Permalänk
Medlem

Nybyggd dator, får ingen bild!

Har just plockat ihop min nya dator, men när jag startar den får jag ingen bild. Skärmen är okej (har kollat med en annan dator). Grafikkortet är ett ASUS ENGTX275. Moderkortet ASUS P6T SE. Grafikkortet har två PCIe-strömkontakter, som båda är kopplade till en Corsair 650W PSU. Dessutom finns en liten 2-polig kontakt som jag inte vet vad den ska vara till. Manualen till grafikkortet säger ingenting om hur dessa kontakter ska anslutas. Va f-n kan det vara?

Permalänk
Medlem

gustaf det följer med en 6 pin och 8 pin va? ena är avtagbar så du kan sätta in på 6 pins kontakter. sitter allt annat i testa köra utan chassi.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar. Nja, på PSU:n finns det två 6-pins PCIe-kontakter, med en 2-pins hängande löst på varje. Jag har anslutit båda 6-pinskontakterna till kortet. Då snurrar fläkten, men det är som sagt ingen bild.

Permalänk

ström till CPU?

Permalänk
Medlem

Hur vet man det? CPU:n är förstås monterad och fläkten går.

Permalänk
Medlem

byt platserna på ram-minne, sätt de på orange sloten

Permalänk
Medlem

Tack för det också, men RAM-minnena sitter redan på de oranga platserna. Har 3x2 GB från Corsair.

Permalänk
Medlem

Nädå, det fanns redan distanser på chassit, ett Antec P182. Kortet sitter på sätt avstånd från plåten, så att kontakterna på utsidan hamnar rätt.

Permalänk
Medlem

8 pins (2x4) cpu strömmen? sitter den i?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

Finns ju en liten kabel från nätagget som ska sitta i moderkortet förutom den stora tjocka som är svår att ta av, tror det är den ares93 syftar på ... hmm annars vet jag inte riktigt vad det kan vara :S

Är det bara skärmen som inte får bild? Testat med annan skärm?

Permalänk
Medlem

Yes! Tack alla!

Skratta inte nu, men det var mycket riktigt en annan strömkontakt till moderkortet (som jag inte visste att den behövdes), förutom den stora breda. Det finns en 8-pinskontakt, som heter EATX12V, och PSU:n har en matchande kabel med 4 + 4 pinnar. Men de 4 vänstra pinnarna på moderkorter är övertäckta av en plastbit. Den går att ta bort så man kan ansluta de också, men nu får jag bild med bara 4 pinnar anslutna. Bör jag ansluta de andra 4 också?

Dessutom hittade jag en liten pyttekabel som går att ansluta i den 2-poliga kontakten på grafikkortet. Den enda plats på moderkortet den passar är i SPDIF_OUT. Kan det stämma? SPDIF_OUT verkar ha med ljud att göra.

Permalänk
Medlem

väldigt många glömmer den kontakten, bla jag... jag satt och felsökte i timmar innan jag kom på det.

helt rätt SPDIF är ljud. optisk ljudutgång. jag har för mig att man ska koppla spdif till grafikkortet så du får ljud via hdmi men jag är inte helt 100.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk

YES! Jag hade rätt! Inte så konstigt eftersom jag gjort samma miss med båda mina byggen. Hoppas på bättre minne till nästa gång ;D

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gustaf
Bör jag ansluta de andra 4 också?

Dessutom hittade jag en liten pyttekabel som går att ansluta i den 2-poliga kontakten på grafikkortet. Den enda plats på moderkortet den passar är i SPDIF_OUT. Kan det stämma? SPDIF_OUT verkar ha med ljud att göra.

Ja, och ja.

Plastbiten sitter där för att det ska funka med nätagg som bara har 4-pins ATX12V-kontakter, och därigenom visa vilka du då ska använda, men du får jämnare strömförsörjning till processorn med båda i. Plastbiten sitter normalt sett inte särskilt hårt.

SPDIF_OUT är ljudkortets på moderkortet digitala ljudutgång, och det är just den som ska in i grafikkortet - dess ingång är förstås under gummilappen med högtalaren på - för att få ljud via HDMI-adaptern.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Lider av samma problem jag.. E8400 processor, Corsair 450W 2x 1gb minnen i gula portarna och ett HD4850-kort. Får noll signal till skärmen trots att allt verkar sitta där de ska.. grafikkortet ser lite böjt ut men de är väl vanligt me så långa grafikkort.

Iaf pluggat in de 2 4-pins i mkortet och 6pins i grafikkortet.. Vart tusan kan problemet ligga? Moderkortet e ett Asus P5Q-E

Visa signatur

nej tack

Permalänk
Medlem

Öhum även jag kan göra fel hade satt i HDD i port 3 ist för port 1 dom hade visst gömt dom lite

Visa signatur

nej tack