Frågor angående SSD vertex

Permalänk
Medlem

Frågor angående SSD vertex

Jaa jag läste någonstans (har tyvärr inte kvar länken) att man inte skulle defragga en ssd disk. Om det skulle betyda att den fick kortare livslängd tror jag det var. För mej låter det ju jätteknäppt men jag kan ju ärligt erkänna att jag inte känner till mycket alls om ssd diskar så jag undrar om det är så.

Sen har jag en till fråga. Köpte en vertex disk på 30 gb och funderar nu på att köpa en till och köra raid. Måste man ha samma firmware på diskarna för att det ska funka med raid 0? Har den nest senaste firmwaren på den jag äger och misstänker att det kan finnas nyare på den jag isåfall köper. Känns olustigt att uppdatera firmwaren när jag inte riktigt vet hur man gör

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk

Jappz, generellt kan man säga att det stämmer. En flash-SSD tål att man skriver x antal ggr till enheten, en defrag fungerar som så att den flyttar runt filerna på hårddisken, där varje flytt medför att man skriver om hela/delar av filen. I vissa fall kan en defrag dock förlänga livslängden, men då rör det sig oftast om en enklare defrag, en sk "space consolidation", dvs man samlar ihop det lediga utrymmet för att få det samlat på ett ställe, det här är dock ingen process man gör ofta (kanske några ggr per år). Den automatiska defragmenteringen som återfinns i Windows ska man dock deaktivera.

Jag rekommenderar att du ställer din fråga om firmware här (http://www.ocztechnologyforum.com/forum/forumdisplay.php?f=18...). Jag skulle personligen valt att uppdatera firmware'n på båda för att få den allra senaste firmwaren på båda enheterna, såvitt jag förstått det täcks uppdateringen av garantin (och instruktioner för hur man uppdaterar firmwaren kan du finna på tidigare nämnd länk), OCZ är inte kända för att ha ngn längre testperiod för sina SSDs så det är möjligt att äldre firmware har en eller flertalet buggar, tex är det känt att firmware 1199 (tror jag var beteckningen) kan tappa innehållet när man väl använt enheten ett tag.

Permalänk
Medlem

Re: Frågor angående SSD vertex

Citat:

Ursprungligen inskrivet av st33l
Jaa jag läste någonstans (har tyvärr inte kvar länken) att man inte skulle defragga en ssd disk. Om det skulle betyda att den fick kortare livslängd tror jag det var. För mej låter det ju jätteknäppt men jag kan ju ärligt erkänna att jag inte känner till mycket alls om ssd diskar så jag undrar om det är så.

All flash-media överhuvudtaget (USB-minnen, SSD etc) klarar en begränsad mängd skrivningar. SSD:er har därmed en funktion som sprider data så mycket som möjligt över minnescellerna, för att det skall hålla så länge som möjligt.
Att defragga en SSD (föra samman och klumpa ihop datan) är därmed precis vad man inte skall göra. Att defragga SSDn ofta sliter även ut den i onödan, då antal skrivningar tillslut har nått max.

Citat:

Sen har jag en till fråga. Köpte en vertex disk på 30 gb och funderar nu på att köpa en till och köra raid. Måste man ha samma firmware på diskarna för att det ska funka med raid 0? Har den nest senaste firmwaren på den jag äger och misstänker att det kan finnas nyare på den jag isåfall köper. Känns olustigt att uppdatera firmwaren när jag inte riktigt vet hur man gör

Ja, du skall ha samma firmware på båda.
All information, om flashning av firmware och mer därtill, och finns på OCZ's supportforum.
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/forumdisplay.php?f=18...

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Sen spelar det ju inte så stor roll om en ssd är fragmenterad eftersom den ändå har så kort accesstid gissar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hkman
Sen spelar det ju inte så stor roll om en ssd är fragmenterad eftersom den ändå har så kort accesstid gissar jag.

