Första Republic of Gamers för Intel Core i5

Permalänk
Medlem

Iofs är det möjligt att extremklockarna kan klocka högre med i5 än med i7 om det visar sig att plattformen är extremt klockvänlig. På det viset kan det motivera den typen av moderkort. Men för en vanlig datoranvändare är de som sagt huvudlösa, då kan man lika gärna köpa i7 när det ändå är så dyrt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

Jag tycker iaf En IDE/PATA port ska vara kvar ett par framöver på moderkortetn diskettstationen däremot har väl de flesta börjat fasa ut.

Gillar inte färgvalet. det röda sticker i ögonen annars fina layouts och färger i övrigt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amodestproposal
Folk vill ha en monsterdator för att kunna surfa in på sweclockers 10grr om dagen. När dom spelar spel är det endast för att gå in och maxxa spelet, spela det i några minuter, sen ladda hem ett nytt spel!

Skriver du om dig själv eller?

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Tar nästan helt bort själva poängen med att klocka när moderkortet kostar mer än den dyrare processorn man försöker klocka upp till och förbi i prestanda ...

Riktig klockning imho är back-to-basic-klockning med välbyggda standardmoderkort som går att tweaka förbluffande mycket och nå häppnadsväckande klockresultat med instegs-cpuer. 440BX/Celeron300 experience born again.

Ett knasigt stabilt 1000Krs-moderkort är mycket mer intressant än de där dyrbyggena.

Jag skulle säga att moderkortet är den viktigaste komponenten i datorn. Bra moderkort med bra funktioner brukar hänga med länge. Fortfarande förälskad i mitt Maximus Formula

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Avstängd

Bra med stöd för både Crossfire och SLI.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad

PATA är dött! fatta det och låt bli och gnäll så fort nån inte håller med er!.

Du har fel. Surfa in på exempelvis dustin och beskåda exempelvis hårddiskar, dvdbrännare och backupenheter som går via pata.

Det kommer att dö, men inte än.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Du har fel. Surfa in på exempelvis dustin och beskåda exempelvis hårddiskar, dvdbrännare och backupenheter som går via pata.

Det kommer att dö, men inte än.

Jag är inte säker, men jag tror samma butik även säljer hårddiskar, dvdbrännare och "backupenheter" som går via sata.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Alla som klagar på brist på bakåt-kompatibilitet av olika slag: ingen tvingar er att köpa eller läsa om detta kortet, detta är en sida för mer eller mindre inbitna hårdvaruentusiaster och eftersom det dessutom är en webbtidning så vill man läsa om nyheter i hårdvaruvärlden.
Ingen tvingar er att läsa detta likadant som ingen tvingar er att läsa andra tidningar.
Jag har aldrig sett nån som klagar på att nya bilar inte är "bakåt-kompatibla" med blyhaltig bensin i en biltidning, eller nån som klagar på att modet inte är "bakåt-kompatibelt" med glitter, platåskor och plastsmycken i chock-färger från 80-talet i en modetidning.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Har inte det övre kortet två PCI platser? Texten säger 1 st.

Sen är det bara jag eller behöver SweC lite fler moderatorer som tar folk i örat. Jävligt trist läsning i den här tråden, framför allt väldigt lite kommentarer om själva artikeln...

Visa signatur

I7 2600K, Z68XP-UD3-iSSD, 16 Gb Corsair, 2x XFX HD6870 DualFan

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Jag är inte säker, men jag tror samma butik även säljer hårddiskar, dvdbrännare och "backupenheter" som går via sata.

Du har helt rätt. Båda är fortfarande gångbara. Sata är mer gångbar än pata, men båda lever.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Rättning,

Jo PATA finns kvar såklart men nyare moderkort och datorer som säljs har enbart en patakontakt och bara sataportarna används så vitt jag vet.

För mig och andra är det dött, och hoppas verkligen det dör ut väldigt snart:)

Permalänk
Medlem

Härligt jag brukar personligen lägga en slant extra när jag köper moderkort för att jag gillar alla de extra funktionerna och överklockningsverktygen.

sitter själv på ett Maximus Formula och är nöjd med det... blir dock att byta snart. fast dethär kanske blir lite för dyrt?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knuckles
Jag skulle säga att moderkortet är den viktigaste komponenten i datorn. Bra moderkort med bra funktioner brukar hänga med länge. Fortfarande förälskad i mitt Maximus Formula

Håller tyvärr inte med! De gånger jag har bytt processor så har jag bytt moderkort i samma veva! Jag gick ifrån mina principer denna gång (att adlrig betala mer än 1500 kr för ett moderkort) med Rampage II Gene.
Hellre ett nytt moderkort med fräsh styrkrets för 1000 kr varje år, än ett moderkort med samma styrkrets var tredje år för 3000 kr!

Permalänk
Medlem

Fan va snyggt det är!
Synd att det inte har en IDE kontakt bara, min dvd-brännare använder det.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Hurr durr!

