Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Stockkylaren är mestadels grovt gjuten aluminium på en kopparbas, med en budgetfläkt på. Man brukar räkna med att den orkar ~10% överklockning, sällan mer, och låter rätt friskt när man belastar processorn ens i stock.

En kvalitetskylare är oftast näst intill ren koppar i både bas och torn, i vissa fall med fingjutna alimuniumflänsar, men dock många tunna flänsar och oftast en rejäl heatpipelösning dessutom, med betydligt både större och bättre fläktar.

De kanske har dubbla luftflödet vid samma antal dB, och mer än dubbla totala kylarean. 30-50% klockning (beroende på processor) är ingen omöjlighet.

50% överclock här med orginalkyl 72c full load, Det är väldigt individuellt hur olika hårdvara beter sig.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, det är högst individuellt hur högt varje processor går.
Men det man kan säga är att en bra kylpasta kan sänka temperaturen... säg 2-3 grader (om ens det när denna används med stockkylning) medan en bättre luft-processorkylare kan sänka temperaturen 10-20 grader. Givetvis är dessa siffror högst beroende av originaltemp, processor, val av kylare osv...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ja, det är högst individuellt hur högt varje processor går.
Men det man kan säga är att en bra kylpasta kan sänka temperaturen... säg 2-3 grader (om ens det när denna används med stockkylning) medan en bättre luft-processorkylare kan sänka temperaturen 10-20 grader. Givetvis är dessa siffror högst beroende av originaltemp, processor, val av kylare osv...

Ok. Vad skulle ni gjort, kört på att skaffa kylaren och klocka processorn, investera i ett nytt grafikkort eller väntat med allt tills en stor uppgradering av systemet när nästa generations datorkomponenter träder fram på marknaden?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Hedersmedlem

vad skulle vi gjort? Jaa du. Själv ska skall sitta lugnt i båten nått halvår till. Vi har så pass lika datorsystem så att det är väl rätt lätt att jämföra oss rakt av. I höst-vinter skall jag nog skaffa bättre grafikkort för 2000:- kanske. Mer än så tänker jag inte göra iaf.
Men allt handlar om ekonomin. Har man pengar som växer på träd å är det väl bara att tuta och köra. Har man inte det så.. kan man alltid vänta ett tag till. Finns det några spel du inte kan spela idag? Nej, precis. Då är det nog ingen panik att uppgradera (om det nu inte är så att pengar växer på dina träd där hemma)

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC

Permalänk
Citat:

vad skulle vi gjort? Jaa du. Själv ska skall sitta lugnt i båten nått halvår till. Vi har så pass lika datorsystem så att det är väl rätt lätt att jämföra oss rakt av. I höst-vinter skall jag nog skaffa bättre grafikkort för 2000:- kanske. Mer än så tänker jag inte göra iaf.
Men allt handlar om ekonomin. Har man pengar som växer på träd å är det väl bara att tuta och köra. Har man inte det så.. kan man alltid vänta ett tag till. Finns det några spel du inte kan spela idag? Nej, precis. Då är det nog ingen panik att uppgradera (om det nu inte är så att pengar växer på dina träd där hemma)

Nejdå inge pengar växer på träd här inte
Du har en bra poäng i det du säger, så jag väntar med att göra något. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk

Jag har under veckan successivt höjt FSB på min Q6600 till 333 mhz, har ett AC freezer pro 7 men ett Sonata så det är inte optimal kylning men folk säger att det går med stock-kylare.

Det gick bra ända tills jag gick från 320 till 333 då datorn blev instabil o restartade ett med nåt slags scrollande bluescreen. Jag sänkte då till 315 direkt

Jag hajar inte så mkt av det här med överklockning. Finns det någon annan inställning man kan prova med för att få det att funka? höja volt nåt snäpp eller vad?

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex
Jag har under veckan successivt höjt FSB på min Q6600 till 333 mhz, har ett AC freezer pro 7 men ett Sonata så det är inte optimal kylning men folk säger att det går med stock-kylare.

Det gick bra ända tills jag gick från 320 till 333 då datorn blev instabil o restartade ett med nåt slags scrollande bluescreen. Jag sänkte då till 315 direkt

Jag hajar inte så mkt av det här med överklockning. Finns det någon annan inställning man kan prova med för att få det att funka? höja volt nåt snäpp eller vad?

Ja. Det finns en ordentlig guide i överklockningsforumet. Högst upp, lätt att hitta och klistrad. Alltså väldigt lätt att hitta. läs den
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Så förstår du vad du pysslar med. Läs igenom är mitt råd!

Själv kör jag en FSB på 425 med multipel 8 istället. Fungerar bäst för mig...

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ja. Det finns en ordentlig guide i överklockningsforumet. Högst upp, lätt att hitta och klistrad. Alltså väldigt lätt att hitta. läs den
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Så förstår du vad du pysslar med. Läs igenom är mitt råd!

Själv kör jag en FSB på 425 med multipel 8 istället. Fungerar bäst för mig...

givetvis läste jag den innan, den var ju mer teoretisk liksom, men visst jag kan skumma igenom den igen

Visa signatur

ASUS ROG Strix B250I, Intel Core i5-6600 Skylake, Crucial DDR4 2400MHz 8GB, MSI GTX 1050 Ti 4 gb Aero, WD Black 1 TB, Fractal Design Node 304, 18 cm

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bobby Tex
givetvis läste jag den innan, den var ju mer teoretisk liksom, men visst jag kan skumma igenom den igen

japp. Dags att höja spänningen. Sedan köra stresstest (jag kör två program av orthos samtidigt för att belasta alla 4 kärnorna) och kolla temperaturerna med coretemp. Inte över 70 grader

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storsnusaren
superpi är inget vidare stress prog o enkeltrådat.

intel burn test

håller fullständigt med där!