Vad heter tekniken/principen bakom "slangning"

Permalänk
Medlem

Vad heter tekniken/principen bakom "slangning"

Hej
Jag försöker föklara för en person hur det är möjligt att tömma en vätska från en behållare som är belägen högre än dess utlopp. Även om det är marginellt högre och är typ 50m bort.
Personen i fråga säger att det inte blir tillräckligt tryck, medans jag hävdar att så länge vätskan är högre än utloppet så fungerar det, oavsett avstånd till utloppet.

Tekniken/principen måste heta något, men vad?

MVH Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Det kallas för hävert, mer info finnes här: http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4vert

Permalänk
Medlem

Inte för att jag vill slanga, men är bensin giftigt att få i munnen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Inte för att jag vill slanga, men är bensin giftigt att få i munnen?

Kort sagt - allt annat än rekommenderat.

Visst, någon överhängande toxiologisk risk om du du får lite på tungan vilket du spottar och fräser ut finns inte, men skulle du få i dig skiten så kan det bli riktigt illa.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd

Principen är som sagt hävert. Själva tekniken, alltså det praktiska förfarandet, brukar kallas sughävert även om bara "hävert" går bra. Det praktiska förfarandet - när man ska tömma en bassäng eller en tank brukar ju gå ut på att man först suger upp vätskan och sedan låter den falla i röret. Ibland startas processen i stället med ett tryck, man pumpar in vätskan i röret tills den börjar rinna nedåt. Då kallas det tryckhävert.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Inte för att jag vill slanga, men är bensin giftigt att få i munnen?

Ja, bensin är giftigt, men inte i någon extrem mängd, att få bensin i munnen som man spottar ut har typ alla mekaniker erfarenhet av, och de dör ju inte som flugor precis.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Inte för att jag vill slanga, men är bensin giftigt att få i munnen?

Ett stort problem är om man råkar andas in bensinen, då kan man drabbas av kemisk lunginflammation. Tydligen inte helt ovanligt att folk som slangar drabbas av det.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Inte för att jag vill slanga, men är bensin giftigt att få i munnen?

Inte för att jag är törstig, men du har inte cola över jag kan få?

Permalänk
Medlem

Slangade förr när jag hade akvarium och skulle byta vatten.
Fy fasen för att få en sup av det vattnet.

Permalänk

Ahh det väcker gamla minnen, inte för att jag slangat bensin men dock stora mängder vin. Det var inte alltid så lätt att få till den optimala effekten så för att tappa 20 liter fick man nog starta om 10 gånger. Det gav vissa bieffekter, dock ingen kemisk lunginflammation.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Ja, bensin är giftigt, men inte i någon extrem mängd

Det är giftigt i liten mängd men inte i någon extrem mängd?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk

Har man en tunn slang kan man ju fylla den med vätska först och hålla för ena ändan bara, då slipper man suga.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
Det är giftigt i liten mängd men inte i någon extrem mängd?

Hmm.. Undrar hur jag tänkte där?!?

Ah, well, you know what I mean!

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Ahh det väcker gamla minnen, inte för att jag slangat bensin men dock stora mängder vin. Det var inte alltid så lätt att få till den optimala effekten så för att tappa 20 liter fick man nog starta om 10 gånger. Det gav vissa bieffekter, dock ingen kemisk lunginflammation.

Haha... Inte så att anledningen till att du fick starta om var att du glömde tar ur slangen ur munnen?

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Ja, bensin är giftigt, men inte i någon extrem mängd, att få bensin i munnen som man spottar ut har typ alla mekaniker erfarenhet av, och de dör ju inte som flugor precis.

Har själv slangat en del bensin när man bodde på landet och fel fordon hade soppa. Har även lyckats svälja det. Det bränner i halsen men inte så mycket mer. Allting luktar bensin sen också under en ganska lång tid...
Det är inget att rekommendera och det farliga uppstår vid upprepad utsatthet av bensin.

EDIT: glömde tillägga att man får en del klökningar också...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Hmm.. Undrar hur jag tänkte där?!?

Ah, well, you know what I mean!

Till Elites försvar kan dock sägas att hans(?) semantik är korrekt. "Extrem" implicerar inte "stor", utan bara "väldigt atypisk" eller "starkt avvikande". Ordvalet är givetvis illa valt i vardagligt tal, men ändå kan "extrem" betyda "extremt liten".

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag tror det är dags för MBY att stänga av datorn för kvällen...

Själv har jag smakat lite grann på bensin. Gott är det inte men det är ju inte heller något botulinumtoxin. En sak jag har funderat på är det här med kemisk lunginflammation. Kan den botas med penicillin?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Jag tror det är dags för MBY att stänga av datorn för kvällen...

Själv har jag smakat lite grann på bensin. Gott är det inte men det är ju inte heller något botulinumtoxin. En sak jag har funderat på är det här med kemisk lunginflammation. Kan den botas med penicillin?

Varför skulle MBY stänga av datorn? =/

Kemisk lunginflammation innebär frätskador på lungorna och du kan få det av väldigt många olika kemikalier som har frätande ångor.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Jag tror det är dags för MBY att stänga av datorn för kvällen...

Själv har jag smakat lite grann på bensin. Gott är det inte men det är ju inte heller något botulinumtoxin. En sak jag har funderat på är det här med kemisk lunginflammation. Kan den botas med penicillin?

Haha, ja, jag måste varit lite trött igår! Nåja, resonemanget står jag kvar vid, det var bara att jag citerade den jag skulle försvara och försvarade den jag skulle citera... Så stolligt blev det!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."