Permalänk
Medlem

iMac G5 högljud

jag har taggat ner lite prestanda och min maindator idag är en Imac G5, fungerar hur bra som helst för det jag använder datorn till idag.

det ända problemet jag har är att fläkten är högljud å surrar som bara den, å ljudet går lite i vågor, zzz-ZZZ-zzzzzzzzz-ZZZZZZ-zzzz osv. så den ändrar tydligen hastighet på fläkten då och då fast än att datorn bara står å jag sitter framför TVn å dödar noobs på Cod4 (Ps3)

öppnade upp datorn idag för att ränsa bort ev damm å skit, men gues what? datorn var helt clean... (ganska otroligt ändå med tanke på åldern)

CPUn är i och för sig ganska varm 65c just nu.
någon som vet en bra lösning? att få fläkten att varva ner lite va det gäller ljuder, samt att kanske få ner Tempen en 10-15c?

// Rolle

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Det är kanske så att fläkten och datorn i allmänhet är full utav damm och skit som gör att den inte orkar kyla ordentligt. Här är en guide för hur du öppnar datorn och tar ut fläkten, du kan ju följa den och bara rengöra istället.

http://manuals.info.apple.com/en/imacg5_17inch_LowerFan.pdf

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Det är kanske så att fläkten och datorn i allmänhet är full utav damm och skit som gör att den inte orkar kyla ordentligt. Här är en guide för hur du öppnar datorn och tar ut fläkten, du kan ju följa den och bara rengöra istället.

http://manuals.info.apple.com/en/imacg5_17inch_LowerFan.pdf

öppnade den idag igen, å tog nu loss alla fläktar, helt rena, samma sak, blåste flänsarna, även de rena..

otroligt att datorn är så ren med tanke på åldern - undrar ifall någon av de tidigare ägarna hatt den öppen å rengjort. i så fall gjorde de ett bra jobb fanns inte ett damkorn i den haha

jaja problemet med Ljudet verkar inte gå att fixa, får stå ut med det tills jag har råd att skaffa en ny 24" imac eller en MBP

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

Testa att resetta SMU:n, har fungerat för vissa enligt diverse forum.
http://support.apple.com/kb/HT1767

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
öppnade den idag igen, å tog nu loss alla fläktar, helt rena, samma sak, blåste flänsarna, även de rena..

otroligt att datorn är så ren med tanke på åldern - undrar ifall någon av de tidigare ägarna hatt den öppen å rengjort. i så fall gjorde de ett bra jobb fanns inte ett damkorn i den haha

jaja problemet med Ljudet verkar inte gå att fixa, får stå ut med det tills jag har råd att skaffa en ny 24" imac eller en MBP

Ah, okej. Jaja. Du gav det ett försök i alla fall.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)