Har en gammal dator - Vad ska jag uppdatera?

Permalänk
Medlem

Du frågar så konstigt hela tiden så jag undrar om du är ett troll?
Spar dina pengar du har nu och spara nån månad till o köp en budgetdator istället för att pressa in nya delar i ett gammalt skrotchassi. Du kommer bara bli besviken. Kan du bygga själv? Du verkar inte så himla kunnig på det här så jag rekommenderar att du köper en färdig dator då den har garanti! Gärna Inet.se. Har du nån skicklig polare som vet vad han pysslar med kan du med fördel köpa delar o bygga själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pangloss
Du frågar så konstigt hela tiden så jag undrar om du är ett troll?
Spar dina pengar du har nu och spara nån månad till o köp en budgetdator istället för att pressa in nya delar i ett gammalt skrotchassi. Du kommer bara bli besviken. Kan du bygga själv? Du verkar inte så himla kunnig på det här så jag rekommenderar att du köper en färdig dator då den har garanti! Gärna Inet.se. Har du nån skicklig polare som vet vad han pysslar med kan du med fördel köpa delar o bygga själv.

vem fan är du att komma hit och döma folk? man kan väl lära sig att bygga en dator ? http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=22...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av XBox360
Cooler Master Elite 331 Svart, chassi
2048MB A-Data DDR2 800MHz minnen
XFX Radeon HD4830 512MB PCIe grafikkort
AMD Athlon64 X2 7750 2.7Ghz processor
Asus G-Surf365 nForce 630a, Socket AM2 moderkort
400W Corsair CMPSU-400CXEU nätdel]

jo jag är helt säker på att det kommer funka för det är en helt ny dator i stort sätt

saker som du måste ta från din gammla är hårddisk och cd/dvd brännaren

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Ts måste vara den trögaste medlemmen här. Jesusbarnet har plockat ihop en komplett dator, förutom hd och cd och är osäker på om det fungerar i hans dator.
Pangloss har nog rätt om att det är ett troll, samt att ts ska inte bygga själv. Han vet tydligen inte vilka delar som finns i dator.
Som jesusbarnet säger man kan väl lära sig, jag tror inte det i detta fallet.
xboxen, spara lite till och gör som du gjort tidigare. Köp en märkesdator på elgiganten. För dig är det lämpligast.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f@boy
Ts måste vara den trögaste medlemmen här. Jesusbarnet har plockat ihop en komplett dator, förutom hd och cd och är osäker på om det fungerar i hans dator.
Pangloss har nog rätt om att det är ett troll, samt att ts ska inte bygga själv. Han vet tydligen inte vilka delar som finns i dator.
Som jesusbarnet säger man kan väl lära sig, jag tror inte det i detta fallet.
xboxen, spara lite till och gör som du gjort tidigare. Köp en märkesdator på elgiganten. För dig är det lämpligast.

amen lägg ner för fan killen har inte jätte mycket pengar att lägga på en dator och han vill bli nöjd precis som alla andra, och det är därför man vänder sig till folk som vet saker för att man själv kanske inte har datorer som intresse.

jag är helt över tygad om att han kan lära sig sätta ihop en dator helt på egen hand

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Är du rädd för att inget ska passa i ditt chassi kan du lika görna köpa ett ACE chassi för 500kr med nätagg. Inga bra grejer men drar säkert en Athlon 7750x2 och 4670/4830 utan problem.

För strax över 3000 har du ju mer eller mindre en komplett dator som med lite vilja och inte allt för höga krav kan köra de allra flesta spel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XBox360
Cooler Master Elite 331 Svart, chassi
2048MB A-Data DDR2 800MHz minnen
XFX Radeon HD4830 512MB PCIe grafikkort
AMD Athlon64 X2 7750 2.7Ghz processor
Asus G-Surf365 nForce 630a, Socket AM2 moderkort
400W Corsair CMPSU-400CXEU nätdel

Jag lade allt det där i kundvagnen och det blev 3521kr, är du 100000% att allt det där skulle passa in i min dator?

