OpenSolaris 2009.06 är här!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Ok, du kör inte OpenSolaris. Jag tror det är endast OpenSolaris som har pakethanteraren? Du får installera paket på annat sätt. T.ex. via opencsw.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Enligt den här sidan finns b115 ute sedan en tid:
http://www.opensolaris.org/jive/thread.jspa?threadID=104510&t...

Det där är alltså "Solaris Express Community Edition" eller projekt Nevada. Det är ju inte samma sak som projekt Indiana. Åtminstone jag vill ha en uppdaterad version av OpenSolaris 2009.6 (dvs projekt Indiana),

Permalänk
Medlem

Missuppfattade det precis då
Trodde SXCE var det Opensolaris byggde på, tydligen inte då

"Solaris Express Community Edition is Sun's binary release for OpenSolaris developers (code named "Nevada"). It is built from the latest OpenSolaris source and additional technology that has not been published in the OpenSolaris source base. "

Det är det som har lurat mig hela tiden
Tydligen är det skillnad mellan OpenSolaris och OpenSolaris

Permalänk
Avstängd

SXCE är grunden till Solaris 11. SXCE buildsen släpps varannan vecka, det är en snapshot direkt från developer branchen. OpenSolaris 2009.06 är SXCE build111, och testades någon månad innan den släpptes.

SXCE är alltså grunden till OpenSolaris. OpenSolaris kommer småningom bli Solaris 11. Förrut körde jag SXCE istället för OpenSolaris eftersom SXCE utvecklades snabbare. Jag ville ha massa häftig funktionalitet som läggs in i SXCE först. Numera läggs inte lika många funktioner in i SXCE längre. Takten börjar sakta ned. Så snart kommer SUN fokusera på stabilitet och polering istället.

Permalänk
Medlem

märkte dock att SXCE var trögare men verkade ha mindre buggar...

Permalänk
Medlem

@Imdak,

ovanstående förklarar varför du inte hade pkg. Jag todde att du körde OSOL 2009.06.
Tyvärr har jag av en annan åsikt än saddam. Jag tycker inte att OSOL YYYY.MM är särskilt stabilt. När man släpper en major release så borde man kunna förvänta sig att grundläggande funktionalitet funkar - typ CIFS (eller samba som det heter i linuxvärlden). Jag tycker inte att man bara ska forka av "trunc branchen" och kalla den typ RB_YYYY.MM.
Om man sedan upptäcker problem och fixar dem i en senare build så borde man "merge:a" in dem i "RB_YYYY.MM" och släppa en patch.

Samtidigt vet jag att OSOL är en liten distribution så man kan inte ställa samma krav på den som t ex Fedora.

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0xy
Tyvärr har jag av en annan åsikt än saddam. Jag tycker inte att OSOL YYYY.MM är särskilt stabilt. När man släpper en major release så borde man kunna förvänta sig att grundläggande funktionalitet funkar - typ CIFS (eller samba som det heter i linuxvärlden). Jag tycker inte att man bara ska forka av "trunc branchen" och kalla den typ RB_YYYY.MM.
Om man sedan upptäcker problem och fixar dem i en senare build så borde man "merge:a" in dem i "RB_YYYY.MM" och släppa en patch.

Jag håller med dig om detta, och har aldrig sagt något annat, någonstans. Jag har upprepade ggr sagt att Solaris 10 är stabilt och jag har upprepade ggr sagt att OpenSolaris är developer branchen. Jag har upprepade ggr sagt att vi kör något som inte ens är betaversion. Vi kör en alfaversion. Jag har upprepade ggr sagt att du kan inte säga att Solaris 10 är instabilt, pga dina problem med OpenSolaris. Däremot kan du säga att developer branchen (dvs OpenSolaris) är instabil. Jag har upprepade ggr sagt att om man vill ha stabilitet så är det Solaris 10 man ska köra.

Jag ser inte riktigt hur du drar den slutsatsen du gör?

