OpenSolaris 2009.06 är här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnorken
Du hade lite funderingar om Nexenta lite högre upp i tråden såg jag. Om du tror att det är som Ubuntu men med en annan kärna så tror jag att du blir lite besviken. Det finns en hel del OpenSolaris teknologi i Nexenta som skiljer sig markant från Ubuntu, främst ZFS och SMF (initsystem).

Men installera Nexenta på en testmaskin, det är väl det enda sättet att få reda på om du gillar det eller inte.

Mja, det inser jag ju att det inte är Ubuntu och bara kärnan som kommer från Solaris, och det är väl lite det som är problemet egentligen, att jag egentligen bara vill ha debian med zfs. Eller btrfs, i en komplett version. Men jag ska dra in Nexenta och känna lite på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nillon
Mja, det inser jag ju att det inte är Ubuntu och bara kärnan som kommer från Solaris, och det är väl lite det som är problemet egentligen, att jag egentligen bara vill ha debian med zfs. Eller btrfs, i en komplett version.

Min tanke var precis den samma när jag testade Nexenta. Men jag gillade inte mixen, det var varken Ubuntu eller Opensolaris (Indiana). Det var något helt annat.

Om du är intresserad av att få uppdatering till ditt system så kolla på Nexentas irc-kanal hur långt dom har kommit med automatiken kring uppdateringarna. När Nexenta Core 2.0 släpptes så var alla procedurer kring uppdateringar manuella, det fanns ingen automatik som tog uppdaterade ubuntupaket och kompilerade dem på nexenta. Proceduren var att man fick säga till om man hittade ett paket med buggar eller säkerhetshål.

Fast uppdateringssituationen på OpenSolaris Indiana är ju inte bra heller.

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter från oracle ifall nån missat:

http://www.oracle.com/features/suncustomers.html

Permalänk
Avstängd

Trevliga nyheter. Själv är jag inte förvånad dock, eftersom SPARC är så himla bra, det är bara vettigt att satsa vidare. Niagara CPUn kan vara mer än 10 ggr snabbare än de snabbaste CPUerna på vissa multitrådade workloads. Och om det inte är multitrådat, så finns Fujitsus SPARC 8core "Venus" CPU som gör 128 Gflops. Det räcker också ett tag. Och Sparc är väl öppet? Tänk om fler gick över till Sparc, som inte har 20 år gammal barlast som x86 har. Det vore shysst, tycker i alla fall jag!

Permalänk
Medlem

Nu har jag installerat 2009.06 på min dator #1 i signaturen (#3 kör fortfarande 2008.11). Installationen gick mycket smidigt och ganska snabbt. All hårdvara funkade "out of the box", t.o.m. nvidia grafikdrivrutin funkade direkt efter installation av operativsystemet. Mycket smidigare än de flesta Linux-installationer måste jag säga. Svenska fanns med på den vanliga installationsnkivan så det behövdes ingen "global iso" som med 2008.11. Jag har ännu inte uppgraderat till något nyare än build 111.

Håller på fixar trippelboot. Har lagt in Windows 7 på hårddisk 1, Mandriva Linux på hårddisk 2 och opensolaris på hårddisk nr 3 (jag kopplade ur de andra diskarna vid varje installation). Har nu kopplat in allihopa och ska se om jag kan få Mandrivas GRUB-meny att kunna välja de andra operativsystemen (tycker den menyn är något snyggare än opensolaris grub). Det ska nog ordna sig.

Jag har dessutom 400 GB ledigt på vardera hårddisken som jag tänkt göra raidz1 på. Har länge tänkt fixa detta men det har liksom inte blivit av. Ursprungsplanen var att köra 3x500 GB partitioner i raidz1 men nu när jag redigerar mera HD-video i windows behövde jag större utrymme för videoredigerings-partitionerna (160 GB vardera på disk 2 och disk 3, resten får jag lägga på filservern).

