Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan man skala upp till 1080p med ATI GPU scaling?

Permalänk

Kan man skala upp till 1080p med ATI GPU scaling?

Om man har en skärm som inte klarar 1080p men ändå behöver kunna mata den med den upplösningen, går det att få till detta med funktionen GPU scaling på nyare ATI-kort?

Det verkar inte gå att ange att en skärm aldrig skall matas med högre upplösning än native (t.ex. 1360x768) och samtidigt ställa in att man vill kunna använda upplösningen 1920x1080.

Vad jag vill kunna göra är att koppla in en full-HD TV och mata den 1080p för att få så bra bild som möjligt och samtidigt klona bilden till en mindre skärm som inte klarar 1080p. Kravet på den mindre skärmen är att den skall kunna visa GUI:t i MediaPortal (eller Windows Media Center) så att man kan välja låtar m.m. utan att ha igång den stora TV:n. Då är det inte så viktigt att det blir perfekt bild utan det räcker att det blir hyfsat bra eftersom ikoner och text i MediaPortal är stora ändå.

Datoristen

Permalänk
Medlem

Vad heter den mindre skärmen?, många dator skärmar klarar själv att skala om bilden även om det inte blir perfekt.

Visa signatur

janee

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Vad heter den mindre skärmen?, många dator skärmar klarar själv att skala om bilden även om det inte blir perfekt.

Jag har precis köpt en skärm (LG197WD) som klarar av att skala om precis allting och ger hyfsad bild med 1080p trots att panelen endast har upplösningen 1360x768.

Tyvärr piper den här skärmen ibland lite grann och jag är rädd för att det skall bli värre och därför kommer jag kanske att lämna tillbaka den här skärmen och köpa en annan. Har just nu en 32" tjock-TV som har kalasbild men som tyvärr piper en del ibland och jag börjar bli allergisk mot pipande TV. Jag kommer nog att byta ut den mot en full-HD TV och då vill jag gärna kunna fortsätta att klona bilden på min lilla skärm.

Upptäckte alldeles nyligen funktionen GPU scaling och insåg då att min lilla andraskärm kanske inte behöver vara så avancerad och klara 1080p som jag först trodde utan att det kan räcka men den enkel skärm så länge den har DVI. En enkel 19" widescreen LCD-skärm med DVI går att få ganska billigt och det går förhoppningsvis att hitta en som inte piper också.

Har labbat lite med min gamla 19" 1280x1024-skärm idag men det verkar svårt att få GPU scaling att skala upp till 1080p på ett bra sätt, dvs det måste klara 24, 50 och 60 Hz och aldrig skicka något annat än 1280x1024 till skärmen.

Datoristen

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt Benq E2200HD för att slippa alla skalnings problem http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=358454

Visa signatur

janee

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janee
Jag hade köpt Benq E2200HD för att slippa alla skalnings problem http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=358454

Jag har varit inne på det spåret men 21.5" ser så himla klumpigt ut att ha i vardagsrummet där jag redan har en TV. Det blir liksom en känsla av att ha två TV-apparater i vardagsrummet istället för en TV och en liten smidig skärm att välja låtar på.

Helst skulle jag vilja köpa en billig 18.5"-19" nu som det går att skala upp 1080p på. Sen om något eller några år kommer det förhoppningsvis full-HD skärmar/TV i 19" och då kan jag byta upp mig.

Datoristen

Permalänk

Jag har labbat lite till, med ett annat grafikkort (ATI HD 4350) och hittat ett fulhack som verkar kunna åstadkomma nästan allt jag vill göra:

I ATI Catalyst kryssar man in att den lilla skärmen klarar 1080i 30Hz men inte 1080p 50/60 Hz och aktiverar sedan GPU scaling. Då kommer GPU scaling att användas för alla 1080-lägen utom 1080i 30 Hz (som man ändå inte har så stor nytta av). 1080p50 och 1080p60 kommer alltså att skalas ner till maximal upplösning på den lilla skärmen, t.ex. 1440x900, 1280x1024 eller vad det nu är och ge så bra bild som är möjligt, med rätt proportioner etc.

1080p 24 Hz verkar inte gå inte att fixa med detta fulhack, i alla fall inte med nuvarande version av ATI:s drivrutiner. För 24 Hz krävs det att båda skärmarna klarar 24 Hz för att man skall kunna använda 24 Hz i clone mode. Det går att kryssa i att den lilla skärmen klarar 24 Hz även om den inte gör det och då kan man aktivera detta läge men då blir det naturligtvis ingen bild på den lilla skärmen i detta fall.

Så svaret på min egna fråga är alltså: Med ett fulhack verkar det gå att visa 1080p (förutom 24 Hz) nerskalat på en skärm som inte egentligen klarar denna upplösning. Resultat blir tillräckligt bra för att man skall kunna navigera runt i MediaPortal eller Windows Media Center.

Att det kommer att gå att använda detta fulhack i framtida versioner av ATI Catalyst är naturligtvis inte säkert.

Datoristen

Permalänk
Medlem

Köpte precis ett nytt HD4890 och var påväg att bli lite ledsen i ögat när jag märkte att min HD-tv inte gillade det jag försökte med :-/

Men nu lirar det galant, tack som fanken!