Permalänk
Medlem

Men visst var det väl en patch på 2008.11? Jag vet att bland det första man fick göra efter installationen var att lägga in denna uppgradering. Så om nu CIFS krånglar i 2009.06 så tycker man att det borde kunna komma en uppgradering som fixar det men det är kanske lite mycket att vänta sig.

Det är väl en nackdel med OpenSolaris tycker jag att uppdateringar och patchar inte prioriteras. Risken att köra /dev versionen bara för att få in patchar är ju att man får in andra buggar istället så jag föredrar om man kan uppdatera vanliga versionen istället.

Å andra sidan är det ganska riskfritt med att uppdatera opensolaris till en /dev build tack vare boot environments som gör att man lätt kan ångra sig och gå tillbaks till tidigare version.

EDIT: Hur var det nu, skulle inte Solaris överges och ersättas med OpenSolaris framöver? Då bör det ju komma en stabil version av OpenSolaris som fortfarande är OpenSolaris på något sätt... Får inte ihop detta riktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Samtidigt vet jag att OSOL är en liten distribution så man kan inte ställa samma krav på den som t ex Fedora.

Jag tycker faktiskt man kan göra det! Det är trots allt en massa Sun-människor som jobbar på/med OpenSolaris och dom borde kunna något om testning och release-hantering. Ian Murdock (skaparen av Debian) som ledde projekt Indiana borde kunna något om testning och release-hantering.

Nu när den trasig distributionen är släppt och det inte verkar komma några patchar så borde opensolaris.org se till att märka 2009.6 med "Trasig! Använd ej!". Så ingen av misstag börjar använda den.

Förresten så kan man köpa support från Sun till OpenSolaris. Därför skulle jag inte vilja kalla den varken alfa eller beta. Undrar om man som betalande kund får patchar till OpenSolaris?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Permalänk
Medlem

@saddam,

"Däremot kan du säga att developer branchen (dvs OpenSolaris) är instabil."
Nu hänger jag nog inte med riktigt ... Har jag sagt något annat?

Jag tänker inte starta något "distributionskrig". Jag tror att vi i grunden är överrens det är bara semantik ...

Jag har inga fler kommentarer i detta ämne.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
EDIT: Hur var det nu, skulle inte Solaris överges och ersättas med OpenSolaris framöver? Då bör det ju komma en stabil version av OpenSolaris som fortfarande är OpenSolaris på något sätt... Får inte ihop detta riktigt.

Som jag har förstått det så ska OpenSolaris bli Solaris 11 - när OpenSolaris är färdig utvecklat. SUN släpper en alpha version, som kallas OpenSolaris, där de lägger in massa funktionalitet och debuggar. Just nu håller SUN på att stoppa in massa funk. De har inte kommit till debugg stadiet än. OpenSolaris kommer att bli stabilt och kommer då släppas som Solaris 11. Själv tycker jag det är kul att se hur nya S11 kommer att bli. Jag kan ju ladda ned S10, men OpenSolaris är lite häftigare. Tycker jag.

Det jag försöker säga är att jag har aldrig haft problem med OpenSolaris kärnan. Däremot har jag haft problem med annat. T.ex. setup utav CIFS. Men kärnan funkar bra och systemet kraschar inte eller nåt sånt. Det är "bara" den nya funken som strular.

Och faktum kvarstår, ska man köra i produktion så rekommenderas Solaris 10. Inte en alfa version såsom OpenSolaris. Dock är det som Ronnylov säger, enkelt att backa om man uppgraderar och den nya versionen av funken strular. Då backar man till en tidigare BE så är det klart. Det är egentligen aldrig någon fara att uppgradera och testa patchar. Själv kör jag dock OpenSolaris. Det är kul att testa på ny funk och utvecklingen går snabbt.