Ska bli skoj att se hur Windows 7 presterar mot filservern (dator #3) och hur ZFS presterar när jag kör raidz på partitioner istället för på hela diskar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Har nu kopplat in allihopa och ska se om jag kan få Mandrivas GRUB-meny att kunna välja de andra operativsystemen (tycker den menyn är något snyggare än opensolaris grub). Det ska nog ordna sig.

Kan Mandriva GRUB läsa ZFS? För jag antar att du har OpenSolaris på ZFS?

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan Mandriva GRUB läsa ZFS? För jag antar att du har OpenSolaris på ZFS?

Nej, men man lär ska kunna använda grub i linux för att chainloada till bootsektorn på opensolarispartitionen och då startas opensolaris grub som i sin tur kan boota upp på ZFS. I princip ska det vara möjligt att starta vilket operativsystem som helst från GRUB oavsett om det stödjer filsystemet så länge som man chainloadar till bootsektorn. Nackdelen är väl i så fall att man får upp en till grub-meny, men jag vill ha det så för att kunna välja olika boot environments i opensolaris och olika kärnor i Linux.

EDIT: Det funkade alldeles utmärkt med trippelboot och att starta OpenSolaris och Windows från GRUB i Mandriva. Jag har OpenSolaris på tredje hårddiskens andra partition, men eftersom man börjar räkna från 0 så blir det hd(2,1) i GRUB. Här är min menu.lst:

Citat:

timeout 10
color black/cyan yellow/cyan
gfxmenu (hd0,5)/boot/gfxmenu
default 3

title linux
kernel (hd0,5)/boot/vmlinuz BOOT_IMAGE=linux root=UUID=07155b2e-fac4-4266-aadf-c901c814e713 resume=UUID=bbffdeee-2e60-4d45-9bab-7c6be22459ae splash=silent vga=788
initrd (hd0,5)/boot/initrd.img

title linux-nonfb
kernel (hd0,5)/boot/vmlinuz BOOT_IMAGE=linux-nonfb root=UUID=07155b2e-fac4-4266-aadf-c901c814e713 resume=UUID=bbffdeee-2e60-4d45-9bab-7c6be22459ae

title failsafe
kernel (hd0,5)/boot/vmlinuz BOOT_IMAGE=failsafe root=UUID=07155b2e-fac4-4266-aadf-c901c814e713 failsafe

title windows
root (hd1,0)
makeactive
chainloader +1

title server 2.6.29.1-4mnb
kernel (hd0,5)/boot/vmlinuz-2.6.29.1-server-4mnb BOOT_IMAGE=server_2.6.29.1-4mnb root=UUID=07155b2e-fac4-4266-aadf-c901c814e713 resume=UUID=bbffdeee-2e60-4d45-9bab-7c6be22459ae splash=silent vga=788
initrd (hd0,5)/boot/initrd-2.6.29.1-server-4mnb.img

title server 2.6.29.6-2mnb
kernel (hd0,5)/boot/vmlinuz-2.6.29.6-server-2mnb BOOT_IMAGE=server_2.6.29.6-2mnb root=UUID=07155b2e-fac4-4266-aadf-c901c814e713 resume=UUID=bbffdeee-2e60-4d45-9bab-7c6be22459ae splash=silent vga=788
initrd (hd0,5)/boot/initrd-2.6.29.6-server-2mnb.img

title Opensolaris 2009.6
root (hd2,1)
chainloader +1

Permalänk
Medlem

Idag har jag lagt in automatisk scrub av min zpooler. Just nu så scrub:ar jag en gång i månaden, vet inte om det räcker. Ska köra så ett tag för att "känna hur det känns"

http://blogs.sun.com/constantin/entry/new_opensolaris_zfs_aut...

Permalänk
Avstängd

SUN rekommenderar en gång i månaden för Enterprise grejor som håller bra. En gång i veckan för konsument prylar med lägre kvalitet. Själv scrubbar jag inte så ofta. Jag borde göra det oftare. Det var en cool grej med SMF. Ska titta närmre.

Permalänk

Personligen efter lite (möjliga) missöden med uppgradering utav disk i min server har jag börjat köra scrub varje söndag. Dock låter jag cron ta hand om det just nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Personligen efter lite (möjliga) missöden med uppgradering utav disk i min server har jag börjat köra scrub varje söndag. Dock låter jag cron ta hand om det just nu.

