router som accesspunkt / förlängning?

Permalänk
Medlem

router som accesspunkt / förlängning?

Hej

efter mycket om och men, strul och allmänna problem med en ny dator (en annan tråd i en annan forumdel) så har min lilla usb mottagare av trådlösa nätverk gått sönder på så sätt att datorn inte känner igen den när den kopplas in. Tänkte att istället för att köpa ett nätverkskort så kunde jag använda en gammal router jag har ståendes, koppla in den i datorn med en ethernetkabel. Nu till problemet; hur får jag den routern att skicka internet (dvs ta emot) från huvudroutern som står en trappa upp. Finns det nån guide eller så? ISP är tele2

Visa signatur

Intel Core i5 750 2.66GHz | 4 GB DDR3 Crucial | MSI P55 CD-53 | HD6870

Permalänk
Medlem

Menar du att du ska ha en kabel mellan de olika routrarna? Eller ska den repeata signalen trådlöst?

Visa signatur

Är en helt vanlig ekonom...

Permalänk

Om jag har förstått det rätt så vill du alltså koppla en nätverkskabel till din gamla router och sedan köra en trådlös länk mellan den gamla och den nya routern? Eller har jag missuppfattat dig?

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk
Medlem

Rosensparven du har rätt, ursäkta om jag var otydlig. Men ja, alltså, den enda kabeln som ska gå är mellan datorn och den router som jag vill ha förlängd trådlös länk till.

Visa signatur

Intel Core i5 750 2.66GHz | 4 GB DDR3 Crucial | MSI P55 CD-53 | HD6870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Musicc
Rosensparven du har rätt, ursäkta om jag var otydlig. Men ja, alltså, den enda kabeln som ska gå är mellan datorn och den router som jag vill ha förlängd trådlös länk till.

Detta går nog endast göra med routrar som har bryggfunktion, och så vitt jag vet är det inte särskilt många routrar som gör det. Det finns även en del accesspunkter som kan agera klient.

Om du skriver vilka routrar du använder hemma så kan vi avgöra om det du beskriver är möjligt.

Hälsningar
MiiKe

Visa signatur

Too, often we lose sight of life's simple pleasures. Remember, when someone annoys you it takes 42 muscles in your face to frown, BUT, it only takes 4 muscles to extend your arm and bitch-slap that mother@#?!&! upside the head - Gaz Cooper

Permalänk
Medlem

den router med internet är en Thomson TG585 v7 och den som jag vill förlänga till är en Thomson 716g.

Visa signatur

Intel Core i5 750 2.66GHz | 4 GB DDR3 Crucial | MSI P55 CD-53 | HD6870