Nätverkskort DWL-G520M verkar inte ens få ström!

Permalänk

Nätverkskort DWL-G520M verkar inte ens få ström!

tjenna!

Inhandlade ett trådlöst nätverkskort vid namn D-link DWL-G520M Wireless 108G MIMO PCI Adapter, men det vägrar ofc att funka.

Den verkar inte ens få någon ström. Jag gjorde som det stod i manualen, dvs att installera drivrutinerna först och sedan pucka in kortet.

Passade även på att byta BIOS-inställningen "PCI Devices power on" till Enabled, logiskt sett borde det ju hjälpa

När jag sen sätter i kontakten och slår på skiten så lyser inte ens dioden (det ska den göra enligt manualen och det betyder att kortet är inkopplat och får ström).

D-link Utility:n som följer med drivrutinerna säger "No card found" och därför kan man inte få fram programmets ruta heller, det bara blinkar till och försvinner ner i taskbaren igen.

Förslag?

Jag har installerat om drivrutinerna och kortet flera gånger, resetat BIOS, och även laddat ner drivrutinerna från internet för säkerhetsskull.

OS:t är Windows 7 RC.

Permalänk
Medlem

Re: Nätverkskort DWL-G520M verkar inte ens få ström!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
tjenna!

Text...

Jag antar att du har provat i en annan PCI-port?
Kontakten du sätter i är det den mojäng som är utanför datorn? är det en antenn?
Har tittat på bilder på kortet men får ingen direkt klarhet i hur det ska fungera.

Tycker att kortet ska få ström oavsett om drivrutiner eller nånting i OS:et bråkar.

MiiKe

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk

Re: Re: Nätverkskort DWL-G520M verkar inte ens få ström!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiiKe
Jag antar att du har provat i en annan PCI-port?
Kontakten du sätter i är det den mojäng som är utanför datorn? är det en antenn?
Har tittat på bilder på kortet men får ingen direkt klarhet i hur det ska fungera.

Tycker att kortet ska få ström oavsett om drivrutiner eller nånting i OS:et bråkar.

MiiKe

Japp, jag har testat med alla de 3 PCI-portarna jag har på mobot.

Kontakten? Jag syftade på strömkabeln mellan datorn och väggen.. hade ju inte den i när jag monterade kortet. Lite otydligt formulerat kanske..

Jo, precis så tänkter jag också. Klart att dioden ska lysa när det är inkopplat.

Antar att kortfanskapet är trasigt.

Ingen som har några andra ideér?

Annars får jag åka tillbaka till affären och gnälla...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Nätverkskort DWL-G520M verkar inte ens få ström!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Japp, jag har testat med alla de 3 PCI-portarna jag har på mobot.

Kontakten? Jag syftade på strömkabeln mellan datorn och väggen.. hade ju inte den i när jag monterade kortet. Lite otydligt formulerat kanske..

Jo, precis så tänkter jag också. Klart att dioden ska lysa när det är inkopplat.

Antar att kortfanskapet är trasigt.

Ingen som har några andra ideér?

Annars får jag åka tillbaka till affären och gnälla...

Innan du lämnar tillbaka kortet så prova det i en annan dator först. Bara för att vara säker. Det är oftast lättare att få saker bytta om du felsökt på alla sätt som går.

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Nätverkskort DWL-G520M verkar inte ens få ström!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiiKe
Innan du lämnar tillbaka kortet så prova det i en annan dator först. Bara för att vara säker. Det är oftast lättare att få saker bytta om du felsökt på alla sätt som går.

Det har du rätt i..

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Nätverkskort DWL-G520M verkar inte ens få ström!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiiKe
Innan du lämnar tillbaka kortet så prova det i en annan dator först. Bara för att vara säker. Det är oftast lättare att få saker bytta om du felsökt på alla sätt som går.

Nu är jag klar med det, och resultat är "quite peculiar"

I en annan dator en gammal HP-dator med Pentium 4 från 2001 så funkar kortet galant! Inga problem överhuvudtaget med installation eller annat.

