Permalänk

Vill inte vara klockad i win7

Hej!

Min gamla processor har varit höjd från 3,2 till 3,8 nu väldigt länge och ligger fint där men när jag installerade win 7 så vill den inte vara klockad. I bios står det att den är klockad men i Windows så säger den att den ligger på original så jag undrar om det är ngn annan som haft samma problem och om man kanske kan fixa det på ngt vis ?

Visa signatur

Amd phenom II x4 , 9600 gso , Nad 2x 90 W med ett par 12" frontare :D

Permalänk
Medlem

Har du kollat specifikationerna med CPU-Z?

EDIT: Hur gammal processor? Berätta gärna lite mer om din hårdvara så alla andra vet vad de har att göra med.

Visa signatur

Intel i7 920 (D0) 2.66GHz @ 4GHz Noctua NH-U12P SE1366 | Corsair 6GB DDR3 Triple Channel XMS | Asus P6T SE | Radeon HD4870 1GB DDR5 | Samsung F3 500GB | Corsair 650W | Antec Three Hundred | 22" Benq

Permalänk
Medlem

Windows är ett seriöst os .. ;), därför talar det om vad du har betalat för, inte vad du har. Mao - Win 7 ljuger för dig. Din cpu rullar på i 3,8 om det är det som BIOS är inställt på.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Mitt windows 7 säger att min processor går i 4.1Ghz.. Så på den visar den rätt iaf.

Men antagligen är det bara fel i windows om det står i BIOS att den är clockad, allt som står i BIOS stämmer..

Så tanka hem CPU-Z och kolla vad den verkliga hastigheten är om du inte litar på BIOS.

Permalänk

Okej tack för råden och ni hade helt rätt cpu-z säger samma som bios

Visa signatur

Amd phenom II x4 , 9600 gso , Nad 2x 90 W med ett par 12" frontare :D