Fnorken,
"Förresten så kan man köpa support från Sun till OpenSolaris. Därför skulle jag inte vilja kalla den varken alfa eller beta. Undrar om man som betalande kund får patchar till OpenSolaris? "

OpenSolaris är i alfaversion. Det är uttalat. Kanske borde SUN inte släppt alfaversioner utav Solaris 11 så folk kan titta på det? Jag vet inte. Men kör Solaris 10 istället så slipper du alla problem med ny bleeding edge funk? Eller prova FreeBSD.

Permalänk
Medlem

Nan mer an jag som varit med om att gnome i 2009.06 plotsligt tappar bort det svenska tgtbordet och borjar kora med amerikanskt ist? Isf, nan losning for att undvika att det hander? Har hant mig flera ggr och verkar inte ga att fa tillbaks svenskt med mindre an att logga ur och in igen.

Permalänk
Medlem

@bzzz

Inte än ...

Jag kör normalt bara Cygwin/Xwin mot servern. Och det ser ut att funka både med terminalen och vedit. Senasten booten var för en vecka sedan.
Men eftersom det är problem med CIFS (efter ett par dagar) så blir jag inte förvånad.

/t

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

@bzzz

Inte än ...

Jag kör normalt bara Cygwin/Xwin mot servern. Och det ser ut att funka både med terminalen och vedit. Senasten booten var för en vecka sedan.
Men eftersom det är problem med CIFS (efter ett par dagar) så blir jag inte förvånad.

/t

Anar jag misströstan?

Det var mer eller mindre falskt alarm för min del. Har en KVM switch som kan strula till det lite när man switchar och input method var satt till autodetect. Har pillat runt lite där så jag hoppas att den ger faan i att försöka ändra tgt-bordslayout när KVM:en glitchar.

Apropå hela den här diskussionen med patchar/uppgraderingar av OpenSolaris, finns det dokumenterat någonstans hur själva synen på distributionen m.a.p. uppdateringar är tänkt?
Det verkar ju som att varje release är en freeze som inte får några uppdateringar, dessa kommer endast om man lägger till devel-repositoryt. Känns ju lite dumt då när man lägger till t.ex. Firefox beta i en "freeze" som då inte uppdateras på ett halvår osv. Andra distar brukar ju göra sådana moves just för att få med rätt branch som sedan kan uppdateras under releasens livscykel utan att ändra individuella produkters major-release. Detta plus då ev. buggar som hänger med i disten som då ej får ngr patchar via vanliga kanalen.

Verkar ju vara fler som är irriterade på CIFS buggen och ny build är på ingång men då måste man ju som sagt gå över på devel... Är mest intresserad av att läsa ngt slags "statement" nånstans, dels hur vad tanken är idag samt om det är tänkt att ändras framöver mot en mer Fedora/Ubuntu osv liknande modell - iofs mest önsketänkande, roadmaps brukar man ju sällan hitta hos Sun...

Jag har läst uttalanden om opensolaris och dess grundide, att det inte finns ngn annan ide än communityt, tidig koll på Solaris 11 osv, men nånstans måste man ju kunna lita på sitt OS oavsett om det är desktop eller inte. Man har ju opensolaris för att göra nåt produktivt, inte bara för att testa och kolla på nya features - med den inställningen skulle man ju inte få många anhängare. Har både hopp och tro och inga som helst planer på att backa ur men vill ändå veta från lite "officiellt" håll (har läst hela diskussionen tidigare om alfa-version osv men vill se lite källhänvisningar om ngn har såna).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bzzz
Anar jag misströstan?

Ja, lite.

Jeg er helt enig med dig! (som man säger här i Danmark. Sitter just nu i södra delen av Lolland - på semester).

Lite referenser hade varit bra!

/t

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jeg er helt enig med dig! (som man säger här i Danmark. Sitter just nu i södra delen av Lolland - på semester).

Lite referenser hade varit bra!

