4850 och ljud via hdmi med dvi->hdmi sladd

Permalänk
Medlem

4850 och ljud via hdmi med dvi->hdmi sladd

har letat lite nu efter detta då jag tror ha sätt en tråd om precis samma sak redan men hittade den tyvärr inte..

men nu är det som så att jag har 2st 4850 i crossfire och har nu försökt få ljudet att funka över min dvi->hdmi sladd
https://www.inet.se/kablar/multimedia---bild/isotech-hdmi-kab...

och undrar då om det äns funkar med den sladden? har en dvi->hdmi converter som kom med ett av grafikkorten. men skulle det göra någon skillnad å köra en vanlig hdmi->hdmi sladd och den converten ? då om man kollar på själva dvi delen på convertern samt på dvi delen på sladden så är det precis lika många pins så borde väll inte vara någon skillnad?

DVI-D är det på sladden och convertern å tänkte ifall det behövs typ DL-DVI-D eller DL-DVI-I lr något liknande för att ljud ska funka ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Bör göra skillnad att använda adaptern då den skickar ljud på ett speciellt sätt till hdmi sladden, vilket vanliga dvi-hdmi sladdar inte gör då de inte finns ljud i vanliga dvi-utgångar.

Sedan måste du använda HDMI som ljudkälla för att få de att funka med ljud, men de hoppas jag du redan vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fizzyflaskan
Bör göra skillnad att använda adaptern då den skickar ljud på ett speciellt sätt till hdmi sladden, vilket vanliga dvi-hdmi sladdar inte gör då de inte finns ljud i vanliga dvi-utgångar.

Sedan måste du använda HDMI som ljudkälla för att få de att funka med ljud, men de hoppas jag du redan vet.

mjoo men då det är precis samma effekt med sladden då det är som convertern fast med sladd.. speciellt då det är precis samma typ av DVI på dom..

och självklart vet jag att man måste välja HDMI som ljudkälla men problemet är att den inte hittar någon anslutning till HDMI

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Om du vill att ljudet från ATI grafikkort skall fungera så använd DVI>HDMI adaptern som följde med grafikkortet och sedan en vanlig HDMI kabel.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Använd konverteraren! Som de flesta säger.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem

Använd convertern som följer med kortet annars funkar det inte.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Använd convertern som följer med kortet annars funkar det inte.

men hur kommer det sig när det är precis samma anslutning?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av norrby89
men hur kommer det sig när det är precis samma anslutning?

Den som följer med kortet är magisk.

Nä men helt seriöst vet jag inte. Vet bara att alla som testat dvi>hdmi kabel så har det aldrig funkat.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Öhh har då inte forskat i det, men går det att få ljud från ett 4850 till TV:n?

Då är följdfrågan - Är det möjligt att få ut ljud från mitt x-fi via grafikkortets DVI så man slipper 2 sladdar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pilzner
Öhh har då inte forskat i det, men går det att få ljud från ett 4850 till TV:n?

Då är följdfrågan - Är det möjligt att få ut ljud från mitt x-fi via grafikkortets DVI så man slipper 2 sladdar?

1. ja.
2. nej, eller tror inte det.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Det är väl inte inbyggt i grafikkortet utan den streamar moderkortets inbyggda?

Permalänk
Testpilot

Jo, på ATI:s kort är det ett inbyggt ljudkort. På Nvidias kor däremot kopplar man vidare från en annan S/PDIF-källa.

I en annan tråd förklarades det att adaptern som följer med är speciell och när man använder den bevisar man för grafikkortet att man betalt extra för HDMI-licensen och grafikkortet skickar då även ut ljud.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Den som följer med kortet är magisk.

Nä men helt seriöst vet jag inte. Vet bara att alla som testat dvi>hdmi kabel så har det aldrig funkat.

Det stämmer. Vissa säger att det finns ett chip inbyggt i konverteraren som grafikkortet känner av när det ansluts och ljud kommer ut.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pilzner
Det är väl inte inbyggt i grafikkortet utan den streamar moderkortets inbyggda?

inbyggt i grafikkortet

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler