Kan inte installera ny hdd

Permalänk
Medlem

Kan inte installera ny hdd

Hej!

Var iväg och köpte mig en ny HDD idag eftersom min gamla IDE hade rasat så köpte en 160gb sata hdd.. Pluggade in den och kolla i bios att den fanns där och det gjorde den. Men sen när jag ska installera XP på den så hittar den inte min hdd det står bara att det inte finns någon. Vet inte hur/vad man ska göra. Har aldrig haft SATA innan. Moderkortet är ett ECS nFORCE 4M-A iaf. Tacksam för hjälp börjar bli aningen besvikenpå detta nu

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Som många andra trådar så finns svaret.

Du behöver antingen använda dig av satadrivrutinerna på en diskett eller baka in dem på xpcd'n mha nLite.

Snabbt och enkelt är precis vad det är:).

Btw.. Bränn inte nya cd'n i nLite, utan skapa en .iso fil och bränn med annat valfritt program t.ex imgburn eller cdburner xp.

Permalänk
Medlem

Okej Var hittar jag satadrivrutier då? haha

Permalänk
Inaktiv
Permalänk
Medlem

HIttar inget där. Bara en driver grej som är på 104mb lite stort för en diskett kanske. Fan för den här skiten

Permalänk
Medlem

Kan man anväde ett USB minne för att köra in skiten? Eller måste man ha diskett för det har jag ju naturligtvis ingen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Fr3dde
Kan man anväde ett USB minne för att köra in skiten? Eller måste man ha diskett för det har jag ju naturligtvis ingen

Nix XP,s installationsprogram har inte support för USB.

Kolla i bios om man inte kan sätta Hårdisken i IDE kompatibelt läge
eller varför inte köra in Win7

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hur bra är win7 då? FInns det många drivrutiner och sånt till de? Samt slipper jag fixa sata drivers?

Permalänk
Medlem

Win7 har egna drivrutiner.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]