Fick känslan av att du inte riktigt hajat vad som pågår här
Det du får här är en helt ny dator (förutom dvd-brännare etc och hårddisk men det kan du flytta över från den gamla skrotdatorn)

Jag lärde mig sjukt mycket av Nordichardware's pc-skola - det var typ så jag fattade hur en dator funkar och hur man "får" göra med komponenterna.

Efter att ha tittat på pcskolan öppnade jag en gammal HP dator och tog isär lite grann bara för att glo. Det ger jättemkt, gör det med den dator du har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
vem fan är du att komma hit och döma folk? man kan väl lära sig att bygga en dator ? http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=22...

Jag har inte dömt någon. Ok det kanske var lite elakt att säga trolling men i detta fall tyckte jag faktiskt att det var befogat. Vi lär väl se om vi får någe mer svar från xbox? Vad tror ni?

Det är klart att man kan lära sig att bygga en dator men då måste man oxå tillägga att det kan kosta mer än det smakar om något går fel. Det är lite oansvarigt att bara plocka ihop ett iofs sjyst paket men inte ge någon som helst information om vad som krävs i tid, engagemang, merkostnader etc. Du får garanti på delarna men inte på bygget. Det betyder väldigt mycket om man inte är van att kunna ringa support o fråga om något går snett.

Permalänk
Medlem

Grabbar, jag bryr mig inte , som jag skrev I mina första poster, jag kan INTE köpa en ny dator. jag har kunnat sätta in grafikkortet och RAM minnen i datorn förrut, så jag kan iallafall LIITE. Jag ska köpa grejerna som jesusbarnet sa till mig och ska läsa http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=22...

Min dvd brännare och hårddisk, jag behöver inte nya, jag kan väl sätta i den i den nya chassit ellerhur?

Permalänk

Fastna inte i uppgraderingsträsket. Det är bara att köpa nytt.

Enda man kan behålla är: Chassi, HD (i vissa fall), Nätagg ( i vissa fall, förmodligen inte ditt), DVD-spelare och periferi hårdvara.

Permalänk

Känner man sig obekväm med att köpa delar och sätta ihop själv så finns det två alternativ.

Pröjsa någon 300:- för att sätta ihop den eller köp från diverse överprisade elgiganter eller motsv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Fastna inte i uppgraderingsträsket. Det är bara att köpa nytt.

Enda man kan behålla är: Chassi, HD (i vissa fall), Nätagg ( i vissa fall, förmodligen inte ditt), DVD-spelare och periferi hårdvara.

Okej, länka mig till en dator som kostar 3.5 och som innehåller dessa delar:

Fraktfritt Sweclockers
Cooler Master Elite 331 Svart, chassi
2048MB A-Data DDR2 800MHz minnen
XFX Radeon HD4830 512MB PCIe grafikkort
AMD Athlon64 X2 7750 2.7Ghz processor
Asus G-Surf365 nForce 630a, Socket AM2 moderkort
400W Corsair CMPSU-400CXEU nätdel

Plus, dvd brännare, hårdisk, osv, kan du länka mig till en helt ny dator med de här grejerna, och ska kosta 3.5 ?

Permalänk
Medlem

Du säger att det tar 1 år att spara till en dator vid din budget, lön osv, men sen säger du att du inte kan vänta så längre.
Så du kan ju alltid vänta med att köpa in nya delar, ta t.ex 1000 kr denna månaden och 1000 kr nästa månad, sen har du ju 2500 kr då blir det 4500 kr, sen sparar du lite och lite till tills du har 5-7 000 kr så får du ett bra datorpaket kan jag lova dig.

Visa signatur

Mitt andra jag:
Gigabyte 890GX/SB850 - Phenom II X4 955BE - Corsair 4GB 1600MHz - PowerColor HD5850 PCS+ - Samsung F3 500GB
FD Define R2 - FD Newton R2 650W - BenQ G2222 LED 1080p - Logitech MX518 - Logitech UltraX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XBox360
Okej, länka mig till en dator som kostar 3.5 och som innehåller dessa delar:

Fraktfritt Sweclockers
Cooler Master Elite 331 Svart, chassi
2048MB A-Data DDR2 800MHz minnen
XFX Radeon HD4830 512MB PCIe grafikkort
AMD Athlon64 X2 7750 2.7Ghz processor
Asus G-Surf365 nForce 630a, Socket AM2 moderkort
400W Corsair CMPSU-400CXEU nätdel

