RMA på Samsungdisk?

Permalänk
Snusfri

RMA på Samsungdisk?

En av mina diskar i semesterfilm-servern har brakat ihop, fått en drös med badblocks på den och funderar således på en RMA.

Disken är inköpt på en lokaldatorbutik 2008-01-25 (har kvitto).

Finns det chans att få den utbytt eller är det kört?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Snusfri

Samsung India?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Semesterfilm?

Gå till butiken och fåga om du får en ny?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Snusfri
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniac
Semesterfilm?

Gå till butiken och fåga om du får en ny?

Det låter iofs om en idé, har kvittot kvar som sagt

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Butikens personal kan vara snälla och ge dig en ny trots allt:)

Värt ett försök.

Permalänk
Antielefant

Jo, bad blocks täcks väl av garantin. Brukar göra det iaf.
De kan behöva skicka in den för reparation dock, beror på avtalet med distributören.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Personligen har jag aldrig behövt lämna in och vänta på ny disk i en fysisk butik, detta gäller mest ställen där jag inte ens känner folk

De brukar ha koll på vad som är lönt att gnälla om.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd

Så länge det inte är PC City i västerås.. dom jävlarna sålde OEM diskar och till dom kommer det ingen garanti/support.

Min samsung disk fick något fel och tänkte kolla om jag får RMA, nope = OEM

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpicBoobs
Det låter iofs om en idé, har kvittot kvar som sagt

Hahaha! Roligt Jag googlade och läste tydligen inte tillräckligt noga Borde finnas motsvarande funktion som även gäller andra länder?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk

Första rekommendationen är att köra Samsungs diagnostikprogram som bland annat kan fixa skadade sektorer och dylikt.
Samsung har nyligen gjort ett stickprov på returer som har inkommit, som även står på nedannämnda hemsida, och det visade sig vara många diskar som inte var fel på, som dom kallar handhavande fel pga att man inte har kört detta program,
1. Kör diagnostik
2. gör en "low level format" via programet
3. kör diagnostik igen.

Programet hittar nu nedan,
http://www.samsung.com/global/business/hdd/support/utilities/...

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Jag vet att har man väl börjat få en massa skadade sektorer så brukar tyvärr hårddisken i 99% av fallen vara på väg att gå sönder och Samsung har väl mellan 1-3 års garanti så jag skulle i första hand rekommendera att kontakta butiken och försöka få den utbytt på garantin. Ett tips är också att kolla S.M.A.R.T. status för då kan man se direkt om det är några konstigheter med hårddisken

Permalänk
Medlem

En dålig sektor kommer väldigt sällan ensamt. Att ett progrma kan byta ut badblocks/sectors mot "reservblock i disken" är inte det samma som att där inte är något fel på disken tyvärr... dessutom försämras prestandan på diskar. för mig ser det ut som ett sätt att lura kunder att tro att diskar inte är trasiga i förhoppning att de först ska braka ihop helt efter garantin har gått ut.

Gå ner till butiken och använd dig av din reklamationsrätt men kom igåh antistat påse och gärna skyddande inpackning.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Så länge det inte är PC City i västerås.. dom jävlarna sålde OEM diskar och till dom kommer det ingen garanti/support.

Min samsung disk fick något fel och tänkte kolla om jag får RMA, nope = OEM

OEM betyder bara att inte Samsung meckar med garantifrågorna, förhandlaren står för det så ett ypperligt tillfälle att åberopa reklamationsrätten.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

Har själv varit i kontakt med samsung angående en disk med bad sectors. Vi kan säga så här, de gillar definitivt inte att ha med privatkunder att göra, men i mitt fall så har butiken jag köpt från kursat. Det gick ganska smidigt ändå, de har i princip accepterat ett byte, enda som fattas nu är att de ska få tummarna loss och skicka ut ett brev med fraktsedel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadArg
OEM betyder bara att inte Samsung meckar med garantifrågorna, förhandlaren står för det så ett ypperligt tillfälle att åberopa reklamationsrätten.

Jo det är jag fullt medveten om, men nu slogs PC City igen... lite av shit happens moment

EDIT: glömde nämna att disken var inte trasig enligt Samsungs diagnostikprogram, och verkar fungera

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Elgiganten hanterar Pc Citys garantiärenden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Jo det är jag fullt medveten om, men nu slogs PC City igen... lite av shit happens moment

EDIT: glömde nämna att disken var inte trasig enligt Samsungs diagnostikprogram, och verkar fungera

Prova active smart

http://www.ariolic.com/activesmart/index.html

Den är mest "prevention", men programmet flaggar till fall den känner av bad sectors.