Dell Studio XPS 13 eller något bättre alternativ?

Permalänk
Medlem

Dell Studio XPS 13 eller något bättre alternativ?

Hej.

Jag har själv haft en Dell XPS M1330 i drygt ett år och tycker om den väldigt mycket. Nu ska syrran köpa en dator och jag tänkte tipsa om Studio XPS 13, som är en uppdatering av M1330.

Nu är frågan - finns det något bättre alternativ?

Det jag/vi är ute efter är:

Pris: Max 11tkr
Skärm: 13" minst 1280x800
Grafikkort: inte så viktigt
Hårddisk: Minst 200Gb 7200rpm
Dvd- helst slot in
Bra byggkvalitet
Snygg design

Som sagt, dessa krav är inte speciellt högt ställda och det borde rimligtvis finnas många modeller som stämmer in på dem. Något tips? Sedan undrar jag om någon vet vilket datum i månaden som Dell brukar erbjuda sin 15% rabatt?

Tack på förhand!

Permalänk

enna är 1000 kr för dyr fast går kanske att hitta billigare. Tycker den är snygg, den håller hög kvalitet och har hyfsad prestanda. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=446250

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem

Kolla på Dell Studio XPS 16.. (www.dell.se)

jag köpte den för ett par månader sedan för 13k (inklusive rabatt på 10% tror jag, se www.rabattkod.nu)

Den går nog att få ner till 11k om du skippar nån sak i konfigurationen.
grymt nöjd med den.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk

Jag köpte Dell XPS studio 16 typ när den släpptes, och den har inte bra byggkvalitet!
Eller det är kanske bara mitt måndagsexemplar..

Visa signatur

Macbook Unibody
iPhone 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurkanfritzon
Jag köpte Dell XPS studio 16 typ när den släpptes, och den har inte bra byggkvalitet!
Eller det är kanske bara mitt måndagsexemplar..

vad är det som du är missnöjd över?.
enda jag klagar på är 7200rpm-disken som blir varm, men jag kommer nog köpa en SSD inom kort när priserna går ner lite.

Visa signatur

Where is my 3080?!

Permalänk
Medlem

Tänk på att det finns en orsak varför vissa hellre vill ha en 13" istället för en 16": Vikt.

XPS 13 kommer nog att duga finfint. Det är svårt att säga när exakt Dell ger ut sina rabatter men inför skolsäsongen brukar dem ha något.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/pd_5010317561.aspx

Lättare och tunnare än xps 13, säkert kraft så det räcker också

Permalänk

1,4 ghz cpu.... är den verkligen snabb nog? flaskhals tycker ja det ser ut som, jag skulle tipsa om dv3-2080 jag med!:)

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Jag har själv en Dell Studio XPS 13 och jag kan inte annat än rekommendera den! En riktigt trevligt maskin!

Visa signatur

oldskool (:

Permalänk

xps 13, alltså ett gf 8400m gs som grafikkort? defekt serie och bara en tidsfråga innan den dör. sry.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
xps 13, alltså ett gf 8400m gs som grafikkort? defekt serie och bara en tidsfråga innan den dör. sry.

Och för just 8400 som är en lågpresterande variant (läs: låg värmeutgivning) så är risken mycket större att någonting annat går sönder än just grafikkortet, speciellt nuförtiden då bolagen oftast har utökat kylförmågan för just dem utsatta datorerna (läs: tyngre/fler metal-bitar).

Dell har för övrigt alldeles ypperlig support (att skaffa 3 eller 4 år är värt det för en bärbar) som fixar eller byter utan tjafs. Har du samma erfarenhet av det från andra bolag?

(okay, Lenovo är också perfekta, men å andra sidan så betalar man redan för två när man köper från dem )

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Och för just 8400 som är en lågpresterande variant (läs: låg värmeutgivning) så är risken mycket större att någonting annat går sönder än just grafikkortet, speciellt nuförtiden då bolagen oftast har utökat kylförmågan för just dem utsatta datorerna (läs: tyngre/fler metal-bitar).

Dell har för övrigt alldeles ypperlig support (att skaffa 3 eller 4 år är värt det för en bärbar) som fixar eller byter utan tjafs. Har du samma erfarenhet av det från andra bolag?

