OpenSolaris 2009.06 är här!

Permalänk
Medlem

Blev orolig där men det var ju en positiv nyhet tycker jag!
Då kommer man ju att lägga allt krutet på OpenSolaris istället för att behöva supporta flera olika operativsystem. Eller har jag fel? Hoppas bara att det blir fortsatt öppen källkod och gratis...

Permalänk
Medlem

Det var meningen

Jag blev också lite orolig när jag läste rubriken på IDG - nu i dessa "oracletider".

Nu ser jag fram emot ett "stabilare" operativsystem - jag är inte riktigt nöjd med stabiliteten fram till idag.

/t

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Blev orolig där men det var ju en positiv nyhet tycker jag!
Då kommer man ju att lägga allt krutet på OpenSolaris istället för att behöva supporta flera olika operativsystem. Eller har jag fel? Hoppas bara att det blir fortsatt öppen källkod och gratis...

Vad jag tror att det handlar om, helt spekulativt som datornisse och utvecklare, är att dom bestämt sig för att gå vidare med OSOL som bas för det som komma skall, precis som billys OS nu har mer eller mindre samma grund, för att göra det enklare för sig själva. Sen kanske det fortfarande kommer att finnas OSOL och Solaris Something med lite olika mjukvara och utforming för att passa olika behov, jag skulle t ex kunna tänka mig lite vettigare release cycles för det senare (vem tusan vill installera om en produktionsmaskin 2ggr/år?).
Öppet och gratis tror jag inte att dom släpper, om inget annat är det ett bra sätt att få folk att sitta och pilla med ens produkter och så småningom köpa feta supportkontrakt när det skall installers på alla maskiner i serverhallen :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0xy
Nu ser jag fram emot ett "stabilare" operativsystem - jag är inte riktigt nöjd med stabiliteten fram till idag.

Vad är det du inte är nöjd med?

Själv är jag lite missnöjd med att det inte släpps säkerhetsfixar mellan de olika versionerna. Vad jag vet så har jag inte fått ner någon uppdatering när jag gjort image-update på min OpenSolaris 2008.11 baserade hemmaserver.

Nu läser jag visserligen inte Bugtraq längre. Men rimligen borde något säkerhetshål ha hittats i någon mjukvara som följer med OpenSolaris 2008.11 mellan november 2008 och maj 2009.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnorken
Vad är det du inte är nöjd med?

Att man inte testar nya funktioner ordentligt innan man "committar". Jag har råkat ut för det flera ggr: Exempelvis zones, helt plötsligt slutade de att funka.

Jag har iallafall uppgraderat till 2009.06 idag. Tog ca 20 min. Alla mina installationer ser ut att funka. CIFS verkar funka som vanligt (jag har inte uppdaterat zfs)

/t

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag har iallafall uppgraderat till 2009.06 idag. Tog ca 20 min. Alla mina installationer ser ut att funka. CIFS verkar funka som vanligt (jag har inte uppdaterat zfs)
/t

testa att starta om en client dator som är kopplad till någon share folder visa CIFS! Stäng av en client dator eller dra ut nätverkssladden till client datorn gör det ett par gånger, därefter försök att åter ansluta dig själv till delade mappen!

Det finns som sagt bugg där! Om det funkar för dig så måste du ha på något sätt uppdaterat till build 114!

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600@3.0GHz | Asus P5B Deluxe | Corsair XMS2 PC6400 4GB | XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB GDDR3 |Seagate Barracuda 500GB NCQ 16MB SATA2 | Seagate Barracuda ES.2 1TB SATA2 32MB 7200RPM | Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM |
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | Eizo 24'' S2431WK | iPower 600 Watt Extreme edition | Windows Vista Business 64 Bitar SP1

Permalänk
Medlem

$ uname -a
SunOS zfs-1 5.11 snv_111b i86pc i386 i86pc Solaris

Jag hinner inte just nu, ska iväg ...

Jag har dock bootat ett par ggr och det funkade. XBoxen funkar också. Jag har visserligen lite gnäll i loggen om "access denied: IPC only" men det funkar ändå.

/t

Visa signatur

Permalänk
Citat:

$ uname -a
SunOS zfs-1 5.11 snv_111b i86pc i386 i86pc Solaris

Jag hinner inte just nu, ska iväg ...

