Valve regionslåser spel.

Permalänk
Medlem

Valve regionslåser spel.

Först Valve med L4D2, sedan IW men MW2 och nu åter till Valve.

http://steamcommunity.com/groups/1e1us/announcements/detail/7...

Man kommer nu inte längre kunna spela sina förra spel om man flyttar eller får det som gift från en annan region (!).
För tillfälligt gäller detta dock bara Japan, frågan är om det sprids...!?

Vad tycker ni!? Har själv alltid tyckt Valve var ett hederligt företag... Bilden har ändrats.

Permalänk
Sötast

Inte jätteoväntat med tanke på att spel köps i tredje världen för lunchpengar och sedan säljs som cdkeys på nätet för halva retailpriset.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Rätt bra sätt å stoppa sånhär piratkopiering..

Vill de fortsätta piratkopiera kan de iaf köpa spelet själva först för fullt pris och sen dela med sig..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Rätt bra sätt å stoppa sånhär piratkopiering..

Vill de fortsätta piratkopiera kan de iaf köpa spelet själva först för fullt pris och sen dela med sig..

Öööööööööööööööööööööööh? Va?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Rätt bra sätt å stoppa sånhär piratkopiering..

Vill de fortsätta piratkopiera kan de iaf köpa spelet själva först för fullt pris och sen dela med sig..

Jag tror du missuppfattar

Se om jag också missuppfattade men tanken att dom gör så är väl för priset/skatterna?

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem

Det har varit så länge länge... jag köpte Half Life 2 i Ryssland för en spottstyver sommaren -05. När jag kom hem upptäckte jag att det inte fungerade i sverige pga Steam, "Game Not Available In Your Territory":
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=1266-QFZC...

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cope
Jag tror du missuppfattar

Se om jag också missuppfattade men tanken att dom gör så är väl för priset/skatterna?

Nja missuppfattat har jag nog inte

Dem säljer ju spelen i t.ex ryssland för billig peng, tar hem det och säljer det vidare..

Det jag menar på är, ska dem göra så, så kan dem väl köpa spelet för priset vi köper dem för innan de gör spelen tillgängliga för andra eller säljer vidare..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
Öööööööööööööööööööööööh? Va?

Öööööööööööööööööööööööh ville du nåt ?..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Nja missuppfattat har jag nog inte

Dem säljer ju spelen i t.ex ryssland för billig peng, tar hem det och säljer det vidare..

Det jag menar på är, ska dem göra så, så kan dem väl köpa spelet för priset vi köper dem för innan de gör spelen tillgängliga för andra eller säljer vidare..

Öööööööööööööööööööööööh ville du nåt ?..

Så vad menar du?

Företag köper upp spel av Valve i U-länder för 100kr spelet, säljer det till oss för 200kr när Valve här vill ha 400kr för det.

Så problemet är valve som anser att man ska kunna sälja samma vara till olika priser beroende på hur mycket pengar folk har inte på vad det är värt eller vad det kostar att producera.

Vad du menar förstår jag dock inte.

Så företag ska alltså köpa spelen här hos oss och sen sälja det för halva priset till oss? Och det kommer de tjäna hur mycket på?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Så vad menar du?

Företag köper upp spel av Valve i U-länder för 100kr spelet, säljer det till oss för 200kr när Valve här vill ha 400kr för det.

Så problemet är valve som anser att man ska kunna sälja samma vara till olika priser beroende på hur mycket pengar folk har inte på vad det är värt eller vad det kostar att producera.

Vad du menar förstår jag dock inte.

Så företag ska alltså köpa spelen här hos oss och sen sälja det för halva priset till oss? Och det kommer de tjäna hur mycket på?

Tja det står ju personer och inte företag i länken..

Person 1 köper valfritt valve spel för x kr, person 1 säljer det på internet/whatever för y kr.. då kommer han troligen tjäna på det..

Antar valve vill stoppa det eftersom person1 kommer säkerligen få igen sina pengar och lika mkt till.. är det sjysst mot valve ?

person två kanske hade köpt det i sitt land för z kr istället för y kr, men valve förlorar ska vi säga 100-200 sek per sålt spel i ryssland..