Rotar man lite i koden så inser man att bakom alla smf-dimridåer så använder naturligtvis zfs-auto-scrub också cron. SMF används bara för att styra cron-jobben.

Permalänk
Avstängd

Ville bara tipsa om SSD och OpenSolaris och ZFS. Här gör han mirror SSD och kopierar över sin gamla OSOL installation till mirrorn med ZFS snapshots. Och senare artikel testar han att skriva sönder allt och återskapa allt.
http://breden.org.uk/2009/08/29/home-fileserver-mirrored-ssd-...
Han skriver även om chksum buggen i OSOL build 120-123, i en senare artikel.

Jag funderar på en sån här lösning för min ultimata hemma server. 8 st 2TB diskar i raidz2 med samma PCIe kort. SSD som systemdisk. Jag kör ingen mirror för systemdisken, jag tror inte det behövs. Läs artikeln för att se hur enkelt man backar upp hela systemdisken.

Strömmen till de 8 diskarna stängs av när de inte används, mha strömsladd med strömbrytare. En 1-2TB disk kopplad via USB som cache, där lagrar jag allting från zpool. På detta sätt är endast en enda SSD igång 99% av tiden. Datorn blir knäpptyst och strömsnål.

Jag sätter på strömmen till zpool när jag behöver tanka data till 1TB disk som är cache. Och stänger genast ned strömmen igen sen. Jag tar ut USB disken när jag inte behöver accessa data på 1TB disken. 1-2TB disk som cache räcker otroligt långt, jag behöver nästan aldrig sätta på min riktiga zpool med 8 diskar. Eftersom zpool är avstängd jämt, så behöver jag inte en SSD disk som extra cache addat till zpool, för att få ned latencyn från 10ms ned till under 1ms.

Dessutom vill jag ha 2 st sockets. Då vill jag ha 32nm Quad core i varje. Low power. Det räcker med endast 2.4GHz för mig, det blir plenty of power. Sen kör jag 4Watt tunna klienter SunRay i varje rum. Servern i källaren. Detta ska räcka för att driva 40 vanliga kontorsarbetare som gör tunga saker. SUN rekommenderar 5 tunga kontorsanvändare per core. Fler om de gör normalt kontorsarbete. SunRay server mjukvaran kommer att komma ut som paket i IPS så kan man installera därifrån enkelt.

Kanske låta varje användare lagra sina data på zpoolen med disk quota. Kanske ge grannarna en SunRay också? Via internet och IP nr, eller via lång nätverkssladd. Kanske nån snäll tant som inte behöver äga en strömslukande dator? Hon kan köra Windows via VirtualBox. Och koppla sin printer till SunRay USB uttag. Samt USB minnesticka till SunRay. Strular det för henne, så kopierar jag upp en ny Windows image i VB på nolltid. Noll supporttid. Hon kanske hellre vill köra Linux image? Eller OSOL?

Sen måste jag ha en speldator ju. Jag funderar på om jag ska låta denna server dubbla som speldator också? Ha ett värstinggrafikkort och 30" och boota om till Windows för att spela spel. Eller ha en separat dual core på hög GHz och värsting grafikkort och stänga ned servern annars? Verkar inte så ekonomiskt, iofs. Kanske bättre låta servern dubbla som speldator. Men värstinggrafikkort slukar ju ström. Hmmm... Det kanske man kan stå ut med?

Men ska jag låta grannarna accessa min server, så kan jag inte boota om för att spela spel. Då behöver den inget värstinggrafikkort heller. Dessutom, en sån här server blir inte omodern i första taget, därför att om man ska spela senaste spelen så måste man ju uppgradera hela tiden, det behöver inte jag. Denna kan serva 40 kontorsanvändare. Även i framtiden kan den det. Det finns SunRay servrar som är otrolig klena i jämföresle och körs ännu för kontorsbruk. För kontorsbruk räcker den otroligt länge. Men då måste grannarna ha access till min zpool så den måste jämt vara på. Det är lite jobbigt eftersom zpool slukar ström och låter. Fast, om tillräckligt många grannar vill, så är det bättre strömmässigt att min server är på, än att alla har varsin dator som slukar ström. Äsch, tankarna vandrar denna lördagkväll när jag är sjuk, fast jag borde tokjobba.

