Ny Speldator/Workstation ~17 000:-

Permalänk
Medlem

Ny Speldator/Workstation ~17 000:-

Tja,
Nu är det dags för ny burk! Min gamla Asus P5B Deluxe med Geforce 8800 GTX börjar bli lite trött

Jag kommer inte endast spela på denna dator, även sitta och programera samt viss bild/videoredigering. Vill också ha möjlighet till att klocka upp den en aning.

Min tanke var att starta med ett grafikkort som stöder dagens krav men inte är allt för dyrt. Sen om ett halvår/år ha möjlighet att slänga in ett till i SLI eller byta mot Direct X 11 kort.

Jag vill också att bruken är förhållandevis tyst. Den komponent som brukar dra iväg i decibel är oftast grafikkortet och speciellt under belastning.

Jag hade tänkt mig något enligt nedanstående:

Lite förklaringar till mina val:

Samsung 1TB valde jag för lagring eftersom jag har väldigt svårt för de klickade ljuden som WD diskarna gör vid seek. Krav på så gott som inget ljud från disk vid läsning.

Lian Li x500 Tyr verkar vara en riktigt bra låda, har läst ett stort antal recensioner om detta chassi, har nästan bara fått bra kritik. Visst är den dyr men o andra sidan så byter man inte chassi så ofta.

Lian Li x500 Tyr review

Är lite sugen på Lian Li x2000 med tanke på de utrymme man får och ökat utrymme runt komponenter samt ökad luftgenomströmning. Någon som har en åsikt om x2000 är bättre el mycke bättre än x500?

Lian Li x2000 Tyr review

XFX GeForce GTX 275 XXX verkar vara ett bra märke enligt recensioner. Vill inte ha ett kort som dumpar varmluften inne i lådan som Gainward's modell. Valet stog mellan Asus och XFX där dom verkar vara rätt likvärdiga?! Däremot fanns inte Asus kort hos Inet.

Standard OC versionen av XFX 275 verkar Inet tagit bort från sortimentet så fick bli den klockade XXX versionen.

Corsair 850W Modulärt verkar få bra betyg i recensioner men är lite orolig för har läst en del inlägg om folk som klagat på ljutande ljud.

Så vad tror ni, har ni några förslag på byten eller andra tankar om konfigurationen, är minnet jag valde bra?

Visa signatur

Lian Li PC-P80 Powder Coated Black | i7 920 @ 0.0GHz | EVGA GTX 275 | ASUS Rampage II Extreme | Corsair Dominator 6Gb | Corsair HX850W | Intel X25-M G2 80GB | Samsung SpinPoint F1 1TB | MDPC White Sleeve

Water cooling: Aquastream XT Ultra | XSPC RX360 | Heat Killer CPU Rev. 3.0 LT | EK Water Blocks EK-FC275 GTX | EK Multioption Res 150

Permalänk

Det mesta ser bra ut, men om jag var du skulle jag nog satsa på ett billigare chassi (har dock inga exempel nu), och kanske köpt ett till GTX 275 och koppla i SLI. Kanske blir ett par hundralappar mer, men du får en dator som kommer prestera bättre i spel.

Visa signatur

| Antec P183 | Intel Core i5 @ 2,67 GHz | Asus P7P55D PRO | Asus Radeon HD5850 | Corsair Dominator 1600 MHz (2x2GB) | Intel X25-M G2 80 GB | 2 x Western Digital Caviar Green 1TB | Creative SB X-Fi XtremeGamer | Corsair HX750W |

Permalänk
Medlem

om du vill spara ett par tusenlappar ( cirkus 5k ) och få ett likvärdigt paket så hojta till

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/lian-li-pc-6... kanske är att tänka på till chassi? tyst och kvalité som alla lian li

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk
Medlem

tycker det ser bra ut fast chassit är lite dyrt tycker jag...
men om jag skulle varit du skulle jag vänta med att köpa dator till DX11 för du har ju ganska hög budget

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna spara ett par tusenlappar, är också på jakt efter nytt system liknande detta. Är någon annan shop billigare än Inet, eller är det komponentvalet som skiljer lite?

Permalänk

Grafikkortet är väl överklockat om jag inte minns fel ? då blir det säkert en bit varmare och fläkten behöver snurra mer= mer ljud.Kolla kortet på länken

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-gefo...

