Problem med Nätverk Win 7 -> 2003 Server

Permalänk
Medlem

Problem med Nätverk Win 7 -> 2003 Server

Det är så att varje gång jag försöker ansluta till min server så blir jag promptad att skriva in Användarnamn och Lösenord.
Så här ser det ut:

Vad är det den vill att jag ska skriva in för anv/lösen?

Testat med Anv: Andreas (vilket är login till win7, samt lösen till det).
Men inget verkar fungera?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

provat med användarnamn/lösen på kontot på den burken du försöker logga in på ?

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB, 1x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Ack, vilken miss, när du frågade så frågade jag mig själv om jag verkligen hade skrivit in rätt uppgifter då jag testade det innan, vilket visade sig vara helt fel.
Tack för vägvisningen iaf

Edit:

Kan skriva det här också så slipper jag starta en ny tråd.
Detta problemet har jagat mig väldigt länge, det är så att ibland så dör nätverket mellan datorerna helt oförutsägbart.
Vad kan detta bero på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Detrol
Kan skriva det här också så slipper jag starta en ny tråd.
Detta problemet har jagat mig väldigt länge, det är så att ibland så dör nätverket mellan datorerna helt oförutsägbart.
Vad kan detta bero på?

Solstormar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Ehrm, jag hade hoppats på ett lite seriösare svar.
Men jag hade inte detta problemet med xp -> xp, men xp -> server 2003, samt nu med win7 har det blivit ännu oftare.

Inga som har några förslag?

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag har samma irriterande problem.

Jag håller på att testa Win7RC x64bit på min klient.

Jag har en Win2003 Sever som jag utdelade shares på. När jag försöker ansluta till dessa shares så ber den mig så klart ange användarnamn och lösenord. Vilket jag har ett konto på Win2003 server som ger min specifika rättigheter.

Men Windows7 säger att det är fel uppgifter hela tiden.
Nu står det "WIN7\<user>" efter den har uppgett att det är fel.

Men kontot jag vill ansluta till ligger på Wn2003 servern. Hur får jag Windows7 att fatta att jag vill ansluta med det kontont och inte med det lokala som finns på Win7 datorn(vilket jag tror felet ligger i)

Jag har samma uppsättning i WinXP(min skarpa klient) och där kan jag ange användarnamet för det kontot som ligger på servern?

Är detta bara en inställning jag missat?

Visa signatur

Stationär: AMD 5800X - 32GB - RTX3080
Bärbar: Surface Pro 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FP94AD
Hej.

Jag har samma irriterande problem.

Jag håller på att testa Win7RC x64bit på min klient.

Jag har en Win2003 Sever som jag utdelade shares på. När jag försöker ansluta till dessa shares så ber den mig så klart ange användarnamn och lösenord. Vilket jag har ett konto på Win2003 server som ger min specifika rättigheter.

Men Windows7 säger att det är fel uppgifter hela tiden.
Nu står det "WIN7\<user>" efter den har uppgett att det är fel.

Men kontot jag vill ansluta till ligger på Wn2003 servern. Hur får jag Windows7 att fatta att jag vill ansluta med det kontont och inte med det lokala som finns på Win7 datorn(vilket jag tror felet ligger i)

Jag har samma uppsättning i WinXP(min skarpa klient) och där kan jag ange användarnamet för det kontot som ligger på servern?

Är detta bara en inställning jag missat?

Samma problem här.

Kör Windows 7 64bit på klienten.
Servern kör Windows Server 2003 R2 X86

Har flertalet konton på servern och har försök ansluta emd dem alla utan resultat. Dock fungerar de utdelade resurserna utmärkt på andra datorer (XP och Mac OS Leopard)

Har testat att skapa nya användarkonton på både server och klient, ändrat inställningar i brandvägg, nätverksanslutning och uppdaterat både server och klient via Windows update men inget hjälper.

Inte heller google kan ge något vettigt svar :/

Är det någon som stött på detta och vet en lösning?

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem

Och vips så var det löst.

"hittade" en uppdatering i Windows update (på servern) som inte kom med tidigare...

"Group Policy Preference Client Side Extensions for Windows Server 2003 (KB943729)"

Med den installerad så vart allt löst, slutet gott allting gott.

Visa signatur

Med sunt förnuft.