Vad säger ni om en sån här server? Ska man låta den dubbla som speldator, eller ha en separat som man uppgraderar ofta, och slukar ström?

Redan nu har jag bara en 500GB disk som systemdisk och zpoolen är avstängd den mesta tiden. Dessutom så minskar risken att min zpool förstörs pga olika omständigheter, om den är jämt avstängd. Min dator låter lite grand ibland, pga den enda disken. Men det är helt acceptabelt. En extra 1-2TB disk som cache måste räcka otroligt långt. Behöver aldrig sätta på zpoolen igen, typ.

Permalänk
Medlem

Intressant med SSD. Undrar hur det funkar med "align av partitioner" när man kör ZFS? Det är ju en feature som finns i Windows 7 t.ex. att partitionen på SSD-disken läggs så att datan inte överlappar olika minnesblock i onödan. ZFS kör ju med "filsystem" istället för partitioner men även dessa filsystem bör ju kunnas alignas mot disken på något sätt.

Det är väl upp till dig saddam hur du vill ha det. Den tiden du spelar spel är (förhoppningsvis) mycket liten jämfört med den tid en 24/7 server går så i kilowattimmar räknat så är det viktigare att få servern strömsnål än speldatorn. Å andra sidan kan det ta flera år att spara in pengarna på elräkningen vad kostnaden för en ny stömsnål dator är. SSD-diskar t.ex. lönar sig inte att köpa för att minska elförbrukningen (tar jättelång tid att tjäna in kostnaden), men däremot ger de en fin prestandaboost.

Själv har jag flera vanliga datorer med lokala lagringspartitioner och så startar jag upp min separata opensolarisserver vid behov att "synka cachen" eller vad man ska kalla det när man utväxlar filer till/från servern. Tänkte först ha servern i garaget men nu står den på sidan om min vanliga dator och funkar mer eller mindre som "extern hårddisk via nätverket". Funkar jättebra att starta och stänga av med powerknappen på chassit bara, den stänger ner sig snyggt och fint utan att man behöver fjärransluta sig med någon ssh-session eller så för att ge "avsluta-kommando".

Jag har mirror på min rpool på servern, alltså systempartitionen. Främsta anledningen är att scrub ska kunna upptäcka och reparera eventuella fel. Kör man bara en disk så finns det ingen redundans att jämföra checksummorna mot om jag fattat saken rätt. I och för sig kanske det är onödigt då man ju lätt kan backupa innehållet men jag kör så ändå, det känns lite tryggare eftersom jag använder gamla skruttdiskar för operativsystemet så jag liter inte riktigt på dem. Men de har visat sig fungera helt felfritt än så länge (det vet jag nu tack vare ZFS). Går man in på länken du postade och kollar nyare artiklar ser man att han redan fått ZFS checksum error som reparerat sig tack vare mirror (men det kan ha varit ZFS-buggen som spökade också). Så även ny hårdvara kan krångla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam

Jag funderar på en sån här lösning för min ultimata hemma server. 8 st 2TB diskar i raidz2 med samma PCIe kort. SSD som systemdisk. Jag kör ingen mirror för systemdisken, jag tror inte det behövs. Läs artikeln för att se hur enkelt man backar upp hela systemdisken.

Strömmen till de 8 diskarna stängs av när de inte används, mha strömsladd med strömbrytare. En 1-2TB disk kopplad via USB som cache, där lagrar jag allting från zpool. På detta sätt är endast en enda SSD igång 99% av tiden. Datorn blir knäpptyst och strömsnål.