Från OpenSolaris about sida

Citat:

OpenSolaris 2009.06 is a distribution which offers technical support from Sun Microsystems, Inc. This release includes a network-based package management system (IPS), the GNOME desktop, and LiveCD technology supported on SPARC®, AMD64, Pentium, and Xeon EM64T platforms. See Getting Started With OpenSolaris 2009.06 for detailed information about this pkg(5) release delivered on a six-month cycle.

Solaris Express Community Edition
Bi-weekly developer builds of the entire code base that is the current development release of the Solaris OS. This is Sun's unsupported binary release of OpenSolaris. Developers can build the OpenSolaris source by using this release as the base system. The release is also known as Nevada, it's updated every two weeks, and it's available as a free download. Refer to Solaris Express Documents for detailed information about this SVR4 release delivered every two weeks.

Det finns en intressant tråd i OpenSolaris Install forum om uppdateringar i /release och varför det inte har kommit några nya paket i /dev.

Permalänk
Medlem

@Fnorken

Tackar, mycket intressant tråd. Har fortfarande inte fått ihop det riktigt hur jag ska se på devel vs main repositoryt, om jag helt enkelt ska switcha över på devel rakt av osv, kanske beror det på att jag inte lyckas få en vettig översikt över informationen som finns där ute...

Av diskussionen i tråden att döma så verkar det iaf som att det blir "bättre framöver" och det låter ju trevligt såhär långt iaf!

Edit: Finns ju fler trådar som diskuterar detta, detta var en rätt bra summering av Dave Miner ifrån http://opensolaris.org/jive/thread.jspa?threadID=106465&tstar...

"The release repository will have few, if any, updates between releases
(main exception would be critical security bugs). The development
repository is updated regularly as we work on the next release, and if
you buy support, the repositories available via it will have fixes that
are required for support customers."

Egentligen ingenting nytt mot vad som sagts här och överallt annars tidigare kanske men nu hajjar t.o.m. jag

Permalänk
Avstängd

(Hittade lite intressant info för migrera ZFS raid i VirtualBox:
http://www.kamiogi.net/Kamiogi/Frame_Dragging/Entries/2009/5/...
han har flera småintressanta artiklar)

Fnorken, har du funderat på att prova Solaris 10, eller FreeBSD? S10 klarar höga krav. Även FreeBSD. Båda går att ladda ned gratis. Kanske är OpenSolaris inget för dig? För mig som inte stressar systemet eller mixtrar, så funkar allting bra. Men jag förstår att om man mixtrar och så, så kanske developer truncen av S11 inte riktigt fixar det du vill? Men jag tror S10 och FreeBSD fixar det du försöker göra?

Permalänk
Medlem

Intressant länk där saddam, kan nog komma till nytta framöver.

Permalänk
Avstängd

Jo, det kan vara intressant. Men jag kommer antagligen aldrig adda flera diskar till mitt raidz1. 5 diskar räcker. I framtiden byter jag ut dem mot 2TB diskar var. Eller mot 4TB diskar.

En fråga, har du haft mycket problem med OpenSolaris? Har du fått kärnan att krascha eller nåt sånt? Har du haft problem med ny funktionalitet, eller med kärnan? Filservar du endast?

Permalänk
Medlem

Jag har inte haft mycket problem med OpenSolaris sedan jag väl konfigurerat det som jag ville. Var lite nätverksproblem vid höga belastningar i början som jag avhjälpte med nya nätverkskort (intel). Med moderkortets inbyggda nätverk (realtek) så hängde sig nätverket ibland men om man väntade 10 minuter så kom det igång igen så jag tror inte själva kärnan hängde sig. Det verkar vara mest drivrutinsrelaterat eftersom det verkar funka bättre med alternativa drivrutiner till realtekskorten enligt de som testat.

Jag filservrar CIFS mestadels till våra datorer och NFS till mediaspelaren. Det funkar bra tycker jag, men jag kör fortfarande OpenSolaris 2008.11 av rädsla för problemen med CIFS som det ryktas om i 2009.06.