Exakt, det i kombination med att antalet skrivningar är begränsade gör att man inte skall defragmentera en SSD. För en mekanisk hårdskiva måste den flytta läshuvudet om datan är splittad på olika ställen fysiskt. I en ssd är det bara att den fortsätter vid nästa cell där datan finns.

Permalänk
Medlem

jaa men vad kanon info jag fått av er...då vet jag att jag inte ska defragmentera min ssd (vilket var nästan det första jag gjorde efter jag ominstallerat allt ;(..) igen iafall...sen får jag kolla igenom era länkar oxo för hur man går till väga för att uppdatera firmware...har just 1199 just nu men det har visst kommit en ny 1275 som jag inte vågat prova mej på ännu

Men tusen tack...detta forum rockar...

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem

Finns en ännu nyare firmware (1.10).

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ja senaste firmwaren är 1.10 .

och man ska som sagt inte defragmentera en ssd.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

aha..är det alltid bra att uppgradera?...varför jag frågar detta är att sålänge min disk funkar och är bra så känns det olustigt att "strula till det " om ni förstår...men visst...ska jag köpa en till o prova med raid så vet jag ju nu att jag måste uppgradera disken(arna).

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem

Eftersom dessa SSD är ganska nya grejer på marknaden
och långt ifrån färdigutvecklade/optimerade
skulle jag uppgradera till färskaste drivers/firmware.

Det kanske går lätt som en plätt att installera.
Behöver inte bli nåt 'strul' alls

Det är lite skillnad med hårdvara + drivers/firmware som funnits i flera år.
Till exempel moderkort.
Dessa har hunnit finjusteras till nära vad som är absolut möjligt.
Ändå så ser man såna få nya drivers hela tiden.
För att passa in tillsammans med andra nyare kringsittande grejer, bland annat.

Ladda ner och installera den dära 1.10
Det skulle jag

Vänliga hälsning
halojoy

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?t=5375...
Vertex...single disk installation guide...M$ windows OS (ALL)

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

sure jag ska göra det...jag undrade bara...sålänge det funkar allt e just nu perfekt med min i7:a...blir det formatering när man uppdaterar en firmware...jag har ju uppdaterat biosar en hel del på moderkort, men aldrig en firmware på någon disk...är det stor skillnad...såg någon länk om att det kändes lite struligare minnst sagt..."off topic" sen vill jag gärna skicka en tanke till grabbarna på pirate bay som torskade...vill supporta dom och säger det här nu...internet skulle bli väldigt tråkigt om inte sånna som er fanns...pirate (mfl) rocks...

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem

ja all data försvinner

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

kan du backa upp det data
du hunnit lagra på nån annan (extern) hårddisk
så borde det minimera ditt jobb

det finns förresten gratis-program att ladda ner
som gör en exakt image-fil av hela hårddiskar/partitioner

=====
* Boota från det nedladdade gratis-programmet som du brännt på CD/DVD
(det finns även varianter av dessa program som du kör från Windows eller Linux)

* Spara en sån EXAKT HARDDRIVE IMAGE på en annan (extern) stor disk
(jag har en extern 1 TB hårddisk, via Firewire800 med 2.0 USB-möjlighet också)

* Skriv sedan tillbaka exakta kopian på den hårddisk du önskar
med hjälp av samma program
=====

Till exempel har jag prövat detta med en Windows XP systemdisk
som jag hade använt i flera år = massor av program installerade + dokument

Sedan använde jag denna IMAGE till att skriva tillbaka på en annan drive.
ÄVEN FORMATTERINGEN sparas i en sån EXAKT COPY IMAGE.
Så bäst är om den nya disken är minst lika stor som den ursprungliga

Och det var bara att fortsätta använda mitt registrerade/aktiverade Windows XP
som om inget hade hänt !!!!

/halo

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem

Är man dum om man frågar varför du ska köra raid ?

Permalänk

raid=ännu snabbare .....eller?

