OpenSolaris 2009.06 är här!

Permalänk
Medlem

Om man går in här:
http://pkg.opensolaris.org/dev/en/index.shtml

Så står det att den senaste paketerade versionen i dev repository är 2009.06 (05.11-0.111), så b115 finns inte inlagt där ännu verkar det som. Jag har inte provat uppgradrera i praktiken så jag vet inte om man ändå kan få in b115 på det viset. Men enligt pr0xy så går det inte och enligt saddam så borde det gå. Själv avvaktar jag tills någon har testat det i praktiken, känner inget jättebehov att uppgradera filservern eftersom det funkar ganska bra för mig ändå just nu. Får se när jag får tid och ork att testa i virtualbox.

Permalänk
Medlem

ingen vet om crypto finns i b115 eller när det är tänkt att komma? kör truecrypt just nu men skulle vilja börja gå över till opensolaris eftersom det verkar överlägset som filserver os. Sen skulle jag vilja leka lite med tunna klienter också

Permalänk
Medlem

@ronnylov

Bullseye!

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

@Imdak

"Snubblade" över en länk häromdagen: http://blogs.sun.com/gbrunett/entry/encrypted_swap_in_opensol...

Kan kanske vara något?

EDIT: Tunna klienter, det finns olika "strategier": bitmappat eller x-protokollet. Själv kör jag CygWin (X-protokollet).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0xy
@Imdak

"Snubblade" över en länk häromdagen: http://blogs.sun.com/gbrunett/entry/encrypted_swap_in_opensol...

Kan kanske vara något?

EDIT: Tunna klienter, det finns olika "strategier": bitmappat eller x-protokollet. Själv kör jag CygWin (X-protokollet).

Nja, är inte riktigt rätt, men det känns som sun måste få keppen ur r**en snart och lägga till zfs krypteringsstöd, och de verkar jobba på det, men helst hoppas jag på att dom(eller pr0xy, som verkar kunna lite iaf lyckas porta truecrypt snart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Imdak
Nja, är inte riktigt rätt, men det känns som sun måste få keppen ur r**en snart och lägga till zfs krypteringsstöd, och de verkar jobba på det, men helst hoppas jag på att dom(eller pr0xy, som verkar kunna lite iaf lyckas porta truecrypt snart

Jo jag håller med, jag har kört TrueCrypt i många år. Du har förmodligen redan läst denna blog: http://blogs.sun.com/mbp/entry/truecrypt_on_opensolaris

/t

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det någon som lyckats skapa samba/CIFS utdelningar i 0906? Av någon för mig outgrundlig anledning har dom enkla och tydliga dialogrutona från 0811 försvunnit och blivit ersatta med SMF för tjänster och en svårt kryptisk meny i samma stuk för delade mappar, ingen av dom torde göra någon glad.

Samba hoppar bara in i maintence state och sen händer det inte mer, noll och ingen info. Utdelning av mapp tycker inte att min användare får göra sånt men det är inte OK för root heller WTF?!

Någon som sitter på en bra länk med relevans för 0906? Det här börjar bli ohygligt irriterande, inte minst pga det krävdes två klick i 0811.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo jag håller med, jag har kört TrueCrypt i många år. Du har förmodligen redan läst denna blog: http://blogs.sun.com/mbp/entry/truecrypt_on_opensolaris

/t

yep, jag har läst den, och vet att du läst den också
Det var därför jag hintande att du sku kolla om du hitta nån väg(tror det tar en j*vla tid att fixa bara, men går att fixa).
ps, saknar din blog ^^

Permalänk
Medlem

@Imdak,

jodå jag har läst den. Om jag hade haft mer tid och varit i behov av TrueCrypt på servern så hade jag nog försökt. GNU-stödet blir dock bättre för varje release av OSOL (kompilatror, länkare och libbar).
Jag har inget särskilt intressant att skriva om på bloggen just nu. Kanske jag skriver något i sommar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vart ligger alla log-filer i opensolaris har kollat i /var/log men de flesta loggar är tomma. Är det någon inställning man måste göra?

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wisdom
Vart ligger alla log-filer i opensolaris har kollat i /var/log men de flesta loggar är tomma. Är det någon inställning man måste göra?