(okay, Lenovo är också perfekta, men å andra sidan så betalar man redan för två när man köper från dem )

ja kortet är bra, det säger jag inget om, hade det själv...
men om du läser:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

så kan man se att geforce 8400m gs har ett produktionsfel vilket gör hela serien defekt och instabil...

visst de har bra support, men vill man inte häldre ha en dator med grafikkort som INTE går sönder än en som man vet går sönder och har bra support?

det är valet man måste göra...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Du får ju en macbook pro 13'' för strax över 11k via www.csn-kortet.se eller www.mecenat.se, plus en kraftigt rabatterad ipod touch.

Jag går i samma banor själv och jag tänker nog satsa på en mac.

Permalänk

rSon, förutsatt att han pluggar, annars får man ju inte de rabbatterna...

Och ja mac är ju bra, men det är ju en smaksak, om man vill ha en mac osv

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
ja kortet är bra, det säger jag inget om, hade det själv...
men om du läser:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

så kan man se att geforce 8400m gs har ett produktionsfel vilket gör hela serien defekt och instabil...

visst de har bra support, men vill man inte häldre ha en dator med grafikkort som INTE går sönder än en som man vet går sönder och har bra support?

det är valet man måste göra...

Felet "triggas" av att grafikkortet blir varmt. Genom att minimera temperaturen så minimerar/negerar man också chasen att någonsin påverkas av produktionsdefekten i fråga.

Egentligen är det inte riktigt frågan om att någonting gick snett vid produktionen utan snarare ett dumt val av material/teknik vid tillverkningen av just dem kretsarna. Samma fara finns för dem stationära kretsarna i samma serie, men till skillnad från laptops så är temperaturen oftast mycket lägre och utanför farozonen.

I princip alla OEMs har gjort någon sorts fix för att sänka just temperaturen. Dell har t.ex. ökat varvtalet på fläktarna efter att felet var känt. Nu är jag inte helt säker, men jag har för mig att Dell också installerade en extra kopparplatta för att leda bort värmen bättre.

Med tanke på att XPS 13" släpptes långt efter att felet var tänk så är det mer eller mindre säkert att antingen så har defekten fixats i dem nyare kretsarna (byte av tillverkningsteknik?) eller så har alternativa metoder använts för att tempen aldrig ska nå upp till dem farliga nivåerna. Dem flesta felen var dessutom rapporterad för 8600 och inte för 8400, då den senare helt enkelt är svalare (presterar sämre) från början.

Det bör därför inte längre vara någon fara med att skaffa sig en bärbar XPS 13" även om det innehåller ett 8400.

(nej, jag har själv ingen XPS 13" och inte heller någon bärbar med ett 8400; dock så sitter jag på en Studio 15" själv )

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Felet "triggas" av att grafikkortet blir varmt. Genom att minimera temperaturen så minimerar/negerar man också chasen att någonsin påverkas av produktionsdefekten i fråga.

Egentligen är det inte riktigt frågan om att någonting gick snett vid produktionen utan snarare ett dumt val av material/teknik vid tillverkningen av just dem kretsarna. Samma fara finns för dem stationära kretsarna i samma serie, men till skillnad från laptops så är temperaturen oftast mycket lägre och utanför farozonen.

I princip alla OEMs har gjort någon sorts fix för att sänka just temperaturen. Dell har t.ex. ökat varvtalet på fläktarna efter att felet var känt. Nu är jag inte helt säker, men jag har för mig att Dell också installerade en extra kopparplatta för att leda bort värmen bättre.

Med tanke på att XPS 13" släpptes långt efter att felet var tänk så är det mer eller mindre säkert att antingen så har defekten fixats i dem nyare kretsarna (byte av tillverkningsteknik?) eller så har alternativa metoder använts för att tempen aldrig ska nå upp till dem farliga nivåerna. Dem flesta felen var dessutom rapporterad för 8600 och inte för 8400, då den senare helt enkelt är svalare (presterar sämre) från början.

Det bör därför inte längre vara någon fara med att skaffa sig en bärbar XPS 13" även om det innehåller ett 8400.