Permalänk
Avstängd

öh? på steam köper man antingen till sig sj eller som gift.

eller menar du att man går till affärn och betalar och sedan säljer spelet till andra länder via ebay? lololololololololololololol

Visa signatur

AMD Phenom II X4 720 BE @ 3.61 GHz || MSI 790XT-G45 Crossfire || 800MHz 4GB Corsair|| Sapphire HD5850 1GB || Corsair 650W || BENQ G2400W 1920x1200

Permalänk
Testpilot

Du kan köpa spel i vanliga affärer och sen lägga in dom i Steam, det förhindras nu om du köper spel i andra länder.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mupp3n
öh? på steam köper man antingen till sig sj eller som gift.

eller menar du att man går till affärn och betalar och sedan säljer spelet till andra länder via ebay? lololololololololololololol

Nej dem köper billiga retail-releaser från länder där dem är billiga och säljer vidare CDnyckeln till länder där det är dyrare med liten vinstmarginal. Detta ogillar Steam men nu har dem gått för långt. Det är en Häxjakt och inte affärer längre.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Tja det står ju personer och inte företag i länken..

Person 1 köper valfritt valve spel för x kr, person 1 säljer det på internet/whatever för y kr.. då kommer han troligen tjäna på det..

Antar valve vill stoppa det eftersom person1 kommer säkerligen få igen sina pengar och lika mkt till.. är det sjysst mot valve ?

person två kanske hade köpt det i sitt land för z kr istället för y kr, men valve förlorar ska vi säga 100-200 sek per sålt spel i ryssland..

Personer är ju ännu värre. Din polare i USA är schysst och ger dig ett spel via steam. Fast du kan inte spela det för du bor i Sverige.

Det är illa att Valve inte vill konkurrera med sig själv.
De kan sälja spelen för en tiondel men de gör det inte för att de vet att de kan plocka oss på mer pengar. När vi försöker bestraffa deras marknadsföringsidéer så slår de tillbaka och straffar oss istället.

Uppenbarligen vill folk ha spelen. De vill betala för dem. Men de vill inte betala de summorna som Valve vill ha.

Varför säljer de ens spelen urbilligt i vissa länder?
Vinstmaximering. Ett jävla sattyg för oss konsumenter.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Alltså, det är ju inte direkt Valve som regionslåser. BioWare i det här fallet använder Steamworks som har utvecklats av Valve och BioWare väljer själva hur/när DEM VILL att spelen ska släppas och vara tillgängliga - inte Valve.

Valve bara ger dem andra företagen möjligheten att distribuera spelen, inte kontrollera när och vart spelen ska vara tillgängliga. Dessutom så förespråkar Valve global tillgänglighet av spel genom samtidig release för ALLA länder, jag kan försöka leta fram artikeln för er som vill ha källa på detta.

Edit:

Artikeln jag kommer ihåg var från FZ, men denna artikeln snackar om precis samma sak - http://www.afterdawn.com/news/archive/14301.cfm

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Lite surt att vi betalar mer än någon "stackars" thailändare då... då är ju uppenbarligen spelen inte värda mer än halva priset. Om det nu inte är så att vi får betala för att de ska kunna ha ett lägre pris... kommunistiskt och bra

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 037180
Alltså, det är ju inte direkt Valve som regionslåser. BioWare i det här fallet använder Steamworks som har utvecklats av Valve och BioWare väljer själva hur/när DEM VILL att spelen ska släppas och vara tillgängliga - inte Valve.

Valve bara ger dem andra företagen möjligheten att distribuera spelen, inte kontrollera när och vart spelen ska vara tillgängliga. Dessutom så förespråkar Valve global tillgänglighet av spel genom samtidig release för ALLA länder, jag kan försöka leta fram artikeln för er som vill ha källa på detta.

Edit:

Artikeln jag kommer ihåg var från FZ, men denna artikeln snackar om precis samma sak - http://www.afterdawn.com/news/archive/14301.cfm

Okej, så det är tillverkarna själva som av någon anledning inte vill släppa spelet överallt och dessutom väljer att regionslåsa. Konstigt.
Finns ju egentligen ingen anledning annat än om de släpper spel med olika innehåll för olika regioner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Lite surt att vi betalar mer än någon "stackars" thailändare då... då är ju uppenbarligen spelen inte värda mer än halva priset. Om det nu inte är så att vi får betala för att de ska kunna ha ett lägre pris... kommunistiskt och bra

Inte kommunistiskt, marknadsekonomiskt.
Säg att det kostar t.ex. 40kr att distribuera spelet digitalt.
Du har kunder i två olika länder. I ena landet tjänar man 150kr i timmen, i det andra tjänar man 50kr i timmen.