Plus, dvd brännare, hårdisk, osv, kan du länka mig till en helt ny dator med de här grejerna, och ska kosta 3.5 ?

du behöver inte en hårddisk eller en dvd brännare det är bara att ta från gammla datorn

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XBox360
Okej, länka mig till en dator som kostar 3.5 och som innehåller dessa delar:

Fraktfritt Sweclockers
Cooler Master Elite 331 Svart, chassi
2048MB A-Data DDR2 800MHz minnen
XFX Radeon HD4830 512MB PCIe grafikkort
AMD Athlon64 X2 7750 2.7Ghz processor
Asus G-Surf365 nForce 630a, Socket AM2 moderkort
400W Corsair CMPSU-400CXEU nätdel

Plus, dvd brännare, hårdisk, osv, kan du länka mig till en helt ny dator med de här grejerna, och ska kosta 3.5 ?

Det är det jag säger. Trolling. Titta runt på nätet. Kolla vad alla delar i en dator kostar på ett ungefär. Du får helt enkelt inte en dator för 3500kr om du ska ha nåt hyfsat nytt. Det går inte hur du än vrider och vänder det. Ekvationen går inte ihop. Jag är ledsen. Hmm. Varför skriver jag till ett troll? *fundra*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pangloss
Det är det jag säger. Trolling. Titta runt på nätet. Kolla vad alla delar i en dator kostar på ett ungefär. Du får helt enkelt inte en dator för 3500kr om du ska ha nåt hyfsat nytt. Det går inte hur du än vrider och vänder det. Ekvationen går inte ihop. Jag är ledsen. Hmm. Varför skriver jag till ett troll? *fundra*

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337022

Hur är det med denna dator? hur mycket skiljer den för min nuvarande dtor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XBox360
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337022

Hur är det med denna dator? hur mycket skiljer den för min nuvarande dtor?

den är bättre men du får inget grafikkort

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
den är bättre men du får inget grafikkort

Om jag lägger till min nuvarande ATI Radeon x1650 512MB AGP i den datorn, hur kommer det gå då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XBox360
Om jag lägger till min nuvarande ATI Radeon x1650 512MB AGP i den datorn, hur kommer det gå då?

kommer inte funka efter som moderkortet inte stöjder agp

Cooler Master Elite 331 Svart, Utan nätagg
XFX Radeon HD4830 512MB PCIe
400W FSP ATX-400PNF 120mm Bulk
2048MB A-Data DDR2 800MHz
AMD Athlon64 X2 7750 2.7Ghz
G-Surf365 nForce 630a, Socket AM2
Fraktfritt Sweclockers https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers/61...

3 314 kr hårddisk och dvd brännare och operativsystem tar du från gamla datorn

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jesusbarnet
kommer inte funka efter som moderkortet inte stöjder agp

Cooler Master Elite 331 Svart, Utan nätagg
XFX Radeon HD4830 512MB PCIe
400W FSP ATX-400PNF 120mm Bulk
2048MB A-Data DDR2 800MHz
AMD Athlon64 X2 7750 2.7Ghz
G-Surf365 nForce 630a, Socket AM2
Fraktfritt Sweclockers https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers/61...

3 314 kr hårddisk och dvd brännare och operativsystem tar du från gamla datorn

Ser ut at vara en good deal, kommer jag kunna spela upp HD på yuotube ?

Permalänk

Alltså, man kan diskutera i all oändlighet och beroende på vem man lyssnar på och vilka svar man vill ha så kommer man antingen framåt eller så snurrar man runt i cirklar.

