virtual pc nätverkshjälp

Permalänk

virtual pc nätverkshjälp

Behöver hjälp med att få internet tillgång på virtual pc.

har googlat och försökt lösa det hela men det vill inte funka.

huvud os är wuindows 7 och os på virtual pc kommer vara xp.

Någon mer info som behövs?

Permalänk
Medlem

Det vore bra om du ville indikera vilken virtualiserings programvara du ämnar använda ?

wmware ?

virtualbox ?

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Medlem

virtual pc borde vara Microsoft Virtual PC

Att få igång XP i virtuell miljö skall inte vara några problem.

Har du tilldelad IP på don HOST så kan du ha det på din virtuella också - så slipper du göra manuell konfig.

Vill du att din virtuella maskin skall komma ut på nätet så sätter du det till NAT i Virtual PC

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
virtual pc borde vara Microsoft Virtual PC

Att få igång XP i virtuell miljö skall inte vara några problem.

Har du tilldelad IP på don HOST så kan du ha det på din virtuella också - så slipper du göra manuell konfig.

Vill du att din virtuella maskin skall komma ut på nätet så sätter du det till NAT i Virtual PC

Ja det är klart

Läste väl inte tydligt nog

Trodde att det syftades på en "virtuell PC" som vilken virtuell "maskin" som helst.

Goofade lite

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
virtual pc borde vara Microsoft Virtual PC

Att få igång XP i virtuell miljö skall inte vara några problem.

Har du tilldelad IP på don HOST så kan du ha det på din virtuella också - så slipper du göra manuell konfig.

Vill du att din virtuella maskin skall komma ut på nätet så sätter du det till NAT i Virtual PC

jag blir tilldelat ett ip av min isp, har testat att sätta de olika setingsen i virtual pc till de som finns inklusive nat, men inget fungerar. Har även testat att installera nån loopback sak från microsoft men det fungerar inte heller verkar det som.

Permalänk
Medlem

Vill du absolut använda dej just av Virtual PC?

Jag kör precis som du , nämligen Windows 7 och har installerat windows xp samt Xubuntu virtuellt.

Dock så använder jag virtualbox och internet samt närverket fungerade på en gång i båda virtuella operativen.

Virtualbox är precis som virtual pc gratis.

http://www.virtualbox.org/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxxor
Vill du absolut använda dej just av Virtual PC?

Jag kör precis som du , nämligen Windows 7 och har installerat windows xp samt Xubuntu virtuellt.

Dock så använder jag virtualbox och internet samt närverket fungerade på en gång i båda virtuella operativen.

Virtualbox är precis som virtual pc gratis.

http://www.virtualbox.org/

Håller med, använd Virtual Box istället det är mycket bättre!

Permalänk

tackar för tipsen tar och testar

Permalänk

det funkar fasen inte det heller o nu har jag tom stängt av brandväggen men inte ens då funkar det.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Inställningar > nätverk ?

är sånt klart? finns drivrutiner installerade till NICen ?

Permalänk

Det skulle fungera direkt sas det, det gjorde det inte, så jag fipplade runt lite men inga av de settings jag använde fungerade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legionaire
Det skulle fungera direkt sas det, det gjorde det inte, så jag fipplade runt lite men inga av de settings jag använde fungerade.

Låter märkligt.
Testa i virtualbox i fliken nätverk och adapter Type att den ska emulera ett Intel PRO/1000T Server adapter.

När jag brukar skapa virtuella datorer i virtualbox brukar jag välja just denna inställning,därefter installerar jag det virtuella operativet. För mej brukar det fungera på en gång oavsett om det är Windows eller nån Linuxdist jag vill prova virtuellt.

Permalänk

har fått det att fungera nu, genom att använda nån xp virtuell fil som man ladda ner från ms så fick man en direkt install av xp typ. Sen var det bara att dra o släppa filerna till den nya hd'n och då funkade internet med