Jag sätter på strömmen till zpool när jag behöver tanka data till 1TB disk som är cache. Och stänger genast ned strömmen igen sen. Jag tar ut USB disken när jag inte behöver accessa data på 1TB disken. 1-2TB disk som cache räcker otroligt långt, jag behöver nästan aldrig sätta på min riktiga zpool med 8 diskar. Eftersom zpool är avstängd jämt, så behöver jag inte en SSD disk som extra cache addat till zpool, för att få ned latencyn från 10ms ned till under 1ms.

Hmm, hur har du egentligen tänkt använda det här i praktiken? Ska du slå på strömmen till dina diskar först varje gång du ska skriva något? Hur hanterar OSOL egentligen att dina 8 diskar försvinner och kommer tillbaka igen lite då och då? Kan du avmontera hela poolen, men ändå ha cachen online? Tycker det verkar vara ett otroligt krångligt scenario.

Permalänk
Avstängd

Jag tänkte göra allt jobb på SSD systemdisken. När jag är färdig så kopierar jag resultatet till den externa 2TB usb disken. När jag vill se på film/TV serier eller lyssna på MP3 eller nåt sånt, så ligger lite sånt på den externa 2TB USB disken. Då och då, så tömmer jag den externa USB disken till min 8 diskars zpool. Byter ut till nya TV serier som jag kommer att vilja se härnäst.

På så sätt så jobbar jag bara mot SSD disken. Då och då, så stoppar jag in USB disken och kopierar saker till systemdisken och kopplar loss USB disken omedelbart. Funderar nu på om det går att ta bort USB disken under drift? Hmmm... Ibland, så sätter jag på min zpool och tankar över saker.

Jag har alltså L1 cache (USB disken) och L2 cache (zpool). Då kommer endast en SSD disk vara igång 95% av tiden och dra lite ström och vara tyst. Min L1 cache kommer att vara igång 4% av tiden. Min L2 cache kommer att vara igång 1% av tiden. Min zpool är alltid avstängd och alltså immun mot klantigheter. USB disken kan förstöras pga klantighet utan problem. Det är ju bara en cache.

Just nu har jag en 500GB systemdisk som jag kopierar över saker till. Och min zpool är avstängd nästan hela tiden. 500GB cache räcker enormt långt. Behöver nästan aldrig sätta på min zpool.

Kommer du på något som jag inte tänkt på?

"Hmm, hur har du egentligen tänkt använda det här i praktiken? Ska du slå på strömmen till dina diskar först varje gång du ska skriva något? Hur hanterar OSOL egentligen att dina 8 diskar försvinner och kommer tillbaka igen lite då och då? Kan du avmontera hela poolen, men ändå ha cachen online? Tycker det verkar vara ett otroligt krångligt scenario."

Jag bootar om. Att min zpool är på, vissa boot tillfällen och avstängd andra gånger jag bootar, bryr sig OSOL inte om. Jag kör så nu, och allt går bra. "zpool status" säger att det saknas zpool, men allt funkar och jag får inga klagomål. Det bästa vore om det gick att hotswappa zpoolen, men det spelar ingen roll. Jag kan reboota emellan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tänkte göra allt jobb på SSD systemdisken. När jag är färdig så kopierar jag resultatet till den externa 2TB usb disken. När jag vill se på film/TV serier eller lyssna på MP3 eller nåt sånt, så ligger lite sånt på den externa 2TB USB disken. Då och då, så tömmer jag den externa USB disken till min 8 diskars zpool. Byter ut till nya TV serier som jag kommer att vilja se härnäst.

På så sätt så jobbar jag bara mot SSD disken. Då och då, så stoppar jag in USB disken och kopierar saker till systemdisken och kopplar loss USB disken omedelbart. Funderar nu på om det går att ta bort USB disken under drift? Hmmm... Ibland, så sätter jag på min zpool och tankar över saker.

Jag har alltså L1 cache (USB disken) och L2 cache (zpool). Då kommer endast en SSD disk vara igång 95% av tiden och dra lite ström och vara tyst. Min L1 cache kommer att vara igång 4% av tiden. Min L2 cache kommer att vara igång 1% av tiden. Min zpool är alltid avstängd och alltså immun mot klantigheter. USB disken kan förstöras pga klantighet utan problem. Det är ju bara en cache.

