar och är väldigt intresserad av dv3550 men nu såg jag att inwarehouse säljer dv3610 billigare.

Är det någon som har koll på om dv3610 är ett bra alternativ till dv3550 och vad de stora skillnaderna är på de två är?

Permalänk
Medlem

skillnaderna som jag har koll på är att dv3610 har stöd för 8gb ram-minne istället för 4gb som dv3550 har. Sen har dv3610 även firewire anslutning vilket saknas på dv3550. I övrigt har dv3550 en bättre processor som både är snabbare, har mer L2 Cache och är mer energisnål. Tror de är skillnaderna, men kan missa något. Sj ångrar jag inte att jag valde dv3550, skulle även välja den om jag skulle köpa idag.

//R

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DJHogi
Vad jag har förstått så finns det inga lediga minnesplatser i datorn, så du måste byta ut 1GB stickan som sitter i datorn redan, men det visste du säkert redan. Annars är det väl vanligt DDR2 800MHz för bärbar som du ska köpa.

http://www.komplett.se/k/memselect.aspx?cmd=getModelPartList&...

Dessa rekomenderar komplett som man går igenom deras 3 stegsval.

//R

Tack för informationen!

Jag skruvade upp den och kollade, och det är som du säger, inga lediga platser för mer RAM. Jag tror det får räcka med 3GB, för tillfället.

Hursomhelst har jag ett problem, jag köpte precis Warhammer 40k Dawn of War 2. Men det tokhackar i spelet på bärbara, oavsett inställningar, jag har testat Low på allting. Man har, utan att överdriva, säkert 5 FPS på sin höjjd.
Det är konstigt för jag kan maxxa Counter-Strike: Source och endå ha en stadig FPS på 60.

Någon som har en lösning? eller är Dawn of War 2 så otroligt krävande?

Tack på förhand!
//Pelle

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Installera nVidias senaste drivrutiner från laptopvideo2go.com så får du bättre prestanda.

Inte fråm nVidias egna hemsida där de uppdaterar laptop drivisar en gång per millenium...

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem

pull: Enligt Wikipedia har spelet följande minimum systemkrav:

- P4 3.2 GHz (single core) or any Dual Core processor
- 1.0 GB (Windows XP) 1.5 GB (Windows Vista)
- 128 MB Nvidia GeForce 6600 GT / 128 MB ATI X1600, or equivalent (must have Shader Model 3.0 to run the game)

källa: http://en.wikipedia.org/wiki/Dawn_of_War_II

aaaaa: Har du provat installera nya drivrutiner där ifrån? Hur stor blev skillnaden i 3D Mark 06? Tänker inte byta om det inte ger någon prestanda boost.

//R