Stryp nätet efter att man laddat ned en viss mängd

Permalänk
Medlem

Stryp nätet efter att man laddat ned en viss mängd

Hejsan!
Det är som såhär att om jag övertrasserar 15 GB på en dag så stängs hela mitt nät av i 24 timmar, så jag skulle gärna vilja strypa nätet själv innan detta händer.

Vad jag söker är helt enkelt en spärr som säger att när jag laddat ned en sisådär 14 GB på en dag så säger den stop och saktar ner min uppkoppling till säg 10 kbps eller något sånt där. När klockan passerar 00:10 eller någon annan tid strax efter midnatt ska spärren släppa fram tills man släppt igenom ytterligare 14 GB trafik.

Går detta? Hur bör man gå tillväga?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem

föreslår att du byter isp istället trafik begränsning är ju så stenålder

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Medlem

SGS Studentbostäder. Svårt att byta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

15gb per dag är ganska mycket. Funderar inte på att se över dina nerladdningsvanor? Med tanke på att dom redan har en spärr på 15gb måste menas med att dom är trött på att folk överbelastar nätet, då är det ganska stor risk att dom inte har något emot att lämna ut uppgifter till ipred-fjantarna.

Permalänk
Medlem

Brukar inte övertrassera gränsen, men man vill ju absolut inte att det ska hända.

Vad jag använder mitt nät till har inte med diskussionen att göra riktigt och vidare utveckling på området kan få tråden låst, så jag kommenterar inte på det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är enkelt löst, dra ned på nedladdningarna.

Dagens ungomar verkar tro att det är en rättighet att alltid ha det senaste.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

ipfw har ju log och resetlog med antal paket och sådär (bland mycket annat som kanske är bättre, vad vet jag). Orkar du jobba dig igenom det så kan du säkert fixa en lite räknare som nollställa varje dygn.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Själv har man mobilt bredband och en nedladdningsgräns på 5GB per MÅNAD klarar av att göra allt, ja utom att leka pirat.

Edit: Ursäkta min ohjälpande spydighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
ipfw har ju log och resetlog med antal paket och sådär (bland mycket annat som kanske är bättre, vad vet jag). Orkar du jobba dig igenom det så kan du säkert fixa en lite räknare som nollställa varje dygn.

Det låter som lite väl mycket jobb kanske, tänkte mig något lite mer i stil med NetLimiter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Det är enkelt löst, dra ned på nedladdningarna.

Dagens ungomar verkar tro att det är en rättighet att alltid ha det senaste.

Fn, vilken jvla attityd det har blivit på swec!

Grabben har ett problem, hjälp honom med det eller skit i att posta!
Hatar när alla ska gå runt problemen istället för att lösa dom.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Hatar när alla ska gå runt problemen istället för att lösa dom.

Ibland är det mycket intelligentare att inse att det man upplever som ett problem nog trots allt inte är det istället för att joxa och slita med det i stort sett i onödan...
15GB är jä*ligt mycket och ett dygn är jä*ligt lite - och skulle det hända så kan man väl köra NAT på grannens uttag den tiden då om abstinensen blir för svåra.
Det finns massa widgets och jox för att mäta trafik men man får inte reda på så mycket mer (fast iofs smidigare) än med de verktyg Apple skickar med. Vanligarste problemet är att det inte nollställs varje dygn vilket ju är ett "måste" om det ska funka som han vill. Tror inte så många andra har behov av de nfunktionen så därför så får man nog antingen leta rejält (vilket väl var anledningen till att han frågade) eller dona något själv. Gamla trådar om ipfw finns det nog i mängd att söka bland, och man kan kanske tänka sig bättre verktyg.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Jo precis, men de 3-4 första svaren man får är nästan alltid om att gå runt problemet.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Orkar inte räkna själv nu, men om du kollar hur hög hastighet du kan ha på nätet så det blir ca 14Gb/24 timmar när du laddar ner non-stop, kan du ju strypa linan med Netlimiter så du aldrig kommer över den hastigheten !!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Defender
Orkar inte räkna själv nu, men om du kollar hur hög hastighet du kan ha på nätet så det blir ca 14Gb/24 timmar när du laddar ner non-stop, kan du ju strypa linan med Netlimiter så du aldrig kommer över den hastigheten !!

Mjae, ibland vill man ju bara att saker ska gå fort. Typ om man laddar ner en CD image från ubuntu.com (gjorde jag igår). Har dessutom inte igång datorn 24 timmar om dygnet.

Sen blir det ju lite jobbigt eftersom att man isåfall vill begränsa hastigheten för upp + ner snarare än hastigheten upp och hastigheten ner väl?

Netlimiter finns väl bara till Windows?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jaja det var bara ett förslag !!!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Du får väl helt enkelt hålla lite koll på vad du laddar ner, inte så jobbigt eller?

Om du t.ex. håller koll så att du inte laddar ner mer än 10GB på en dag är det ganska svårt att gå över 5GB med surf och liknande per dag.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Mjao, börjar ju luta lite åt det faktiskt.
Synd att det inte verkar finnas något bättre sätt, hålla koll på saker har aldrig varit min starka sida.

Visa signatur

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Mjao, börjar ju luta lite åt det faktiskt.
Synd att det inte verkar finnas något bättre sätt, hålla koll på saker har aldrig varit min starka sida.

Nu är jag inte en mac:are riktigt än, men jag tippar på att det finns en lösning ändå, prova ett annat forum som inte är så otroligt negativt ställt så kanske du får ett svar

Det finns ju liknande mjukvara till alla andra OS.