I det första landet kan man sälja spelet för 500kr tar man mer för det så är det färre som köper. Den magiska gränsen så att säga.
I det andra landet kan man sälja spelet för 150kr innan man når samma gräns.

Problemet uppstår i en globaliserad värld när de som tjänar 150kr i timmen upptäcker att spelet de vill ha kostar 150kr i ett annat land. Varför inte köpa det därifrån då? Eller låta ett företag importera det och sälja det till dig för 200-250kr. Du tjänar fortfarande på det.
Men det ursprungliga företaget som gjort spelet får en "förlust".
De 150kr de fått in (varav 100kr går rakt in i företaget) är ju avsevärt mycket mindre än de 500kr du borde ha betalat. Du har orsakat en förlust för företaget på ca 350kr.

Klart de vill stoppa det. Alla vet att minskad vinst är en ökad förlust.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Personer är ju ännu värre. Din polare i USA är schysst och ger dig ett spel via steam. Fast du kan inte spela det för du bor i Sverige.

Det är illa att Valve inte vill konkurrera med sig själv.
De kan sälja spelen för en tiondel men de gör det inte för att de vet att de kan plocka oss på mer pengar. När vi försöker bestraffa deras marknadsföringsidéer så slår de tillbaka och straffar oss istället.

Uppenbarligen vill folk ha spelen. De vill betala för dem. Men de vill inte betala de summorna som Valve vill ha.

Varför säljer de ens spelen urbilligt i vissa länder?
Vinstmaximering. Ett jävla sattyg för oss konsumenter.

Allså priserna anpassas till valutan och landet,. Fatta om dom försökte sälja ett spel för 400kr i ett land där medel inkomstern är 40 kr om dagen som till exempel Tunisien.. Köpte ett flertal headset och liknande där för sjukt billiga pengar i sommras. Köpte likadana hörlurar som min bror flashat med för över tusenlappen för ynka 130kr:p

Permalänk
Inaktiv

Saknar dagarna man köpte något fysiskt och BAJSADE PÅ DET om man så önskade.
Nu får man inte ens göra det.
lol.

virtuell äggdom.

Permalänk
Medlem

Det är nästan som om man skrev en abonämang med Comviq för att kunna ringa alla för Comviq för 0 Kr per minut och så ändrar sig comviq plötsligt att jag ändå får betala fullpris....
Hade man vetat det så skulle man inte lägga in mer än 1000 kr för alla Steam spel...

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Personer är ju ännu värre. Din polare i USA är schysst och ger dig ett spel via steam. Fast du kan inte spela det för du bor i Sverige.

Troligtvis kommer den region som mottagaren finns i vara den region som gäller. Nått annat vore konstigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Uppenbarligen vill folk ha spelen. De vill betala för dem. Men de vill inte betala de summorna som Valve vill ha.

Varför säljer de ens spelen urbilligt i vissa länder?
Vinstmaximering. Ett jävla sattyg för oss konsumenter.

Att de inte vill betala summorna Valve vill ha beror nog mycket på att de finns billigare, inte att de inte är villiga att betala de summorna. I övrigt ser jag inte hur vinstmaximering är ett sattyg för oss konsumenter. Du slipper köpa spelen om du tycker det är för dyrt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Lite surt att vi betalar mer än någon "stackars" thailändare då... då är ju uppenbarligen spelen inte värda mer än halva priset. Om det nu inte är så att vi får betala för att de ska kunna ha ett lägre pris... kommunistiskt och bra

En Thailändare tjänar i snitt 600 kr i veckan. Givetvis ska dem få dem billigare.
Men sen består ju även landet av 99% piratkopior

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av http://store.steampowered.com/about/
Play your games on any PC
Once you have a Steam account, you can sign in from any PC to access your games. Your games are associated with your account, not your computer.

Felaktig marknadsföring?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Troligtvis kommer den region som mottagaren finns i vara den region som gäller. Nått annat vore konstigt.

