Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Avstängd

OpenSolaris 2009.06 är här!

http://www.opensolaris.com/

Whats new in this release:
http://www.gnome.org/~gman/opensolaris-whats-new/

Det ska bli kul. Antagligen kan man uppgradera över nätet direkt mha ZFS snapshots, men jag ska göra en helt ny installation från scratch. Så fort jag installerat, ska jag göra en snapshot (Boot Envionrment), så jag alltid kan backa tillbaka till den helt nya installationen.

Den gamla OpenSolaris 2008.11 tråden som innehåller mycket information:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Medlem

Tack för infon.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Äntligen

Nästa helgprojekt!

/t

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

Åkte direkt in i vboxen, det här verkar trevligt!

Permalänk

Synd bara att zfs crypto inte kom med

Förbannade zfs utvecklare som skall ändra saker efter att crypto projektet dragit igång och dessutom göra så crypto projektet måste skriva om en del. Argh!

Trevligt med ny version av disten dock. Funderar på om man kanske ska prova den i vmware. Hoppas dock Nexenta syncar till nya versionen snart

På väg ner nu i allaf all.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Trevligt med ny version av disten dock. Funderar på om man kanske ska prova den i vmware. Hoppas dock Nexenta syncar till nya versionen snart

Du vet väl att Nexenta släppte version 2.0 i förra veckan? Det här är det närmaste en beskrivning av vad Nexenta 2.0 är som jag har hittat.

Permalänk
Avstängd

Lite mera info om Nexenta 2.0 (den är tydligen baserad på OpenSolaris build 104)
http://www.opensolaris.org/jive/thread.jspa?threadID=103776&t...

Permalänk
Medlem

...nu såg jag att rastersize redan kör Nexenta 2 på sin server... hum...

Det var nog inget då.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnorken
...nu såg jag att rastersize redan kör Nexenta 2 på sin server... hum...

Det var nog inget då.

Kört Nexenta 2 sedan innan jul. någon dag innan saddam skapade OpenSolaris 2008.11 tråden. Fast då var det ju inte riktigt final eller rc för den delen. Tror det var beta. Känns vanskligt ifall jag vågade prova en alpha. (Det är ju trots allt min filserver vi pratar om, den innehåller mycket viktiga semesterfilmer och foton!)

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Och hur har det funkat med Nexenta? Vad är dina intryck?

Permalänk
Medlem

Lyckades av en slump att laddahem den nya releasen idag, var inne på sidan strax före & efter den släpptes. Tror mycket hårt på att OpenSolaris blir ett trevligt operativsystem. Det ända jag känner mig skeptiskt emot är gnome och xorg.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Saddam, kan du förklara fördelar tydligt gentemot att använda Linux? Lyckas du övertala mig lovar jag att installera OpenSolaris på min laptop och ge det ett helt ärligt försök att kanske t o m ersätta Linux. (antaget att min hårdvara stöds) Jag är verkligen nyfiken på Solaris, jag vill bara veta mer och googlande och wikipedia ger mig bara inte tillräckligt subjektiv information.

Visa signatur
Permalänk

Tyvärr så finns det strul med CIFS i denna stora release!

Problemet dyker upp då vid en om start av en klient dator som är ansluten till en shared folder via CIFS .

Då kan man inte återkoppla sig till katalogen vilket medför att man måste starta om servern/opensolaris för att återgärda problemet!

Måste påpeka att felet dyker inte upp alltid! kan vara var 3:e omstart!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600@3.0GHz | Asus P5B Deluxe | Corsair XMS2 PC6400 4GB | XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB GDDR3 |Seagate Barracuda 500GB NCQ 16MB SATA2 | Seagate Barracuda ES.2 1TB SATA2 32MB 7200RPM | Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM |
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | Eizo 24'' S2431WK | iPower 600 Watt Extreme edition | Windows Vista Business 64 Bitar SP1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Saddam, kan du förklara fördelar tydligt gentemot att använda Linux?

Det är ju välkänt att unix är häftigare än linux; annars är DTrace och ZFS egenskaper många värdesätter.

Permalänk
Medlem

Härligt, den versionen har vi ju väntat länge på! Men om det är strul med CIFS vågar jag nog inte uppdatera filservern. Avvaktar lite så får ni andra berätta hur det funkar innan jag vågar uppgraderar själv. Jag ska nog testa lite i VirtualBox hur det verkar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Härligt, den versionen har vi ju väntat länge på! Men om det är strul med CIFS vågar jag nog inte uppdatera filservern. Avvaktar lite så får ni andra berätta hur det funkar innan jag vågar uppgraderar själv. Jag ska nog testa lite i VirtualBox hur det verkar.

Jag har för mig att det är fixad i build 114. Själv väntar jag på att IPS 114 ska släppas om 1-2 veckor vilket är OpenSolaris 2010.02 Developer Builds

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600@3.0GHz | Asus P5B Deluxe | Corsair XMS2 PC6400 4GB | XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB GDDR3 |Seagate Barracuda 500GB NCQ 16MB SATA2 | Seagate Barracuda ES.2 1TB SATA2 32MB 7200RPM | Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM |
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | Eizo 24'' S2431WK | iPower 600 Watt Extreme edition | Windows Vista Business 64 Bitar SP1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Saddam, kan du förklara fördelar tydligt gentemot att använda Linux? Lyckas du övertala mig lovar jag att installera OpenSolaris på min laptop och ge det ett helt ärligt försök att kanske t o m ersätta Linux. (antaget att min hårdvara stöds) Jag är verkligen nyfiken på Solaris, jag vill bara veta mer och googlande och wikipedia ger mig bara inte tillräckligt subjektiv information.