Förutom filserver har jag labbat lite med VirtualBox headless och grafisk fjärranslutning via remote desktop till maskiner i Virtualbox samt med VNC för fjärranslutning direkt till OpenSolaris-skrivbordet. Det funkar ganska bra men VirtualBox känns aningen långsamt.

Sedan kör jag även sabnzbdplus som jag nämnt tidigare i opensolaris 2008.11 tråden för att kunna hämta binärfiler från usenet direkt till filservern och det funkar jättebra, även om jag inte använder det så mycket.

Så för mitt användningsområde så är jag nöjd med OpenSolaris.

Jag har lite funderingar på att köra backuper från filservern till annan OpenSolarismaskin med dual boot på min windowsdator (eller eventuellt via VirtualBox). Tänkte i så fall troligen köra med ZFS send och ZFS receive så därför tyckte jag det var en intressant artikel. Problemet är att jag nu fyllt filservern med ca 3 TB så jag får väl köpa fler hårddiskar till backupdatorn först. 1 TB-diskar verkar fortfarande vara det mest prisvärda (ca 800 kr/styck), särskilt om en disk ska gå bort i redundans. Det kostar lika mycket att köpa fem stycken 1 TB hårddiskar för 800 kr/st som tre sycken 1,5 TB-diskar för 1400 kr/st och då får man 1 TB extra utrymme med fem 1 TB-diskar om man kör raidz1. Det ändrar sig nog framöver när priserna går ner på större diskar. Problemet är dock utrymmet i chassit som blir ganska trångt att klämma in så många diskar. Kanske går att ordna någon extern e-sata lösning istället, får se. Funderar på någon "fullösning" med hårddiskarna i spikband utanför datorn och E-SATA brackets för anslutning bak på datorn. Eller så får jag fundera på om allting behöver backuppas egentligen.

Permalänk
Medlem

ronnylov: Du har inte kikat på såna där hårddiskhållare som gör så att du får in 4st 3.5" i 3st 5.25"?
Går själv i såna planer, inte för att utrymmet börjar tryta för mig men "kan vara bra att ha".

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Det ändrar sig nog framöver när priserna går ner på större diskar. Problemet är dock utrymmet i chassit som blir ganska trångt att klämma in så många diskar. Kanske går att ordna någon extern e-sata lösning istället, får se. Funderar på någon "fullösning" med hårddiskarna i spikband utanför datorn och E-SATA brackets för anslutning bak på datorn. Eller så får jag fundera på om allting behöver backuppas egentligen.

http://www.datorbutiken.com/default.aspx?Product=6901235
Kanske något att kika på?
Men kanske inte för den som är på budget.

Permalänk
Medlem

Just det ja, "4 i 3" är ett alternativ.

Kom på att jag har plockat ur övre hårddiskracket i mitt P182 (som kan rymma 2 diskar) och i nedre racket har jag 3 diskar monterade (racket kan rymma 4 diskar) så egentligen har jag redan nu plats för 3 stycken nya hårddiskar. Funderar på om jag kan köra med vanliga 5,25 till 3,5-tums adaptrar (alternativt hänga diskarna i gummiband) i de tre lediga 5,25-tums platserna då det blir billigare och på så sätt få totalt 9 stycken hårddisk-platser. Nu har jag 8 stycken SATA-anslutningar på moderkortet varar 4 redan används (jag har en SATA-ansluten DVD-brännare utöver mina tre hårddiskar). I och för sig har jag en överbliven PCI-SATA kontroller med 4 portar jag kan använda om det skulle tryta. Om man ansluter DVD-brännaren och en hårddisk till PCI-kontrollern bör inte PCI-bussen bli flaskhals (kommer nog inte använda brännaren så ofta samtidigt som backup) och man kan då utnyttja alla 9 hårddisk-platserna.