Du borda klara dig bra på 750w

och som många andra sa så är chassit dyrt, nu vet jag inget om detta chassi men tycker du borda kolla följande chassin

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/antec-perfor...

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/cooler-maste...

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
tycker det ser bra ut fast chassit är lite dyrt tycker jag...
men om jag skulle varit du skulle jag vänta med att köpa dator till DX11 för du har ju ganska hög budget

Ja Tyr X500 är lite dyr men o andra sidan så är chassit bra är det inget man behöver uppgradera på länge.

Har dålig koll på DX11 korten, kommer dom vara mycke snabbare än dagens geforce 2xx? När släpps dom?

Heh ja, det vart lite dyrare än planerat. Men o andra sidan så använder jag min dator väldigt mycket plus att jag jobbar så känns ändå att det är värt att lägga dom pengarna

Visa signatur

Lian Li PC-P80 Powder Coated Black | i7 920 @ 0.0GHz | EVGA GTX 275 | ASUS Rampage II Extreme | Corsair Dominator 6Gb | Corsair HX850W | Intel X25-M G2 80GB | Samsung SpinPoint F1 1TB | MDPC White Sleeve

Water cooling: Aquastream XT Ultra | XSPC RX360 | Heat Killer CPU Rev. 3.0 LT | EK Water Blocks EK-FC275 GTX | EK Multioption Res 150

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-man80
Jag skulle gärna spara ett par tusenlappar, är också på jakt efter nytt system liknande detta. Är någon annan shop billigare än Inet, eller är det komponentvalet som skiljer lite?

Du kan säkert spara några hundralappar genom att köpa på olika ställen. Inet ligger dock väldigt bra i pris på de flesta komponenter.

Tex Intel SSD är 200:- billigare på Webhallen eller 300:- på Misco.
Men det är nog bra om du väljer ställen där du kan hämta ut o slippa frakten annars är det nog större chans att du förlorar på att handla på olika ställen

Visa signatur

Lian Li PC-P80 Powder Coated Black | i7 920 @ 0.0GHz | EVGA GTX 275 | ASUS Rampage II Extreme | Corsair Dominator 6Gb | Corsair HX850W | Intel X25-M G2 80GB | Samsung SpinPoint F1 1TB | MDPC White Sleeve

Water cooling: Aquastream XT Ultra | XSPC RX360 | Heat Killer CPU Rev. 3.0 LT | EK Water Blocks EK-FC275 GTX | EK Multioption Res 150

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
[B]Grafikkortet är väl överklockat om jag inte minns fel ? då blir det säkert en bit varmare och fläkten behöver snurra mer= mer ljud.Kolla kortet på länken

https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-gefo...
/B]

Ja men den vanliga XFX Core OC eller vad den heter fanns inte kvar hos INET, verkar va rätt slutsålt på de flesta andra butiker också om man kollar prisjakt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=438201

Tror du att XXX versionen blir mycke varmare än Core OC?

Har dålig koll på Gigabyte kortet, är det bra, samma kylning som XFX och Asus?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Du borda klara dig bra på 750w
/B]

Tänkte att 850w bara va 100 spänn dyrare därför jag valde det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
och som många andra sa så är chassit dyrt, nu vet jag inget om detta chassi men tycker du borda kolla följande chassin

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/antec-perfor...

https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/cooler-maste... [
/B]

Gillar antec P183, har den gamla P180 och gillar den skarpt. Står mellan den o Lian Li x500. Visst den är lite dyrare men om den är bättre så är prisskillnaden inte hela världen för mig. Värderar ett bra chassi högt i ett datorköp.

Visa signatur

Lian Li PC-P80 Powder Coated Black | i7 920 @ 0.0GHz | EVGA GTX 275 | ASUS Rampage II Extreme | Corsair Dominator 6Gb | Corsair HX850W | Intel X25-M G2 80GB | Samsung SpinPoint F1 1TB | MDPC White Sleeve

Water cooling: Aquastream XT Ultra | XSPC RX360 | Heat Killer CPU Rev. 3.0 LT | EK Water Blocks EK-FC275 GTX | EK Multioption Res 150