Permalänk
Medlem

Tips kring AMD am3 paket?

Hejs!
Tänkte köpa mig ett AMD am3 dator paket, och tänkte mest kolla om det finns några synpunkter/tips på följande paket?

Detta är tänkt att huseras i ett Antec P182 chassi (har redan ett sådant, fast utan speglarna) och kompletteras med ett grafikkort av ATI. Typ XFX Radeon HD4770 för att få dit ett vettigt som skulle kunna bytas ut om ett tag.

Så, fungerar dessa grejor ihop eller är det någon komponent som inte verkar speciellt vettig?

Tack på förhand!

Visa signatur

[Dator]

Permalänk
Medlem

Lite overkill med en 955 om du enbart ska ha ett HD4770. Hade nog valt en billigare AM3 processor eller 940BE, DDR2 och ett billigare moderkort. Behöver du inte crossfire så spar pengarna.

Förövrigt är den serien hårddiskar inte så rolig och har ganska hög returfrekvens så jag hade valt en nyare Seagate disk eller helt enkelt en Samsung eller Western Digital.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Om jag förstått det rätt så körs minnena ändå i 1333MHz med p2 955, så om det är billigare kan de ju bytas ut.
Sedan ska western digital caviar black vara väldigt bra hårddiskar, har mest hört det men många rekommenderar dem över de flesta andra.

Permalänk
Medlem

Jäkla fint moderkort, prolle och nätagg sen en halvdant grafikkort? Men du kanske planerar Crossfire, isf är det ok

Dessutom säljs ett 4850 på inet.se just nu för 1100 kr, lite bättre än 4770. Tips bara.

Permalänk
Medlem

Har väl tänkt lite så att detta moderkort kanske man inte behöver byta ut på ett tag, förhoppningsvis samma sak med processorn. Och då jag förtillfället inte ägnar mig speciellt mycket åt spel (men gillar att ha möjligheten om lusten skulle falla på) behöver jag inget jätte starkt grafikkort. Men 4770 verkar klara av en hel del iallafall och för en 1k lapp känns det väldigt värt, och att antingen lägga till ett 4770 om ett tag eller helt enkelt kika lite vad det finns för grafikkort på marknaden då (6-12 månader fram).

Hårddisken byter jag till en sån här

Visa signatur

[Dator]

Permalänk
Antielefant

CF 4770 är inte nog för att motivera 955+AM3+DDR3, minsta grafiklösningen för att ens börja dra nytta av det vore SLI275 eller CF4890 - vilket är dubbelt upp mot CF4770.

Sen är Phenom 955 inte ett dugg bättre än Phenom 940, eftersom det är exakt samma processor bara klockad ett steg högre på multipliern - som är olåst på båda två, och DDR3-1333 är inte snabbare än DDR2-1066 heller.

Planerar du inte att byta upp det närmaste året kan du lika gärna köra 940+DDR2 och istället sikta på AMD Orochi (Q4 -10)

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Avstängd

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=382995

Kör på dessa minnen istället, 1333 mhz räcker. Vad du är gör, köp INTE några OCZ minnen, de är totalt värdelösa på am3 moderkort. Ska skicka tillbaka mina minnen imorrn, datorn rebotar vid windows.

Permalänk
Medlem

Jag kör OCZ-minnen på mitt AM3-kort och det funkar hur bra som helst

Visa signatur

Antec Three Hundred | Asus M4A78T-E | AMD PII X3 720 BE @ 3.5 GHz | OCZ DDR3 2x2GB @ 1600 7-7-7-21 | XFX GTX 260 @ 720/1170/1520 | Noctua NH-U12P | Corsair 620W | Hitachi Deskstar P7K500 500GB | Dell 2209WA

Permalänk
Avstängd

Jasså, med am3 processor med. Iallfall, har man am3 moderkort samt am3 processor ska man hålla sig undan ocz. JAg hade i detta fallet ett asus m4a78t-e och det funkade inte alls med ocz minnena.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chihiro
Har väl tänkt lite så att detta moderkort kanske man inte behöver byta ut på ett tag, förhoppningsvis samma sak med processorn. Och då jag förtillfället inte ägnar mig speciellt mycket åt spel (men gillar att ha möjligheten om lusten skulle falla på) behöver jag inget jätte starkt grafikkort. Men 4770 verkar klara av en hel del iallafall och för en 1k lapp känns det väldigt värt, och att antingen lägga till ett 4770 om ett tag eller helt enkelt kika lite vad det finns för grafikkort på marknaden då (6-12 månader fram).

Hårddisken byter jag till en sån här

Mycket bra tänkt!
4770 är förmodligen det mest prisvärda kortet som finns just nu. Skall du inte spela i 1920x1200 eller över så klarar du dig bra.

Angående disken däremot, välj en WD640, de är mycket snabbare. Tror den 1GB WD du valt har de gamla plattorna och då fyra stycken. Samma som sitter i 750 GB och den är klart långsammare jämfört med WD640.

Finns minne med CL6 på 1333 eller CL7 på 1600, välj något sådant.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
CF 4770 är inte nog för att motivera 955+AM3+DDR3, minsta grafiklösningen för att ens börja dra nytta av det vore SLI275 eller CF4890 - vilket är dubbelt upp mot CF4770.

Kan tänka mig att det kommer bli lite flaskhals med just 4770, men då det verkar komma nytt (förmodligen svindyrt iofs) på grafikkorts marknaden under/efter sommaren så känns det drygt att köpa 4890 just nu.

Men om man skulle kasta om lite, så skulle det alltså kunna se ut så här?

