Permalänk

Tv-storlek till 5 meter?

Hej,

Har precis flyttat till en ny lägenhet.
Från vägg -> vägg är avståndet 5.50m. Men med soffa och tv-bänk kan jag tänka mig att det blir 5 meter kvar. Kanske lite mindre.

Vilken storlek på tv ska jag ha då? Kommer mest att kolla på DVD och digitala sändningar från Comhem.

Givetvis kan man sitta 2-3 meter från en 50" , men det jag är ute efter är om bilden är fullt tillräckling på 5 meters avstånd.

Så vilken storlek ska jag ha? Är inne på en Samsung 52"

Mvh, Ros-Marie

Permalänk
Medlem

Enligt http://myhometheater.homestead.com/viewingdistancemetric.html
så är 5.5 meter max rekommenderat avstånd för 52 tums tv om man tittar på vanlig TV, så 52 tum är nog ett minimum för en bra bildupplevelse. Men större TV än 52 tum är ju iofs oftast mkt dyra. Så jag misstänker att det alternativet går bort.

Permalänk

Tack, Sen är måttet 5.50 från vägg till vägg. Det går ju bort lite när soffa och tv-bänk kommer på plats.

Permalänk

Det jag är lite rädd för är att 52" på 5.5 meter ska bli så smått att man har svårt att läsa texten Men 52" kanske är större än vad man tror?

Permalänk
Medlem

Har ca: 3.2m från min PIO 5060H , o det är kanon.
Iofs när man sätter sig 1m från sin W3000H så känns Tv väldigt liten

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem

Jag har hört att man ska ta höjden på bildytan ggr sex för att få ett lagom avstånd till tv:n. 500cm/2,5=200 tum 200tum/6=33,3 tum och en 52 tums tv har en höjd på 25,5 tum. alltså skulle du kunna köra en ännu större tv.

//Jens

Visa signatur

__________________
Gigabte GA-P55M-UD4, i5 760 @ Stock, Sparkle GTX460 OC @ 810 Mhz, Fractal Design 650W 80+, Corsair 12GB (2x2048MB, 2x4096Mb) 1333MHz, Lian Li PC-V351R mATX RÖD, Asus VE248H

Permalänk

Absolut skulle man kunna ha en större tv. Men min budget passar bäst till 52". Blir det för smått på 5 meter?

Permalänk
Medlem

Din budget passar bäst till en 52" .. Beror ju på hur dyr 52" tum du skall köpa finns ju 46" som är betydligt dyrare än en 52" .. kvalité är namnet ;D

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk

:D.. Sant. Men jag tänkte runt 20-25k. Men jag tror 46" e för smått. Eller?

Permalänk
Medlem

A fan,,minst 50"..

Kolla på en PIO 5060H om du vill ha top of the line... total nöjd med min sådan.
Säger bara BLACK IS BLACK !!

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk

Men om jag nu köper en 50". Är det ok på 5 meter? Inte för smått?

Permalänk
Medlem

kolla in minhembio o sök där.. där kommer du hitta svaret du söker.
Jag tycker iaf att 3.2m är perfekt för en 50". Hade det varit länge avstånd, så hade jag nog kört på en projektor.

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosmarie78
Men om jag nu köper en 50". Är det ok på 5 meter? Inte för smått?

Alltså, kan du inte möblera på något annat sätt än soffan direkt mot väggen.?En tv mitt i ett rum skulle se ganska konstigt ut, men soffor däremot behöver ju inte stå upptryckta mot väggen. Sen finns hörnsoffor. Även om man trycker en sån mot väggen innebär det ju att ena sidan kommer längre ut i rummet.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v127
Jag skulle för det första satsa på plasma eftersom de överlag har bättre bildbehandling, speciellt när det kommer till material i sämre kvalité som tv-sändningar. Men 60-tum verkar lite väl dyrt med de pengar du vill lägga ut, antingen sträcker du dig längre elelr så tänker du om när det gäller möbleringen.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Så 5 meter till en 52" är för långt för att få en behaglig bild?

Permalänk
Medlem

Projektor kanske kunde vara ett alternativ? Det är i alla fall vad jag skulle rekommendera till det avståndet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosmarie78
Så 5 meter till en 52" är för långt för att få en behaglig bild?

Svårt att säga, just tv-sändningar mår ju inte bra av för stor bild pga den låga kvaliten.
Finns många som har 32-tummare och sitter ca 3 meter från dessa. 50 tum på 5 meter ger samma förhållande om man ser till diagonalen. Själva bildytan blir ju dock större.

50 tum har t ex 41% mer yta än 42 tum.

50 tum har 144% större yta jämfört med 32 tum.

(2,44*435=1065) har räknat på 16 på långsidan, 9 på kortsidan och tumstorleken som diagonalen. Pythagoras sats, a^2+b^2 = c^2

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Svårt att säga, just tv-sändningar mår ju inte bra av för stor bild pga den låga kvaliten.
Finns många som har 32-tummare och sitter ca 3 meter från dessa. 50 tum på 5 meter ger samma förhållande om man ser till diagonalen. Själva bildytan blir ju dock större.

