Permalänk
Medlem

VGA+USB/PS2 via Cat5?

Hallå gott folk.
Jag sitter här och funderar på ett projekt jag haft i bakhuvudet ett rätt bra tag. Det börjar bli rätt fullt under skrivbordet nu och dessutom så låter det en hel del med vanlig burk, server, switchar, routrar m.m. som står och surrar. Det ser dessutom inte så snyggt ut.

Min plan är alltså att flytta in så mycket som möjligt, gärna hela rasket, i min relativt stora garderob (stor som i att 2 pers kan vara där inne utan att trängas nämnvärt). Jag vill gärna ha upp allting i ett rack inklusive min vanliga burkar och det är inga problem med den biten. Problemet jag har är hur i hela friden skall skall få ut skärm + tgb och mus ut till skrivbordet när burken står i garderoben.

Hittade en del s.k. VGA-extenders som körs via Cat5, men de jag hittat ligger på en 3-4000 som minst, och då jag kör multi-screen (2 just nu, skall utökas till 4) och dessa bara har stöd för 1 skärm så faller det hela rätt pladask. 3-4K per skärm för att flytta in min vanliga burk i garderoben känns inte realistiskt.

Är det någon som vet om det finns något annat/bättre sätt? Det enda jag letar efter är alltså i grunden någon form av förlängning som klarar av att skicka VGA/DVI över ett avstånd på ~10 meter. Om den klarade av multiscreen vore det jättebra, men det är inget krav så länge det är billigt nog att ha flera. Även en så att jag kan kolla in en USB-hubb krävs (för tangentbord/mus).

Någon som har några idéer? Jag hittade passiva vga-extenders som var billigare, men bara från england/usa vilket vart snordyrt ändå med frakt och valutakurserna som de är. Några svenska alternativ som någon känner till kanske?

Kan hända att det är fel forumsdel, men då får gärna någon flytta på den.

Edit*
Har även hittat en del långa VGA-kablar (10m förlängningar) men även en del varningar om att det är i längsta laget och att bilden blir lidande. Vet dock inte om det stämmer.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

En KVM switch kanske skulle vara nåt

Typ denna som har stöd för 2 skärmar:
http://www.kvms.com/Product/LKV-DM02SK.aspx

Men det blir kanske lite dyrt om du ska kunna styra mer än två datorer.

Permalänk
Medlem

Köp förlängningskablar till allt och dra en snygg kabelkanal :). Billigaste och antagligen snyggaste lösningen Då kan du passa på att dra ut av/på knappar till alla burkar som du monterar på skrivbordet i nån snygg panel

EDIT:
Synergy kanske oxå kan vara till nytta, har inte tänkt ut hur riktigt för jag är så trött, men det känns som det kan vara till nytta iaf.
http://synergy2.sourceforge.net/

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Har en sån för två burkar över TP, dock inte USB, men VGA + PS/2. Skulle du vara intresserad så kan du ju i så fall skicka ett PM.

Visa signatur

pictorhayes

Permalänk
Medlem

En 10 meters VGA-kabel försämrar nog kvaliteten en del, åtminstone måste det vara en kabel av hög kvalitet. DVI borde däremot klara av 10 meter, och då borde ju ingen försämring i bildkvalitet uppstå. Så jag skulle nästan rekommendera en lång dvi-kabel.

För USB behöver du antagligen 2st "aktiva" 5 meters usb-förlängningskablar efter varandra, eller långa ps/2 -kablar.

Visa signatur

http://www.speedtest.fi/se/ - hastighetstest för bredband, 3G-internet, WLAN, grafikkort, processor, hårdskiva, allt på svenska!