Permalänk

Wake On LAN / WAN (WOL) på DIR-655

Hej,

Letat ett bra tag efter ett sätt att kunna köra Wake On LAN från Internet genom min Dlink DIR-655.
Har bla följt:
http://www.smallnetbuilder.com/content/view/29941/53/1/2/
har läst andra trådar och tillåtit ping på WAN tex.
Kör fast IP till datorn jag försöker väcka och den är låst i routern via MAC adressen.
Har både testat att köra port forward både till den fasta IP'n och även till 192.168.0.255.
Testat med både höga och låga portnummer.

Har testat med två olika "Magic Packet" program.

Det går kanon via LAN fast ej via WAN..

Har kollat med min internet leverantör (OwnIT) och dom säger att dom inte blockar någon port.

Jag har fast IP hemma..

Någon som fått det att funka på DIR-655 alt någon Dlink?

Visa signatur

C2D E6600 | ASUS P5B-VM | Corsair 4200 512Mb x 2 | X1600Pro 256MB | Antec Fusion

Permalänk
Medlem

Har inte heller fått det att funka funderar på skaffa en Linux router för ändamålet.

Permalänk
Medlem

Antagligen tillåter den inte att paket från WANet skickas ut som broadcast på det interna nätet för att förhindra smurfattacker o.dyl. Som jag har förstått det är det konsumentgrejer. För att kunna göra en port forward till datorn så måste du sätta upp en statisk arp i routern, och det är inte heller så vanligt att det går. Själv beställde jag alldeles just nu en Linksys WRT54GL för att lösa det här problemet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Antagligen tillåter den inte att paket från WANet skickas ut som broadcast på det interna nätet för att förhindra smurfattacker o.dyl. Som jag har förstått det är det konsumentgrejer. För att kunna göra en port forward till datorn så måste du sätta upp en statisk arp i routern, och det är inte heller så vanligt att det går. Själv beställde jag alldeles just nu en Linksys WRT54GL för att lösa det här problemet.

Hej,

Tackar för ett bra svar.. Fick ett lite luddigt svar från Dlink också som också pratade om "Static ARP" och att man inte kan sätta det i DIR-655 tex.

Vad jag förstår så använder man statisk ARP för att routern skall hålla reda på vilken MAC som skall tilldelas vilken IP och vise versa. Så om jag gör port forward till min PC som jag vill väckas IP (som förstås är avstängd) så vet ARP'n vilken MAC som man skall skicka paketen till.

Jag trodde (i min enfald) att routern visste det iom att jag har satt fast IP på PC'n jag vill väcka i routern och det via MAC'en på vanligt sätt..

Client Host Name IP Address MAC Address Expires
"Wake up PC" 192.168.1.151 00:80:87:24:XX:XX never

Då trodde jag att routern visste vilken MAC som IP'n har?

Finns det någon annan väg runt detta?
Jag är i övrigt nöjd med routern, den är väldigt snabb WAN-LAN så jag vill väldigt ogärna byta?

Tackar igen.

Visa signatur

C2D E6600 | ASUS P5B-VM | Corsair 4200 512Mb x 2 | X1600Pro 256MB | Antec Fusion

Permalänk
Medlem

Nej, det finns inga andra lösningar än de två jag nämnde. Statisk DHCP och statisk ARP är inte samma sak. När man gör en port forwarding som du försökte så gör man en forward till ett IP-nummer, och detta har ingenting med MAC-adressen att göra förrän man slagit upp det m.h.a. ARP. Därför måste man sätta upp en statisk ARP samtidigt som man sätter upp en statisk DHCP för att det ska fungera. Jag har hört rykten om att det ska fungera så i vissa routrar, men det är ingenting jag vet säkert.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Följande tips (skrivet av Appiejs) fungerade för mig (jag använder DIR-655 Firmware 1.21EU):
http://forums.dlink.com/index.php?topic=5934.msg41217#msg4121...

Permalänk

Tackar,

Kör nu med WOL via NAS'en (DNS-323) som alltid är igång.
Men skall testa framöver..

Visa signatur

C2D E6600 | ASUS P5B-VM | Corsair 4200 512Mb x 2 | X1600Pro 256MB | Antec Fusion