Permalänk
Medlem

Dela hårddisken?

Hejsan, har sökt men hittar inte den info som jag är intresserad av.

Ska installera om datorn och skulle vilja göra två partitioner innan jag formaterar. Jag har testat "Partition Magic" men det fungerar inte p.g.a. kompabilitetsfel (står det). Har någon nån ide om ett annat program som skulle kunna fungera?

Kör just ni på Vista 32-bitars.

Tacksam för svar...

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk

Partition Wizard, är gratis

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Medlem

Du bör ändå göra backup innan. Och då kan du göra partitioneringen under installationen istället.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk

Ah, han hade data på disken som ska vara kvar där?
då är backup rekomenderat, sant

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk

Windows Vista har ju ett inbyggt partitionsverktyg. Varför inte använda det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Windows Vista har ju ett inbyggt partitionsverktyg. Varför inte använda det?

okey vad heter det och vad hittar man det.
Och ja, jag har data som jag vill ta backup på innan formateringen.
Tack alla för svaren .

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ankan_84
okey vad heter det och vad hittar man det.
Tack alla för svaren .

Sök på "diskhantering" eller "disk manager" i verktygsfältet beroende på om du har på Svenska eller Engelska. Om det inte kommer upp något kan du söka på "datorhantering" eller computer manager" på samma sätt och sedan välja "diskhantering" eller "diskmanager".
Därifrån kan du ändra storlek och göra nya partitioneringar (även formatera osv.) m.m. utan ett 3:e parts-program

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Sök på "diskhantering" eller "disk manager" i verktygsfältet beroende på om du har på Svenska eller Engelska. Om det inte kommer upp något kan du söka på "datorhantering" eller computer manager" på samma sätt och sedan välja "diskhantering" eller "diskmanager".
Därifrån kan du ändra storlek och göra nya partitioneringar (även formatera osv.) m.m. utan ett 3:e parts-program

Kanon, tackar för hjälpen. Ska se hur detta fungerar. Återkommer med info.

Uppdaterat: Jag har inget opartitionerat utrymme just nu på hårddisken. Kan man skapa det eller måste det finnas "ledigt utrymm>" för det?

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså du kan ju inte partitionera något som inte finns, eller hur?
För att göra det enkelt se till att du tar backup på allt på den hdd du skall installera på.

Så, om du nu har mer än en hdd (fysisk) inkopplad i datorn, ta bort strömmen till denna, så att du bara har en hdd under installationen av OS.

När du nu skall installera OS:et går du bara in och tar bort alla partitioner på just den hdd:n, och detta görs med OS-skivan.
Gör en partition som är tex ~50GB, installera färdigt, när du nu är klar med installtionen partitionerar du det återstående diskutrymmet och lägger den som logisk partition D:.
Voilá.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)