Permalänk
Medlem

Nationella proven

Idag blev man klar med Reading och Listening delen i Engelska B, är faktiskt lite besviken på proven. Tycker faktiskt dom är orättvisa, speciellt detta året.

Allt började när jag fick veta vad writing delen var om, "gender gap". Åh nice tänkte jag, ett relevant ämne som man vet så mycket om.
Sen så ska man även plugga inför provet med hjälp av ett häfte, redan här känner jag att något är fel... kanske bara är jag.

Men alla andra Engelska nationella prov jag har varit med om så har jag aldrig behövt plugga till det. Tycker det fel att ett prov som ska jämföra Sveriges Engelska B elever som ska vara så rättvist som möjligt prövar en på ett ämne som inte många har så mycket vetskap om.

Sen på provet så får man antingen argumentera eller skriva ett tal om ämnet... på 100 minuter, YES! =/

Borde inte det va något som alla kan något om, exempel förra årets Engelska A writning del som handlade om barndoms minnen.

Som ni redan listat ut så gick det skit för mig.

Vad är det för fel på Reading/Listening delen?

Reading delen är väl helt okej, men vad händer med elever som mig som fattar texten rakt upp och ner men så kommer det 1 ord som man inte kan lista ut? I verkligheten så gissar man ju inte, man frågar eller tar fram en jävla lexikon.

Men men, reading delen är faktiskt helt okej.

Men Listening, jag kan verkligen inte förstå hur dom tänker när dom gör detta prov. Super stressigt, folk som pratar överdrivet snabbt, anteckna samtidigt, frågor som liknar varandra för att göra det ännu jobbigare, 1 chans att samla all information.

Ja detta känns ju som verkliga livet! *ironi*

Jag själv tycker jag är bra på engelska, inte perfekt, min stavning är inte perfekt, men att förstå när någon pratar tycker jag är en av mina bästa egenskaper i engelskan. Jag ser filmer på engelska, hör folk pratar på engelska, pratar med folk på engelska.

Vore det inte bättre att göra proven lite mer realistiska?

Så vad tycker ni om nationella proven, ser ni något jag säger som verkar vettigt?

(hoppas jag får fram mina budskap och att det går att läsa)

//murkaz

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Vet inte, jag har aldrig haft problem med engelska Går CAE nu, certificate in advanced english från cambridge university :E

*skrytvarning* *skrytvarning*

CAE is an exam for advanced users of English. This exam is aimed at people who can use written and spoken English for most professional and social purposes. It is widely recognised for work or study purposes.

*/skryt* */skryt*

Jag har lärt mig mer på den kursen (100p) än vad jag någonsin lärt mig under hela skolgången.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Avstängd

Håller med om att Listening-delen var kass. Hur stressat som helst och ganska svårt att höra med skrålande högtalare. Sen så störde jag mig som fan på den där jävla skotten som snackade på första delen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja detta känns ju som verkliga livet!

Det är ju bara bra.

Engelska B ska vara betydligt svårare än Engelska A. Det är betydligt mer analyserande. Ni bör ha haft flera skrivuppgifter under kursen som liknar NP.

Tänk på att det är likadant för så gott som alla andra också.

Jag hoppas det gick bättre än vad det kändes. Det brukar vara så på såna här prov.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edman
Det är ju bara bra.

Engelska B ska vara betydligt svårare än Engelska A. Det är betydligt mer analyserande. Ni bör ha haft flera skrivuppgifter under kursen som liknar NP.

Tänk på att det är likadant för så gott som alla andra också.

Jag hoppas det gick bättre än vad det kändes. Det brukar vara så på såna här prov.

La till *ironi*

Enligt mig så speglar inte nationella proven något om hur man fungerar i verklighet och hela provet avgör typ betyget.

Visa signatur

pff

Permalänk
Medlem

Om man tycker listening delen är stressig är man inte direkt van vid engelska skulle jag påstå. De pratar ju inte direkt fort i den delen. Bara sitta och ta en liten anteckning medan de pratar, och om jag kommer ihåg rätt fick man ju höra det 2 ggr lr så. Man tog ju det mesta på första gången, och andra kunde man ta det sista och kontrollera att det andra var rätt.