Jag har dock bootat ett par ggr och det funkade. XBoxen funkar också. Jag har visserligen lite gnäll i loggen om "access denied: IPC only" men det funkar ändå.

/t

Är det winXP som du har som client? Jag har för mig att XP inte strular de är ara vista eller windows7 som ställer till det för CIFS

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600@3.0GHz | Asus P5B Deluxe | Corsair XMS2 PC6400 4GB | XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB GDDR3 |Seagate Barracuda 500GB NCQ 16MB SATA2 | Seagate Barracuda ES.2 1TB SATA2 32MB 7200RPM | Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM |
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | Eizo 24'' S2431WK | iPower 600 Watt Extreme edition | Windows Vista Business 64 Bitar SP1

Permalänk
Medlem

Det stämmer, XP, 2000, CentOS och Xbox-klienter. Jag har ingen Vista.

/t

EDIT: Nu har jag testat med Windows 7 (i VirtualBox) och det går inte att connecta till 2009.06. Får några "smarta" förslag om att jag ska starta mitt modem

Jag har även testat med Internet Exploder i Win7 mot min webserver på OS 2009.06 och det funkar perfekt. Så det är nog som du föreslår Vista/Win7-klienten som har problem.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det stämmer, XP, 2000, CentOS och Xbox-klienter. Jag har ingen Vista.

/t

EDIT: Nu har jag testat med Windows 7 (i VirtualBox) och det går inte att connecta till 2009.06. Får några "smarta" förslag om att jag ska starta mitt modem

Jag har även testat med Internet Exploder i Win7 mot min webserver på OS 2009.06 och det funkar perfekt. Så det är nog som du föreslår Vista/Win7-klienten som har problem.

ja tyvärr så blev det aldrig fixat till 2009.06 releasen jag har väntat i snart 2 månader på att få ISP build 114 eller 115. Hoppas att de dyker upp nästa vecka!

Förresten jag letar efter ett program som styr fläktarna i datorn, men hittar inget som funkar smidigt med opensolaris! Någon som kan hjälpa mig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Finns det någon mirror av pkg.opensolaris.org som man kan använda sig av när man ska uppdatera sitt system? Håller på att köra upp min server till 2009.06 just nu, men det går ju löjligt långsamt att ta hem de ~500 MB det handlar om (tror det går runt 80-90 KB/s)...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goliath2000
ja tyvärr så blev det aldrig fixat till 2009.06 releasen jag har väntat i snart 2 månader på att få ISP build 114 eller 115. Hoppas att de dyker upp nästa vecka!

Det har skrivits om det lite på projekt Indianas forum. Vi får väl se vad som händer.

Permalänk
Citat:

Det har skrivits om det lite på projekt Indianas forum. Vi får väl se vad som händer.

Det börjar närma sig jag har väntat länge på de här! såå jobbigt att starta om
servern hela tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror vi får vänta till mitten av juni. OSOL brukar släppa en ny build med ca två veckors mellanrum. Jag brukar kolla på denna sidan: http://pkg.opensolaris.org/dev/en/index.shtml

/t

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jag tror vi får vänta till mitten av juni. OSOL brukar släppa en ny build med ca två veckors mellanrum. Jag brukar kolla på denna sidan: http://pkg.opensolaris.org/dev/en/index.shtml

/t

Jag gillar den här sidan http://dlc.sun.com/torrents/info/

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goliath2000
Jag gillar den här sidan http://dlc.sun.com/torrents/info/

Ok, men det är väl iso:s?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ok, men det är väl iso:s?

Jo de är iso och *.usb format som jag brukar vanligtvis ladda ned! jag har ingen
cd/dvd rom!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stabilitetsproblemen - en sak till ...

@Goliath2000 Du har rätt! Nu har jag också "råkat ut" för det Det började med XBox:en och nu funkar det inte med XP heller ...

/t

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror vi får vänta till mitten av juni. OSOL brukar släppa en ny build med ca två veckors mellanrum.

Jag hoppas på att dom gör en backport på de relevanta patcharna från till OpenSolaris 2009.6. Men jag har inte för så stora förhoppningar på att det blir så.

Permalänk
Citat:

Jag hoppas på att dom gör en backport på de relevanta patcharna från till OpenSolaris 2009.6. Men jag har inte för så stora förhoppningar på att det blir så.