Just nu har jag en 500GB systemdisk som jag kopierar över saker till. Och min zpool är avstängd nästan hela tiden. 500GB cache räcker enormt långt. Behöver nästan aldrig sätta på min zpool.

Kommer du på något som jag inte tänkt på?

När du snackar om cache, menar du att det egentligen är ett antal fristående zpooler som du manuellt (eller med hjälp av script) kopierar filer mellan? I så fall förstår jag vad du menar, även om jag fortfarande tycker det verkar bökigt och omständigt.

Permalänk
Avstängd

Ja, fristående zpooler som jag kopierar emellan. Poängen är ju att jag bara vill ha en SSD disk igång, inga andra diskar. Då blir datorn knäpptyst och strömsnål. Jag orkar inte ha igång massa diskar i ett ZFS raid när de aldrig används förutom ibland. Att ha på en server 24/7 är vettigt om det är många som kör mot den. Men om man är ensam användare så varför ska den vara på mitt i natten, t.ex.? Jag bara hämtar grejor från raidet ibland. Resten av tiden kan den vara avstängd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Upplever du att latency är ett problem i din nuvarande server?

Jag har en vanlig 6 diskars raidz2 (dvs utan cache och separat enhet för zil) i min hemmaserver och det fungerar hur bra som helst, prestanda är fullt tillräcklig för både min arbetsstation och HTPC. Jag misstänker starkt att jag även kan få in en laptop och en väderstation på nätverket utan att upplevd prestanda sjunker.

Permalänk
Avstängd

Nej jag har inga problem med latency alls. Men om man nu pratar om sin drömserver...

Hur ser din drömserver ut? Alltså, en realistisk hemmaserver. Inte en maskin för X miljoner kr.

Permalänk

Min nuvarande drömmaskin har följande spec:
* 8 GB ECC ram
* 2-3 st raidz2:or om 6 st diskar vardera i en zpool (tank).
* 1 st mirror om 2 st diskar
* Chassi med plats för 20 diskar (3*6+1*2=20) gärna med hot-swap möjligheter.

Jag har tänkt att förverkliga denna "drömmaskin" relativt snart. Mitt största problem är just nu chassit (hot-swap chassi är inte ett krav men det hade varit trevligt att kunna rycka ut en disk och ersätta den med en ny utan att stänga av servern och öppna upp den) med plats för 20 st diskar. Dessutom måste det vara rent, inget lysande tjafs, ha gedigen konstruktion, vara något sånär ljuddämpat (går ju att fixa till efteråt men hdd-vaggorna ska vara vibbrationsdämpande) och inte kosta en förmögenhet.

För att livet ska bli lite surare för stackars mig så har ju Intel (som jag nog tänkt välja om inte någon annan vet bättre?) bestämt ECC inte ska stödjas av annat än XEON så jag måste passa på och få tag i ett moderkort för Core2 som stödjer ECC samt stöds av OSOL. Just nu lutar det åt "ASUS X48 P5E Deluxe" med ICH9R, nackdelen mot det moderkort jag först hittade men inte längre säljs är att det endast är 6 st SATAII portar mot 8.

Tipps på hårdvara (speciellt mobo+cpu och chassi) mottages gärna.

Tanken är att köpa hem 5 st 1.5 TB diskar (har redan 1) sätta upp det nya systemet och sedan flytta över allt (internt, ej över nätverk) till det det nya z2 baserade raidet.

Edit: Just det ja, den kommer att köra OSOL mainline. Är trött på Nexenta. Vet inte om det är min install (har ominstallerat med ny iso ifrån deras site) men det har inte kommit ut en enda uppdatering av någonting (kärna, core apps, apps osv.) på flera månder...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är personligen rätt nöjd med min server som den är, den fungerar bra med de hov jag har nu. Dock skulle jag vilja byta ut min servergarderob mot något med bättre ventilation men inte med aktiv kylning. En skrubb i ett kallgarage hade varit perfekt.