Och jag är inte heller vidare språkbegåvad. Engelska är nog det enda språk jag är hyffsad i.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Om man tycker listening delen är stressig är man inte direkt van vid engelska skulle jag påstå. De pratar ju inte direkt fort i den delen. Bara sitta och ta en liten anteckning medan de pratar, och om jag kommer ihåg rätt fick man ju höra det 2 ggr lr så. Man tog ju det mesta på första gången, och andra kunde man ta det sista och kontrollera att det andra var rätt.

Och jag är inte heller vidare språkbegåvad. Engelska är nog det enda språk jag är hyffsad i.

Jag kollar på snitt 1 film om dagen och kanske 3 serier, detta har jag gjort i kanske 5 år. Tycker att det är en rätt mycket engelska jag fått höra då, visst det är ju efter manus, eller nästan allt. Men det är ändå engelska.

Sen så får man bara höra det 1 gång, har för mig det va flera gånger i högstadiet, men har inte upplevt det i gymnasium.

Visa signatur

pff

Permalänk

När jag gjorde prov i Engelska A (det enda språk jag läste på gymnasiet) så kände jag inte direkt någon stress på listening-delen, men bitvis var de väldigt otydliga.

Det kändes dock som att mycket var slumpmässigt. Mina resultat gick fullständigt upp och ner, ena stunden var det knappt godkänt men andra stunden hade jag alla rätt. Att försöka pricka in 15 av 16 rätt fem gånger i rad för MVG känns närmast slumpmässigt, speciellt när frågorna är sådana så att svarar man fel på en så kommer man att svara fel på den andra också.

Jag hade VG på mitt engelskaprov (jag tror det var tre delar, hade G+, VG- och VG+), precis i mitten. Jag fick MVG (trots att min lärare var ökänd för att betygsätta efter enbart nationella proven) bara för att jag pratade med läraren konstant under lektionen, vilket visst var väldigt ovanligt (engelska var nog den tystaste lektionen jag hade i gymnasiet; läraren var tydlig med att vi bara fick prata på engelska (utmärkt! att kombinera svenska och engelska fungerar värdelöst), varefter halva klassen satt helt tysta sålänge de inte var tvingade att säga något... klart tragikomiskt, jag och någon till var den enda som vågade kallprata på engelska. Usch).

Engelskan borde definitivt vara mer internationell. Visst finns det vissa fördelar med att lära ut brittisk engelska i Sverige, men varför ha med saker såsom "skottisk engelska" men inte "indisk engelska"? Om målet är att eleverna ska lära sig saker för framtiden, gärna i koppling till arbetslivet, så är det väl ändå viktigare att lära sig att förstå hur en indier eller en kines pratar engelska än en skotte?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Tyckte ingen del av de nationella Eng.B proven är svåra, ni som tyckte att hörförståelsen var svår, tänk på att rättningen är EXTREMT godtycklig, man kan få rätt för det mesta...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Grejen med listening-delen är ju att om man råkar tappa koncentrationen en sekund så är man totalt körd. Även om man antecknar snabbt så är risken stor att man tappar bort sig.

Sen tycker jag att första delen av listening var konstig, det fanns ju flera alternativ som stämde in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murkaz
Jag kollar på snitt 1 film om dagen och kanske 3 serier, detta har jag gjort i kanske 5 år. Tycker att det är en rätt mycket engelska jag fått höra då, visst det är ju efter manus, eller nästan allt. Men det är ändå engelska.

Sen så får man bara höra det 1 gång, har för mig det va flera gånger i högstadiet, men har inte upplevt det i gymnasium.

Okej, kanske man bara får höra det en gång. Var ett tag sen jag skrev. Hur som tyckte jag aldrig det var speciellt svårt att hänga med

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Tyckte ingen del av de nationella Eng.B proven är svåra, ni som tyckte att hörförståelsen var svår, tänk på att rättningen är EXTREMT godtycklig, man kan få rätt för det mesta...

Fel för det mesta också då?:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b