Så varför skulle det inte funka i min nyare dator som jag köpte förra året??
-Lampan på kortet ska lysa när det har ström och blinka när det har kontakt med nätverket. Lampan lyser inte alls när det är monterat i min dator!

I min första post gick jag igenom allt jag har gjort, inklusive BIOS och ändring av inställningen "PCI Devices Power On" till enabled...
Måste jag kanske koppla in nån extra kabel på moderkortet för att PCI-portarna ska fungera?

Vad har ni för förslag annars?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Nätverkskort DWL-G520M verkar inte ens få ström!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Nu är jag klar med det, och resultat är "quite peculiar"

I en annan dator en gammal HP-dator med Pentium 4 från 2001 så funkar kortet galant! Inga problem överhuvudtaget med installation eller annat.

Så varför skulle det inte funka i min nyare dator som jag köpte förra året??
-Lampan på kortet ska lysa när det har ström och blinka när det har kontakt med nätverket. Lampan lyser inte alls när det är monterat i min dator!

I min första post gick jag igenom allt jag har gjort, inklusive BIOS och ändring av inställningen "PCI Devices Power On" till enabled...
Måste jag kanske koppla in nån extra kabel på moderkortet för att PCI-portarna ska fungera?

Vad har ni för förslag annars?

Vilket moderkort har du? och setup på datorn i övrigt kunde ju varit roligt att veta.

Hälsningar
MiiKe

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk

Kan också leta efter IRQ Auto-assign. en BIOS reset kan också vara nämnvärt.
Alt. BIOS uppgradering.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiiKe
Vilket moderkort har du? och setup på datorn i övrigt kunde ju varit roligt att veta.

Står i signaturen. Moderkortet är alltså ett ASRock A770 Crossfire med AMD770/SB700.

Hälsningar
MiiKe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Kan också leta efter IRQ Auto-assign. en BIOS reset kan också vara nämnvärt.
Alt. BIOS uppgradering.

Aight, tack. Vad jag kan minnas finns inte den inställningen alls. Jag har resetat allt flera gånger.
Flashning har jag aldrig gjort men jag har svårt att tro att PCI-portarna skulle behöva bättre BIOS för att funka...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
IRQ autoassign: Vad jag kan minnas finns inte den inställningen alls.

Det kan heta Plug and Play OS. Detta betyder att OSet får sätta IRQ automagiskt.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk
Medlem

Hmm. ska ju inte vara bios uppgradering eller noge. jag satte en ett sådant kort i en orörd PII det funkar. men var tvungen att tycke i kortet jävulsk hårt trodde modoerkorter skulle knäckas.
Hur du erkligen fått in kortet i PCI porten riktigt

Visa signatur

i5 2500 4,2GHz Grafikkort: XFX GTX260 Nätagg: Corsair 650watt DDR3 16GB
Gör som jag, FOLDA.
Ligger på ca 8,000PPD =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av connsann
Hmm. ska ju inte vara bios uppgradering eller noge. jag satte en ett sådant kort i en orörd PII det funkar. men var tvungen att tycke i kortet jävulsk hårt trodde modoerkorter skulle knäckas.
Hur du erkligen fått in kortet i PCI porten riktigt

Återupplivar tråden då jag har precis samma problem med samma kort i en annan dator (dock samma moderkort) med Vista x64.

Ska testa att vara riktigt brutal. Ett mobo stödjer Sempron 140 AM3 och RAID lär väl inte va så svårt att uppbringa för en 3-400 så om jag knäcker det så blir det inte svindyrt....
Det skär lite i mitt "mekanikhjärta" att vara brutal mot tekniska prylar bara..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingsX
Det kan heta Plug and Play OS. Detta betyder att OSet får sätta IRQ automagiskt.

Vilket innebär?
Ändras något annat om jag enablar Plug and Play OS?