Att de inte vill betala summorna Valve vill ha beror nog mycket på att de finns billigare, inte att de inte är villiga att betala de summorna. I övrigt ser jag inte hur vinstmaximering är ett sattyg för oss konsumenter. Du slipper köpa spelen om du tycker det är för dyrt.

Visst gör jag det.
Jag behöver inte köpa en flaska crystal för 50 000kr heller men ifall min granne kan köpa samma flaska för 500kr endast pga platsen han bor eller pga hans låga inkomst så blir det lite fel.

Vinstmaximering är aldrig bra för konsumenten, bara bra för företaget.
Det borde finnas ett mellanting mellan det och ren kommunism där produkten säljs för självkostnadspris.

Att ett spel kan säljas för 50kr i ett land visar värdet av det.
En diamantring är inte billigare bara för att man försöker köpa den i ett u-land.
Varför är ett spel det? Om inte det höga priset är helt och hållet fabricerat.

Får neo-geo vibbar där spelen kostade tusentals kronor.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
En diamantring är inte billigare bara för att man försöker köpa den i ett u-land.
Varför är ett spel det?

Du kan inte jämföra fysiska varor med virtuella.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Du kan inte jämföra fysiska varor med virtuella.

Varför inte?

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk
Medlem

För att fysiska produkter har en kostnad som beror på hur mycket det säljer när istället virtuella produkter ej har det.

Virtuella produkter har en kostnad och det är tillverkningen av den virtuella produkten. När den sen är klar så kostar det inget mer (typ, glöm patchning och så). Virtuella produkter blir heller aldrig dåliga.

Permalänk
Medlem

Finns en nästintill obegränsad tillgång av virtuella varor.
Men en diamantring har ett sådant högt pris eftersom utbudet är så lite.

Så när Joakim Von Anka åker runt på planter/under Tellus för att hitta diamanter så kommer dem vara långt ifrån lika värda som de var innan Von Anka åkte runt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Felaktig marknadsföring?

Nejdå ditt konto fungerar lika bra i Japan som det gör här.

Permalänk
Sötast

Hehehe ni är för goa

Ni tror inte att ALLA företag som exporterar och kan gör EXAKT samma sak?

Exempel: På företag X där jag tidigare har jobbat så kostade produkt:

8740993-A: Runt En halv miljon kronor värt i dollar.

medans produkt:

8740993-B: Kostade c:a 100.000 kr värt i polska zloty.

Självklart så var det exakt samma produkt, såld till olika länder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Du kan inte jämföra fysiska varor med virtuella.

Fysiska varor behöver inte vinstmaximeras?
Är spel en lyxvara? Om ja så borde det vara lika dyrt över hela världen och personer i fattiga länder borde inte ha råd med det.
Är det inte en lyxvara? Varför då inte ta samma pris över hela världen ändå?
Sannolikheten borde ju vara att fler människor köper spel ifall de är billigare.

Fast kanske spel är underhållning som musik kanske? Fast musiken brukar inte vara jättemycket billigare bara för att man kommer ifrån en annan region.
Hmm... ja. Vinstmaximering är säkert jättebra.
Ju mer spelföretagen tjänar desto mer ger de tillbaka till oss via spel utvecklade för antingen konsoll eller PC (inga portningar inte), patchar och gratis expansioner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Hehehe ni är för goa

Ni tror inte att ALLA företag som exporterar och kan gör EXAKT samma sak?

Exempel: På företag X där jag tidigare har jobbat så kostade produkt:

8740993-A: Runt En halv miljon kronor värt i dollar.

medans produkt:

8740993-B: Kostade c:a 100.000 kr värt i polska zloty.

Självklart så var det exakt samma produkt, såld till olika länder.

Självklart gör de det. Har själv jobbat på företag som tillverkade biltillbehör.
Den ena produkten behövde man inte använda handskar och den förpackades i bruna kartonger utan bild. Den andra produkten fick man använda handskar för och paketerades i fina kartonger ihop med instruktionsböcker.

Skillnaden i pris lös igenom i skillnaden på förpackning och engagemang vid tillverkningen.
Hade vi gjort exakt samma sak med båda och sålt den ena för en tredjedel så mycket så hade ju folk tyckt vi var fulla.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if