Kolla i /var/adm

messages är nog det du letar efter?

/t

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Kolla i /var/adm

messages är nog det du letar efter?

/t

Tack fanns lite mer loggar där men vart är loggarna från sshd har kollar i sshd.config och den säger att sshd ska logga till syslog men hittar inga loggar från den.

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack fanns lite mer loggar där men vart är loggarna från sshd har kollar i sshd.config och den säger att sshd ska logga till syslog men hittar inga loggar från den.

Det är nog en "liten" feature/bug i OSOL. sshd borde logga till syslog men det gör den tyvärr inte. (Jag kör en MTA (qmail) och den loggar alla inloggningar till syslog precis som jag förväntade mig.)

Om det är viktigt för dig så posta en defect till Bugzilla: http://defect.opensolaris.org/bz/

/t

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla vilken facilitet och prioritet sshd loggar med och i din syslog.conf vilken fil den skickas till. I Debian loggas alla uppgifter om inloggning till auth.log som har lite striktare accessregler än t.ex. syslog och daemon.log m.fl. Har inte kollat hur Solaris gör men det skulle inte förvåna mig om det är ett liknande arrangemang.

Permalänk
Medlem
Citat:

sshd loggar till auth.info men defaultuppsättningen av syslog på OpenSolaris loggar inte auth.info nånstans.
Det bästa är väl att uppdatera syslog.conf och ändra raden som specar authloggen till t.ex.

auth.notice;auth.info ifdef(`LOGHOST', /var/log/authlog, @loghost)

och sen starta om syslogd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bzzz
sshd loggar till auth.info men defaultuppsättningen av syslog på OpenSolaris loggar inte auth.info nånstans.
Det bästa är väl att uppdatera syslog.conf och ändra raden som specar authloggen till t.ex.

auth.notice;auth.info ifdef(`LOGHOST', /var/log/authlog, @loghost)

och sen starta om syslogd.

tack funkar bra nu

Visa signatur

Macbook Air 13" (2012)

Permalänk
Medlem

har installera svn_115 nu iaf på laptopen att testa lite med iaf före man börjar köpa en server osv.
Verkar helt okay, är lite trögt men det är en värdelös laptop också, verkar hitta det mesta basic drivrutinerna iaf.
Men vilken media spelare rekommenderar ni som klarar av att spela upp det mesta?

Permalänk
Avstängd

Vad menar du? Film? Musik?

mplayer spelar upp filmer. Klarar fler format än VLC Player. Finns som paket. bl.a. på www.blastwave.org. Kanske finns även som IPS. Starta mplayer genom att skriva "gmplayer" för gui.

Songbird finns som paket i IPS, påminner om iTunes. Jag gillar det. MP3 kodek finns att installera genom ett program i 2009.06.

Permalänk
Medlem

tänkte spela film....
får int pkg att funka vettigt, hittar inget gui
nån som har någon ide vart man hittar den

Permalänk
Medlem
Citat:

tänkte spela film....
får int pkg att funka vettigt, hittar inget gui
nån som har någon ide vart man hittar den

Vad jag har förstått så är det codecs som är problemet. Om du inte hittar några "gratis" så kan man alltid köpa dem. Hojta om du hittar några!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jao säger till om jag hittar något ^^
håller på dock att försöka få pkg att funka överhuvudtaget...
har bara pkgadm och sånt, inget pkgadd, pkgutil eller pkg

Permalänk
Medlem
Citat:

jao säger till om jag hittar något ^^
håller på dock att försöka få pkg att funka överhuvudtaget...
har bara pkgadm och sånt, inget pkgadd, pkgutil eller pkg

Snabbis (sitter och tradar en timme till på en högriskare)

# pfexec pkg set-authority -O http://blastwave.network.com:10000 blastwave.network.com
# pkg install IPS...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

pkg: Command not found
det är det som är problemet....
hittar inget ställe att ladda ner det heller

