Asus GF6200LE - Videoflimmer på TVn vid Cloneview?

Permalänk

Asus GF6200LE - Videoflimmer på TVn vid Cloneview?

Hej!

Jag spelar aldrig spel eller sånt. Det tyngsta jag gör med min dator är att kolla xvid, så tyckte Geforce 6200LE var bra för mig, då det är utan störig fläkt. Nåväl, till mitt problem. Jag kom ganska snart att upptäcka att vid sedvanlig video playback kom ett slags wave distortion att uppträda på min gamla tjock-tv. I synnerhet i vissa fall av high motion så blev det sådana tydliga vågor. Ej synliga i stillbild (pause) men just under playback. Jämförde output på min 19" LCD och 28" tjockteven, och det var bara just på tjockteven. Det är alltså inga rejäla störningar, utan bara små små filmmer, återkommande (möjliga att reproducera*) i de scener där de går att pin-pointa.

Det intressanta var att jag senare kom att ändra till "Dualview", för att upptäcka att det plötsligt inte längre var något problem. Jag körde samma "testscener" i Dualmode, och då när jag "drag-ar" ut MPC'n till teven och fullscreenar så, våg-flimmret pytts väck.

Helt konstigt. Jag har ju som ni ser funnit en work-around, är mest bara nyfiken på "logiken under motorhuven", om nån med expertis kunde förklara detta fenomen? Är det ngt som har med maskinvaruacceleration el. overlay att göra?

Win XP Pro SP3 kör jag, om det spelar in.
nv4_disp 6.14.11.9107 - nVIDIA ForceWare 191.07

Visa signatur

Skriver en bok om hur det är att leva i underjorden..