(nej, jag har själv ingen XPS 13" och inte heller någon bärbar med ett 8400; dock så sitter jag på en Studio 15" själv )

då kan jag berätta, (som har en laptop som INTE blir varm med et 8400 gs vilket ändå slutade fungera och supporten förklarade att kortet var defekt) säga att det inte är värmen som är problemet, och inte fasiken vill man höja fläkt varven för att kompensera, det ökar ju ljudvolymen avsevärt..

och tillverkningsteknik har de nog inte ändrat (med tanke på kostnaderna det medför)... sen om dell special löder koppar till dem vet jag inte, men som sagt är nog inte värme problemet utan kretsen i sig. (Jag kan ha fel, kanske borde kolla med nvidia hehe).

nejdu, det är inget kort jag rekomenderar iaf! (sen kan man ju såklar skaffa en studio xps 13" med ett annat grafik kort.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
då kan jag berätta, (som har en laptop som INTE blir varm med et 8400 gs vilket ändå slutade fungera och supporten förklarade att kortet var defekt) säga att det inte är värmen som är problemet, och inte fasiken vill man höja fläkt varven för att kompensera, det ökar ju ljudvolymen avsevärt..

Om du har en laptop där du faktiskt kan höra fläkten så har du nog en alldeles för högljudd laptop.

Tekniskt sett så är det antalet temperaturs-cykler som är den riktiga triggern här (d.v.s. varm -> kall -> varm -> kall). Att sänka temperaturen minskar risken för att felet inträffar.

Du måste vidare observera att det finns två olika 8400M GS ute på marknaden. En är tillverkad med den äldre G86 kärnan medan den (nyare) är tillverkad med G98 kärnan (som inte borde ha samma problem).

Heh... och sist men inte minst...

Är du 110% säker på att XPS 13 faktiskt kommer med något av 8400 eller 8600? Från vad jag minns när jag shoppade runt förut var att XPS 13 innehåller ett kort från 9xxx serien (som inte har problemet heller).

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Om du har en laptop där du faktiskt kan höra fläkten så har du nog en alldeles för högljudd laptop.

Jag sa aldrig att MIN hade ljudproblem. Jag sa att om man, som tidigare person skrev innan mig, höjer fläktantalet på en laptop för att motarbeta ett värmeproblem blir resultatet ljud.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Tekniskt sett så är det antalet temperaturs-cykler som är den riktiga triggern här (d.v.s. varm -> kall -> varm -> kall). Att sänka temperaturen minskar risken för att felet inträffar.

Mja, men det ändrar ju itne att problemet ligger i att laptopen blir varm? alla laptops som blir varma blir ju även kalla när man inte använde tunga aplikationer som spel...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Du måste vidare observera att det finns två olika 8400M GS ute på marknaden. En är tillverkad med den äldre G86 kärnan medan den (nyare) är tillverkad med G98 kärnan (som inte borde ha samma problem).

OJ, jaha, där lärde jag mig nåt! thanks, då äre bara att hoppas på att min lappy efter lagning får den bättre kärnan. ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Är du 110% säker på att XPS 13 faktiskt kommer med något av 8400 eller 8600? Från vad jag minns när jag shoppade runt förut var att XPS 13 innehåller ett kort från 9xxx serien (som inte har problemet heller).

Som jag skrev i mitt förra inlägg så är jag väl med veten om att man kan få den med andra kort, men om man kollar på t.ex. Dell xps m1330 som finns på dustinhome ( http://www.dustinhome.se/pd_5010315306.aspx ), så är det för de första en dator MED 8400m gs, men även en dator som många här på forumet har haft problem med.

well, summan av kademumman blir nog ändå, att jag vill varna om att det kan finnas problem med vissa men att jag är för dåligt insatt i det hela för att kunna säga nåt specifikt mer än att kolla upp kvalitéten och hur det gått för andra som köpt datorn innan du slår till... ^^

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem

Jag har en XPS M1330. Förra veckan blev moderkortet bytt för andra gången på 1,5 år på grund av grafikkrets-haveri (sitter integrerat på moderkortet). Studio XPS 13 har dock inte 8k-serien utan de har istället 9k-serien (9300M GS för att vara exakt) och borde inte omfattas av problemet. Jag har själv sneglat lite mot nya XPS 13 men kommer förmodligen i dagarna handla en MacBook Pro 13 med Mecenat-rabatt.

Min XPS M1330 blir för övrigt sjukt varm och fläkten går för jämnan och jag spelar inget, bara surf, MSN och titta lite film. Inte ens fildelning kör jag på den, ändå går fläkten på 3/4 fart hela tiden och högre om jag tagit ett varv på YouTube.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]