Permalänk
Avstängd

Vilken typ av kabel ?

Måste byta ut nätverkskabeln mellan mitt modem och min iptv box och undrar om någon vet om jag ska ha:

* Skärmad eller Oskärmad
* Rak eller korsad

Kontaktade Telia och dom sa att det går bra med vilket som, men vill vara säker innan jag beställer något.

Permalänk
Medlem

Re: Vilken typ av kabel ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Måste byta ut nätverkskabeln mellan mitt modem och min iptv box och undrar om någon vet om jag ska ha:

* Skärmad eller Oskärmad
* Rak eller korsad

Kontaktade Telia och dom sa att det går bra med vilket som, men vill vara säker innan jag beställer något.

Du ska ha en rak kabel i alla fall, inte korsad. Men sen beror det på om du vill vara extra noga med isolering om du vill köra med skärmad kabel eller inte. Vissa säger att det ger en prestandaskillnad med tanke på mindre störningar från omgivande elektronik men jag skulle säga att det inte spelar någon roll. Det är skillnad om du skall dra upp ett backbone i ett företag men som privatperson om du inte har en jäkla massa elektronik omkring dig klarar du dig med en helt vanlig cat5-kabel eller cat6 då som skall klara av lite högre hastigheter på pappret.

Alltså:

Rak oskärmad kabel om du inte vill betala så mycket pengar (jag kör med sådan kabel)

Rak skärmad kabel om du vill ha bra isolering.

Prisskillnaden är ju inte så jättestor men å andra sidan beror det lite på hur lång kabel du behöver också. Det är aldrig fel med skärmad kabel. Tänk på att den är lite stelare än oskärmad kabel bara.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Ok tack för svaret !

Permalänk
Medlem

Skulle säga att man alltid bör köra på rak oskärmad, då alla prylar från det här seklet stödjer mdi/mdi-x så kvittar det om det är rak eller korsad. Och störningar i hemmet som kan påverka en nätverkskabel finns knappt.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Skärmad kabel utan skärmade kontakter och uttag får antenneffekten. Blir alltså sämre och mycket jobbigare att dra då den är stenhård.

Kör på en rak oskärmad.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk

Jag skulle tipsa dig om att göra det ordentligt på en gång och lägga skärmad rak kabel i kabellist så behöver du aldrig bekymra dig om att det är kabeln som orsakar problem med bilden.
Kabeln kan såklart gå sönder men om du inte har någon kontakt alls mellan modem och digitalbox kan vi se det om du ringer in till vår support.

Som blade80 skriver här ovan går det bra med en vanlig cat5 kabel oxå men gör en avvägning om du ska behålla tjänsten länge och äger din egen bostad om det inte är lika bra att dra skärmade kablar.

Mvh
Johan Hedlund
Telia Kundservice

Visa signatur

Vi har nu en kundundersökning som vi skulle vilja att ni svarar på. Den går att nå här
Tack på förhand.