Å andra sidan är detta min "tysta dator" så det bär emot lite att fylla den med hårddiskar. Jag är inne litegrann på saddams lösning med en strömbrytare för att koppla ifrån hårddiskarna när de inte används. Helst skulle man i så fall vilja styra detta från datorn med något relä så man kan scripta automatisk in och urkoppling av diskarna när det är dags för backupkörning. Finns en parallellportsheader på moderkortet man kanske skulla kunna använda för relästyrning. Någon som vet hur man styr parallellporten i OpenSolaris?

Nu är jag lite snål också så jag tror det räcker med 4 stycken 1 TB diskar i raidz1 plus 3 stycken 500 GB partitioner från varsin existerande 640GB-disk också i raidz1 och så in med detta i en lagringspool så får jag 4 TB backuputrymme till min filservers på 4 TB, så jag kan backuppa alltihopa menar jag. Då slipper jag använda PCI-SATA-kontrollern och kan använda den oanvända 5,25 - 3,5 tums adaptern jag redan har liggande.

Ursäkta för off-topic med mina lagringsfunderingar. Vet inte om jag kommer genomföra det heller men det är roligt att fundera på vilka alternativ man har utifall-att...

Permalänk

Tänkte ställa en fråga angående CIFS i den här tråden! eftersom många av er har koll på CIFS!

Jag undrar om min delade mapp som är skapad med CIFS är nåbar utanför det lokala nätverket? Jag har inte port 445 öppen! kan folk utanför det lokala nätverket komma åt mappen som är delad?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600@3.0GHz | Asus P5B Deluxe | Corsair XMS2 PC6400 4GB | XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB GDDR3 |Seagate Barracuda 500GB NCQ 16MB SATA2 | Seagate Barracuda ES.2 1TB SATA2 32MB 7200RPM | Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM |
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | Eizo 24'' S2431WK | iPower 600 Watt Extreme edition | Windows Vista Business 64 Bitar SP1

Permalänk
Avstängd

Ronnylov,
En annan fördel med att stänga ned ZFS raidet när det inte används, är att om det råkar hända något olyckligt så är chansen mycket stor att det inte påverkar ZFS raidet, eftersom det är nedstängt 99% av tiden. Jag sätter bara på raidet för att flytta/kopiera filer till min systemdisk som är på 500GB. Sen stänger jag ned raidet direkt med poweroff, vilket kräver reboot. Jag har inte vågat stänga av strömmen till diskarna medan allting är på. Jag stänger ned datorn och sen stänger jag av strömmen till diskarna.

500GB räcker mycket långt som cache. Jag kör dual boot med 250GB WinXP, 250GB OpenSolaris. Skulle man ha en systemdisk på 1TB skulle man nästan aldrig behöva sätta på sin ZFS raid eftersom disken är så stor. Jag använder alltså ZFS raidet som backup.

Jag har även funderat på att köpa 128GB SSD som systemdisk. Då kör jag 110GB WinXP/Fat32. 18GB till OpenSolaris men jag kan även skriva till den mycket större FAT32 partitionen. Sen köper jag en extern 1TB disk med USB som jag har formaterat med ZFS. Den stoppar jag in när jag behöver mera OpenSolaris utrymme. När externa disken är full, flyttar jag allting till mitt ZFS raid. Så mestadels av tiden har jag endast en SSD i datorn. Och den låter inte alls. Då får jag verkligen en knäpptyst dator. Det som låter nu är min systemdisk. Den hummar och vibrerar lite svagt ibland.

Jag tycker det funkar mycket bra med en stor cache. Hur ofta måste jag accessa precis alla filer på min ZFS raid? Mycket sällan om jag planerar lite. Jag kan leva med det, mot att denna lösning kräver mindre ström, ZFS raidet är nästan aldrig på så jag kan aldrig klanta mig mot det, låter mycket mindre. Kort sagt, en stor cache och du kan stänga av ditt raid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goliath2000
Tänkte ställa en fråga angående CIFS i den här tråden! eftersom många av er har koll på CIFS!

