Permalänk

Phenom X4 BE värmeproblem?

Hej. Har datorn i sign. och efter vad jag förstått är processorn alldeles för varm i load. Här har jag provat den i load med OCCT. Vågade inte köra mer än 4 minuter.

Är detta normalt den är ju ändå oklockad? Jag kör på original kylaren och datorn är monterad av inet.

EDIT: Ligger ungefär på 39-45 i idle.

mvh

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd

Låter väldigt varmt ja! Mitt tips är att byta kylpasta!

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk

Okej tack för svaret. Just nu ligger den i 55 grader och då har jag bara opera, youtube, OCCT och everest på. Den ligger ju dock i 3 ghz nu så den går ju inte ner till 820 vet itne varför. Är det lätt att byta kylpasta?

Fan liksom 62 grader är max enligt AMD.. satan

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Avstängd

Att byta kylpasta är ett enkelt ingrepp! Vart dock försiktig med pinsen på cpu:n.

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

Vad bör man hålla sig innom för temperaturer när man kör OCCT, om man vill vara på den säkra sidan?

Permalänk

när det gäller amd så är 62 grader max..., men du ska nog göra så att du har max 55 iallafal, för sen när du spelar osv då är grafikkorten varma med och då har du en helt annan temperatur på processorn... du kan ju testa att köra furmark och occt samtidigt...

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk

Men varför denna panik ? 61 grader är inget att himla om...
Elektronik och processorn klarar 115 grader innan de skadas.
Långt dessförinnan slutar de att fungera som tänkt och blådumpar Windows.
Om du tycker att 61 grader är för varmt så får du byta ut kylaren från standard till större typ.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

testa ett annat program för att kolla värmen!! ps har en ninjakylare i garderoben du kan få köpa

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Men varför denna panik ? 61 grader är inget att himla om...
Elektronik och processorn klarar 115 grader innan de skadas.
Långt dessförinnan slutar de att fungera som tänkt och blådumpar Windows.
Om du tycker att 61 grader är för varmt så får du byta ut kylaren från standard till större typ.

Word, Köp en true eller likande tror inte att det kommer bli någon skillnad om du byter kylpasta, Eller klocka ner den.

Permalänk

Jag säljer min true just nu, ett bra klipp, den är som ny, fast lappad då Och du får med två st PWM fläktar som blåser på bra...

http://sweclockers.com/annons/?id=45491

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk
Medlem

Min 940 BE dör om den blir ca 52 grader (1.55v, 3800Mhz). Dör vid runt 65 oklockad. Så lite högt är det väl att ligga runt 60. Har dock aldrig kört med orginalkylaren så vet inte vad för temps man skulle haft då...

Känns som om kylaren kanske är lite kasst monterad... Jag tror nog bättre kylpasta kan hjälpa också.

Visa signatur
Permalänk

Tack för all hjälp. Ska ta en titt på kylaren imån samt köpa kylpasta tills tisdag. Blir nog en Noctua U12-p med, något o hänga i julgranen eller?

MVH

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Varför inte köpa en bättre kylare billigare av mig istället?

http://sweclockers.com/annons/?id=45491

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk

Njaaa... i granen vete sjuttsingen om de gör nån nytta... men annars är deras kylare bra om du har plats för dem.
Själv kör jag med deras NH-C12P vilket är en lägre modell.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Varför inte köpa en bättre kylare billigare av mig istället?

http://sweclockers.com/annons/?id=45491

Brukar inte handla utav privatpersoner. Tack ändå.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Finns det något sätt att höja hastigheten på processorfläkten? Vid load låg den på 1763 rpm. Vid idle ligger den ju på 1300-1400 rpm tycker inte det är så stor skillnad.

Tack på förhand

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

I BIOS under fliken Power kan du ändra hur fläktarna skall hanteras (Q-fan).
När du satt önskad funktion och fläkten ändå inte går på fullt så betyder det att
BIOS inte anser att där behövs mer kylning än så. Och som sagt 61 grader är inget problem om du inte får systemstopp på grund av det (mycket otroligt!).

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Min 955 BE har liknande problem, trots en True Black med två Ultra Kaze 3000 så ligger den på ~40 grader idle, 55-60 grader load. Med väl applicerad Arctic Silver 5 under.

(Och då menar jag oklockad)

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sovereign
Min 955 BE har liknande problem, trots en True Black med två Ultra Kaze 3000 så ligger den på ~40 grader idle, 55-60 grader load. Med väl applicerad Arctic Silver 5 under.

Där har du allvarliga problem.. om den är oklockad och standard voltage.. Jag hade inte ens så höga temperaturer på min 940 @ 1.52V.. och då hade jag en noctua kylare med 2st Noctua fläktar.. och du har Kaze 3000rpmare.. du ska typ toppa 50C max! ^^

Måste vara kylpastan som är helt åt helvete fel.. eller så är de ytan på kylaren som är mycket ojämn..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Jag borde kanske inte göra fler inlägg i denna tråden för jag fattar inte problemet !?
Ingen av er har problem med överhettning (eller så skriver ni inlägg mellan blådumparna).

Processorn brinner inte upp eller skadas under 115 graders temperatur.
Vad som händer är att processorns elektriska egenskaper ändras vid temperaturer långt ifrån
den tänkta arbetstemperaturen, vilket ger upphov till programkörningsfel och blådumpar.

Ni skriver om kylpaket och fläktar men inget om dess varvtal, som ju regleras av
BIOS för att hålla en beräknad maxtemperatur.
Om fläktarna blåser med full kraft och temperaturen ändå stiger hela tiden DÅ har man problem... inte innan.