Tja, man brukar ju säga att Linux är ett Unix wannabee, mao att Linux inte är lika moget som Unix systemen. Det finns även prestanda tester som säger att Solaris är snabbare än Linux, men det kanske bara är typ 10-30% snabbare eller så normalt. Vilket inte är stor skillnad. Fördelen med Unix visar sig vid stora installationer och vid extrema krav, där Linux får problem. För desktop som aldrig har stora krav, så duger Linux lika bra som Solaris.

Jag tror de flesta här som kör Solaris, gör det pga ZFS. När man vant sig vid ZFS så vill man inte gå tillbaka till vanlig raid, tror jag? Annars är väl Solaris och Linux ganska lika, förutom filsystemet ZFS som radikalt skiljer sig från Linux varianter.

Jag tror det enklaste är att prova i VirtualBox. Lek lite med ZFS. Om du inte trivs med Solaris så fortsätt med Linux. Det spelar ingen roll hur bra ett OS är rent tekniskt om det är tråkigt att köra? T.ex. OpenVMS som sägs vara extremt stabilt känns som MS-DOS när man använder det. Jag kör hellre ett OS som jag tycker är roligt att mecka och leka med. Som har häftiga finesser så man kan fixa en cool server. Ett tråkigt OS ska man inte installera, även om det är tekniskt bra, tycker jag.

Så testa i VirtualBox och se om Solaris är något för dig. Men som sagt, Linux är mycket bra på desktop. Precis som t.ex. FreeBSD. Det är bara att välja och vraka. Och alla OS är gratis och öppen sås.

Permalänk
Medlem

Det är en nyare version av ZFS i 2009.06 jämfört med 2008.11 väl?
Undrar lite hur det blir om jag uppgraderar istället för ominstallerar, kommer jag då att kunna använda en gammal boot environment med 2008.11 eller kommer ZFS versionen att vara inkompatibel? Jag antar att nyare version OpenSolaris klarar äldre version av ZFS men tvärtom blir väl värre (svårt att vara framåtkompatibel menar jag)?

Scenario: Jag uppgraderar till 2009.06 och på köpet kanske ZFS uppgraderar sig. Jag får strul och väljer att boota min BE med 2008.11 istället. Tyvärr det går inte, du har nu en nyare version av ZFS som inte stöds av opensolaris 2008.11 kanske datorn säger då. Jag vet inte om det är så det funkar, men det är detta jag är lite rädd för.

Hmm, jag kan ju testa detta med VirtualBox också förstås men någon kanske redan vet hur det är.

Permalänk
Medlem

Ronnylov - har för mig att du måste uppdatera det själv, att det inte gör sig automatiskt... Men det märker du efteråt

Permalänk
Medlem

@ronnylov

Jag har för mig att du kan vänta med att uppdatera zfs. Jag kör på b111a och jag har inte uppgraderat zfs. När du gör det (med upgrade lr update) så kan du INTE backa!

/t

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag tror och hoppas inte ZFS uppgraderas också. Du måste göra det manuellt, har jag läst nånstans? Om du gör en fresh install så blir det nog en helt uppgraderad ZFS.

Permalänk

Ni som har uppgraderat till senaste versionen. Använder ni CIFS iså fall hur upplever ni CIFS?
Jag tycker det flyter på jätte bra förutom det problemet som jag nämnde här ovan!
Det är lite synd att dom inte släpper uppdatering när felet är redan fixad i build 114. Jobbigt att fixa det manuellt om det nu går!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goliath2000
Det är lite synd att dom inte släpper uppdatering när felet är redan fixad i build 114. Jobbigt att fixa det manuellt om det nu går!

Ligger buggen i OpenSolaris Bugzilla (eller motsvarande)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnorken
Ligger buggen i OpenSolaris Bugzilla (eller motsvarande)?

Jag har inte kollat! Det bör finnas där, men jag fick det här bekräftat på deras egna forum av en utvecklare som jobbar med CIFS.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ni som har uppgraderat till senaste versionen. Använder ni CIFS iså fall hur upplever ni CIFS?
Jag tycker det flyter på jätte bra förutom det problemet som jag nämnde här ovan!

Det kommer antagligen en patch som adresserar det problemet. Eller så får man köra BE upgrade till b114 eller senare. Och kan boota om till original 2009.06 med ZFS och BE.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har inte kollat! Det bör finnas där, men jag fick det här bekräftat på deras egna forum av en utvecklare som jobbar med CIFS.

Du har inte lust att posta en länk? Skulle vara intressant att läsa det själv, jag är lite harig när det gäller min filserver...

Permalänk
Medlem

Är det bara jag, eller bootar OpenSolaris väldigt långsamt? Tar strax över 2minuter att boota min laptop som normalt tar 20-30sec.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breddas
Är det bara jag, eller bootar OpenSolaris väldigt långsamt? Tar strax över 2minuter att boota min laptop som normalt tar 20-30sec.

På min burk går det hyfsat snabbt. Första gången man bootar, tar det dock lång tid då massa saker ska konfas. Andra bootningen går normalsnabbt.

Linux snubbe gillar ZFS:
http://blogs.digitar.com/jjww/2008/04/democratizing-storage/#...

Oracle Databas marknadsandelar vs IBM marknadsandelar
http://www.nqlogic.com/2009/11/oracle-and-sun-set.html

Permalänk
Medlem
Visa signatur