Köpa ett till grafikkort?

Permalänk
Medlem

Köpa ett till grafikkort?

Hej! Jag sitter för tillfället och kör på en 19 tums TFT-skärm och en gammal 17-tums CRT-skärm till min dator.
TFT-skärmen via en DVI-anslutning till datorn och CRT med en VGA.
Jag är sugen på att köra med 3 skärmar men vet inte riktigt hur jag skall gå till väga. Skall jag köpa ett till externt grafikkort för att få det hela att fungera eller hur är lösningen?
Observera att jag inte tänkt att köra "Copy-läget", så jag får samma bild på 2 skärmar, då räcker det med en VGA-splitter, utan jag vill köra utökat skrivbord på 3 skärmar totalt, (eller 4 )

Tack på förhand!

/Izzy

Permalänk
Medlem

Jag kör med 2 grafikkort och 3 skärmar (uttökat skrivbord). Mitt moderkort stödjer SLI, fast i min burk har jag ett Nvidia 8600GT och ett 9600GT så det är ingen SLI-koppling. Om du har plats för 2 PCIe-grafikkort i din dator så är det bara att peta in ett till, helst från samma tillverkare. Annars får du nog nöjja dig med ett PCI-grafikkort och det kan i vissa fall påverka datorns grafikprestanda negativt, även som du kör spelen på ditt PCIe-kort.

Visa signatur

Spela på datan: http://www.ssg-clan.se

Permalänk
Antielefant

Samma tillverkare är ofta ett krav, då Windows har rätt rejäla problem med olika grafikdrivare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Samma tillverkare är ofta ett krav, då Windows har rätt rejäla problem med olika grafikdrivare.

Nej det är aldrig ett krav. Dessutom kan man i princip alltid flasha om ett grafikkort med ett bios från en annan tillverkare, så att de blir 100% samma. Korten är alltid identiska hårdvarumässigt (med mycket få undantag). Drivrutinerna skiljer sig aldrig mellan olika tillverkare! Är båda korten av samma modell så används samma drivrutin!

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tipsaossgärna
Nej det är aldrig ett krav. Dessutom kan man i princip alltid flasha om ett grafikkort med ett bios från en annan tillverkare, så att de blir 100% samma. Korten är alltid identiska hårdvarumässigt (med mycket få undantag). Drivrutinerna skiljer sig aldrig mellan olika tillverkare! Är båda korten av samma modell så används samma drivrutin!

Skulle tippa på att Zcenicx menade ATI eller nVidia när han skrev olika tillverkare.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem

du kan använda en sån här så får du en fet bredbild! antingen den digitala eller analoga (DVI el. VGA) då räcker de med grafiken du har
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=318698&view=detailed#Pro...
galleri på en sån
http://www.sweclockers.com/album/?id=4071

Visa signatur

MacBook PRO, HP Z620, HP Elite.