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

jorå jag har gjort en ghost av en vista installation som funkar jättefint...säkert har jag gjort overkill där för om jag har en norton ghost som är gjord i typ vista...så måste jag väl nästan ha vista för att ladda upp den oxo va...eller ...faan jag fattade inte riktigt hur man skulle göra när man gick igenom infon...den gamla norton ghost så laddade man bara upp själva ghost.exe filen i dos miljön sen kunde man ladda upp det som man sparat...jag tyckte om det men sen blev det väl strul när ntfs har jag för mej...jeje dos e väck och det e väl bra...

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem

Lite om firmware och review from www.legitreviews.com

16 April 2009
Product: OCZSSD2-1VTX120G

Citat:

The Vertex is the fastest SSD ever benchmarked here at Legit Reviews, but a few things make it tough to suggest to the average consumer.

* Updating the firmware wipes your data (new update utility coming to fix this)
* A jumper must be used to update the firmware and it is not included
* TRIM utility wiper.exe works only on 32-bit windows and it does not work on macs
* Performance degradation is present quicker than other controllers (Intel and Samsung)

Now if you are an enthusiast and are comfortable with running wiper and updating the firmware on your drive then you should take a closer look at Vertex.
For those that like to play with cutting edge technology the Vertex is fun to use
and with every new firmware update that comes out it only seems to get better.

After seeing the performance of the Vertex first hand we can only guess how fast the SLC version will be when it arrives.

Legit Bottom Line:
The OCZ Vertex 120GB SSD is the fastest SSD ever benchmarked at Legit Reviews
and is priced right,
but needs user intervention to keep it at peak performance.

OCZ Vertex 120GB v1.10 MLC SSD Review
.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Medlem

* Updating the firmware wipes your data (new update utility coming to fix this)
* A jumper must be used to update the firmware and it is not included
* TRIM utility wiper.exe works only on 32-bit windows and it does not work on macs
* Performance degradation is present quicker than other controllers (Intel and Samsung)
tack så himla mycket....

jaa jag förstår men just detta...en jumper ska man sätta dit (sure jag vet vart) men det känns ju sådär när man vet hur man enkelt kan uppdatera en bios på ett vanligt MB...jumpersettings känns som man gjorde för typ 10 år sedan och i datavärlden är 10 år som hundra år på mitt skinn om man kan tänka så

jag önskar att man utan att koppla med nån "jumper" som jag iafall inte har kvar sen 1995 ..ska enkelt kunna flusha en disk idag ...och funkar inte det så vet jag inte...men alla moderkorts tillverkare idag har väl ett enkelt sätt att via i-net kunna uppdatera sin bios på MB... då bör väl oxo en ny firmware på en ultra bästa disk oxo kunna använda samma teknik...eller???

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Medlem

varför jag vill köra raid är ganska enkelt...jag har juköpt en disk på 30 gb som jag idag kan bara köra vista på...men om jag köper en till som är likadan så kan jag ju (samtidigt med dubbelt utrymme) få dubbelt så snabbt hdd access...rätta mej om jag e ute o cyklar men igentligen ere väl smartare att köpa 2 30 gb diskar i jämförelse mot en 60 gb disk om man nu vill åt performance...

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk

Ja, SSD skalar väldigt bra, så 2 stycken SSD ska i teorin kunna dubbla överföringshastigheten med en någorlunda oförändrad accesstid (om accesstiden är 0.2 eller 0.1 millisekunder spelar inte så stor roll). Det gäller så länge enheterna är fräscha...

Det som talar mot RAID är att TRIM (http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3531&p=8) inte fungerar i RAID, jag vet dock inte om det är något som enkelt kan lösas med ny firmware eller om det "sitter i hårdvaran" i RAID-kretsarna. Utan TRIM kommer prestanda försämras med tiden, om det är något man kommer märka av beror dock på hur mkt/ofta man skriver till disken (kan vara allt från 0 till 60% i prestandaförlust). Å andra sidan finns inte TRIM för enkla SSD ännu heller, Windows 7 kommer vara det första OS som erbjuder det, OCZ beta-testar oxå hjust nu en version av ett fristående program för Windows <= 7.