Vill du ha bästa möjliga till lägsta möjliga pris, köp begagnat. Köper du av någon som har goda vitsord på t.ex. rec.elmor.se så lär du ska göra bättre affär än om du köper nytt eftersom du söker budget. Min gissning är att du utan problem kan få grejor för 2500:--3000:- som annars skulle kosta minst en tusing extra... med andra ord, du får det du behöver till ett pris som du har råd med. Kända säljare på ovan nämnda hårdvaruplatser har troligen också den skammen i kroppen att de kan svara på dina frågor på ett minst lika bra sätt som du får svar i denna tråd. Köpa nytt budget = du får bättre grejor för samma pris begagnat alt. budgetsaker till lägre pris. Gjorde en snabbkoll men såg inte någon som hade en vettig komplett dator ute just nu.
Exempel på platser där du kan köpa begagnat till vettigt pris:
Nordichardware
Techsweden
64bits
Här förstås
Tradera, om du har riktigt tur...
Definitivt inte Blocket

Vill du ha säkraste möjligt, köp nytt... men det finns många som har mindre goda erfarenheter av Inet om det strular till sig och du behöver support.

Du kan också uppgradera, men tänk på att om du köper allt nytt kan du sälja din gamla dator till överpris på Blocket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoadRunner
Alltså, man kan diskutera i all oändlighet och beroende på vem man lyssnar på och vilka svar man vill ha så kommer man antingen framåt eller så snurrar man runt i cirklar.

Vill du ha bästa möjliga till lägsta möjliga pris, köp begagnat. Köper du av någon som har goda vitsord på t.ex. rec.elmor.se så lär du ska göra bättre affär än om du köper nytt eftersom du söker budget. Min gissning är att du utan problem kan få grejor för 2500:--3000:- som annars skulle kosta minst en tusing extra... med andra ord, du får det du behöver till ett pris som du har råd med. Kända säljare på ovan nämnda hårdvaruplatser har troligen också den skammen i kroppen att de kan svara på dina frågor på ett minst lika bra sätt som du får svar i denna tråd. Köpa nytt budget = du får bättre grejor för samma pris begagnat alt. budgetsaker till lägre pris. Gjorde en snabbkoll men såg inte någon som hade en vettig komplett dator ute just nu.
Exempel på platser där du kan köpa begagnat till vettigt pris:
Nordichardware
Techsweden
64bits
Här förstås
Tradera, om du har riktigt tur...
Definitivt inte Blocket

Vill du ha säkraste möjligt, köp nytt... men det finns många som har mindre goda erfarenheter av Inet om det strular till sig och du behöver support.

Du kan också uppgradera, men tänk på att om du köper allt nytt kan du sälja din gamla dator till överpris på Blocket...

Citat:

Cooler Master Elite 331 Svart, Utan nätagg
XFX Radeon HD4830 512MB PCIe
400W FSP ATX-400PNF 120mm Bulk
2048MB A-Data DDR2 800MHz
AMD Athlon64 X2 7750 2.7Ghz
G-Surf365 nForce 630a, Socket AM2
Fraktfritt Sweclockers https://www.inet.se/kampanj/kampanj...ockers/6101343/

3 314 kr hårddisk och dvd brännare och operativsystem tar du från gamla datorn

Jag tycker det låter mycket bra, vad tycker du?

Permalänk

1. Jag personligen skulle inte handla från Inet, mitt personliga val.
2. Jag skulle aldrig köpa ett nytt moderkort i ATX-format med bara 2 minnesplatser.
3. Vad jag snabbt ser är att moderkortet endast verkar vara AM2, inte AM2+... Om korrekt, varför köpa ett sådant moderkort nytt? I mitt tycke ett dumt val då.
4. Grafikkort. Visst, ett 4830 är ett bra val men det spelar ingen större roll om du köper ett 8800GT, 9800GT, Radeon 4830 eller annat likvärdigt kort. Vid nyköp skulle nog 4830 vara det smartaste valet, men som sagt, mitt tips är att du köper begagnat hela vägen istället.
5. Vill inte påstå att föreslagna delar är dåliga, bara att du kan göra bättre köp... trots allt har mycket hänt på 6 år, nästan oavsett vad du köper är det bättre och köper du rätt finns det inga problem att uppgradera eftersom.