Permalänk
Medlem

$ which pkg
/usr/bin/pkg

Kolla: echo $PATH

$ echo $PATH
/usr/gnu/bin:/usr/bin:/usr/X11/bin:/usr/sbin:/sbin

Visa signatur

Permalänk
Medlem

$ echo $PATH
/usr/bin:/usr/openwin/bin:/usr/ucb

$ which pkg
no pkg in /usr/bin /usr/openwin/bin /usr/ucb

men hitta i /usr/sbin :
$ ls *pkg*
pkgadd pkgask pkgchk pkgrm

men känns som 115 e sönder för mig iaf, kan inte göra mycket utan pkg

Permalänk
Medlem

Hmm, det där ser ju märkligt ut! pkg är ju nästan det viktigaste.
Prova en "fuling" som root: find / -name \*pkg\* -print
Detta kommando kommer att visa alla förekomster av ett filnamn som innehåller "pkg" - obs ej testat!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

find / -name \*pkg\* -print resulterar i att man får hur många träffar som helst
har en massa pkg install filer i /var/sadm/pkg/ ...
så vettef*n vad man ska göra

Permalänk
Medlem

Det är den "katalog" där alla paket finns.

På min installation ser det ut såhär:

$ cd /var/sadm/pkg
$ ls -la | grep pkg
drwxr-xr-x 2 root root 4 2009-02-14 17:20 SUNWipkg-brand
drwxr-xr-x 2 root root 4 2009-02-14 17:20 SUNWipkg-gui
drwxr-xr-x 2 root root 4 2009-02-14 17:20 SUNWipkg-gui-data
drwxr-xr-x 2 root root 4 2009-02-14 17:20 SUNWipkg-gui-l10n
drwxr-xr-x 2 root root 4 2009-02-14 17:20 SUNWipkg-um
drwxr-xr-x 2 root root 4 2009-02-14 17:20 SUNWpkgcmdsr
drwxr-xr-x 2 root root 4 2009-02-14 17:20 SUNWpkgcmdsu

Som du ser så är det den datum då jag installerade OSOL 2008.11

En liten "spekulation". Kan det vara så att du måste "grundinstallera" 2009.06? Enligt min "favoritsida": http://pkg.opensolaris.org/dev/en/index.shtml så finns inte b115 ute ännu.

Var har du hittat b115?

/t

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ladda via suns hemsida
tog Solaris Express Community Edition DVD 115
blir nog att köra 2009.06 istället, verkar bugga liiiiiiiite

edit:

/var/sadm/pkg
ls -la | grep pkg
drwxr-xr-x 4 root root 5 jun 16 01:18 SUNWpkgcmdsr
drwxr-xr-x 4 root root 5 jun 16 01:18 SUNWpkgcmdsu

det var allt, så grejerna saknas helt enkelt i installationen, konstigt att ingen annan märkt det.

Förresten så kollar jag alltid i announce forumdelen i opensolaris.org discussion del för nya släpp

Permalänk
Avstängd

Enligt den här sidan finns b115 ute sedan en tid:
http://www.opensolaris.org/jive/thread.jspa?threadID=104510&t...

Jag når pakethanteraren genom att klicka högst upp:
System -> Administration -> Pakethanteraren
Om du inte har Pakethanteraren så är något konstigt. Du kör Svensk version va? Du bör ha pakethanteraren.

Angående spela filmer så har jag vlc player v0.95 på min OpenSolaris burk och det funkar bra. Annars följer det med massa codecs i mplayer (fler än VLC player). Som du kan ladda ned härifrån:
http://www.opencsw.org/packages
Det finns installations instruktioner om du letar lite. Denna sida kanske är att föredra istället för blastwave.org. Många på blastwave.org stack därifrån efter bråk. Det står lite grand om bråket på opencsw om man letar lite.

Angående spela MP3, så körde jag "Musikspelaren Rythmbox" och då startades "codeina" automatiskt. Den laddar ned MP3 codec åt dig från http://www.fluendo.com/ Annars kan du ladda ned den själv och installera själv. Helt gratis.

PS. CIFS minnesanteckning till mig själv. För att installera CIFS på 2009.06 så kör jag pakethanteraren och installerar SUNWsmbskr och SUNWsmbs. Sen följer jag denna how-to:
http://blogs.sun.com/icedawn/entry/bondin
och fick då ett error msg när jag joinade WORKGROUP. Den sade:
"failed to join WORKGROUP: INTERNAL ERROR"
Men jag bootade om eftersom
#svcs smb/server
måste visa status "online". Och då funkade allting enligt guiden.