Ok då är alltså moderkortet AM3, processorn AM2+ och minnena DDR2. Om ett år (eller när det finns vettiga alternativ) så kan alltså processorn och minnen bytas ut till AM3 och DDR3, om så skulle viljas? Har jag fattat detta rätt?

Visa signatur

[Dator]

Permalänk
Avstängd

Du kan inte ha ddr3 minnen på ett ddr2 moderkort. D'äremot kan du ha en am3 processor på ett am2+ moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Du kan inte ha ddr3 minnen på ett ddr2 moderkort. D'äremot kan du ha en am3 processor på ett am2+ moderkort.

Minnena är DDR2 (på den senaste kundvagnen) och som jag skrev så är moderkortet för AM3. Och om jag förstått det hela rätt så är det processorn som styr och ställer vilka minnen man kan ha AM3 sockel på processorn så kan man ha DDR2 eller DDR3. AM2/2+ så är det endast DDR2 som gäller, eller?

Men enligt den senaste bilden jag la till så är det alltså (precis som jag skrev under bilden) AM3 moderkort (av lite nyare snitt), AM2+ processor och DDR2 minnen. Kommer detta att spela tillsammans?

Visa signatur

[Dator]

Permalänk
Avstängd

Det är inget "äkta" am3 kort, den stödjer am3 processorer, men enloigt mig är ett am3 system, am3 moderkort, am3 processor, och ddr3 minnen. Renodlat!

Permalänk
Medlem

Man borde inte få kalla moderkort för "AM3-moderkort" om de inte har stöd för DDR3-minnen. Nära på falsk marknadsföring enligt mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Det är inget "äkta" am3 kort, den stödjer am3 processorer, men enloigt mig är ett am3 system, am3 moderkort, am3 processor, och ddr3 minnen. Renodlat!

Men detta kort (moderkortet) är väl ändå ett "äkta" AM3 kort?
Även om valet, efter tips/kommentarer i denna tråd, skulle falla på att ha en AM2+ processor samt DDR2 minnen. Då skillnaden tydligen inte är speciellt stor

Angående vad ett renodlat AM3 system är, så håller jag med dig. Det var där denna tråd började, och den senare kundvagnen baseras på de tips/kommentarer jag fått.

Visa signatur

[Dator]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Man borde inte få kalla moderkort för "AM3-moderkort" om de inte har stöd för DDR3-minnen. Nära på falsk marknadsföring enligt mitt tycke.

Men detta moderkort stödjer DDR3 minnen? Och om jag förstått det rätt så är det även bakåt kompatibelt med DDR2 minnen vilket man skulle vilja använda om man använder en AM2+ processor t.ex.

Visa signatur

[Dator]

Permalänk
Avstängd

Ja så kan det vara att man har minnesplatser för ddr3 och för ddr2. Dock ovanligt. Ddr3 minnen passar inte på ddr2 minnesplatser, rent fysiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Ja så kan det vara att man har minnesplatser för ddr3 och för ddr2. Dock ovanligt. Ddr3 minnen passar inte på ddr2 minnesplatser, rent fysiskt.

Ok, märker att jag inte riktigt har förklarat vad jag menar.
Detta moderkort som jag har tänkt införskaffa stödjer DDR3 minnen.
Men om jag skulle vilja, skulle jag då kunna använda DDR2 minnen i detta moderkort? Och då t.ex. tillsammans med denna?

Visa signatur

[Dator]

Permalänk

Förmodligen får jag väl smisk på fingrarna, men jag tror INTE du kan köra en AM2+ processor och DDR2 minnen på det moderkortet. Inte enligt Gigabyte själva:
http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboard/Products_Overview...

Scrolla ner till den röda texten.

Visa signatur

AMD X6 1055T, Powercolor 5870 PCS+, Corsair 550W, fractal Design R2, Gigabyte GA-890GPA-UD3H, BENQ G2222HDL, WD 640GB Black,

Permalänk
Medlem

Det system du valde först här har varit det bästa

Här har du billigare moderkort jämfört med det första valet men som är väldigt bra.
MSI 790GX-G65, 790GX+SB750
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=443444

Kör på en WD640 (mest prisvärda disken från Western Digital)
Och hitta minne med CL6 eller CL7

Ett moderkort som har AM3 sockel _måste_ ha DDR3 minne. Du måste även ha en processor som klarar AM3 där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Motorhead
Förmodligen får jag väl smisk på fingrarna, men jag tror INTE du kan köra en AM2+ processor och DDR2 minnen på det moderkortet. Inte enligt Gigabyte själva:
http://www.gigabyte.eu/Products/Motherboard/Products_Overview...

Scrolla ner till den röda texten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av klk

Ett moderkort som har AM3 sockel _måste_ ha DDR3 minne. Du måste även ha en processor som klarar AM3 där.

Tack!! Det var detta jag var osäker på!

Visa signatur

[Dator]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Az1337
Jasså, med am3 processor med. Iallfall, har man am3 moderkort samt am3 processor ska man hålla sig undan ocz. JAg hade i detta fallet ett asus m4a78t-e och det funkade inte alls med ocz minnena.

Har Asus M4A78T-E, Phenom II X3 720 BE, OCZ Platinum XTC DDR3 1600 MHz. Möjligt att det är som du säger, och att jag hade tur.

Visa signatur

Antec Three Hundred | Asus M4A78T-E | AMD PII X3 720 BE @ 3.5 GHz | OCZ DDR3 2x2GB @ 1600 7-7-7-21 | XFX GTX 260 @ 720/1170/1520 | Noctua NH-U12P | Corsair 620W | Hitachi Deskstar P7K500 500GB | Dell 2209WA