Permalänk
Medlem

SATA/BIOS uppstart problem

Hej!

Idag började min säkert 4 år gamla dator att strula. Satt och spelade lite när jag hörde ett konstigt ljud från datorn. Det lät "mekaniskt" och detta ljud kom 2 gånger tätt (med 1 sek mellanrum kanske), sen var det tyst några få sekunder och sen kom det igen på samma sätt, samtidigt som dator hängde sig och jag tvingades stänga av den fram på knappen.

Startade upp datorn igen, men fick bara upp:
"Scan devices, please wait...
Press <tab> key into user window!

HardWare initiate failed, please check device!!!
The Bios does not be installed. press <g> to continue!"

Härlig engelska de kör med på Asus

Uppenbarligen så har datorn problem med att hitta min SATA-disk med windows på och detta finns det en massa poster på över internet (men inget hjälpte mig). Grejen är ju att jag inte haft problem med detta innan, har kört med mina 2 SATA-diskar plus en vilsen ATA-disk i säkert 3-4 år utan några problem.

Under denna uppstart så kommer även det konstiga ljudet jag försökte beskriva tidigare. Min tanke va såklart att missljudet kom från en HDD, men jag har kopplat bort alla 3 och även DVD-enheten, men det måste komma från något annat i datorn.

På ett ställe fick man tipset att det hade med de dubbla SATA-diskarna att göra, och mycket riktigt så startar Windows när jag kopplar bort en (suck har ju fungerat med båda innan utan problem), dock så funkar det inget bra. Försöker rädda mina foton, och det hänger sig lite då och då, och 2st BSoD har t.o.m. dykt upp

Känns inte som att jag vill in i BIOS heller eftersom det fungerat i 3-4 år utan problem, men jag kan tillägga att det för ~2 veckor sedan dök upp ett error vid start, nåt i stil med "CMOS checksum error", men jag har inte fått nån varning om låg batterinivå.

Operativsystem: Microsoft Windows XP Pro med SP2 (ligger på en SATA)
Processor: AMD Athlon64 3400+
Moderkort: ASUS KV8-X
Minne: 3x 512Mb coctailblandning (men har funkat utan prob)
Grafikkort: Geforce 6400LE 128MB AGP
Hårddisk: 2x WD 320GB SATA + Seagate 120GB IDE

Så, något tips vart jag skall börja leta?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Missljudet kan komma ifrån nätagget eller moderkortet så tjuvkoppla nätagget för att se om det är därifrån det kommer.

Om inte så är det troligen så att moderkortet har gjort sitt.

Permalänk
Medlem

Ok, jag har gradvis kopplat bort allt och det där konstig klickljudet kommer när jag kopplar in min andra SATA-disk.

Själva ljudet verkar komma från den nedre (om datorn står upp) delen av moderkortet. Inte för att jag vet vad som finns där som kan göra detta ljud

Som sagt så startar datorn om jag bara har 1 SATA-disk ikopplad, men så fort jag pluggar i den andra så startar problemen och missljuden. Även med 1 hårddisk ikopplad tycker jag det småstrular i Windows.

Jag har testat att växla både kablar och uttag för SATA, när jag kör med 1 disk, och det funkar oavsett vilken kabel eller uttag jag kör med så jag tror inte att de är kass.

Riktigt skumt problem, eftersom det funkat innan.

Eftersom problemet uppstår när datorn scannar efter hårddiskar så är det väl inget med drivrutiner va? Drivrutiner kommer väl igång efter att Windows lästs in?

Hmmm, kom på nu att jag inte kunnat testa om HDD nr 2 fungerar. Kanske är den som är paj, men det borde väl inte sabba så att datorn inte hittar nån av dem? Låter inte så troligt.

Permalänk
Medlem

Låter som hd 2 är paj så ladda ner UBCD som har flera diagnostikverktyg tillgängliga på den skivan.

Återkom när du fått resultatet ifrån diagnosen på hd 2

Permalänk
Medlem

Hej olirc!

UBCD är ultimatebootcd? Är det nåt speciellt program på CD'n jag skall köra? Har aldrig använt den innan (bara memtest97 eller vad det heter).
Men det kanske är uppenbart viket program jag skall välja när jag väl kör CD'n?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jo, bootade upp med skivan, men eftersom datorn inte hittar disken så kom jag inte så långt tyvärr. Ska försöka ta den till min bror senare och testa att stoppa in den i hans dator och se om den hittas där, annars är väl hårddisken helt enkelt sönder.
Lite skumt bara att inte S.M.A.R.T. varnat innan som den gjort med en annan disk jag hade för länge sen som pajade. Fast går den sönder på ett ögonblick så hinner det väl inte skickas ut en varning

Permalänk
Medlem

Smart hinner inte varna om armen/motorn får får sig att dö bara sådär. Den varnar typ när integriteten av informationen och felvärden överstiger ett visst värde.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jo, kan vara nåt sånt som hänt, ska som sagt försöka testa hårddisken i brorsans dator och se om den hittas där för att få det bekräftat.

Permalänk
Medlem

Jag kopplade in hårddisken i min brors dator, och samma konstiga ljud uppstod även där, fast hans dator ignorerade att disken inte hittades och bootade upp Windows som vanligt (det jag tycker var konstigt att min inte gjorde).

Nu sitter jag på min dator och surfar, och det verkar som att den fungerar helt OK nu, så jag får anta att det va min andra SATA-disk som var problemet. 320GB fattigare, men som tur inget oersättligt på disken

Så jag får tacka för svaren och hjälpen jag fick