Dagens processorer har inbyggd temperaturövervakning och trappar ner eller stänger av processorn vid skadlig övertemperatur.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Men vette katten om jag har energi nog att göra någonting åt det just nu. Det var så in i h*****e pilligt att montera alltihop i ett Antec 902, och måste jag plocka ut och göra om det så kommer jag med största sannolikhet bli galen. Jag spenderade tre timmar bara med kabeldragning :S

Kontrollerar kylpastan och skruvarna senare dock, om jag orkar. Kan ju inte ha det så här.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Jag borde kanske inte göra fler inlägg i denna tråden för jag fattar inte problemet !?
Ingen av er har problem med överhettning (eller så skriver ni inlägg mellan blådumparna).

Processorn brinner inte upp eller skadas under 115 graders temperatur.
Vad som händer är att processorns elektriska egenskaper ändras vid temperaturer långt ifrån
den tänkta arbetstemperaturen, vilket ger upphov till programkörningsfel och blådumpar.

Ni skriver om kylpaket och fläktar men inget om dess varvtal, som ju regleras av
BIOS för att hålla en beräknad maxtemperatur.
Om fläktarna blåser med full kraft och temperaturen ändå stiger hela tiden DÅ har man problem... inte innan.

Dagens processorer har inbyggd temperaturövervakning och trappar ner eller stänger av processorn vid skadlig övertemperatur.

Ja, och en Phenom II får blåskärm eller avstängning vid strax över 60 grader, så har man den temperaturen skulle jag kalla det för ett värmeproblem. Även om den inte tar fysisk skada så vill man ju kunna spela utan att datorn startar om sig.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waxinator
Jag borde kanske inte göra fler inlägg i denna tråden för jag fattar inte problemet !?
Ingen av er har problem med överhettning (eller så skriver ni inlägg mellan blådumparna).

Processorn brinner inte upp eller skadas under 115 graders temperatur.
Vad som händer är att processorns elektriska egenskaper ändras vid temperaturer långt ifrån
den tänkta arbetstemperaturen, vilket ger upphov till programkörningsfel och blådumpar.

Ni skriver om kylpaket och fläktar men inget om dess varvtal, som ju regleras av
BIOS för att hålla en beräknad maxtemperatur.
Om fläktarna blåser med full kraft och temperaturen ändå stiger hela tiden DÅ har man problem... inte innan.

Dagens processorer har inbyggd temperaturövervakning och trappar ner eller stänger av processorn vid skadlig övertemperatur.

Nej du borde nog inte skriva mer i denna tråden om du inte ser problemet ^^

PhenomII gillar låga temperaturer, över 60C är inte acceptabelt när AMD själva säger max 62C. dom börjar räkna konstigt och blåskärma vid dom här temperaturerna, så att anse att allt är "fine" är ju helt åt fanders..

men det här är ju sånt du borde veta om, du har ju själv en P2a..

jag vet iaf att min CPU ballar ur med min nuvarande klock vid en temp strax under 60C.. som tur är ligger jag mellan 40-45C mestadels, och toppar 49-50 i Linpack

EDIT: sen att tempen i sig inte är farlig kan jag hålla med om fullt ut.. MVH/Tommie

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk

Tack för alla svar. Nu vet jag att processorn inte tar skada vid höga temperaturer. Blåskärmar är det ända som händer. Ska prova att klocka den och se om den startar om sig.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Det här är ganska knepigt. Satte på en Corsair H50 idag, och idle är FORTFARANDE på ~40 grader idle. Funderar på om jag kan ha fått ett måndagsexemplar av min Phenom...

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Har ett snarlikt problem. Org volt å allt, idlar på 41C med grejerna på bordet. Kan det vara så som Sovereign säger att man fått ett måndagsex?
Har även testat med två olika Nh u12p

Permalänk

Min ligger också där någonstans i idle går lite upp och ner faktiskt. Har beställt en Noctua nu. Snackade med inet support idag och han sa att Noctua fläkten inte sänker idle tempen något märkvärdigt. Men det är vid belastning som den visar sitt sanna jag.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Jag kör med vattenkylning och min går i 3.6 ghz med 1.44-1.46 vcore och idle är ca 38 och full load kanske 50... Och då har jag bara en dual-radiator, får en till likadan radiator idag eller imorrn, så det blir som en quad Och det ska bara kyla processorn... Ska bli kul

Visa signatur

Go hard or go home!

Permalänk

Kan vara sant, X4:an kanske tenderar att ligga mellan 38-42 grader idle, men varierar i load, mycket möjligt. Kör 3.8GHz nu med 1.45VCore, med runt 50 load med Corsair H50. Oroar mig inte längre i alla fall.

Man får väl skaffa en 955:a med lägre TDP när de släpps nästa år, om man vill ha ännu lägre temps

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem

Jag måste passa på att fråga på detta tema: Det verkar som att folk har extremt olika temperaturer med sina Phenom-CPU:er - är det så att olika exemplar utvecklar olika värme, eller har man bara tur/otur med hur man lyckas applicera sin kylning?

Jag har en 955 BE och har standard-kylningen på och testade att lasta processorn i Prime95 under 1,5 timme i ett ganska varmt rum (25 grader) och kan nu konstatera att CPUn ligger kring 32 grader idle och runt 47 grader i load. Känns ju nästan som att det är meningslöst att byta standardkylningen (som jag funderat på) när den kyler såpass och jag tycker inte den väsnas så fruktansvärt under dessa förhållanden heller???

Visa signatur

Intel E6400, Asus P5B Deluxe, Twinmos 2 x 1GB DDR2 PC6400 CL5, Samsung HD321KJ 320GB, Samsung HD501LJ 500GB, ATI 1950 Pro, Chieftec 500W