Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
MBY, du drog inte in kassettavgiften, jag bara undrar hur den passar in i debatten.

Hur är det nu, jag hade för mig att man betalar kassettavgift för att kompensera mediebolagen för att man har möjlighet att kopiera media till CD/DVD? Det är alltså en form av ersättning som utgår till mediebolagen? Så eftersom man betalar en avgift redan, har man inte rätt att kopiera nu?

Eller hur funkar den avgiften?

Ja, ungefär så fungerar/fungerar inte den lagen.

Rent rättsmedvetet och etiskt försvarbart är förstås att man då redan betalt för all form av musik som har med STIM att göra och får plats på mediet. Men så ser naturligtvis inte jurister eller STIM på saken. Skatt är något man verkligen måste motivera, och "skatter" till privata aktörer som nyttjar statens kontrollapparat för implementationen är ju så rättsvidrigt att man vill spy.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Ja, ungefär så fungerar/fungerar inte den lagen.

Rent rättsmedvetet och etiskt försvarbart är förstås att man då redan betalt för all form av musik som har med STIM att göra och får plats på mediet. Men så ser naturligtvis inte jurister eller STIM på saken. Skatt är något man verkligen måste motivera, och "skatter" till privata aktörer som nyttjar statens kontrollapparat för implementationen är ju så rättsvidrigt att man vill spy.

vid en eventuell rättegång angående fildelning kan man fråga Pontén hur kassetavgiften funkar, han svarar som det är, vänder man sig till domaren och säger nått i stil med "jag anser att STIM redan fått sina pengar för de låtar jag laddat hem"^^

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
tack för mycket bra texter MBY!

neX, vad för information söker du?
Just nu väntar nog alla bara på att få se den eventuella domen.
"Dom eller beslut om dom väntas den 17 april."

Undrade väl mest om det är någon som säkert vet med sig om att utländska företag har representanter i Sverige som kommer att hålla koll, och isf om det finns en källa till den informationen.

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neX
Undrade väl mest om det är någon som säkert vet med sig om att utländska företag har representanter i Sverige som kommer att hålla koll, och isf om det finns en källa till den informationen.

IFPI och Antipiratbyrån är väl just sådana representatner?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neX
Undrade väl mest om det är någon som säkert vet med sig om att utländska företag har representanter i Sverige som kommer att hålla koll, och isf om det finns en källa till den informationen.

Monique Wadsted representerade ett antal amerikanska skivbolag i piratbay-rättengången, hon lär kunna få uppdrag att representera dem igen om t.ex. APB och ifpi osv kontaktar dem. Det är ju ett samarbete givetvis mellan olika skivbolag och filmbolag. Varför skulle de inte samarbeta?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Varför svara på min fråga när ni kan ställa en motfråga som inte har ett jota med det jag undrar om.

Det jag givetvis frågar är om det vore rimligt att anta att detta sammarbete kommer fortsätta, även när det gäller mindre fall, så som, Olof Svensson i jönköping som har laddat ner "Marley och Jag" till sin dotter.

*edit*

Eller det kanske bara är jag som tycker att det låter ganska långsökt? Mycket slit för knappt någonting tillbaka.

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neX
Varför svara på min fråga när ni kan ställa en motfråga som inte har ett jota med det jag undrar om.

Det jag givetvis frågar är om det vore rimligt att anta att detta sammarbete kommer fortsätta, även när det gäller mindre fall, så som, Olof Svensson i jönköping som har laddat ner "Marley och Jag" till sin dotter.

*edit*

Eller det kanske bara är jag som tycker att det låter ganska långsökt? Mycket slit för knappt någonting tillbaka.

Ja vi kan ju bara spekulera. Men lagen är ju inte till för enskilda nedladdningar för personligt bruk. Räkna med ca 2-3 fall per år och om du faller inom denna kategori om du jämför med internationella siffror där personerna laddar ner och gjort tillgängligt långt över 100gigabyte.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av neX
Varför svara på min fråga när ni kan ställa en motfråga som inte har ett jota med det jag undrar om.

Det jag givetvis frågar är om det vore rimligt att anta att detta sammarbete kommer fortsätta, även när det gäller mindre fall, så som, Olof Svensson i jönköping som har laddat ner "Marley och Jag" till sin dotter.

*edit*

Eller det kanske bara är jag som tycker att det låter ganska långsökt? Mycket slit för knappt någonting tillbaka.

Det är nog inte orimligt att anta att det kommer fortgå. Det är ju de stora amerikanska bolagen som anser sig förlorar så mycket pengar på piratkopieringen, så de kommer nog försöka att hålla uppe "rädslan" hos gemene man. Det är något man just kan åstadkomma genom att sätta dit t.ex. Olof Svensson. Internettrafiken visar ju redan nu att folk är nojjiga och avvaktande, vilket APB och dylika ser som en stor framgång i deras kamp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Det är nog inte orimligt att anta att det kommer fortgå. Det är ju de stora amerikanska bolagen som anser sig förlorar så mycket pengar på piratkopieringen, så de kommer nog försöka att hålla uppe "rädslan" hos gemene man. Det är något man just kan åstadkomma genom att sätta dit t.ex. Olof Svensson. Internettrafiken visar ju redan nu att folk är nojjiga och avvaktande, vilket APB och dylika ser som en stor framgång i deras kamp.

För att inte tala om media, de riktigt frossar i allt som har med piratkopiering att göra och blandar in pedofil-fall och stora piratgruppers serverparker och försöker få det att låta som att det gäller fildelningslagen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja vi kan ju bara spekulera. Men lagen är ju inte till för enskilda nedladdningar för personligt bruk. Räkna med ca 2-3 fall per år och om du faller inom denna kategori om du jämför med internationella siffror där personerna laddar ner och gjort tillgängligt långt över 100gigabyte.

Ja, jag tror förvisso också att vi inte kommer se dagliga fall på grund av specifikt IPRED. Men det som är bekymmersamt är hur mycket som nu kan ske i det dolda: Hur många fall av missbruk kommer vi att få "inte se" eftersom de aldrig kommer till ytan? Missbruk i två koncept: Dels ockrare som skickar ut kravbrev i analog till bluffakturor och dels "legitima" kravbrev där personen anklagas felaktigt (på grund av något, vad som helst, t.ex. dålig IP-logg, etc) men ändå väljer att betala utan att föra vidare till domstol på grund av återigen vad som helst (okunskap, "god tro att ha gjort något dumt", håglöshet, etc).

Att lagen bara kommer tillämpas i sparsam utsträckning är ju, märk väl, inte heller något argument för. Det kan rentav vara ett argument mot. Återigen, priset i form av sänkt integritetsskydd överskrider med råge nyttan.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."