Jag undrar om min delade mapp som är skapad med CIFS är nåbar utanför det lokala nätverket? Jag har inte port 445 öppen! kan folk utanför det lokala nätverket komma åt mappen som är delad?

Det går inte att svara ja eller nej på den frågan. Det beror på hur din infrastruktur ser ut.

Om du kör NAT med "rätt" regelverk så kan du vara ganska säker, sitter burken direkt mot "stora stygga internet" så är det tveksamt.

/t

EDIT: Hemma igen! Jag uttryckte mig kanske lite "luddigt". Om du har en firewall så "NAT:ar" du förmodligen en publik IP till en "lokal" IP typ 192.168.*.* Detta är första steget till en ökad säkerhet. Nästa steg är att sätta upp ett regelverk för M$-protokollen. Själv blockar jag de vanligaste portarna både ut och in. Nu är man hyffsat säker. Är man nu lite mer "nojjig" så vet man att alla java-script är ett "elände". De tar sig igenom brandväggen så då får man hitta nya lösningar. Själv kör jag ALLTID Firefox med pluggen Noscript. Det innebär att allt som inte är tillåtet är förbjudet - dvs jag tillåter endast websidor som jag litar på att köra java-script. Det är lite irriterande i början men man vänjer sig.
Jag har själv testat ett "POC"-script som hittade alla mina interna shares, webservers mm.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det går inte att svara ja eller nej på den frågan. Det beror på hur din infrastruktur ser ut.

Om du kör NAT med "rätt" regelverk så kan du vara ganska säker, sitter burken direkt mot "stora stygga internet" så är det tveksamt.

/t

EDIT: Hemma igen! Jag uttryckte mig kanske lite "luddigt". Om du har en firewall så "NAT:ar" du förmodligen en publik IP till en "lokal" IP typ 192.168.*.* Detta är första steget till en ökad säkerhet. Nästa steg är att sätta upp ett regelverk för M$-protokollen. Själv blockar jag de vanligaste portarna både ut och in. Nu är man hyffsat säker. Är man nu lite mer "nojjig" så vet man att alla java-script är ett "elände". De tar sig igenom brandväggen så då får man hitta nya lösningar. Själv kör jag ALLTID Firefox med pluggen Noscript. Det innebär att allt som inte är tillåtet är förbjudet - dvs jag tillåter endast websidor som jag litar på att köra java-script. Det är lite irriterande i början men man vänjer sig.
Jag har själv testat ett "POC"-script som hittade alla mina interna shares, webservers mm.

Jag har en Dlink 855 som delar internet till både min stationära dator och Opensolaris Servern. När jag gör portscan på mitt externa ip som jag har fått från ISP:n så får jag ingen respons på någon port förutom dom som jag har port-forwardad fram till servern, vilket är port 80 och en annan port.

men jag fick tips om att man kan skapa regler för vilka ip som CIFS share folder ska ge respons. t.ex genom att skriva det här kommandot

# zfs set sharesmb=rw=192.168.0.125,none=* Backup

vet inte om det funkar, har inte testat än! ska göra det snart! kan hända att none=* blockar även 192.168.0.125 som har read and write access.

EDIT: jag har aktiverat firewall i dlink routern! samt antispoofing! Behöver göra något mer för att vara säker att ingen kan komma åt delade mappen?
om kommandot ovan funkar antar jag att de är full säkerhet!?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600@3.0GHz | Asus P5B Deluxe | Corsair XMS2 PC6400 4GB | XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB GDDR3 |Seagate Barracuda 500GB NCQ 16MB SATA2 | Seagate Barracuda ES.2 1TB SATA2 32MB 7200RPM | Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM |
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | Eizo 24'' S2431WK | iPower 600 Watt Extreme edition | Windows Vista Business 64 Bitar SP1