På andra plats kommer byta av CPU till Intel, ECC minne och mer minne. Ska titta lite på "Constatins Blooog" (samma kille som har gjort zfs-auto-scrub) för inspiration, han ska göra en lista över bra hemmaserver hårdvara. Han verkar bo i tyskland och jobba på sun så han vet antagligen vad han pratar om och det han pratar om finns antagligen att köpa inom EU.

Drömmen är väl annars att gå över till lösa disklådor. Möjligen med med hjälp av "SATA port multipliers".

Fast viktigast är ändå en bättre servergarderob. Det spelar ingen roll om servern väsnas när man inte hör den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Just det ja, den kommer att köra OSOL mainline. Är trött på Nexenta. Vet inte om det är min install (har ominstallerat med ny iso ifrån deras site) men det har inte kommit ut en enda uppdatering av någonting (kärna, core apps, apps osv.) på flera månder...

Precis, om man då samtidigt läser Ubuntus ubuntu-security-annonunce så inser man snabbt att det finns paket i Nexenta Core (antagligen även i OSOL mainline) som skulle behöva uppdateras.

Egentligen borde man hitta en annan OpenSolaris distribution som går att hålla uppdaterad. Utan X, Gnome och annat "grafiskt tjafs" så borde man få en väldigt kompakt distribution.

Permalänk
Medlem

Jag drömmer om mera lagringsutrymme, har fyllt mina 4 TB... Förra hösten när jag planerade serverbygget trodde jag 4 TB skulle räcka länge.
Men jag får se när jag får råd med nya hårddiskar. Western digital green 1,5 TB verkar ju prisvärda annars (ca 1000 kr/styck).

Permalänk
Avstängd

Rastersize,
Ah, ECC minne förstås! Det var nån här som upplyste mig att det är inte helt optimalt att köra ZFS utan ECC, och det låter ju vettigt. Har man feldetektering på diskarna, då är det nog bra att även ha feldetektering på RAM.

Eftersom jag har ett PCI-X AOC kort med 8 st SATA portar, så ger det 1GB/sek bandbredd. Därför låter det som server moderkort är nåt för mig. Alternativt att jag uppgraderar till PCIe varianten istället.

Varför vill du ha 2st raidz2 i din zpool? Räcker det inte med typ 8 diskar i en raidz2? Ditt bygge låter häftigt. Du kan väl hålla oss uppdaterade här vilka komponenter du köper och var du köper dem? Jag är själv lite sugen på nåt sånt. Men funderar på om inte 8st SATA 2TB diskar räcker i ett raidz2.

Men jag vill definitivt ha SunRay tunna klienter som drar 4W styck. De är så himla smidiga så det finns inte. Man slipper hålla efter varje dator. Det är bara ett OSOL konto för varje. Jag har hört att man kan köpa begagnade SunRay på
www.jmc.se
Man får ringa dit eller maila. Det kanske finns några bra priser. Hörde nåt om att man köper en, och får en gammal utgången modell på köpet. Men de kan inte ens uppgraderas. Först till kvarn...

EDIT: Hur ser ni på strömförbrukning? Jag har också fyllt mina 4TB. Jäsiken vad snabbt det gick. Helt sjukt.

Fnorken, har du testat Solaris 10 då? Där kan du skala av allting. Dock ser jag inte poängen med att skala av allting, då inget onödigt startas om du använder SMF

Permalänk
Avstängd

En fråga; jag har problem att dela filer mellan WinXP och OSOL. Jag har en FAT32 partition för det syftet. Dessutom har jag en NTFS partition för filer större än 4GB. Men NTFS partitionen är jobbig att komma åt, pga ntfs-3g drivern är väldigt långsam för min OSOL. Jag får typ 2-3MB/sek med ntfs-3g. Så hur ska jag dela stora filer mellan WinXP och OSOL?

Jag funderar på om man kanske ska ha en ext3 partition istället? Det finns en alfa version av en ext3 driver för OSOL.
http://www.opensolaris.org/os/project/ext3/files/
Jag vet inte hur bra/snabb den är, dock.

Dessutom kan väl WinXP läsa ext3. Så jag kanske ska ha en liten Fat32 partition och en stor ext3 partition.

