Vart *** tog hederlig formatering vägen?

Permalänk

Vart *** tog hederlig formatering vägen?

tjena! Sitter här och är irriterad över min dator som jag installerade om för inte så länge sen. Denna gången skulle jag göra en full formatering och förberedde mig för att få vänta ett tag.. men 1 sekund gick och jag hade formaterat c blixtsnabbt. Jag kan itne tänka mig att detta är bra då det bara är snabbformatering men på mina windowsskivor fanns det bara ett formateringsalternativ, (2 st vista och xp). När jag väl installerat allt och börjat spela är datorn lika seg som den va innan formateringen, inte seg då... men den är inte så blixtsnabb som man vill att den ska va efter ominstallation. Och så är det så att alla spel laddar skit långsamt, cod 4, cod 2 är de segaste :/. Mycket långsammare än innan ominstallation :S Förmodligen beror det på disken, som är en seagate på 300 gb som jag har som systemdisk.

Så, vad ska jag göra? vill inte vänta en och en halv minut på att spelen ska laddas innan jag kommer in i dem, (som då förövrigt funkar som de ska och flyter på som vanligt) det enda är att det tar en evighet att starta dem.

Hur i helvete tänker microsoft när de bara har snabbformatering i sina installationsdiskar!?

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Medlem

Välj i Avancerade inställningar (antar att du kör med Vista) att köra full formatering inte snabb! sen byt plats på minnena se om det hjälper, kolla även så minnena körs i sin fulla kapacitet i BIOS.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

http://support.microsoft.com/kb/302686

Så kör en checkdisk så är det precis som att ha gjort en "vanlig" formatering.

Permalänk
Medlem

hm, är inte superinsatt, men det borde väl inte ta en sekund att formatera en 300GB HD? Har dock aldrig snabbformaterat en disk så har ingen aning om hur lång tid det skulle ta, men jag hade försökt formatera om datorn igen och se om det blir skillnad.

Annars kanske det har att göra med drivrutiner, patchar, uppdateringar och liknande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johen
hm, är inte superinsatt, men det borde väl inte ta en sekund att formatera en 300GB HD? Har dock aldrig snabbformaterat en disk så har ingen aning om hur lång tid det skulle ta, men jag hade försökt formatera om datorn igen och se om det blir skillnad.

Det tar några sekunder. Datan tas aldrig bort, bara tabellen som i sin tur pekar på datan rensas. Kör man en vanlig formatering kollas även hårddisken efter fel och dåliag sektorer tas bort. Typ.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Välj i Avancerade inställningar (antar att du kör med Vista) att köra full formatering inte snabb! sen byt plats på minnena se om det hjälper, kolla även så minnena körs i sin fulla kapacitet i BIOS.

Vart skulle jag hitta dessa inställningar? På skivan? Ja jag kör vista men skulle använda min xp-skiva för att göra en vanlig formatering då jag trodde den hade den gamla hederliga, men icke samma sak där och på vistaskivan också. Så hur ska jag göra för att göra en riktig formatering? Finns det inget program man kan boota med från skiva?

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Medlem

Vanlig formatering tar inte bort mer än vad snabbformatering gör.

Edit: Du kan lika gärna formatera samtliga hårddiskar genom windowsinstallationen av XP/Vista, är det fortfarande segt är det något annat som är fel i datorn.

Visa signatur

Derp

Permalänk

Okej :(, trodde det va något med det för allt blev segt efter ominstallationen :/

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Medlem

Glömt alla drivrutinerna.

Permalänk
Medlem

Låter som att din hårddisk inte är så snabb (längre).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av busharmy
http://support.microsoft.com/kb/302686

Så kör en checkdisk så är det precis som att ha gjort en "vanlig" formatering.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Forze
Vanlig formatering tar inte bort mer än vad snabbformatering gör.

Edit: Du kan lika gärna formatera samtliga hårddiskar genom windowsinstallationen av XP/Vista, är det fortfarande segt är det något annat som är fel i datorn.

I XP stämmer det.
I Vista och frammåt stämmer det inte.

http://support.microsoft.com/kb/941961

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

så skulle det kunna vara detta som är felet på att mina spel laddas så in i helvete långsamt?

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk

Oavsett snabb formatering eller inte så görs ju allting om från början. Datorn kommer inte använda någon information från tidigare installationer, så felet ligger någon annanstans.