50 tum har t ex 41% mer yta än 42 tum.

Nu förstår jag inte riktigt vad du menade.

Om det e låg kvalitet på tv-sändningar så borde väl bilden bli bättre på en stor tv om man sitter lite längre ifrån. Eller har jag fel?

Permalänk
Medlem

Jag kör med en 50" och sitter ungefär 3½m från soffa till TV och TV:n är någonstans emellan perfekt till lite liten så inte mindre än 50" ska du skaffa iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosmarie78
Nu förstår jag inte riktigt vad du menade.

Om det e låg kvalitet på tv-sändningar så borde väl bilden bli bättre på en stor tv om man sitter lite längre ifrån. Eller har jag fel?

Kvalitén blir inte bättre, den ser bara bättre ut ju längre du sitter ifrån en TV!

Permalänk

jag sitter ganska exakt 5 meter i från min 108" duk, tycker jag är lagom
jag tycker 50" på 5 m verkar litet

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosmarie78
Nu förstår jag inte riktigt vad du menade.

Om det e låg kvalitet på tv-sändningar så borde väl bilden bli bättre på en stor tv om man sitter lite längre ifrån. Eller har jag fel?

Ett längre avstånd till samma yta är en fördel när man ser på tv-sändningar.
Eller en mindre storlek på samma avstånd, dvs 50 tum lämpar sig i ditt fall bättre än 60 just när det kommer till tv-sändningar. Men wow-faktorn kommer utebli helt.
Å andra sidan är HDTV på gång och om ~2 år sänder förhoppningsvis många kanaler i bättre kvalité än idag. Comhem har ju dessutom bra kvalité på sina sändningar och all möjlighet att sända okomprimerad HD eftersom de kör via kabelnät som har i det närmaste obegränsad kapacitet.

Kan du inte ha några fåtöljer som du drar fram närmare tvn när det vankas Bluray eller en bildmässigt bra DVD-film?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

På det avståndet så hade jag rekomenderat en 60"+ TV.
Pioneer Kuro KRP-600A är en ruskigt bra TV om man har råd.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=343506

Har man inte de pengarna så hade jag satsat på en ramspänd duk och en schysst projektor. 50" är enligt mig för litet.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Hmm minst 70"

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

"på 5 meters avstånd så är allt under 52tum ett frimärke"
Så sa en säljare till mig
Nu hade jag redan bestämt mig för en 52a men det blev perfekt på mina 5meter

Permalänk
Medlem

Om 5 meter och 52" inte är tillräckligt så kanske man ska ta och testa synen hos en optiker eller ställa soffan lite närmare TV:n.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Om 5 meter och 52" inte är tillräckligt så kanske man ska ta och testa synen hos en optiker eller ställa soffan lite närmare TV:n.

hahaha håller med! Jag sitter med en 42 tummare o sitter vid datorn c:a 4 meter ifrån. Det ända som blir svårt att se det är om man använder Tv:n som en datorskärm o håller på i windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Alltså, kan du inte möblera på något annat sätt än soffan direkt mot väggen.?En tv mitt i ett rum skulle se ganska konstigt ut, men soffor däremot behöver ju inte stå upptryckta mot väggen. Sen finns hörnsoffor. Även om man trycker en sån mot väggen innebär det ju att ena sidan kommer längre ut i rummet.

Ger ju också andra fördelar, t.ex. kan man då ställa bakre surroundhögtalare bakom soffan och verkligen få ljud bakifrån.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

min första tanke var 50".
Men efter att ha läst tråden så tycker jag nog du ska gå på en projektor.

sitter ca 2m från min 44" och tycker det är rätt lagom

Kommer nog inte köpa en tv, när det blir uppgradering.

Blir absolut projje om jag har råd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LumiX
Projektor kanske kunde vara ett alternativ? Det är i alla fall vad jag skulle rekommendera till det avståndet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av opA
Jag kör med en 50" och sitter ungefär 3½m från soffa till TV och TV:n är någonstans emellan perfekt till lite liten så inte mindre än 50" ska du skaffa iallafall.

Dem räknar 10'' per meter så 52 blir utmärkt till dig.

Projektor funkar men det är jävligt dyrt.

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dapink
Dem räknar 10'' per meter så 52 blir utmärkt till dig.

Projektor funkar men det är jävligt dyrt.

Vem räknar så ? Tycker det låter som jävligt lite. Alla såna där tumregler är egentligen helt värdelösa.

Fixa en stor kartongbit och klipp ut en bit lika stor som en 50/52" TV. Sätt den där du senare ska ha TV'n och bilda dig själv en uppfattning.

Jag själv kör med en 50" på cirka 3.5-4m (om jag minns rätt), tycker det funkar helt ok, men skulle lätt kunna tänka mig en större TV också...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.