Om du har råd med detta moderkortet så har du allt råd med en ny DVD för 200-300 kr...

Den är ny. Eller inköpt för ca ett år sen. Sen när börjar man uppgradera sin dvd brännare från tid till tid?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Håller tyvärr inte med! De gånger jag har bytt processor så har jag bytt moderkort i samma veva! Jag gick ifrån mina principer denna gång (att adlrig betala mer än 1500 kr för ett moderkort) med Rampage II Gene.
Hellre ett nytt moderkort med fräsh styrkrets för 1000 kr varje år, än ett moderkort med samma styrkrets var tredje år för 3000 kr!

Faller inom 1500kr marginalen då jag köpte det för 200$ 2år sedan i så fall

Allt beror ju på hur man vill spendera pengarna. Personligen så är jag fortfarande nöjd med hur X38 chipsetet fungerar och då jag inte har någon plan på o byta processor på ett tag så låter jag allt ticka på. Enda som behöver bytas är ett graffekort just nu:D

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

man vill ju hälls slippa köpa en ny sata DVD brännare bara för att kunna installera OS ett för det är väl bara då DVDn används nu för tiden

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ckghagen
man vill ju hälls slippa köpa en ny sata DVD brännare bara för att kunna installera OS ett för det är väl bara då DVDn används nu för tiden

Bränna os skivorna och använda dem för installation samt att bränna div. isofiler och annat kul.

Ser hellre jag har en extern men sån orkar jag inte med nu hehe:).

Permalänk

De var ju grymt snygga iaf... Passar chassin med plexiglas på sidan

Permalänk
Medlem

Fina kort men min första tanke går til Formula kortet.

Vad är det som egentligen finns under den till synes stora nordbryggekylaren? Inte fan är det en nordbrygga

Är det en designgrejj kanske? Fånigt isåfall.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem

Här har dom gjort en lite seriösare Granskning av MAXI
MUS.

http://www.overclock3d.net/news.php?/cpu_mainboard/asus_maxim...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheJerk
Som jag fattat det kommer inga p55-kort stödja dubbelt x16.

Tycker dom var snygga!

De är BARA när man använder grafikkort så som typ 4870x2, 4850x2, GTX 295 eller gammla 9800GX2 som man märker av att de inte är 16x hastighet när man kör SLI/Crossfire.

Alltså så långe du kör med kort som har EN gpu så e de inga probs...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
De är BARA när man använder grafikkort så som typ 4870x2, 4850x2, GTX 295 eller gammla 9800GX2 som man märker av att de inte är 16x hastighet när man kör SLI/Crossfire.

Alltså så långe du kör med kort som har EN gpu så e de inga probs...

Jupp, jag vet, svarade på en fråga bara.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Varför blir sanningen censurerad?

Permalänk
Medlem

amodestproposal, Att klaga på att folk är "hårdvarukåta" på en site dedikerad till överklockning av datorer verkar ju helt idiotisk. Du kanske borde leta efter en annan hårdvarusite?

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
De är BARA när man använder grafikkort så som typ 4870x2, 4850x2, GTX 295 eller gammla 9800GX2 som man märker av att de inte är 16x hastighet när man kör SLI/Crossfire.

Alltså så långe du kör med kort som har EN gpu så e de inga probs...

Nej det där är ju fel. Med 4870x2, 4850x2, GTX 295 eller gammla 9800GX2 så funkar detta utmärkt då dessa endast använder en kortplats och då får ut full 16x PCIe. Ska du där emot köra SLI/Crossfire med 2 separata kort så kommer du att endast 8x PCIe per kortplats.

Edit:
Gjorde nog en feltolkning av inlägget. Tolkar det nu som att det gäller när mean kör dubbelt med några av dessa kort som man får en flaskhals.

Permalänk
Medlem

Lovely!!

Dessutom mer eller mindre en garanti på att det kortet kommer klocka bra, men det kommer nog bli för dyrt då det kommer finnas andra bra klockarkort för en hel del mindre pengar.

Men har man "glasfönster" och 1 och 1/5 discotek på insidan av chassit så kan jag tänka mig att man betalar lite extra för den skönheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Nej det där är ju fel. Med 4870x2, 4850x2, GTX 295 eller gammla 9800GX2 så funkar detta utmärkt då dessa endast använder en kortplats och då får ut full 16x PCIe. Ska du där emot köra SLI/Crossfire med 2 separata kort så kommer du att endast 8x PCIe per kortplats.

Edit:
Gjorde nog en feltolkning av inlägget. Tolkar det nu som att det gäller när mean kör dubbelt med några av dessa kort som man får en flaskhals.

Helt rätt... de är vid Quad-SLI och med ATI x2 kort i crossfire som de blir prestanda förlust när de bara är 8/8 istället för 16/16.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk

Blir perfekt till tjejen när de väl släpps, hoppas den inte blir snabbare än min rigg.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk

Riktigt fina rog kort. Snart dags för swec att sätta i5 i testbänken.

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.