Ville bara tipsa om SSD och OpenSolaris och ZFS. Här gör han mirror SSD och kopierar över sin gamla OSOL installation till mirrorn med ZFS snapshots. Och senare artikel testar han att skriva sönder allt och återskapa allt.
http://breden.org.uk/2009/08/29/home-fileserver-mirrored-ssd-...
Han skriver även om chksum buggen i OSOL build 120-123, i en senare artikel.
Jag funderar på en sån här lösning för min ultimata hemma server. 8 st 2TB diskar i raidz2 med samma PCIe kort. SSD som systemdisk. Jag kör ingen mirror för systemdisken, jag tror inte det behövs. Läs artikeln för att se hur enkelt man backar upp hela systemdisken.
Strömmen till de 8 diskarna stängs av när de inte används, mha strömsladd med strömbrytare. En 1-2TB disk kopplad via USB som cache, där lagrar jag allting från zpool. På detta sätt är endast en enda SSD igång 99% av tiden. Datorn blir knäpptyst och strömsnål.
Jag sätter på strömmen till zpool när jag behöver tanka data till 1TB disk som är cache. Och stänger genast ned strömmen igen sen. Jag tar ut USB disken när jag inte behöver accessa data på 1TB disken. 1-2TB disk som cache räcker otroligt långt, jag behöver nästan aldrig sätta på min riktiga zpool med 8 diskar. Eftersom zpool är avstängd jämt, så behöver jag inte en SSD disk som extra cache addat till zpool, för att få ned latencyn från 10ms ned till under 1ms.
Dessutom vill jag ha 2 st sockets. Då vill jag ha 32nm Quad core i varje. Low power. Det räcker med endast 2.4GHz för mig, det blir plenty of power. Sen kör jag 4Watt tunna klienter SunRay i varje rum. Servern i källaren. Detta ska räcka för att driva 40 vanliga kontorsarbetare som gör tunga saker. SUN rekommenderar 5 tunga kontorsanvändare per core. Fler om de gör normalt kontorsarbete. SunRay server mjukvaran kommer att komma ut som paket i IPS så kan man installera därifrån enkelt.
Kanske låta varje användare lagra sina data på zpoolen med disk quota. Kanske ge grannarna en SunRay också? Via internet och IP nr, eller via lång nätverkssladd. Kanske nån snäll tant som inte behöver äga en strömslukande dator? Hon kan köra Windows via VirtualBox. Och koppla sin printer till SunRay USB uttag. Samt USB minnesticka till SunRay. Strular det för henne, så kopierar jag upp en ny Windows image i VB på nolltid. Noll supporttid. Hon kanske hellre vill köra Linux image? Eller OSOL?
Sen måste jag ha en speldator ju. Jag funderar på om jag ska låta denna server dubbla som speldator också? Ha ett värstinggrafikkort och 30" och boota om till Windows för att spela spel. Eller ha en separat dual core på hög GHz och värsting grafikkort och stänga ned servern annars? Verkar inte så ekonomiskt, iofs. Kanske bättre låta servern dubbla som speldator. Men värstinggrafikkort slukar ju ström. Hmmm... Det kanske man kan stå ut med?
Men ska jag låta grannarna accessa min server, så kan jag inte boota om för att spela spel. Då behöver den inget värstinggrafikkort heller. Dessutom, en sån här server blir inte omodern i första taget, därför att om man ska spela senaste spelen så måste man ju uppgradera hela tiden, det behöver inte jag. Denna kan serva 40 kontorsanvändare. Även i framtiden kan den det. Det finns SunRay servrar som är otrolig klena i jämföresle och körs ännu för kontorsbruk. För kontorsbruk räcker den otroligt länge. Men då måste grannarna ha access till min zpool så den måste jämt vara på. Det är lite jobbigt eftersom zpool slukar ström och låter. Fast, om tillräckligt många grannar vill, så är det bättre strömmässigt att min server är på, än att alla har varsin dator som slukar ström. Äsch, tankarna vandrar denna lördagkväll när jag är sjuk, fast jag borde tokjobba.
Vad säger ni om en sån här server? Ska man låta den dubbla som speldator, eller ha en separat som man uppgraderar ofta, och slukar ström?
Redan nu har jag bara en 500GB disk som systemdisk och zpoolen är avstängd den mesta tiden. Dessutom så minskar risken att min zpool förstörs pga olika omständigheter, om den är jämt avstängd. Min dator låter lite grand ibland, pga den enda disken. Men det är helt acceptabelt. En extra 1-2TB disk som cache måste räcka otroligt långt. Behöver aldrig sätta på zpoolen igen, typ.