Då är frågan, hur struligt är det att omvandla en ntfs partition till ext3? Nån som kan rekommendera något? Eller är det bäst att göra det via Live CD ubuntu?

Permalänk
Medlem

För att kunna läsa ext3 från windows behövs tredjepartsdrivrutin för detta, tex den hos http://www.fs-driver.org/

Jag vet inte om man kan omvandla NTFS till ext3 utan att formatera om partitionen, och då kommer man förlora alla data på partitionen. Jag skulle nog försöka med gparted livecd. Här är en guide:
http://www.networkedmediatank.com/showthread.php?tid=26629

Men risken är väl att man kan få problem om man kör en alfa-version av ext3 driver på opensolaris, låter inte så tillförlitligt...

Ett annat alternativ är att splitta dina filer >4 GB till filer <4 GB, t.ex. med winrar eller liknande och sedan lägga över de mindre filerna till FAT32-partitionen.

Permalänk
Citat:

Kernel Conference Australia 2009: Jeff Bonwick and Bill Moore keynote
http://blogs.sun.com/video/entry/kernel_conference_australia_...
Keynote speech from Jeff Bonwick and Bill Moore at Kernel Conference Australia 2009, 15-17 July. Held at Queensland Brain Institute, University of Queensland, Australia.

Lades upp igår (28/9 2009) och handlar om vad man planerar för ZFS, en del av sakerna har redan släppts (i osol i alla fall) men jag tycker helt klart att det är intressant so far (15 min av 56 min).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Edit: Just det ja, den kommer att köra OSOL mainline. Är trött på Nexenta. Vet inte om det är min install (har ominstallerat med ny iso ifrån deras site) men det har inte kommit ut en enda uppdatering av någonting (kärna, core apps, apps osv.) på flera månder...

Fast nu får du väl en uppdatering till build 124? Det kom ett inlägg på Nexenta development listan om det idag på morgonen.

Nexenta Core 3 är tydligen på väg också. Bestämmer man sig bara för hur tjänster ska styras (smf eller runlevels) och fixar till så att relevanta (Ubuntu-kärnan behöver ju tex inte byggas och det finns säkert fler) uppdaterade ubuntu-paket automatiskt byggs till Nexenta så kan det kanske bli något.

Permalänk
Citat:

Fast nu får du väl en uppdatering till build 124? Det kom ett inlägg på Nexenta development listan om det idag på morgonen.

Nexenta Core 3 är tydligen på väg också. Bestämmer man sig bara för hur tjänster ska styras (smf eller runlevels) och fixar till så att relevanta (Ubuntu-kärnan behöver ju tex inte byggas och det finns säkert fler) uppdaterade ubuntu-paket automatiskt byggs till Nexenta så kan det kanske bli något.

Oh låter trevligt.
Nexenta har ju trots allt en del fördelar jämfört med osol mainline. Får ta och spana in det.
Några buggar och liknande man bör vara medveten om i build 124?

När jag skaffat mitt nya system får jag helt klart ta och testa lite vad som kommer att passa bäst.

Edit: Nu har jag lagt till mig i gnusol-devel mail listan. Kanske jag borde gjort tidigare

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Några buggar och liknande man bör vara medveten om i build 124?

Jag klipper in delar av inlägget på epost-listan:

Citat:

[...]
A quick heads-up to all users.. we will be uploading b124 of
opensolaris to hardy-unstable shortly.

If you plan on upgrading, you *may* face some issues. Please report
them in reply to this, or post on
https://bugs.launchpad.net/nexenta/+filebug . We will be working on
fixing them ASAP. If any upgrade does go b0rk.. you can simply revert
back thanks to apt-clone (since this is a kernel upgrade, apt-clone
_will_ create a checkpoint).

We will also be setting up hardy-stable shortly (something we missed
with NCP2), and populating it with the latest kernel and stable bits.
This will form the basis of NCP3 release in the coming month.
[...]

Tyvärr har ju inte Nexenta något arkiv över epostlistorna så vill man veta något är det en bra idé att prenumerera och låta sitt sitt epostsystem sortera ner nexenta-listorna i en mapp.