Jag tror faktiskt att build 115 kommer nu under veckan som kommer!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av z84
Vad jag tror att det handlar om, helt spekulativt som datornisse och utvecklare, är att dom bestämt sig för att gå vidare med OSOL som bas för det som komma skall, precis som billys OS nu har mer eller mindre samma grund, för att göra det enklare för sig själva. Sen kanske det fortfarande kommer att finnas OSOL och Solaris Something med lite olika mjukvara och utforming för att passa olika behov, jag skulle t ex kunna tänka mig lite vettigare release cycles för det senare (vem tusan vill installera om en produktionsmaskin 2ggr/år?).
Öppet och gratis tror jag inte att dom släpper, om inget annat är det ett bra sätt att få folk att sitta och pilla med ens produkter och så småningom köpa feta supportkontrakt när det skall installers på alla maskiner i serverhallen :).

Precis. OpenSolaris kommer småningom bli Solaris 11. Just nu är OpenSolaris i Alfa version. Massa av nya funktioner läggs till. När alla funktioner lagts till som planerats i S11, så kommer det börja släppas beta versioner och poleras. Efter ett antal beta versioner så kommer den skarpa S11. Så just nu kör vi alla en Alfaversion utav S11.

Angående patchar. Annars kan man uppgradera 2009.06 till b115 över internet så skapas en BE, om man inte använder patchar. Jag vet inte hur mycket patchar som släpps till ett operativsystem i Alfaversion, dock. Kanske är det b115 som gäller.

Men tänk på att b115 är egentligen en snapshot från code repositoryt. B115 är alltså en snapshot direkt från developer/unstable grenen. OpenSolaris 2009.06 är också en snapshot direkt från unstable grenen, men det har testats i typ nån månad innan det släpptes. b115, b116, etc släpps varannan vecka med minimal testning.

Vill man ha stabil miljö så rekommenderas Solaris 10. Själv har jag inte upplevt problem med OpenSolaris kärnan alls. Det som strular, kan vara ny funktionalitet som precis mergats in i source repositoryt, typ CIFS. Ny kod och ny funk har alltid lite buggar tills de polerats bort. Själva kärnan är dock stabil.

b115 finns tillgänglig nu.

Permalänk
Medlem

Någon som testat CIFS med b115?

Permalänk
Medlem

@saddam

har du provat?

dev-repot ser bara ut till att innehålla 111b (2009.06)

/t

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

@saddam

har du provat?

dev-repot ser bara ut till att innehålla 111b (2009.06)

/t

Jag menade bara att man kan uppgradera till b115 över nätet, genom att skapa en BE. Då får du den senaste versionen av OpenSolaris, där buggar rättats till. Istället för att manuellt installera patchar så uppgraderar man hela OS till b115. Typ. Kanske kan vara en lösning om man inte vill/kan/får installera patchar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Jag menade bara att man kan uppgradera till b115 över nätet, genom att skapa en BE. Då får du den senaste versionen av OpenSolaris, där buggar rättats till. Istället för att manuellt installera patchar så uppgraderar man hela OS till b115. Typ. Kanske kan vara en lösning om man inte vill/kan/får installera patchar.

Ok, kan du berätta var du hittar b115 till OSOL 2009.06? Jag tror att det är många i tråden som är intresserade.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag uttrycker mig lite luddigt märker jag.

Jag menade bara att man kan uppgradera till senaste builden live över nätet. Precis som du gjorde förrut i den gamla 2008.11 tråden. När du uppgraderade till b111(?) och du tyckte den versionen var bättre. Du knappar in 2 kommandon och sen uppgraderas det automatiskt till allra senaste builden, och du får en ny BE så du kan backa till original 2009.06. Kommer du inte ihåg att du gjorde det? Se 2008.11 tråden?

Permalänk
Medlem

@saddam

hrm, jodå, JAG vet exakt hur man gör. Det jag undrar är hur DU gör för att installera b115 för 2009.06.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag menar att man kunde uppgradera 2008.11 till senaste builden genom att göra
# pkg set-authority -P -O http://pkg.opensolaris.org/dev dev
# pkg image-update
enligt:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...
Då borde det även fungera på 2009.06, tycker man ju.

Permalänk
Medlem

Ok, jag ger upp!

Hint: tryck på "home-tangenten" när du läser detta så kanske det klarnar ...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Öhm, nej jag förstår inte riktigt vad du försöker säga. *skamsen smilie*