Och förresten, om du köper grafikkort nytt... vänta i minst 1-2 veckor eftersom det kommer ut nya kort (troligen både från AMD och NVidia) som troligen ligger i samma prisklass men utklassar 4830 totalt! Förändrar både nyprismarknaden och begagnade kort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoadRunner
1. Jag personligen skulle inte handla från Inet, mitt personliga val.
2. Jag skulle aldrig köpa ett nytt moderkort i ATX-format med bara 2 minnesplatser.
3. Vad jag snabbt ser är att moderkortet endast verkar vara AM2, inte AM2+... Om korrekt, varför köpa ett sådant moderkort nytt? I mitt tycke ett dumt val då.
4. Grafikkort. Visst, ett 4830 är ett bra val men det spelar ingen större roll om du köper ett 8800GT, 9800GT, Radeon 4830 eller annat likvärdigt kort. Vid nyköp skulle nog 4830 vara det smartaste valet, men som sagt, mitt tips är att du köper begagnat hela vägen istället.
5. Vill inte påstå att föreslagna delar är dåliga, bara att du kan göra bättre köp... trots allt har mycket hänt på 6 år, nästan oavsett vad du köper är det bättre och köper du rätt finns det inga problem att uppgradera eftersom.

jag kan hålla med om att moderkortet inte är super möjligt att det kan finnas bättre begagnat men vad jag har sätt av begagnat sidan har den inte mycket att erbjuda mest överpris

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

Jesusbarnet, jag köpte nyligen ett Asus M3A-H begagnat för runt 500:- inkl frakt. Skulle göra om den affären alla gånger i jämförelse med ett nytt för 550:-. Det finns alltid begagnade saker att köpa om man frågar runt och inte är kinkig på plattform osv, sen att det finns de som vill ha för mycket betalt, så är det bara. 60-80% av nypris brukar vara ett bra riktmärke. Köpa paket med moderkort & CPU samt ibland mera godis brukar inte vara några bekymmer, fraktkostnader kan förstås komma till beroende på var man bor. Fördelen är att man inte förlorar lika mycket pengar och har chansen att uppgradera igen på ett tag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoadRunner
Jesusbarnet, jag köpte nyligen ett Asus M3A-H begagnat för runt 500:- inkl frakt. Skulle göra om den affären alla gånger i jämförelse med ett nytt för 550:-. Det finns alltid begagnade saker att köpa om man frågar runt och inte är kinkig på plattform osv, sen att det finns de som vill ha för mycket betalt, så är det bara. 60-80% av nypris brukar vara ett bra riktmärke. Köpa paket med moderkort & CPU samt ibland mera godis brukar inte vara några bekymmer, fraktkostnader kan förstås komma till beroende på var man bor. Fördelen är att man inte förlorar lika mycket pengar och har chansen att uppgradera igen på ett tag...

okej men jag hittar inte en dator med liknande specifikationer under 3500

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

Inte alltid de finns ute... men om man antingen plockar delar från olika säljare eller varför inte lägger ut en tråd på ex nordichardware med vilken budget man har och exempelrigg, då brukar man få napp.

Se t.ex. Snowman89 rigg i tråden http://www.nordichardware.se/forum/k-dator-runt-4000--vt17655...
Inte exakt samma specar men dels komplett dator och dels kan man väl gissa på ett annat pris också...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoadRunner
Inte alltid de finns ute... men om man antingen plockar delar från olika säljare eller varför inte lägger ut en tråd på ex nordichardware med vilken budget man har och exempelrigg, då brukar man få napp.

Se t.ex. Snowman89 rigg i tråden http://www.nordichardware.se/forum/k-dator-runt-4000--vt17655...
Inte exakt samma specar men dels komplett dator och dels kan man väl gissa på ett annat pris också...

Cooler Master Elite 331 Svart, Utan nätagg
XFX Radeon HD4830 512MB PCIe
400W FSP ATX-400PNF 120mm Bulk
2048MB A-Data DDR2 800MHz
AMD Athlon64 X2 7750 2.7Ghz
G-Surf365 nForce 630a, Socket AM2
Fraktfritt Sweclockers https://www.inet.se/kampanj/kampanj...ockers/6101343/

3 314 kr hårddisk och dvd brännare och operativsystem tar du från gamla datorn

Det ser mycket fin ut, och billigt !

Permalänk
Medlem

4 GB minne borde du kunna köpa, minne är så pass billigt nu så inget du ska snåla på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Åsa-Nisse
4 GB minne borde du kunna köpa, minne är så pass billigt nu så inget du ska snåla på.

4gb minne, billigt, kan du skicka länk, EJ begagnat?