Behöver hjälp asap! Glapp i högtalarutgången!

Permalänk
Inaktiv

Behöver hjälp asap! Glapp i högtalarutgången!

Tja!

Jag har en stationär dator av märket Acer, årgång 2003 ca. Det är en gammal burk, I admit it, men en trogen tjänare. Nu har det blivit som så att om jag stoppar in mina hörlurar eller högtalare i högtalarutgången så hörs ljudet bara på vänster sida i hörluren och högtalarna. Det är någon form av glapp, för jag kan åtgärda det genom att tejpa upp grejjen som går in i högtalarutgången så att den lutar uppåt litegrand. Jävligt omständigt, och det skiter sig alltid efter ett tag.

Min fråga är därför: Går det att åtgärda det här glappet? Finns det någon extern grej som man kan köpa och koppla in som därefter fördelar ljudet rätt?

Tacksam för snabbt svar!

Mvh
Robin:confused:

Permalänk
Medlem

Då blir den självklara följdfrågan : har "Acer årgång 2003" ett separat ljudkort eller är det ljudkortet/chip på moderkortet?

I båda fall går det att laga, men det kräver lödning, detta görs lättare på en ljudkort eftersom det det säkerligen inte har lika många lager på PCB och risken att du har sönder något är mindre på ett ljudkort.

(alltså, löd av kontakten och löd dit en ny.)

Men en annan betydligt lättare lösning är ju att köpa ett ljudkort dvs. om din dator har plats för det.

Permalänk

Alt. bara ett billigt "USB-ljudkort".